TEST Renault Clio E-TECH full hybrid esprit Alpine: Atmosférický motor a 4-stupňová prevodovka? Nedajte sa nachytať
Malý Renault Clio s technikou Formula 1? Áno, presne to je Clio E-TECH full hybrid vo výbave esprit Alpine.
Športová výbava odkazujúca sa na legendu Alpine mu dodáva osobitý charakter.
Škoda, že podobný áut na trhu nie je viac.
Vydané Text: David Hecl
Trieda malých kompaktných modelov do mesta sa pomaly vytráca. Väčšina z týchto áut, ktoré kedysi ľudia milovali pre ich drobné rozmery, sa postupne zväčšuje. Výrobcovia do nich navyše zväčša implementujú nie príliš ikonickú techniku. To sa však nedá povedať o testovanom Renault Clio E-TECH full hybrid v športovom šate výbavy esprit Alpine.
Ide o malé auto do mesta so špičkovou technikou a lákavým zovňajškom. To všetko dopĺňa o solídny interiér. Má to ale jeden háčik…
30-ročná ikona
Renault Clio patrí dlhodobo k jedným z ikonických modelov daného segmentu. Rokmi sa samozrejme, aj kvôli bezpečnosti, zväčšilo, no svoje malé rozmery si vo všeobecnosti zachováva. Aj to je jedným z dôvodov, prečo je Clio stále veľmi populárne. Navyše modernizácia, ktorou si nedávno prešlo, z neho urobila moderné, dobre vyzerajúce auto. Nečudo teda, že zaujme nielen mladých, ale aj starších zákazníkov.
Samotný facelift z minulého roka sa najviac „vybláznil“ na predných partiách. Tu Clio dostalo špeciálne denné osvetlenie do tvaru blesku, ktoré sa rozpína od hlavných svetlometov takmer až k povrchu vozovky. Niekto by mohol namietať, že sa Renault pri tvorbe tohto dizajnu inšpiroval u svojej francúzskej konkurencie. Možné to je, no aj tu platí opäť staré známe, že ak dvaja robia to isté, nie je to to isté.
Silný dizajn
Vzhľad modernizovaného Renault Clio umocňuje aj športová maska chladiča, ktorá je podkladom pre nové logo automobilky. Nechýba tu ani výrazné kontrastné lemovanie sivou, opticky predeľujúce vrchnú a spodnú časť nárazníka. Bočné partie pochopiteľne nepriniesli veľa zmien. Zaujímavosťou však je, že linka denného osvetlenia vytvára v okolí auta svetelný vak, ktorý v noci zasahuje po okrajoch auta až takmer do oblasti B-stĺpikov. Pred vami je tak priestor slušne osvetlený, čo je obrovským plusom. Na druhú stranu však musím skritizovať samotné predné reflektory.
Problém nie je s ich svietivosťou, ale skôr s čistotou lúča. Ide o parabolické LED, ktoré priestor pred autom pokrývajú rovnomerne, no nájdu sa tu aj slabšie osvetlené plochy. Slabinou je aj ich diaľkový režim. Ten na môj vkus reaguje na protiidúce autá príliš neskoro. Párkrát sa mi počas testu stalo, že protiidúce auto na mňa bliklo, pretože som vodiča oslepoval diaľkovým režimom. Na tomto by Renault mohol softvérovo ešte zapracovať.
esprit Alpine
V zadných partiách je asi najväčšou zmenou číre prevedenie krycieho plastu svetiel. Do popredia sa tak dostáva jednoduchá, no efektívna grafika LED osvetlenia. Auto to vzhľadom na výbavu esprit Alpine pridáva na športovosti a dynamickosti. No a keď už sme pri samotnej výbave esprit Alpine, Renault Clio ju dostal najmä ako náhradu za niekdajšiu R.S. Line.
