LÁSKA NA PRVÝ AJ DRUHÝ POHĽAD
Ideálne vyváženie hodnoty a ceny / Dlhodobý test Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport
Neverte im, keď tvrdia, že potrebujete prémiové auto, aby ste si splnili sny. Každému záleží na cene, nenechajte sa preto zahanbiť tým, že cielene hľadáte nové auto s najlepším balansom ceny, hodnoty, techniky a estetiky.
Kia Ceed je stálicou, ktorá je overená, obľúbená a vytrvalo na poprednej pozícii, pokiaľ ide o ponúkanú výbavu vzhľadom na cenu - dokonca aj v stupni výbavy s názvom Sport.
Foto: Juraj Hrivnák
Vydané Text: Erik Stríž
Vedeli ste, že žilinská Kia začala s výstavbou závodu 7. apríla 2004? Odvtedy ubehlo 20 rokov a závod vyrobil päť miliónov vozidiel! Keď sa v decembri 2006 spustila výroba vôbec prvého vozidla v Tepličke nad Váhom, volal sa Cee’d, Automobilka vedela, že ním ovplyvní trhy. Stalo sa a mnohí dodnes nedajú dopustiť na prvú generáciu Cee’du, ktorý stále vyzerá pekne a preukázal sa ako spoľahlivý aj v naftových motorizáciách.
Motory CRDi sa ukázali ako nezmary, a tak je škoda, že ich dnes v ponuke modelovej rodiny Ceed nenájdete. Dobrou správou je, že benzínové motory T-GDi majú charakteristiky, ktoré naftu bez diskusie nahradia – zaberajú odspodu a majú nízku spotrebu.
Model za 18 rokov prekonal prevažne evolučné zmeny, ktoré sa účinne vyhýbali kontroverzii, aj názov sa zmenil na jednoduchší Ceed. Azda práve preto si zachoval status poctivého rodinného auta, a to bez ohľadu na karosériu: hatchback, kombi, shooting brake či crossover, Ceed dáva zákazníkovi na výber.
Inzercia
My sme do dlhodobého redakčného testu prijali verziu hatchback v limitovanej výbave Sport. Môžeme aj ju považovať za poctivé rodinné auto s dôvetkom hodnota za peniaze?
Nepochybne.
Zatiaľ čo model Ceed sa predáva od cenníkových 19 790 € s motorom 1,0 T-GDi, verzia Sport začína na 23 690 € a aktuálne so zvýhodnením 800 €. Za týchto necelých tritisíc sto eur dostanete nielen lepší motor 1,5 T-GDi, ale aj užitočnú výbavu navyše. Napríklad predné Full LED svetlomety a zadné LED svetlá s motívom GT-Line, elektronickú parkovaciu brzdu, dvojzónovú klimatizáciu, dotykovú obrazovku s uhlopriečkou 10,25” s navigáciou, prekvapivo dobre znejúci audiosystém so šiestimi reproduktormi, hodnotné čalúnenie z ekokože, čierny strop či hliníkové pedále.
To znamená, že nikdy nebudete musieť meniť žiarovky a s natívnou podporou Android Auto a Apple CarPlay ani kompatibilitu s mobilmi. Navyše, toto spojenie je spoľahlivé a stabilné, na rozdiel od niekoľkých iných výrobcov áut.
Automobil síce stojí na rovnakom podvozku ako základná verzia, nemá športovejšie jazdné vlastnosti a na štart potrebuje klasický kľúč, ale stojí na o palec väčších 17” zliatinových diskoch kolies.
Sport vychádza z výbavy Gold, a tak v cene ponúka aj zadnú kameru s dynamickým navádzaním, vyhrievané predné sedadlá a volant, aktívne udržiavanie v strede jazdného pruhu a zadné parkovacie senzory. Kto má záujem, môže si za 890 € zadovážiť balík výbavy Panorama pack s LED osvetlením interiéru a panoramatickým strešným oknom.
Za cenu výbavy Sport by sme ocenili snáď už len adaptívny tempomat. Volič jazdných režimov tu nemá zmysel, pretože pri manuálnej prevodovke má všetko v rukách vodič.
Oplatí sa zmieniť, že prevodovka patrí k tým lepším, pretože má krátke dráhy, primerane robustnú hlavicu páky, dlhú jednotku a veľkoryso toleruje prehrešky v preraďovaní. Ak si to situácia vyžaduje, môžete ísť päťdesiatkou na dvojke i šestke.
Zmienený motor a manuálna prevodovka sú jedinou opciou pohonu výbavy Sport. 1.5 T-GDi podľa osvedčenia o evidencii disponuje maximálnym výkonom 117 kW, čo je o 14 viac ako údaj v cenníku. Tento benzínový agregát s reťazovým rozvodom a priamym vstrekovaním podporuje preplňovanie a najvyšší krútiaci moment dosahuje už pri 1 500 až 3 500 otáčkach za minútu, preto sa prejavuje veľmi pružne.
Pri mestských rýchlostiach je automobil zvlášť dynamický, nepochybne aj pre prevádzkovú hmotnosť ľahko presahujúcu 1,3 tony. Jazda na rýchlostných cestách a diaľniciach potom presviedča, že priplatiť si za výkonnejší štvorvalcový motor má zmysel, pretože spojením kultivovaného prejavu motora a pružnosti pri predchádzaní sa trojvalec ešte stále nevyrovná.
Športový charakter by sme ale modelu nepripísali, na to mu chýba ako akustická kulisa pohonu, tak strmosť a tuhosť riadenia. Na druhej strane umožňuje jazdiť dynamicky pre zmienenú pružnosť motora a výbornú prevodovku. Silnou stránkou modelu je tiež podvozok akoby cielene nadizajnovaný na slovenské cesty.
Pri posudzovaní hodnoty za peniaze musíme nutne zohľadniť aj ponúkané záruky od výrobcu. Spoločnosť Kia poskytuje záruku na nové vozidlá sedem rokov alebo 150 000 km (do 3 rokov neobmedzená, od 4 rokov 150 000 km). Táto záruka je bezplatná a prenosná na ďalších vlastníkov. Rovnaké sedemročné obdobie sa vzťahuje na aktualizácie navigácie, napokon tu máme dvanásťročnú záruku na prehrdzavenie. A to sú už celkom silné argumenty v prospech kúpy.
Technické údaje Kia Ceed 1.5 T-GDi 6MT Sport
- Motor benzínový preplňovaný R4, 1 482 cm³
- Výkon 117,50 kW (160 k) pri 5 500 ot./min.
- Krútiaci moment 253 Nm pri 1 500 – 3 500 ot./min.
- Pohon a podvozok: 6-st. manuálna prevodovka, pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
- Brzdy kotúčové s vnútorným chladením.
- Pneu. 225/45 R17.
- Batožinový priestor 395/1 291 dm³
- Rozmery: 4 315 × 1 800 × 1 447 mm
- Rázvor 2 650 mm
- Pohotovostná/celková hmotnosť 1 330/1 820 kg,
- Objem nádrže 50 l.
- Najvyššia rýchlosť 210 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,4 s
- Spotreba (WLTP) 5,5 – 6,3 l/100 km
- Emisie CO2 125 – 142 g/km
- Cena od/testované auto 19 790/22 890 €
- Konkurenti: Hyundai i30, VW Golf, Škoda Scala
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk