PRVÁ JAZDA

Ford práve odhalil nový Mustang priamo na zraze v Žiline, dovolil nám jazdiť na letisku

Dejiskom slovenskej premiéry nového Fordu Mustang sa stal zraz fanúšikov a majiteľov Mustangov v areáli žilinského letiska.

Vydané  Text: 

Premiéra na zraze fanúšikov a majiteľov

Slovenské zastúpenie značky Ford počas štvrtka odhalilo spod červenej plachty nový Ford Mustang vo verzii fastback. Spravilo to na nečakanej pôde, na letisku v Žiline priamo pred zrakmi stoviek pravoverných fanúšikov vozidiel Mustang počas ich vlastného zrazu. Slovenská premiéra sa tak odohrala netypicky priamo pred verejnosťou a na podujatí, na ktorom bolo viac kritických očí ako obyčajne.

Inzercia

Inzercia

Premiéra nového Mustangu bola zorganizovaná vskutku príhodne, pretože zraz a lokalita umožnili vidieť novinku v pretekoch drag race, majitelia novších i starších Mustangov sa mohli do novinky posadiť a porovnať ju s vlastnými exemplármi. Registrovaných bolo 135 áut, prišlo viac ako 150. Očakávanie kritického prijatia sa nenaplnili, práveže naopak, ľudia boli evidentne nadšení.

Inzercia

Kritici alebo priaznivci pokroku?

Tento rok Ford Mustang oslavuje už 60 rokov existencie a na podujatí sme mali možnosť vidieť a porozprávať sa s majiteľmi dobre známych modelov, ale aj historických kúskov a tiež tých najnovších elektrických Mach-E Na naše prekvapenie sa nesplnili naše predpoklady, že komunita nové Mustangy neprijíma práve najlepšie.

Inzercia

„Jasné, nie je to už ten istý Mustang, ale chápem, že doba sa mení, aj ľudia chcú už niečo nové,“ povedal nám Peter, majiteľ desaťročného čierneho Mustangu, o elektrickom Mustangu Mach-E. „Tento nový, to je ale iná káva, to je ten pravý Mustang, čo by som si aj ja kúpil,“ konštatoval krátko po tom, čo hostesky za sprievodu veľkého potlesku odhalili najnovšiu podobu Mustangu s príznačným osemvalcom V8.

Majiteľov elektrických verzií Mach-E sme síce na rozhovor neoslovili, avšak začlenenie ich vozidiel do jedného radu medzi konvenčné Mustangy nespôsobilo rozruch.

Peter bol zraze so svojou manželkou. Mnohým neušla zaujímavá skutočnosť, že Mustang na Slovensku nemá typického majiteľa. V areáli žilinského letiska celkovú atmosféru tvorili ľudia rozmanitých vekových kategórií a štýlov. K Mustangu je dobre hodí 25-ročná gotička v nápadnom čierno-čiernom oblečení, tak distingvovaný pán v rokoch v elegantnom outfite. Na zraze si svoje autá ocenili vzájomne.

Pre automobilky majú komunity fanúšikov a najmä majiteľov veľký význam. Títo ľudia, ak cítia podporu priamo od automobilky, cítia k značke silnú lojalitu a sú ochotní nielen kupovať si značkový tovar, ale aj zvažovať nákup nových vozidiel. Silná komunita navyše vytvára dojem v širšej spoločnosti, ktorá má potom

Nový Ford Mustang – verzie GT a DARK HORSE

Ford sa s modernými nárokmi a reguláciami automobilových pohonov vysporiadal vskutku dobre. Podarilo sa mu zachovať osemvalcový motor, pravé koncovky výfuku a zlepšiť tiež početné charakteristiky pohonu. Agregát Coyote 5.0l V8 dosahuje vo verzii GT maximálny výkon 328 kW (446 koní) a krútiaci moment 540 Nm. Aby ste z neho dostali tieto hodnoty, nesmiete sa báť vyšších otáčok, pretože tých 446 koní je dostupných pri 7 250 a krútiaci moment pri 5 100 ot./min. Čísla, ktoré nenaznačujú prítomnosť preplňovania.