Na prvý pohľadu ju spoznáte aj vďaka už spomenutému kontrastnému prvku na prednom nárazníku a spodnej hrane dverí, výraznejšiemu zadnému difúzoru, športovým diskom kolies či športovému interiéru s viacerými vkusnými doplnkami.
Francúzky patriotizmus v praxi
Interiér totiž prešiel azda najväčšou zmenou oproti výbave Techno. Už na prvý pohľad do oka udrú úzke športové sedadlá s výrazným bočným vedením. Posed na nich je veľmi pohodlný a dokážu poskytnúť solídnu oporu aj pri športovej jazde. Menšou nevýhodou, aj vzhľadom na svetlú výšku auta, je potom sťažené vystupovanie. Paradoxne to má na svedomí práve spomenuté bočné vedenie a fakt, že sedíte hlboko v sedadle.
Francúzsky šarm v interiéri sa netýka len sedadiel. Úvodné spustenie auta na vertikálnom displeji infotainmentu premietne siluetu Álp a nájdeme tu aj iné silné prvky. Patriotizmus sa najviac odzrkadľuje na francúzskych trikolórach na sedadlách, obložení palubnej dosky pred spolujazdcom či na trojitom prešívaní športového volantu. Taktiež na celom aute nachádzam aj odkazy na športovú divíziu Alpine, ktorá má byť predlohou pre Renault Clio vo výbave Esprit Alpine.
Skromné priestorové pomery
Inak som z hľadiska interiéru a jeho priestorových pomerov mierne sklamaný. Uvedomujem si, že silnou stránkou Renault Clio sú jeho kompaktné rozmery, no za akú cenu? Osobne som si sám sa seba bez toho, aby som nemal kolená zarazené v operadle vodiča, sadnúť nedokázal. Ak na zadnú lavicu nainštalujete detské sedačky, pripravte sa na futbalový zápas medzi nohami detí a vašim chrbtom. No a o skromných rozmeroch najlepšie svedčí aj nasledujúci fakt.
Mitsubishi spustilo predaj Coltu, využíva techniku z Renaultu Clio. Zverejňujeme slovenský cenník
Pri plnom otvorení vodičových dverí som bol bližšie k madlu zatvorených dverí spolujazdca, ako k madlu svojich dverí. Uvedomil som si to až po tom, čo som musel predviesť pár naťahovacích cvikov ak som chcel dvere zavrieť a vyraziť na cestu. Podobne obmedzene, ako miesto vzadu, pôsobí aj batožinový priestor. Ten má totiž hodnotu len 301 litrov. Prevážanie väčších predmetov alebo kufrov tak môže byť do značnej miery skomplikované. Avšak na druhú stranu, Rernault Clio nie je určený na sťahovanie, ale skôr na efektívne premiestňovanie medzi domom a prácou.
Orchester pod kapotou
Jeho silnou stránkou totiž je samotný pohon. Aktuálne mi okrem Toyoty nenapadá žiadna iná automobilka, ktorá by vytrábala autá tejto kategórie s klasickým „plnotučným“ hybridným pohonom. Technicky pritom sústava E-Tech full hybrid pochádza z Formula 1. Bližšie som sa pohonu venoval v predchádzajúcom teste Renault Arkana E-Tech, ktorý zhodou okolností vsádza na rovnakú techniku.
Pod kapotou teda pracuje atmosférický štvorvalec s objemom 1 598 ccm. Jeho výkon je skromných 69 kW a prenáša sa na predné kolesá za pomoci 4-stupňovej prevodovky. Následne je tu dvojica elektromotorov. Ten slabší z nich, s výkonom 15 kW, slúži ako štartér-generátor. Taktiež sa stará o úvodný rozbeh auta pokým nenaskočí spaľovacia jednotka alebo hlavný elektromotor. Väčší elektromotor sa už ďalej zameriava priamo na pohon auta. Jeho výkon predstavuje 36 kW a s kolesami je prepojený pomocou 2-stupňovej prevodovky.
Výkonu je dostatok
Nakoľko E-Tech full hybrid nemá klasickú spojku, radenie prevodových stupňov zabezpečuje jeden z elektromotorov. Vyrovnávanie otáčok majú zase pod kontrolou elektronické aktuátory. Celý tento technologický orchester pracuje dokonale a ako vodič nepociťujem žiadne rozpory medzi jednotlivými súčasťami.
Výsledkom celého komplikovaného pohonu je systémový výkon na úrovni 105 kW. Poviete si, že to nič nie je. Lenže musíte brať do úvahy, že auto má celkovú hmotnosť len 1 348 kg a vzhľadom na kompaktné rozmery je to výkonovo viac než dostačujúce. Ak chcete s týmto pohonom dosiahnuť technické medze podvozku, máte čo robiť.
Renault totiž svoje Clio E-Tech full hybrid podvozkovo zvládol na jednotku. Umožní vám agresívnu jazdu pod plynom, no zároveň vám dodá pohodu aj pri komfortnom presúvaní sa do cieľa. Na tomto mieste musím povedať, že ide o podvozkovo azda najlepšie zvládnuté auto v tejto kategórii.
80 či 50?
Dobre, ale čo spotreba a elektrický režim? Vzhľadom na tom, že som auto testoval počas zimných mesiacov, nie je hodnota elektrického dojazdu príliš smerodajná. Na jedno „nabitie“ (E-Tech full hybrid je uzatvorená sústava bez možnosti nabíjania zo siete) prejde v zime niečo okolo jedného kilometra.
Následne naskočí spaľovací motor a batéria sa začne buď dobíjať alebo systém prechádza na klasický pohon. Napriek chladu som v meste dokázal jazdiť za 6,9 l/100 km + 10,8 kWh/100 km. Dôležitým poznatkom je, že zo 100,8 mestských kilometrov bolo presne 50 kilometrov v elektrickom režime.
Renault na svojich stránkach uvádza, že E-Tech full hybrid zvládne v meste 80% jazdy na elektrinu. V zime teda môžem konštatovať, že to je len niečo okolo 50%. No a celkovo sa spotreba po 592,7 km ustálila na hodnote 5,8 litra na 100 km pričom až 228,7 kilometra bolo v elektrickom režime.
Z hľadiska spotreby elektrickej energie som sa tak dostal na hodnotu 7,6 kWh/100 km. No a množstvo energie získanej rekuperáciou po týždni s autom predstavovalo 15,6 kWh. Ide o energiu, ktorá bola získaná mimo tvorby spaľovacou jednotkou.
Renault Clio potvrdil svoje silné stránky
Čo dodať takto na záver? Nedajte sa nachytať! Renault Clio E-Tech full hybrid síce môže pôsobiť ako nudný spolužiak, na konci dňa je to ten obľúbený triedny zabávač.
Ak si odmyslíme pár jeho nedostatkov, dostávame skvelé auto. A to nielen po stránke pohonu, ale taktiež aj z hľadiska podvozku a dizajnu. Môžem teda finálne hodnotenie premietnuť do reči čísiel? Asi áno… Renault Clio odo mňa dostáva 9,2/10.
Technické údaje Renault Clio E-Tech full hybrid esprit Alpine | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 053 x 1 798 x 1 440 mm |
Rázvor | 2 583 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 348 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 1 770 kg |
Objem batožinového priestoru | 301/979 dm³ |
Výkon motora | 105 kW/ 145 koní |
Krútiaci moment | 148 Nm (motor) + 205 Nm (elektromotor) + 50 Nm (štartér-generátor) |
Pohon | predná náprava |
Prevodovka | 6-stupňová automatická (4 stupne ICE + 2 stupne elektromotor) |
Kapacita nádrže | 39 litrov |
Palivo | benzín |
Zrýchlenie | 9,3 s |
Maximálna rýchlosť | 174 km/h |
Emisie (WLTP) | 97 g/km |
Spotreba – test | 5,8/100 km |
Cena – test | 26 420 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.