MOTO

BMW R 1250 RS: Rýchlo a ďaleko

Mníchovský dvojvalcový motor typu boxer neodmysliteľne patrí k ikonickému cestovnému enduru, ktorému nik nepovie inak ako GS.

Lenže keď už konštruktéri majú túto techniku, vedia ju použiť aj v iných modeloch. a pre inú cieľovú skupinu.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 3/2024
Vydané  Text: 

Alebo, aby som bol ešte presnejší, pre ľudí, ktorí radi cestujú trochu iným spôsobom. Pretože zatiaľ čo na GS sedíte vzpriamene, tak testovaný model RS si vyžaduje o čosi aktívnejšiu polohu na motocykli.  To znamená viac sa nakloniť dopredu, preniesť viac hmotnosti na ruky a nohy jemne viac pokrčiť v kolenách.

Čiže keď sa dostanete do vyšších rýchlostí, tak aj prirodzenejšie zaľahnete na nádrž a v zákrutách viac prenášate hmotnosť z jednej strany na druhú.

V podstate môžem povedať, že RS je v tomto prípade akýsi hravejší. Pritom motocykel nezabúda, že ak chcete cestovať na dlhšie vzdialenosti, chce to aj pohodlie.

Inzercia

Inzercia

To dodá najmä mäkšie sedadlo, ktoré navyše poskytuje viac priestoru od nádrže, aj od sedadla spolujazdca.  Ak hovorím o spolujazdcovi, ten si môže svoje sedadlo vyhrievať tlačidlom, no užíva si o čosi menej pohodlia.

Keďže reč je o BMW s boxer motorom, tak sa môžete tešiť na vymoženosti ako variabilné časovanie ventilov, nasávacie si menia aj výšku zdvihu.

V praxi to znamená, že máte k dispozícii výkon vždy, keď to potrebujete.

Číselne už 100 kW (136 k) nevyzerá ako z najvyššej poličky, no skúste pridať a v spolupráci s kardanom máte výkon hneď na zadnom kolese.

A krútiaci moment 143 Nm sa tiež nefláka. Nuž, dva valce a veľký objem majú stále čo povedať.

Inzercia

Inzercia

Svoje rád povie aj podvozok. Nielen preto, že vpredu pracuje obrátená vidlica, čiže koleso bude mať takmer neustále maximálny kontakt s vozovkou, ale aj preto, že som mal k dispozícii elektronický podvozok ESA. Chcel som pokojnejšiu a plavnejšiu jazdu? Komfortný režim mi ju s radosťou umožnil.

Chcel som pritvrdiť? Žiaden problém, reakcia prišla takmer okamžite.

Tento podvozok jazdca naplno rozmaznáva a spôsobuje, že jazdenie na BMW dostáva nový rozmer, ktorý sa prispôsobí vašej aktuálnej nálade. Nehovoriac o rýchlom radení bez spojky, ktoré funguje nad 3 000 ot./min. úplne skvelo.

Pod touto hodnotou by sa aj tak používať nemalo, prevodovka sa poďakuje. A to tu máme aj veľmi dobre spracovanú prístrojovú dosku s množstvom možností, čo si na nej zobrazíte. Nepatrí medzi najväčšie, no ak chcete, ukáže vám aj mieru zásahov stabilizácie či intenzitu brzdenia.

Ozaj, aby som nezabudol. S potrebou okolo 5 l/100 km a 18 l nádržou dôjdete celkom ďaleko. Tak šťastnú a veselú cestu!

Technické údaje BMW R 1250 RS

  • Motor B2, 1 254 cm3
  • Výkon 100 kW (136 k) pri 7 750 ot./min.
  • Krútiaci moment 143 Nm pri 6 250 ot./min.
  • Pohon zadného kolesa M6, kardan
  • Pneumatiky predná; zadná 120/70 ZR17; 180/55 ZR17
  • Objem nádrže 18 l
  • Pohotovostná hmotnosť 243 kg
  • Cena od 15 100 €




Okolo áut a motoriek sa pohybujem odmalička, aj keď sme nikdy v rodine nemali Škodu 105/120. Za jeden z najväčších výkonov považujem generálku Žiguláka, ktorou sme s kamarátmi zložili praktickú maturitu na dopravnej priemyslovke. Na autách ma zaujímajú technické riešenia a inovácie, preto mi je ľúto, že v ostatnej dobe sa dozvedáme viac o konektivite a o mobilnom internete v autách než o novinkách v motoroch, nápravách a prevodovkách. Podľa mňa by auto malo mať charakter a aspoň trochu komunikovať s vodičom. Na autonómne jazdenie sa zatiaľ pozerám skepticky, aj keď časom môže byť riešením najmä v mestách. Baví ma cestovanie, komunikácia s ľuďmi a rozširovanie obzorov.



Inzercia

Inzercia