Veľký test
TEST Volkswagen Touareg R-Line 3,0 TDI: Kráľovský Volkswagen s najslabším motorom? Skôr voľba istoty.
Otestovali sme nový Volkswagen Touareg vo výbave R-Line so základným naftovým šesťvalcom 3,0 TDI.
Hlavnou novinkou sú IQ.LIGHT Matrix HD LED svetlá.
Volkswagen dokázal svoj Touareg dostať do spoločnosti tých najlepších.
Vydané Text: David Hecl
22 rokov. Presne toľko v auguste tohto roka oslávi najväčší osobný európsky model Volkswagen. Prvá generácia vo svojich útrobách ukrývala špičkovú techniku Porsche. Dvojka bola charakteristická predovšetkým príchodom moderných bezpečnostných technológií. No a napokon súčasná trojka povýšila označenie Volkswagen Touareg na úroveň prémiovej triedy. Na palube ma totiž obklopoval komfort a to nie len vďaka prémiovému interiéru, ale aj vďaka špičkovému vzduchovému podvozku.
Nové svetlá
Modernizácia tretieho vydania legendárneho Touaregu prišla po piatich rokoch od jeho uvedenia na trh. Zvyčajne, najmä v posledných rokoch, je akýmsi pravidlom, že facelift prinesie skôr len nepatrné zmeny. To najdôležitejšie si výrobca necháva pre úplne nový model. V prípade Volkswagen Touareg je to však trošku inak. Automobilka si povedala, že je ten správny čas na implementovanie zásadnejších zmien. Napriek tomu však auto zostáva verné svojmu charakteru, ktorý bol nastolený dizajnom modelu pred faceliftom.
Už prvý letmý pohľad napovedá, že najväčšie zmeny sa udiali v prednej a zadnej časti auta. Vpredu nie je novinkou len výraznejšie tvarovaný nárazník či mohutná mriežka chladiča. Najzásadnejšie zmeny sa odohrali na svetlách. Od nich som mal pred testom veľké očakávania, nakoľko som si o nich už čo-to naštudoval. Realita však mierne prekonala moje očakávania. Vzhľadom na výbavu R-Line boli IQ.LIGHT Matrix HD LED štandardom. Ich charakteristickým prvkom je okrem LED pásu tiahnuceho sa cez celú prednú časť vozidla aj trojica LED hokejok v každom svetlomete.
Inzercia
Volkswagen ukázal omladený Touareg. Vlajková loď značky sa opäť posunula výrazne vpred
38 000-krát LED
Pomyselné hokejky oddeľujú tri samostatné šošovky optiky, ktorá ukrýva dokopy až 19-tisíc samostatných LED bodov. Celkovo je tak v predných svetlách až 38-tisíc bodov, ktoré sú určené pre HD Matrix funkciu. Svetlá už v stretávacom režime svietia vynikajúco. Priestor pred autom je dokonale presvetlený, čo sa týka samozrejme aj krajnice. V diaľkovom režime však svetlá vyložia všetky esá z rukávu. Perfektne tvarovaný lúč poskytuje dokonalý svetelný koberec bez akýchkoľvek slepých elementov.
Okrem toho diaľkový režim umožňuje detailné vykrajovanie okolitých predmetov a vozidiel. V premávke svetlá reagujú rýchlo. Nedochádza tak k oslňovaniu ostatných účastníkov premávky. Jednotlivé body sa starajú o čo najlepšie tieňovanie a ja tak svojim autom poskytujem dostatočné presvetlenie priestoru nielen sebe, ale aj autu predo mnou. To však nie je všetko. Zaujímavou funkciou je napríklad aj presvetlenie diaľničného pruhu pri rýchlejšej jazde. V praxi to vyzerá tak, že Touareg svojimi svetlami vyznačuje pruh, v ktorom momentálne idem. Pri jeho zmene zase dôjde ku krátkemu vysvieteniu oboch pruhov. Táto funkcia by mala zvýšiť bezpečnosť jazdy v noci a istým spôsobom aj dať ostatným vodičom najavo, že sa približujete. Nutné je však podotknúť, že samotné nesvetlenie jazdného pruhu nijako neohrozuje ostatných účastníkov premávky.
