Zmysluplné vylepšenia pre Scalu a Kamiq

Ako jazdí nová Škoda Kamiq s technológiou odpájania valcov motora?

Mladoboleslavská automobilka výrazne modernizovala svoj hatchback Scala a crossover Kamiq a poskytla nám príležitosť vyskúšať si ich v ostrej premávke v okolí Frankfurtu.

Vylepšenia sú aj estetické, ale predovšetkým funkčné a vskutku významné, pretože prinášajú do modelov funkcie z vyššej triedy.
Vydané  Text: 

Hovorí sa, že čo je dobré, to nie je potrebné meniť, ale nie je to vždy pravda. Modely Scala a Kamiq boli nesporne pekné aj doteraz, ale zmeny prinášajú oživenie. Obe vozidlá sú pritom modernizované ohľaduplne, aby si zachovali priazeň konzervatívneho spektra zákazníkov, zároveň oslovili tých so záujmom o niečo nové.

Ako bolo zmienené na produktovej prezentácii noviniek, Kamiq nie je klasické SUV, keďže nemá 4×4, preto je na mieste o ňom hovoriť ako o crossoveri. Nový vzhľad však má zámer automobil zvýrazniť tak, aby pripomínalo práve SUV. Dizajn novej Scaly je spravený tak, aby sa zdôraznila šírka vozidla, udržiava pritom kontinuitu s predchádzajúcou verziou a pôvodným konceptom Vision RS.

Významnú úlohu v estetike zohrávajú nové svetlá. Oba modely sú po prvýkrát k dispozícii s voliteľnými prednými svetlometmi Matrix-LED, ktoré umožňujú vodičom mať nepretržite zapnuté diaľkové svetlá bez oslňovania protiidúcich vozidiel.

Inzercia

Inzercia

Intenzita diaľkových svetiel sa v modeli Scala zvýšila o 50 a v modeli Kamiq o 40 percent. Predné hmlovky využívajú LED techniku tiež a esteticky sú potlačené do úzadia vďaka zapracovaniu do vzduchových clon. 

Škoda Scala 1.0 TSI evo2 6MT Selection (facelift 2024)

Škoda Kamiq 1.5 TSI evo2 DSG (facelift 2024)

Solídny interiér s apelom na ergonómiu

Celkovo Škoda pripravila pre zákazníkov pestré možnosti individualizácie vozidiel a tiež zmenu štruktúry výbav. Namiesto Ambition, Style, Active, Monte Carlo a Scout pri Kamiqu sú teraz Scala a Kamiq dostupné ako Essence, Selection, Top Selection a Monte Carlo a štyrmi variantmi interiéru.

Nové interiéry oboch modelov zahŕňajú nové čalúnenie a dekoračné lišty s použitím udržateľných materiálov, ako recyklované tkaniny, konope a kenaf, čo je rastlinné vlákno získané zo stoniek ibišteka konopovitého. Výbavový stupeň Selection ponúka interiér Loft, Lodge a Suite, Monte Carlo má svoj špecifický športový interiér a ďalšiu individualizáciu automobilka rieši paketmi a príplatkovými položkami.

Interiér Škoda Kamiq vo výbave Monte Carlo s možnosťou zobrazenia navigácie na 10″ prístrojovom paneli aj 9″ stredovom displeji

Technické zmeny v interiéroch považujeme za priaznivé, pretože reagujú na potreby zákazníkov. Napríklad prístrojový panel je už štandardne digitálny displej s uhlopriečkou osem palcov, príplatkovou možnosťou desaťpalcový panel.

V základnej výbave oboch noviniek je stredová obrazovka osempalcová s podporou digitálneho rádia DAB a konektivity Bluetooth, vyššie výbavy zahŕňajú o palec väčšiu obrazovku už aj s navigáciou a hlasovým ovládaním.

Dôležitou novinkou je chladená podložka bezdrôtového nabíjania mobilov, nabíjanie elektroniky prostredníctvom štyroch USB-C konektorov s výkonom 45 W či haptické tlačidlá na ovládači automatickej klimatizácie Climatronic. 

Zadná časť interiéru vyhradená pre zadných pasažierov. Stredový pasažier je tak trochu chudák, pretože pod nohami má tunel, na ktorom ešte aj odkladacia vanička. Dvaja ostatní pasažieri sa však budú cítiť dobre, pretože Škoda pre nich pripravila aj niekoľko praktických riešení Simply Clever – napríklad držiak na tablet alebo samostatné malé vrecká na mobily.

Z praktického pohľadu sa oplatí zmieniť riešenia Simply Clever, ako virtuálny pedál kufra, elastický držiak na pohár, odkladacie vrecko na mobil pre zadných pasažierov, štrbinu pre zavesenie oblečenia na zadnej strane predného sedadla, odkladaciu vanička na tuneli vzadu či spomenutú chladenú nabíjačka mobilu.

Škoda Scala vo výbave Monte Carlo s nádhernými exteriérovými detailmi. Pokračuje v charaktere, ktorý Škoda definovala konceptom Vision RS.

Vynikajúca manuálna prevodovka a nové motory

Zatiaľ čo modernizácia automobilov obyčajne obnáša skôr estetické a mierne technické vylepšenia, Škoda pripravila pre Scalu aj Kamiq aj nové motory. Benzínové agregáty TSI evo2 umožňujú v spolupráci s manuálnou alebo automatickou prevodovkou dosahovať vyšší výkon ai krútiaci moment počas dlhšej doby, čo sa prejavuje na lepšej pružnosti motora.  Základnou motorizáciou je preplňovaný trojvalec 1,0 TSI evo2 s výkonom 70 (95 k) a 85 kW (116 k). Zatiaľ čo ten základný je konfigurovateľný iba s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, k výkonnejšej verzii môže zákazník získať 6-stupňový manuál aj automatiku DSG. 

Škoda Kamiq po facelifte vo výbave Monte Carlo

Vrcholom je štvorvalcový 1,5 TSI evo2. Jeho schopnosť zaberať odspodu a účinne sa vyhýbať prepadom výkonu pri dlhej akcelerácii na jeden záťah je výsledkom pokroku v hardvéri aj softvéri. V praxi vodiči ocenia použitie technológie odpájania valcov ACT+, ktorá pracuje lepšie ako predtým a umožňuje jazdiť na dlhých trasách s ešte nižšou spotrebou ako doteraz.

Motor Výkon [kW/k] Krútiaci moment [Nm] Prevodovka Pohon
1,0 TSI evo2 70/95 175 5-stupňová manuálna Pohon predných kolies
1,0 TSI evo2 85/116 200 6-stupňová manuálna Pohon predných kolies
1,0 TSI evo2 85/116 200 7-stupňová automatická Pohon predných kolies
1,5 TSI evo2 110/150 250 6-stupňová manuálna Pohon predných kolies
1,5 TSI evo2 110/150 250 7-stupňová automatická Pohon predných kolies

V testovanom Kamiqu sa tento motor prejavuje kultivovane, vďaka naladeniu automatickej prevodovky netrpí oneskorenými alebo zbytočne rozvážnymi reakciami. 

Kto chce mať nad motorom lepšiu kontrolu, môže si vybrať jazdný režim Šport, manuálne radenie prevodových stupňov alebo verziu s manuálnou prevodovkou. Tá je na našom trhu naďalej populárna, v Kamiqu sa pre ňu v minulom roku rozhodlo 5 759 zákazníkov, zatiaľ čo pre automat 3 543.

Pri Scale bol rozdiel ešte väčší: 7 459 verzus 2 435. Manuálnu prevodovku sme si preto vyskúšali práve v Scale v kombinácii s motorom 1.0 TSI evo2 s výkonom 85 kW (116 k). Nemôžeme si odpustiť konštatovanie, že inžinieri spravili kus výbornej práce.

Zatiaľ čo vpredu sú zmeny pomerne výrazné, napríklad Scala má nápadne odlišné svetlá ako predtým, vzadu sú inovácie skôr decentné.

Naladenie motora, prevodovky, spojky a vôbec riadenia dopraje vodičovi radosť z jazdy, ktorú môže umocniť výberom športového jazdného režimu. Prevodovka pritom veľkoryso odpúšťa drobné chyby v radení aj pri práci so spojkou, a motor pružne reaguje na vytlačenie akceleračného pedála zdanlivo v akejkoľvek rýchlosti.

Významnejšiu stratu dychu zaznamenáte až na nemeckej rýchlostne neobmedzenej diaľnici. Motory evo2 sú ukážkou toho, že malé benzínové motory vďaka pokroku prekonávajú niekdajšie dvojlitrové štvorvalce azda v každom ohľade. 

Scala aj Kamiq sú úspešné projekty

Od roku 2019, kedy automobilka uviedla na trhy Scalu aj Kamiq, sa ich predalo viac ako 670-tisíc a nie je trúfalé domnievať sa, že v tomto roku bude o modely veľký záujem. Potenciál na to majú a faceliftom sa opäť dostávajú do centra pozornosti. 

Nové položky výbavy pre Scalu a Kamiq majú šancu motivovať zákazníkov ku kúpe, pretože funkcie ako matrixové LED svetlá so signifikantným nárastom svetelného výkonu či virtuálny pedál na plne automatické otváranie piatych dverí nie sú v tejto triede vôbec bežné. Keď sa k tomu pridá pestrá ponuka riešení Simply Clever, nové skvele vyladené motory s prevodovkami a celková pohoda v interiéri, môžeme smelo hovoriť o recepte na ideálne nové auto. 

Za organizáciu prvých jázd ďakujeme spoločnosti ŠKODA AUTO. 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia