Auto pre život / Test Nissan Townstar Combi
Máte radi spontánnosť, žijete naplno a vychutnávate si, čo deň prinesie? Nissan Townstar je auto, ktoré vás pri tom rado bude sprevádzať.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2024
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Rodinné vany sú mimoriadne nedocenené autá. Áno, nie sú také sexi ako kombíky, crossovery, alebo SUV, ale keď príde čas premerať si dĺžky a objemy, vychádzajú z toho skromne vyzerajúce autá z pracujúcej triedy víťazne. O výhodách a nevýhodách týchto modelov som mohol rozmýšľať pri teste nového Nissanu Townstar Combi.
Nielen auto!
Avšak na test som nedostal iba ten. V jeho batožinovom priestore sa totiž nachádzal nosič na bicykle THULE, ktorý sa montuje na ťažné zariadenie. Zaujímavý spôsob, ako si test okoreniť a skutočne preveriť praktické schopnosti auta. Jednoduchosť montáže prekvapila. Nepovažujem sa za fyzicky silného človeka, ale nosič som z kufra vybral bez problémov. Na jednoduchší prevoz bol prakticky sklopený, pričom v jednom rohu mal dokonca kolieska, aby ste ho nemuseli nosiť. Skvelá vychytávka! Už by som ocenil iba nejakú explicitne vyznačenú rukoväť, za ktorú ho treba ťahať. Ale to je detail. Zložený nosič by sa vošiel aj do kufra trochu väčšieho hatchbacku, čiže 775-litrový batožinový priestor modelu Townstar si ho dal ako predjedlo. Inštalácia gule na ťažné zariadenie bola veľmi jednoduchá, rovnako ako upevnenie nosiča na guľu. Tu však veľmi pomôže, ak sú na to dvaja. Ja som si našťastie našiel pomocníka v podobe môjho kolegu Martina, ktorý poskytol aj bicykle. Pri ich upevňovaní na nosič sme si obaja pochvaľovali, aké jednoduché a premyslené sú dnešné mechanizmy. Nahodiť jeden bicykel trvalo ani nie minútu aj s komplet upevnením. Všetky popruhy a držiaky sú presne tam, kde majú byť. Hotovo, môžeme ísť na výlet!
Vzťahy v rodine
Nie je žiadnym tajomstvom, že Nissan Townstar je príbuzný modelu Renault Kangoo. Preberá od neho takpovediac všetko okrem dizajnu. V oblasti výbav používa Townstar jednoduchšiu stratégiu – v ponuke sú dve a priplatiť si môžete takpovediac iba za metalízu, hliníkové disky, strešné nosiče a fólie na rozdiel od Renaultu, kde je zoznam voliteľnej výbavy výrazne rozsiahlejší, vrátane širšej ponuky pohonných jednotiek. Obaja výrobcovia ponúkajú 5-ročnú záruku, avšak kým Renault obmedzuje maximálny počet najazdených kilometrov za ten čas na 100 000, Nissan k tomu pridáva ešte ďalších 60 000.
Motor si vybrať nemôžete – v ponuke je iba podarený motor 1.3 DIG-T naladený na výkon 100 kW (136 k) a spriahnutý s manuálnou šesťstupňovou prevodovkou. Úprimne, žiadnu inú pohonnú jednotku by som do takéhoto auta nechcel. S krútiacim momentom 240 Nm poskytuje autu príjemnú pružnosť a pri pokojnej jazde vie byť prekvapivo úsporná. Škoda len trochu prenikavého dunivého zvuku pri nižších otáčkach, ako aj vcelku citeľného poklesu výkonu vo vyšších otáčkach. Stačí sa však pozrieť do tabuľky a všetko je jasné: maximálny výkon pri 4 500 otáčkach je na benzínový motor nezvyčajne nízko. Spotreba sa na okresných cestách dá držať pod hranicou 7 l/100 km, avšak diaľničné presuny ju vyženú nad hranicu 8 l/100 km. To je vzhľadom na veľkú čelnú plochu pochopiteľné.
Ako to chcete?
