Podrobná recenzia

VEĽKÝ TEST Ford Ranger Platinum: Ford priviezol dlhoročné americké know-how konečne aj do Európy. Výsledkom je takmer dokonalé pracovné auto

Ak Ford skutočne niečo vie, tak sú to poriadne pracovné pick-upy. Ford Ranger vo výbave Platinum je toho dôkazom.

Odhliadnuc od VW Amarok, aktuálne v Európe nemá konkurenciu.
Svojím pohonom rúca zabehnuté pravidlá.
Vydané  Text: 
David Hecl
Ford Ranger Platinum

Otvoriť fotogalériu

Trh pick-upov nie je v Európe práve tým najsilnejším. Vo všeobecnosti sa my zákazníci viac zameriavame na autá bezpečné a pohodlné, a tak nemáme tendenciu obzerať sa po tvrdých pracovných strojoch. Celkovo by sa dali všetky v Európe ponúkané modely tohto druhu spočítať možno na prstoch oboch rúk. Jedným z nich je napríklad aj Ford Ranger, ktorý je u nás stálicou už niekoľko rokov. Teraz však výrobca prichádza s novou generáciou, na ktorej si dal poriadne záležať. Svoje bohaté skúsenosti z amerického trhu tak konečne priniesol aj k nám. Výsledok pritom stojí skutočne za to.

Za svoj pôvod sa nehanbí

Dalo by sa hovoriť, že aktuálna generácia Ford Ranger, ktorá sa ponúka aj na našom trhu, je druhou v poradí určenou pre Európu. Ford pritom v USA dlhodobo vyrába veľké množstvo áut s typom karosérie pick-up. Dokonca jeho historicky najpredávanejším modelom je práve pick-up Ford F-150. Skúsenosti má teda výrobca bohaté, no doposiaľ ich v našich končinách aplikoval len čiastočne. Teraz sa však všetko mení. Súčasný Ranger totiž ukazuje, že niektoré aspekty know-how zo Severnej Ameriky je možné použiť aj na „Starom kontinente“.

Dnes ponúkaná generácia Rangeru využíva ako základ rovnaký podvozok, ako predchodca. Ide však len o hrubé tvrdenie, pretože Ford medzigeneračne zapracoval na viacerých aspektoch pôvodného podvozku T6. Nový Ranger tak má väčší rázvor a rozchod kolies, priestrannejšiu korbu a celkovo väčšie rozmery. Ak by niekto namietal, že pôvodná verzia Rangeru bola akýsi vysoký jazvečík, dnes to už neplatí. Auto je mohutné, svojbytné a už na prvý pohľad prikladá ruku k akejkoľvek práci.

Inzercia

Inzercia

FORD RANGER: Spojenie dvoch svetov / Redakčný špeciál

Funkčný a účelný

Z hľadiska funkčného dizajnu je dôležité spomenúť, že dlhoročné skúsenosti automobilky s touto kategóriou otvorili dvere k rôznym šikovným riešeniam. Reč je napríklad o integrovaných schodoch v zadnej časti auta. Tie využijete predovšetkým počas lezenia na korbu, ktorej spodná hrana leží vo výške až viac ako 85 centimetrov nad povrchom vozovky. Bez šikovného riešenie zakomponovaného do zadného nárazníku by ste sa tak hore dostávali len ťažko.

Inzercia

Inzercia

Nákladný priestor je navyše vybavený veľkým množstvom rôznych ôk a uchytení po okraji. A tu sa prejavuje práve to zmienené know-how. Ford totiž hlavne v Severnej Amerike k svojim pick-upom dodáva veľké množstvo príslušenstva. Okrem toho existujú aj ďalší výrobcovia, ktorí sa zaoberajú práve výrobou dodatočných komponentov kompatibilných s daným autom. Ford Ranger si tak môžete upraviť presne podľa svojich predstáv, čo dáva takmer nekonečné možnosti personalizácie. Ranger razom premeníte z cestovného auta s nadstavbou na vozidlo schopné prenášať špinavý náklad či drevo až po pracovný nástroj s rozličným mechanizovaným príslušenstvom. A to je azda najsilnejšia stránka daného modelu.

Prepojenie dvoch tried

Samozrejme, že aj konkurencia ponúka k svojim autám dodatočné príslušenstvo, no to ani zďaleka nie v takom množstve ako Ford. Samostatnou kategóriou sú potom kotviace oká v úložnom priestore. Po novom ich je tu až 6 pričom ich kombináciami (diagonálne) dokážete ukotviť predmety do hmotnosti až 272 kilogramov. Osobne som počas testu na do auta naložil približne 400 kilogramov záhradného substrátu. Výsledok sa dozviete nižšie.

Inzercia

Inzercia

Celkovo Ford Ranger na mňa pôsobí vyspelejším dojmom. Svoju úlohu v tom nepochybne zohrávajú aj úplne nové svetlomety. Ich výkon sa v danej kategórii azda len ťažko s niečím porovnáva, pretože je na míle napred. Na tomto mieste ich nechcem priamo porovnávať s Volkswagenom Amarok. Obe autá majú totiž rovnaký technický základ. Ich výhodou je najmä stretávací režim, ktorý dokáže bezkompromisne osvetliť priestor pred autom. Dokonca aj zóny v optickom okolí A-stĺpikov majú dostatočné pokrytie svetlom. To využijete hlavne počas nočného výletu na nespevnenom teréne, kedy je dôležité mať prehľad o svojom okolí.

Účel svätí prostriedky

Možno mierne slabšou stránkou bol režim diaľkových svetiel, a to špeciálne matrix funkcia. Každé so svetlometov totiž obsahuje 11 samostatných segmentov. Výsledkom je síce korektné vyrezávanie objektov a protiidúcich vozidiel, no na môj vkus svetlá niekedy reagovali neskôr alebo objekt vyrezali s prílišným množstvom neosvetleného priestoru v jeho okolí.

Zadné svetlá naopak splnili svoju úlohu tak, ako sa od nich očakáva. Pokiaľ by Ford Ranger nebol primárne navrhnutý na tvrdú prácu, možno by som skritizoval použitie klasických halogénových žiaroviek. Avšak tu je dôležitejšia praktická stránka a možnosť rýchlejšej opravy, ako vzhľad.

Pracovná prémia

Z pohľadu interiéru ide o akúsi kombináciu prémiovej triedy s pracovným autom. Niektoré časti obloženia dverí a palubnej dosky sú vyrobené z tvrdých plastov, inde je zase čalúnenie kožou. Ford sa však nijako za túto kombináciu hanbiť nemusí. Jednoducho je stále potreba mať na pamäti, že aj keď ide o luxusnejšiu výbavu Platinum, primárne určenie auta nie je do mesta, ale do lesov a na polia. Z vonkajším príslušenstvom úzko súvisí napríklad aj panel samostatných spínačov umiestnených na strope kabíny. Tie je v závislosti od zakúpeného príslušenstva možné napojiť a dodatočnú výbavu tak ovládať bez nutnosti zásahov do palubnej dosky či interiéru. Za toto dávam veľký palec hore!

Centrom interiéru je masívny, horizontálne orientovaný displej infotainmentu s mechanickým panelom na nastavovanie klimatizácie. Na displeji je štandardne aj lišta základných nastavení, ktorá je priamo dostupná aj v čase pripojenia smartfónu. Oceňujem jeho rozlíšenie, odozvu a taktiež čitateľnosť na slnku.

V ovládaní sa nestratíte

Medzi prednými sedadlami svoje miesto zaujala masívna stredová konzola, ktorá obsahuje volič hydrodynamickej automatickej prevodovky s 10 stupňami, odkladacie miesto na nápoje, priestor pre bezdrôtové nabíjanie smartfónu, volič typu pohonu a dodatočné tlačidlá nastavenia vozidla. Aj napriek pomerne dlhému výpočtu funkcií, ktoré tu sú, je konzola stále do značnej miery prázdna. Je to však výhoda, nakoľko jednotlivé ovládacie prvky majú svoju jasne definovanú polohu a je ich možné ovládať aj v pracovných rukaviciach.

Oceňujem taktiež držiaky na nápoje šikovne implementované do okrajov palubnej dosky. Sú ukryté pod vyskakovacími záslepkami a môže sa stať, že si ich vôbec nevšimnete. To je len dôkazom toho, že auto bolo urobené s cieľom maximalizácie jeho pracovných schopností.

Patrí sem aj koža

Ďalšou silnou stránkou výbavy Platinum sú predné sedadlá. Kožené kreslá dodávajú interiéru potrebný punc prémiovosti v spojení s ťažkou prácou. Sedí sa na nich dostatočne pohodlne na to, aby ste zabudli v akom aute vlastne ste. Horšie je to však na zadných sedadlách, ktoré trpia klasickým problémom áut tohto typu. Na môj vkus bolo ich operadlo príliš kolmé a sedacia časť zase píliš hlboká. Za nimi je umiestnený subwoofer audio sústavy Bang&Olufsen a pod nimi je miesto na uloženie základných predmetov. Celkovo to však na finálne hodnotenie auta nemá zásadný vplyv.

Masívna porcia sily

Čo však priamo vplýva na finálny výsledok je pohonná sústava. Pod kapotou pracuje naftový trojlitrový vidlicový šesťvalec americkej výroby. Jeho sila je pre európsky trh mierne obmedzená na 177 kW a 600 Nm krútiaceho momentu. V niektorých častiach sveta sa rovnaký motor ponúka s výkonom 184 kW. Nič to však nemení na tom, že ide o poriadny surový motor s dostatočným výkonom na to, aby ste za Ford Ranger mohli zapriahnuť príves s hmotnosťou až 3,5 tony.

Samotný motor sa najlepšie cíti v spodnom spektre otáčok, kde dosahuje aj najvyššie hodnoty výkonu a krútiaceho momentu. Ako som už uviedol, agregát je spriahnutý s 10-stupňovou automatickou prevodovkou americkej výroby. Celkovo tak ide o pohon navrhnutý mimo európskeho kontinentu. Svojou kultivovanosťou za tunajšími pohonnými jednotkami podobného druhu mierne zaostáva. Ráznejší prejav je možné vnímať najmä vo vyšších otáčkach a mierne vibrácie možno cítiť aj počas voľnobehu. Na moje prekvapenie však Ranger disponuje príkladne odhlučnenou kabínou. Ani pri vyšších rýchlostiach na diaľnici nie je hluk motoru ohlušujúci a ani sem nepreniká zbytočný aerodynamický šum.

Robustný vidlicový šesťvalec spaľuje naftu. Svojim výkonom je bez kompromisov.

Automatická štvorkolka

Samostatnou kategóriou auta je potom jeho pohon všetkých kolies. Ten má k dispozícii konkrétne 4 samostatné režimy plus tvrdú uzávierku zadného diferenciálu. V závislosti od aktuálnej situácie si môžete vybrať medzi 2H, 4A, 4L a 4H. Presnejšie použitie týchto označení uvádzam nižšie.

  • 2H: pohon výhradne zadnej nápravy, najlepšia voľba pre bežnú jazdu po klasickej ceste
  • 4A: elektronicky riadený pohon všetkých štyroch kolies, výkon je rozdeľovaný na základe potreby, primárne však na zadnú nápravu
  • 4H: elektronicky alebo mechanicky riadený pohon všetkých kolies, výkon je rozdeľovaný rovnomerne na prednú a zadnú nápravu, využiteľné na nespevnenej vozovke, na snehu, piesku alebo blate, neodporúča sa používať na klasickej ceste
  • 4L: elektronicky alebo mechanicky riadený pohon všetkých kolies, použitie dodatočného prevodového stupňa pre zvýšenie krútiaceho momentu, použitie na povrchoch s nízkou priľnavosťou, ťažký terén alebo strmé svahy, rýchlosť by nemala presiahnuť 5 km/h

Pozornosť by som upriamil predovšetkým na režim 4A, ktorý je v tejto kategórii jedinečnou záležitosťou. Vo väčšine prípadov totiž máte k dispozícii buď čistú zadokolku alebo potom jeden z tvrdých typov pohonu 4×4. Automatická štvorkolka v triede pick-upov dlho absentovala. Vo všeobecnosti tento pohon pracuje rovnakým spôsobom, ako pri klasických SUV. Na základe aktuálnych potrieb si auto samostatne rozdeľuje výkon pre konkrétnu nápravu a koleso. Na bežnej ceste sa tak nemusíte obávať, že by ste strhali zuby v diferenciáli. Auto v praxi reaguje štýlom SUV a to aj vtedy, keď máte zadok úplne prázdny. Často sa totiž stáva, že pick-up s prázdnou korbou a zapnutým pohonom zadnej nápravy pôsobí na ceste neisto. Tento pocit sa potom ešte viac umocňuje pri mokrej vozovke.

Ford Ranger s hmotnosťou 6,5 tony?

V prípade tohto testu som však mal možnosť vyskúšať aj správanie auta s plne naloženou zadnou časťou. Konkrétne hovoríme o náklade s hmotnosťou takmer 400 kilogramov. Auto sa pri takto naloženom „zadku“ správalo úplne predvídateľne. Miestami som mal pocit, že sa zaťaženie na jazdných vlastnostiach vôbec neprejavila. Vzhľadom na to, že maximálna hmotnosť jazdnej súpravy spoločne s prívesom je až 6,5 tony, sa nemožno tomu ani diviť. Všetky komponenty podvozku, pohonu a brzdnej sústavy sú dimenzované na zaťaženie, ktoré v bežnej prevádzke dosiahne len hŕstka Rangerov.

Preto hodnotím aj spotrebu auta veľmi kladne. Po týždňovom teste sa ustálila na hodnote 13,1-litra na 100 kilometrov. Ak však počítate s častejšími výletmi do terénu a s aktivovanou štvorkolkou, treba sa pripraviť na vyššie hodnoty. Pri tvrdej terénnej jazde v lese by nemalo byť prekvapením ak na digitálnom prístrojovom paneli uvidíte hodnotu nad 20 litrov. Pre samotné výlety do terénu navyše môžete využiť hneď niekoľko pripravených jazdných režimov, ktoré nemenia len charakteristiku pohonu 4×4, ale taktiež odozvu plynového pedála či naprogramovanie systému prevodovky.

Terénu sa skutočne nebojí. Počas testi som mal možnosť Ranger vyskušať aj v hlbokom blate. Poradil si s ním bez akýchkoľvek problémov aj napriek neterénnemu obutiu.

Do mesta nie, do terénu kedykoľvek a kdekoľvek

Na záver sa dostávame k tradičnému hodnoteniu. Ak by som sa mal na Ford Ranger vo výbave Platinum pozerať ako na bežné európske SUV, našli by sa oblasti, ktoré by som mu vytkol. Avšak tým Ranger nie je a ani nechce byť. Je to tvrdý pracovný nástroj, ktorý trpí v meste a v lese sa cíti ako doma. Jeho silnými stránkami nie sú len surová sila naftového šesťvalca, ale taktiež viaceré chytré riešenia a v neposlednom rade inteligentný pohon. V ponuke Fordu je hneď viacero verzií tohto modelu, no len Platinum a Wildtrack spoliehajú na pomoc daného motoru. Na o potom je tu ešte Raptor. To je však už úplne iná kapitola…

Technické údaje Ford Ranger Platinum 3.0 Ecoblue V6 240k A10-eAWD
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 5 350 x 1 910 x 1 886 mm
Rázvor  3 270 mm
Prevádzková hmotnosť 2 390 kg
Najväčšia celková hmotnosť 3 300 kg
Objem batožinového priestoru -/- dm³
Výkon motora 177 kW/ 115 koní pri 3 250 ot./min
Krútiaci moment 600 Nm pri 1 750 – 2 250 ot./min
Pohon 4×4
Prevodovka 10-stupňová manuálna
Kapacita nádrže 80 litrov
Palivo nafta
Zrýchlenie 8,7 s
Maximálna rýchlosť 180 km/h
Emisie (WLTP) 266 g/km
Spotreba – test 13,1/100 km
Cena – test 76 068 eur

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia