Príchod verzie GT vyvolal mnoho kontroverzných reakcií na tvar karosérie, predovšetkým jej zadnú časť. Najmä zadné partie auta však po facelifte vyzerajú menej prerastene, svetlá sú zaoblené a z piatych dverí zmizla veľká chrómová lišta. Vďaka týmto detailov sa nám zdá dizajn o niečo prijateľnejší.
Ak na pohľad 5 GT stále neočarí, subjektívne pocity sa radikálne zmenia po otvorení bezrámových dverí. Vynikajúce spracovanie a kvalitné materiály príjemné na pohľad aj na dotyk robia okamžite skvelý dojem. K tomu sa pridáva jedno z najlepších sedení, aký sme doteraz zažili. Na svedomí to majú rozmerné aktívne elektrické sedadlá s možnosťou nastavenia v každom možnom smere (celkovo 18), nechýba im ani masážna funkcia. Veľká karoséria poskytuje v kabíne kráľovský priestor na šírku aj dĺžku, vďaka tvaru zadnej časti sa vzadu nemusia krčiť ani vyšší jedinci, nad hlavami zostáva dostatočná rezerva. Miesto na nohy je také štedré, až je nevyužiteľné, veď 5 GT stojí na platforme radu 7. Počet odkladacích priestorov v kabíne je dostatočný, problém je len s odložením fľaše, pretože kapsy v dverách sú úzke. V batožinovom priestore sa inžinierom pri modernizácii podarilo získať 60 dm3, výsledný objem je tak 500 dm3 a posunutím zadných sedadiel je rozšíriteľný až na 650 dm3.
Nielen pasažierom plní päťkové „gé-té“ všetky želania v oblasti komfortu cestovania, v bavorských automobiloch má vždy vysoké postavenie aj vodič. S elektricky nastaviteľným volantom si ľahko nájde ideálnu a pohodlnú polohu na jazdu. Rozloženie ovládačov je intuitívne, dobré veci nebolo treba meniť. O prehľad v informáciách sa starajú displeje v prístrojovom štíte, ktoré menia vzhľad podľa zvoleného jazdného režimu. Štandardne sa zobrazujú virtuálne analógové ukazovatele, v režime EcoPro sa zmenia na indikátor ekonomickej jazdy, v režime Sport sčervenajú a rýchlosť je zobrazená digitálne.
Centrálny panel tradične patrí veľkému displeju navigácie a multimediálneho systému, ovládaného kruhovým ovládačom iDrive. Jeho hornú stranu tvorí touchpad, slúžiaci napríklad aj na rýchle priblíženie mapy, alebo zadávanie znakov pri hľadaní destinácie v navigácii. Rozpoznávanie znakov funguje dobre, iDrive stále patrí k tým najlepším systémom ovládania multimédií. Ani s ovládaním klimatizácie si v BMW nedovolia experimentovať, čo nás teší. Regulácia teploty v kabíne pomocou otočného ovládača je stále najrýchlejšia a najintuitívnejšia.
BMW si vždy potrpelo, aby boli vozidlá tejto značky aj vodičsky príťažlivé a zábavné. Ani najväčší zástupca radu 5 nie je výnimkou, hoci nejde o športové auto. Prioritou je tu komfort, vynikajúco vyladený podvozok nadpriemerne dobre pohlcuje jamy, v zákrutách má však vodič poriadnu istotu, auto sa nenakláňa a bez odvrávania nasleduje pokyny presného riadenia.
Ku komfortu jazdy neoddeliteľne patrí aj odhlučnenie auta, počas jazdy počuť minimum zvuku od podvozku aj motora. Posádka je od vonkajšieho sveta výborne odizolovaná, ani pri vysokej rýchlosti sa dnu neprenášajú ruchy, ktoré by nútili zvyšovať pri konverzácii hlas. A dosiahnuť poriadnu rýchlosť nie je problém, v našom prípade sa totiž o pohon staral naftový šesťvalec s objemom tri litre. Sila sa prenáša štandardne cez skvelý osemstupňový automat so zamatovým radením, trakcii prispieva pohon všetkých kolies xDrive. K motoru niet čo iné dodať, za všetko hovorí výkon 230 kW (313 k) a krútiaci moment 630 Nm, veľké auto s ním ide ako blesk, na stovku šprintuje za 5,6 s a maximálnu rýchlosť zastaví obmedzovač na 250 km/h. Potenciál motora sme radi využívali, našu spotrebu 7,8 l/100 km tak považujeme za veľmi dobrú.
Na začiatku testovacieho týždňa s BMW 535d GT nám v hlave najviac rezonoval trochu podivný dizajn auta a otázka, pre koho je vlastne určené. Veľmi rýchlo nás však začalo presviedčať o svojich kvalitách a zameraní. Veľkým plusom je univerzálnosť auta, vnútorný priestor a komfort jazdy, ktorá dokáže byť úsporná a po pritlačení plynu aj veľmi športová. Facelift priniesol minimum zmien, na druhej strane netreba zbytočne meniť to, čo je dobré len preto, aby to bolo iné. Mnohým automobilkám takéto experimenty nevyšli.
\+ Komfort jazdy, vnútorný priestor, výkonný a úsporný motor
\- Základná cena, ceny príplatkov, malé odkladacie priestory
Text a foto: MIR