Verzia DARK HORSE má výkon zvýšený na 453 kW, teda 334 koní, a početné vylepšenia, ako športový predný nárazník, ktorý zlepšuje prúdenie vzduchu k motoru a aerodynamiku vozidla a špeciálne 19″ hliníkové disky v odtieni Dark Tanish obuté do pneumatík Pirelli P ZERO.

Inovácie možno pozorovať už v samotnom motorom priestore po otvorení prednej kapoty, kedy vám udrie do očí dvojica hrubých potrubí s priemerom viac ako osem centimetrov. Užitočnou funkciou je aktívna klapka výfuku, ktorá podstatne znižuje hlučnosť.

Nová generácia Mustangu ďalej prináša do sveta muscle cars viac palubných technológií, z ktorých najviac zaujme dvojica displejov s individualistickou grafikou. Novinka podporuje celý rad asistenčných systémov, ktoré robia jazdu bezpečnejšou počas bežného používania, naďalej je tu však možnosť ich úplnej deaktivácie, vrátane stabilizácie. To sa vám vypne automaticky hneď po spustení jazdného režimu Track race, ktorý si vyberiete tlačidlami priamo na volante. Kritika väčších displejov nie je na mieste, pretože ponúkajú priestor pre zobrazovanie nevšedného množstva údajov o pohone, vrátane takej teploty nasávaného vzduchu.

Na Slovensku majú zákazníci možnosť vybrať si pohon zadných kolies, verzie s manuálnou 6-stupňovou a automatickou 10-stupňovou prevodovkou, Mustang je tiež k dispozícii ako fastback a kabriolet Convertible. Najlepšie akceleruje verzia DARK HORSE fastback s automatom, a to z nuly na 100 km/h už za 4,4 sekundy. Najpomalšou konfiguráciou je potom 5.0 Ti-VCT V8 GT Convertible M6 s avizovanými 5,4 sekudami. Pre zaujímavosť, je to o takmer tri sekundy menej ako taká Honda Civic Type R.

Nový Ford Mustang (GT aj DARK HORSE) je v oficiálnom predaji iba s 19-palcovými diskami kolies, vzadu širšími vždy o pol čísla (9 vs. 9,5″).

Dodajme, že aj na Ford Mustang sa vzťahuje predĺžená továrenská záruka Ford Protect na 5 rokov / 150 000 km.

Verzie:

  • GT od 59 900 €
  • DARK HORSE od 72 300 €

Karosérie:

  • fastback od 59 900 €
  • kabriolet od 64 500 €

Prevodovky:

  • manuálna 6° od 59 900 €
  • automatická 10° od 63 400 €

Motorizácie:

  • 5.0L Ti-VCT V8 RWD 328 kW (446 k) 540 Nm od 59 900 €
  • 5.0L Ti-VCT V8 RWD 334 kW (453 k) 540 Nm od 72 300 €

Prvé dojmy spoza volantu

Šprint s novým Mustangom sme na letisku absolvovali aj my a nemohli sme skrývať nadšenie. Mustang si zachoval svoj autentický charakter, prejavuje sa hlukom, vibráciami, tuho naladeným riadením, a predsa tak presným. Nejde o malé auto, s dĺžkou 4810 mm (DARK HORSE +9 mm) a rázvorom 2719 mm má nápadný predný previs, tak typický pre muscle cars. Prejavuje sa na pomerne veľkom priemere otáčania až 12,2 metra a vďaka nízkemu posedu a malej celkovej výške 1,4 metra máte pocit priameho kontaktu s vozovkou. Napriek dlhej kapote, šírke bezmála dvoch metrov je z kabíny dobrý výhľad, pomáha dobre nastavený kamerový systém a parkovacie senzory vzadu, hoci by sme určite ocenili aj predné, ktoré však Mustang vôbec neponúka.

Kuriozitou je poloelektronická parkovacia brzda, ktorá je akýmsi kompromisom medzi elektronickou a ručnou brzdou. Dá sa s ňou driftovať a simuluje dojem z používania klasickej ručnej brzdy, tvrdí výrobca. Vyskúšať si ju na vlastnej koži sprevádzajú rozpaky, pretože na jej zatiahnutie nemusíte palcom zatlačiť tlačidlo a nepociťujete odpor lanka. Aj to je pokrok.




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia