Test SsangYong Korando na snehu: Nezľakne sa ani Perinbaby
Snehová nádielka nás vylákala do hôr. Zaujímalo nás, ako si dlhodobo testovaný SsangYong poradí so zasneženým terénom pri ceste na lyžovačku.
Vydané Text: Peter Orosz
Väčšina majiteľov SUV trávi čas v mestách, alebo na spevnenej ceste. Okrem každodenného zdolávania obrubníkov patrí k najväčším dobrodružstvám príležitostná návšteva chatovej oblasti, prípadne cesta na ryby.
Túto skutočnosť si veľmi dobre uvedomujú aj samotní výrobcovia, ktorí postupne zredukovali terénnu výbavu novodobých crossoverov na robustnejšie oplastovanie, alebo zvýšenú svetlú výšku podvozka.
Zdá sa, že SUV špecialisti z Kórey týmto trendom nepodľahli a naďalej ponúkajú všetko potrebné pre návštevu ťažšieho terénu, alebo zasnežených kopcov. Pozreli sme sa na to, ako si kompaktné Korando poradilo s čerstvou snehovou nádielkou.
Inzercia
V TEPLE
Po dôkladnom očistení a zoškriabaní ľadu usadáme za volant kompletne vymrznutí. V takej chvíli sa nič nevyrovná vyhrievanému volantu a sedadlám. Stačí ťuknúť do správneho tlačidla a do niekoľkých sekúnd pocítite príjemné teplo. Pre tepelnú pohodu za volantom ani nemusíte siahať hlboko do vrecka.
Korando ponúka vyhrievané predné sedadlá už od základnej výbavy v rámci príplatkového balíka Club+, zatiaľ čo v nami testovanej výbave Style+ sú k dispozícii štandardne. K úplnej dokonalosti nám chýbalo už len vyhrievané čelné sklo, ktoré by nám uľahčilo prácu so škrabkou.
Táto užitočná funkcia, žiaľ, v cenníku Koranda aktuálne chýba a nenájdete ju ani v zozname príplatkových položiek. Vyzdvihnúť však musíme prítomnosť klasického benzínového štvorvalca pod kapotou s rýchlym zahrievaním na prevádzkovú teplotu. Horúci vzduch začne prúdiť do kabíny už po niekoľkých minútach jazdy a stihne vykúriť interiér aj počas krátkeho mestského dochádzania do práce.
LYŽE NA STRECHU
V rámci kategórie kompaktných SUV ponúka Korando skutočne nadpriemerný objem batožinového priestoru – v základnom usporiadaní 551 a po sklopení zadných operadiel viac než 1 000 dm3.
Pri preprave dlhých predmetov, ako napríklad lyží, nám však chýbal stredový otvor. Tým pádom musíte obetovať aspoň jedno miesto na zadných sedadlách a sklopiť časť operadiel. Tie sú štandardne delené v pomere 60:40.
Našikmo prepravované lyže, žiaľ, výrazne zasahujú do priestoru v kufri, a preto odporúčame na prepravu využiť strešné lyžiny.
Zvyšok lyžiarskej výstroje potom môžete v batožinovom priestore prehľadne usporiadať vďaka prítomnosti dvojitej podlahy a deliacej prepážky.
4 × 4
Naše Korando na snehu zápasilo s trakciou a najmä v kopci nám chýbal pohon všetkých štyroch kolies, ktorý nedokázali nahradiť ani schopné zimné pneumatiky (Bridgestone Blizzak LM-005). Ak plánujete tráviť viac času v teréne, príplatok 1 890 € za plnohodnotný pohon 4 × 4 rozhodne neoľutujete.
Štvorkolku navyše dostanete so všetkými stupňami výbavy. To znamená, že kombinovať ju môžete už od základného vyhotovenia. My sme si pri ceste na lyžovačku museli vystačiť s režimom WINTER, ktorý zmení nastavenie automatickej prevodovky pre plynulejší záber na snehu.
V praxi dokáže obmedziť prešmykovanie kolies najmä pri pohýnaní sa z miesta, alebo pri strmšom stúpaní.
PRÍJEMNÝ PODVOZOK
Nebude to prvýkrát, ale ani teraz nesmieme opomenúť prácu a naladenie podvozka. Ten nás opakovane prekvapuje na akomkoľvek povrchu a ani z lyžovačky sme nedochádzali sklamaní. Na slovenských cestách je dostatočne tuhý a zároveň príjemne poddajný.
Do interiéru sa neprenáša veľké množstvo vibrácií a podvozok si plní svoje úlohy bez toho, aby otravoval posádku.
Pri akcelerácii však Korando dokáže poťahať za volant a v kopcovitom teréne stúpa aj samotná spotreba.
V rámci našej cesty sa hodnoty pohybovali na hranici 10 l/100 km. Apetít kompenzuje svižnými reakciami na plynový pedál a dobrou dynamikou aj pri predbiehaní na okresných cestách.
TECHNICKÉ ÚDAJE SSANGYONG KORANDO 1.5 TURBO GDI AT PREMIUM
- Motor preplň. benzínový R4, 1 497 cm3
- Výkon 120 kW (163 k) pri 5 000 ot./min.
- Krútiaci moment 260 Nm pri 1 500 – 4 000 ot./min.
- Pohon a podvozok: 6-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu multilink.
- Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením.
- Pneu. 215/50 R18.
- Batožinový priestor 551/– dm³
- Rozmery: 4 450 × 1 870 × 1 620 mm, rázvor 2 675 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 435/2 040 kg, objem nádrže 50 l.
- Najvyššia rýchlosť 182 km/h Zrýchlenie 0 – 100 km/h výrobca neudáva
- Spotreba (WLTP) 8,0 l/100 km Emisie CO2 182 g/km
- Cena/testované auto 20 990/29 920 €
- Konkurenti: Peugeot 3008, Škoda Karoq, Seat Ateca
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!