Townstar je veru celkom vysoký, čo sa negatívne prejavuje na diaľnici. Ak však uprednostňujete spratnosť pred pár decilitrami spotreby, majte sa na pozore. Nissan Townstar je ozaj majster premien. Už to, že sa na jeho zadné sedadlá nasadá cez bočné posuvné dvere, je obrovský bonus, ktorý oceníte najmä pri malých deťoch a úzkych parkovacích miestach. Vedľa stojace autá nemajú šancu dverami poškodiť. A o čo príjemnejšie sa vám bude inštalovať detská sedačka! Pri nej oceníte aj zvýšený strop auta. S tým súvisí aj veľmi veľkorysý otvor na nastupovanie vzadu, čo ocenia starší, mladší, aj už spomínaní rodičia. Pri manipulácii so sedačkou sa totiž nemusia toľko krčiť. Nissan Townstar však ponúka aj trochu iný prístup a dokáže sa premeniť na praktickú dodávku. Vďaka mimoriadne jednoduchému sklápaniu zadných sedadiel ho za pár sekúnd premeníte na dodávku s ložným priestorom s objemom až 2 590 litrov. Vzniknutý priestor pritom vyniká skvelým tvarom. Sedadlá totiž pri sklápaní klesnú do podlahy, takže vznikne takmer rovná plocha s dĺžkou takmer 1,9 metra, minimálnou šírkou 1,19 metra a výškou až 1,2 metra. Najmä posledný parameter vám neposkytne žiadne SUV, a tak keď si chcete v aute z času na čas previezť aj niečo väčšie než bežné krabice, Townstar na to ponúka odpoveď. A pritom na dĺžku meria necelých 4,5 metra, takže parkovanie nebude problém. Variabilita tohto auta je naozaj skvelá, nehovoriac o početných odkladacích priestoroch. Takže ako to chcete, tak vám to Townstar naservíruje.
V pohodlí
Oceníte, že za všetku túto variabilitu nezaplatíte žiadnu nečakanú cenu. A teraz nehovorím o peniazoch. Nissan Townstar je prek- vapivo príjemné auto na šoférovanie. Má pohodlné sedadlá, posed za volantom je dobrý a rovnako dobré je aj rozmiestnenie všetkých ovládacích prvkov. Všetky možné odkladacie priestory naokolo dávajú tušiť, že Townstar myslel pri svojom vzniku aj na živnostníkov. Je tu napríklad predpríprava na držiak na telefón. Nie, že by ste si ten svoj nemali kam odložiť. Okrem schránky hneď pri dobre prístupnej radiacej páke je tu aj bezdrôtová nabíjačka v stredovom tuneli. Ale ak ste napríklad kuriér, môžete potrebovať ďalšiu obrazovku v zornom poli. A isto oceníte aj veľkú policu nad hlavou.
Na zadných sedadlách sa inžinieri spoliehali na vzpriamenejší posed, a tak tu nenájdeme toľko miesta na kolená, koľko by ste možno čakali. Ale nie je to ani nič, čo by mňa osobne obmedzovalo. Sedadlá sú plne akceptovateľné.
Mňa však asi najviac prekvapil komfort podvozka a celkového ovládania. Riadenie aj radenie idú ľahučko a podvozok je veľmi príjemný – mäkký a poddajný bez toho, aby trpela ovládateľnosť. Áno, Townstar nie je žiaden pretekár, ale o svojich schopnostiach vás veľmi jasne a včas informuje, takže sa nestane, že by vás zrazu prekvapil nedostatkom priľnavosti, alebo náklonmi karosérie. Skrátka s ním tak nebudete jazdiť, pretože ho prečítate okamžite. Keď chválim podvozok, musím spomenúť aj jeho dobré odhlučnenie. S odhlučnením aerodynamiky je to už najmä pri diaľničných rýchlostiach horšie, avšak nič, čo by ste od auta s takým vysokým čelným sklom neočakávali. Paradoxne budete najvýraznejšie vnímať zvuk motora, ktorý medzi 2- až 3 tisíc otáčkami chytá určité rezonančné frekvencie.
Z výbavy mi najviac chýbalo bezdrôtové Android Auto. O to viac, že na prepojenie telefónu s autom slúži USB vstup rovno vedľa displeja. Keď z neho trčí kábel, nie je to práve estetické. Naopak, príjemne ma prekvapili celkom účinné LED svetlomety. Neponúkajú žiadnu magickú funkciu, ale svietia fajn. V tomto segmente boli pre mňa príjemným prekvapením aj 360° parkovacie kamery.
Ak teda hľadáte nie veľké, zato veľmi praktické auto za priaznivú cenu, Nissan Townstar poslúži znamenite!
Technické údaje Nissan Townstar Combi
- Motor preplň. benzínový R4, 1 333 cm3
- Výkon 96 kW (130 k) pri 4 500 ot./min.
- Krútiaci moment 240 Nm pri 1 500 ot./min.
- Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu torzna priečka.
- Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením, vzadu bubnové. Pneu. 205/60 R16.
- Batožinový priestor 775/2 800 dm³
- Rozmery: 4 486 × 1 860 × 1 838 mm, rázvor 2 716 mm,
- Pohotovostná/celková hmotnosť 1 475/2 062 kg, objem nádrže 54 l.
- Najvyššia rýchlosť 183 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 11,8 s
- Spotreba (WLTP) 6,6 – 7,7 l/100 km
- Emisie CO2 150 – 174 g/km
- Cena/testované auto 24 790/27 590 €
- Konkurenti: Ford Tourneo Connect, Toyota Proace Verso City
Náklady na ročnú prevádzku: 2 476 €
- Palivo (benzín 95) 1 705 € (7,15 × 150 × 1,59)
- Poistenie 593 €
- Pneumatiky + 2 × prezutie (Mikona) 178,20 € (Barum Polaris 5; 284 € sada)
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.