Prvý svojho druhu
Pri svetlách ešte na moment zostanem. Dizajnovú a funkčnú zmenu totiž priniesli aj zadné svetlá. Tie sú po novom prepojené LED pásikom, ktorého vyvrcholením je podsvietené logo automobilky. Volkswagen Touareg sa tak stal prvým európskym sériovým modelom značky, ktorý podobnú možnosť ponúka. Okrem tohoto štýlového riešenia je možné predné a zadné svetlá konfigurovať aj z hľadiska uvítacej animácie. Všetky nastavenia sa vykonávajú cez displej multimediálneho systému v interiéri. Osobne hodnotím svetelnú techniku Touaregu najvyššou možnou známkou a Volkswagen si za to zaslúži skutočnú pochvalu.
Z hľadiska dizajnu je zaujímavou voľbou aj pomerne netradičné lakovanie červená chilli metalíza, ktorá v cenníku stojí 1 030 eur. No a napokon tu mám aj masívne, až 21-palcové disky kolies a aerodynamickými krytmi, ktoré majú za cieľ znížiť odpor a zlepšiť spotrebu. Páčia sa mi aj viaceré tmavšie doplnky, ktoré inak masívnu červenú plochu v prednej časti príjemne rozbíjajú. Pre tých, ktorým by čiernej nestačilo, Volkswagen ponúka možnosť zakúpenia balíku Black Style Exterier s temným lakovaním prednej masky či spätných zrkadiel.
Zmeny k najlepšiemu
V rámci faceliftu sa čiastočne zmenil aj interiér. Volkswagen Touareg je totiž jedným z príkladov, kedy automobilka počúvne želania svojich zákazníkov a zlepší to, čo skutočne treba. Okrem špičkovej voľby materiálov oceňujem napríklad aj potlačenie zastúpenia tvrdých plastov na minimum. Reč je konkrétne o obložení stredového tunelu v priestore, kde sa s ním do kontaktu dostávajú kolená. Táto časť bola totiž donedávna tvrdá. Dnes je na nej kožené čalúnenie, ktoré ju aspoň mierne zmäkčuje.
Zmeny nastali aj pred vodičom. Touareg je totiž už štandardne dodávaný s digitálnym prístrojovým panelom. V nižších verziách je reprezentovaný menším displejom, zatiaľ čo vyššie verzie majú plnohodnotný veľký digitálny panel. Ten plynule nadväzuje na masívny 15-palcový displej infotainmentu. Na ňom je výborná predovšetkým odozva a aj to, že je ihneď po naštartovaní schopný vykonávať všetky funkcie. Tým je zrejmé, že Volkswagen upravil aj jeho výpočtový výkon.
Najslabší? Nie! Len rozumná voľba!
Samotné spracovanie interiéru je skutočne ukážkové. Všetky komponenty so sebou perfektné lícujú a vzhľadom na torznú tuhosť karosérie tu nič nevydáva nežiaduce vŕzganie. Nevýhodou je opätovné použitie dielcov v prevedení s klavírnym lakom.
Máme slovenské ceny nových Volkswagenov: Passat Variant, nový Tiguan a vylepšený T-Cross
Názov recenzie jasne napovedá, že pod kapotou pracuje najslabší motor z ponuky. Najslabší však automaticky neznamená najhorší. Ide o vidlicový naftový šesťvalec s výkonom 170 kW, s krútiacim momentom 500 Nm, pohonom všetkých kolies 4MOTION a 8-stupňovou automatickou prevodovkou. Samotné špecifikácie ho vyslovene predurčujú na nájazd v rámci stoviek tisíc kilometrov. Pritom aj keď má auto prevádzkovú hmotnosť až 2 282 kilogramov motor vôbec netrpí. Jeho živosť a dynamickosť je príjemným prekvapením, až mám miestami pocit, či nedošlo k drobným papierovým úpravám jeho reálneho výkonu.
Poctivý šesťvalec
Samotnú silu cítiť predovšetkým pri prudkom zošliapnutí pedála, kedy dochádza takmer okamžite k prenosu výkonu na kolesá. Dôležité je však podotknúť, že tento agregát nemá žiadnu elektrifikáciu. Pre tých, čo hľadajú čiastočne elektrifikovanú pohonnú jednotku je tu Touareg s plug-in hybridným systémom. Ale poďme späť k testovanému autu.
Silu motora totiž pocítite napríklad aj v teréne. Výborne naprogramovaná prevodovka totiž dokáže aj napriek absencii viacerých čistokrvných off-forad komponentov zvládnuť aj ťažší terén. Touareg totiž disponuje vzduchovým podvozkom, ktorý má základnú svetlú výšku približne 23 centimetrov pričom režim Off-road+ okrem zmeny mapovania jednotlivých prevodových stupňov, pridáva ďalších 7 centimetrov na výške k dobru. Vo finále tak na dlhej jednotke Touareg dokáže zdolať nejednu terénnu nástrahu pričom necítim narazenie na limity pohonu. Výborná práca!
Volkswagen Touareg v spoločnosti najlepších
Z hľadiska podvozku je dôležité dodať, že ide o rovnakú platformu, akú využívajú napríklad Lamborghini Urus, Audi Q8, Bentley Bentayga či Porsche Cayenne. Touareg tak zdedil do vienka to najlepšie, čo aktuálne koncern Volkswagen ponúka. A to sa samozrejme ihneď odrazilo na jeho jazdných vlastnostiach a terénnych schopnostiach. Paradoxne najslabšou stránkou auta v teréne nebol motor, prevodovka či podvozok, ale jeho konvenčné obutie.
Ďalšou výhodou vzduchového podvozku, za ktorý si mimochodom Volkswagen pýta dodatočných 2 830 eur (najvyššia verzia podvozku stojí 5 860 eur a pridáva napríklad aj elektromechanickú stabilizáciu karosérie), je možnosť zníženia zadnej časti pri nakladaní batožinového priestoru. To oceňujem hlavne z pohľadu manipulácie s väčšími alebo ťažšími predmetmi.
90 litrov = viac ako 1 000 kilometrov
Pohonná sústava spoločne s podvozkom vytvárajú dokonalé prepojenie. Slabší motor teda automaticky neznamená to najhoršie čo vás napadne. Práve naopak. Môže byť vhodnou voľbou pre väčšinu scenárov, v ktorých sa Volkswagen Touareg v bežných podmienkach ocitne. Bonusom je príplatková 90-litrová palivová nádrž (+110 eur). Celkovo tak vďaka nízkej spotrebe len 8,1-litra, dokážem na jedno natankovanie prejsť niečo málo cez 1 000 kilometrov. Hodnota ako stvorená pre manažérske auto vo vašej firme, či pre nekončiace rodinné prázdninové dobrodružstvo.
V závere sa dostávame k finálnemu hodnoteniu. Nech premýšľam ako chcem, Volkswagen Touareg má skutočne len málo vecí, ktoré sa mi vyslovene nepáčili. Okrem niektorých dizajnovým prvkov v interiéri tu nie je nič, čo by som vyslovene nepodporoval. Tretia edícia globálneho modelu Volkswagen tak dokazuje, že je silným hráčom v segmente prémiových SUV. Jeho priama konkurencia v podobe BMW X5 by sa teda mala mať poriadne na pozore. Touareg je totiž v najlepšej forme so všetkým, čo k tomu patrí.
Technické údaje Volkswagen Touareg R-Line 3,0 V6 TDI | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 902 x 1 984 x 1 705 mm |
Rázvor | 2 904 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 282 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 850 kg |
Objem batožinového priestoru | 810/1 800 dm³ |
Výkon motora | 170 kW/ 231 koní |
Krútiaci moment | 500 Nm pri 1 500 ‐ 3 000 ot./min |
Pohon | 4MOTION |
Prevodovka | 8-stupňová automatická |
Kapacita nádrže | 90 litrov |
Palivo | nafta |
Zrýchlenie | 7,7 s |
Maximálna rýchlosť | 222 km/h |
Emisie (WLTP) | 211 g/km |
Spotreba – test | 8,1/100 km |
Cena – test | 86 379,99 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.