Nová generácia je už na Slovensku

PRVÝ TEST MINI Countryman 2024: Je z neho celkom veľké auto s dôrazom na kvalitu interiéru

Nová generácia MINI Countryman prekonala nevšedne veľký generačný skok. Z MINI sa stáva líder na mieru ušitých štýlových infotainmentov.

Priestorovo je naozaj veľkorysý, spoza volantu máte dojem šoférovania stredne veľkého SUV.
Pohon na nás zapôsobil ako nie celkom kultivovaný, čo je však v prípade MINI žiadaná vlastnosť.
Vydané  Text: 

Počas prvých dní tohtoročnej jari sme dostali príležitosť stráviť prvé kilometre za volantom novej generácie crossoveru MINI COUNTRYMAN. Išlo o naše druhé stretnutie s touto novinkou, naposledy sme mali možnosť vidieť výrazne prepracovaný model tesne pred mníchovským veľtrhom mobility IAA MOBILITY 2023.

Značka Mini stojí pred dôležitým obdobím postupného prechodu na kompletne elektrické portfólio, čo je súčasť stratégie celého koncernu pre náročné legislatívne regulácie nielen v Európskej únii. Zmenou prešiel aj samotný obchodný model: Od 1. januára 2024 sa predajné modely MINI zmenili na modely priameho predaja v Taliansku, Poľsku a Švédsku.

MINI mieni mať kompletne elektrický sortiment už v roku 2030, a tak musí presvedčiť zákazníkov novými metódami. Že komunita majiteľov vozidiel značky MINI nie je celkom stotožnená s MINI na elektrický pohon, sme sa presvedčili na nedávnom zraze fanúšikov nielen historických vozidiel MINI.

Inzercia

Inzercia

MINI teraz musí prekonať nielen prechod na elektromobilitu z finančného hľadiska, ale aj vytvoriť dostatočný dopyt po svojich nových modeloch a presvedčiť komunitu jazdnými výkonmi. Mieni to dosiahnuť pútavým dizajnom, pestrofarebne ladenou marketingovou komunikáciou a poukazovaním na emotívny zábavný charakter áut.

Preto prichádza s výrazne prepracovanými modelmi Cooper aj Countryman, v dohľadnej dobe spoznáme celkom nový model MINI ACEMAN (zatiaľ je iba konceptom).

Výrobca signifikantne prepracoval aj interiéry vozidiel a využil koncepciu s názvom MINI Interaction Unit. Je to prvýkrát v automobilovej histórii, čo je stredový obrazový panel kruhový. Vyzerá fantasticky a áno, aj funguje skvele, pretože MINI venovalo obrovskú pozornosť práve softvéru.

Kruhový displej a celkové grafické vyhotovenie infotainmentu sú prepracované azda do najmenšieho detailu, je hravé, dôsledne personalizovateľné, plné animácií a odkazov na britské symboly.

Countryman ale toho čo ponúknuť oveľa viac a poteší, že si polepšil aj z priestorového hľadiska, čím definitívne prichádza o označenie „miniauta“.

MINI Countryman má dĺžku 4 445 mm, celkovú šírku 2 069 mm, výšku až 1 635 mm a karoséria stojí na podvozku s rázvorom 2 692 mm. To je celkom dosť. Predný previs má 857 mm, zadný 884 mm, čo môže byť znakom menšieho batožinového priestoru, hoci to nie je úplne pravda.

V štandardnom vyhotovení, teda s piatimi sedadlami, má kufor 460 litrov. Sklopením dvoch zadných sedadiel (ľavé a stredné) vznikne priestor s objemom 1 060 litrov a sklopením všetkých troch až 1 450 litrov.

 

Je potrebné uznať, že výrobca sa s priestorom vyhral do sýtosti a okrem novej estetiky mu doprial aj praktickejší charakter. Z pozície vodiča máme všetko na dosah ruky a oceňujeme tiež početné odkladacie priestory, ktoré majú aj celkom netypické prevedenie – čalúnenej krabičky na stredovej konzole.

Posed za volantom je pomerne vysoký a ponúka dobrý výhľad na okolie. Do veľkej miery k prehľadu o okolí pomáha aj panoramatický kamerový systém, ktorý na kruhovom displeji vyzerá pôsobivo. Svoje auto v 3D si môžete otáčať v priestore a tak získať lepší prehľad pri parkovaní. K dispozícii je aj funkcia asistovaného parkovania, ktorú však zrejme iba málokto využíva.

Vráťme sa ale k samotnému stredovému displeju platformy MINI Interaction Unit. Aj v minulosti značka MINI využívala kruhové motívy v interiéri, ktoré sú typické aj pre exteriér, avšak technologický pokrok nikdy nebol dostatočný na to, aby sa do vozidiel zapracoval skutočne kruhový displej.

Teraz tu taká možnosť je a MINI sa jej chopilo priam nevídane.

Úplne prepracovalo svoj infotainment a prispôsobilo ho práve kruhovej obrazovke. Nahradila aj prístrojový panel – istotne ste si to už všimli, že pred vodičom nie je konvenčná prístrojovka. Namiesto nej je tu head-up displej na vyhradenom skle a zvyšok preberá práve stredová obrazovka. Považujeme to za fajn riešenie.

Na obrazovke sa zobrazujú aj indikátory, ako aktívna parkovacia brzda, stav svetlometov, údaje o dojazde a práve využívanom výkone pohonu.

V spodnej časti okraja displeja sú elegantné ovládače klimatizácie a celkom dole niekoľko vyhradených virtuálnych tlačidiel na vyvolanie funkcií. Ovládanie hlasitosti je pritom poctivé mechanické – za to patrí MINI palec hore!

MINI nezabudlo ani na personalizáciu infotainmentu, a tak prostredníctvom mechanického prepínača EXPERIENCES môžete úplne zmeniť grafiku prostredia. Jedným z nich je aj pocta klasickému prístrojovému panelu MINI. A ak chcete, môžete si ako pozadie infotainmentu nastaviť vlastnú fotografiu.

Škoda, že Android Auto sa nezobrazuje na celej kruhovej ploche, tých zopár palcov uhlopriečky navyše by sme ocenili. Bezdrôtové pripojenie je však stabilné, rýchle a spoľahlivé.

Jazdné vlastnosti? Stále MINI

My sme mali príležitosť vyskúšať si verziu s benzínovým štvorvalcovým motorom s objemom 1998 cm3. S maximálnym výkonom až 221 kW a krútiacim momentom distribuovaným na všetky štyri kolesá ešte nejde o trhača asfaltu, ale ďaleko k nemu nemá.

MINI Countryman ALL4 má v tejto vrcholovej benzínovej verzii skvelú dynamiku, pôsobí celkom obratne (priemer otáčania je 11,6 m), má presné riadenie a citlivý akceleračný pedál a brzdu. Poteší tiež režim BOOST, ktorý zapnete podržaním ľavej páčky za volantom. Dostanete kopanec trvajúci 10 sekúnd sprevádzaný pôsobivou vizuálnou kulisou na stredovej obrazovke a head-up displeji.

Countryman sa v tejto konfigurácii vôbec nevyhýba vibráciám a hluku, takže každý, kto oceňuje akýsi motokárový charakter príznačný pre MINI, ho dostane aj v crossoveri. Zvlášť oceňujeme tuhú karoséri a veľmi solídny podvozok, ktorý dáva pocítiť nižšiu kvalitu vozovky, ale pri pokojnej jazde sa dokáže postarať o príjemný zážitok z jazdy. Čo sa ale výrobcovi celkom nepodarilo vyladiť, je hluk prichádzajúci spod podlahy – spočiatku máte dojem, že to tak má byť, po niekoľkých kilometroch jazdy vám ale začne prekážať neustále šramotenie spod sedadla a celková akustická nepohoda, zvlášť vo vyšších rýchlostiach.

Čo dodať, stále je to MINI, hoci Countryman.

Dostupnosť na Slovensku

Nový MINI Countryman sa na Slovensku predáva od 43 438 € za verziu Countryman C John Cooper Works Variant 125 kW (170 k),

ďalej sú v predaji verzie Countryman S ALL4 John Cooper Works Variant 160 kW (218 k) s cenou od 49 488 €,

JCW Countryman ALL4 John Cooper Works Variant 221 kW (300 k) od 51 810 €,

prípadne s novým motorom Countryman D John Cooper Works Variant 120 kW (163 k) od 46 488 €

a tiež elektrický Countryman E Favoured Variant 150 kW/66,5 kWh od 47 381 € a Countryman SE ALL4 Favoured Variant 230 kW/66,5 kWh od 52 381 €.

Ďakujeme za poskytnutie vozidla na prvú jazdu a tešíme sa na štandardný redakčný test, v ktorom sa budeme venovať jazdným režimom, spotrebe a detailne jazdným vlastnostiam.

 

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia