Poslušný sluha / TEST SEAT Ateca 1.0 TSI + kalkulácia financovania
Stačí na každodenné povinnosti trojvalec pod kapotou, alebo ho treba širokým oblúkom v cenníku obchádzať?
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 5/2024
Vydané Text: Martin Gašparík
Povedali by ste, že aktuálna generácia modelu Ateca je s nami na cestách už 8 rokov? Ja určite nie a myslím si, že ostré línie pekne dotvárajú jej dynamický vzhľad. Už tradične pri značke SEAT nesmú chýbať dobre svietiace LED svetlomety, ktoré disponujú vcelku homogénnym lúčom. Jeho intenzita výrazne neklesá ani po okrajoch svetelného kužeľa. Zatiaľ som mal možnosť otestovať model Ateca dvakrát, a to vo výbave FR s najvýkonnejším dvojlitrovým benzínovým motorom s pohonom štyroch kolies a jej športovejšieho brata z rodu Cupra. Dnes tu však mám model z úplne opačného konca, a to s trojvalcom pod kapotou, manuálnou prevodovkou a jednoduchou zadnou nápravou.
Od základnej ceny modelu je testovaná verzia drahšia len o 600 €, a preto neprekvapí, že na palube nájdeme len to najdôležitejšie. To, že má model základnú výbavu, azda najviac odzrkadľujú sedadlá. Čierno-sivé čalúnenie trochu pripomína poťah zo supermarketu a dáva najavo, že toto je základ. Výhodou je, že keď na sedadle sedíte, tak ho nevidíte a môžete sa sústrediť len na jazdu. A treba uznať, že počas nej mi naozaj nič nechýbalo. Po studených štartoch v decembri dobre zahriali vyhrievané sedadlá, pri cúvaní pomohli parkovacie senzory a na diaľnici bolo doslova osviežujúce jazdiť s klasickým a nie adaptívnym tempomatom. Na to, že Ateca má dĺžku len 4 381 mm, ponúka slušný priestor na zadných sedadlách. Dvaja ľudia sa bez starostí odvezú aj niekoľko stoviek kilometrov a v prípade nutnosti môžete na kratšie trasy ešte jedného stopára pridať.
Pokiaľ sme boli v aute dvaja, tak som nepociťoval deficit výkonu. V prípade plne naloženého auta už objem a výkon neoklamete a treba povedať, že trojvalec pod kapotou sa začal vcelku potiť. Hlavne na diaľnici. Koncernový motor 1.0 TSI dodáva Atece len 81 kW (110 k), no úctyhodných 200 Nm krútiaceho momentu. Maximálny krútiaci moment je k dispozícií už od 2 000 otáčok, čo v kombinácii s dobre odstupňovanými prevodmi stačí na slušnú pružnosť v meste.
Keďže som mal doteraz možnosť testovať Atecu len s viacprvkovou nápravou, musím priznať, že rozdiel v komforte je citeľný, ale nie až tak veľmi, ako som očakával. Typicky robia zadnej náprave problémy priečne nerovnosti a prejazdy cez prepadnuté kanále, kde je vidieť, že torzná priečka pracuje na hranici svojich možností. Naopak, milo prekvapí správaním v zákrutách, kde som ani na zvlnenom asfalte nepociťoval nedostatok priľnavosti a spolu s dobre naladeným pružením som si jazdu vedel naozaj užiť. Auto som odovzdával s priemernou spotrebou 6,3 l/100 km, čo je veľmi slušný výsledok vzhľadom na typ auta a chladné počasie s teplotami okolo 0 °C.
Za niečo málo nad 23 000 € dostanete výborného sluhu na každodenné jazdenie do práce, pre deti do školy, nákup, či výlet do prírody. Priestranný interiér ulahodí aj ostatným členom rodiny a s viac ako 500-litrovým kufrom poskytne dostatok miesta na batožinu. S LED svetlometmi sa nemusíte báť jazdiť ani v noci a s vyššou svetlou výškou sa Ateca nezľakne ani ľahkého terénu.
Martin Gašparík
Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