Audi Q8 50 TDI quattro tiptronic
TEST Audi Q8: Nová verzia je stredom pozornosti všade, kde sa objaví. Na sebavedomie má silné argumenty.
Brutálne SUV, ktoré vytrasie z cestujúcich duše, ak si to budete ako vodič želať. Aj takýto pohľad na Audi Q8 je korektný, hoci nejde o vrcholové verzie SQ8 či RS Q8, ale šesťvalec na naftu.
Silnou stránkou modelu Q8 je všestrannosť, pretože s príjemným podvozkom je ideálnym autom na každý deň aj dlhé výlety.
Vydané Text: Erik Stríž
Pred šiestimi rokmi sme mali možnosť prvýkrát sadnúť za volant vtedy úplne nového Audi Q8 a bol to zážitok sotva porovnateľný s niečím iným. Stretlo sa niekoľko faktorov, ktoré vyburcovali emócie a očakávania. V prvom rade išlo o nové veľké SUV výrobcu, dostalo nápadný dizajn s retro prvkami nadväzujúcimi na pôvodné Audi Quattro z 80. rokov 20. storočia, ďalej bezrámové okná a vzhľad vozidla fakticky jedna k jednej zodpovedal koncepčnému modelu Audi Q8 Concept, čo bolo pred pár rokmi čosi nevídané (až na Audi TT). Navyše sa tento model vyrábal u nás doma – v Bratislave.
Zaujímavé, že toto všetko účinkuje ešte aj dnes.
Inzercia
Čo sa zmenilo po modernizácii
Keď v druhej polovici minulého roka Audi modernizovalo rodinu Q8, spravilo to pomerne citlivo. Vyzerá to tak, že v Ingolstadte nechceli pokaziť retro-futuro charakter vozidla, ale dopriali mu dostatok inovácií, aby boli zákazníci opäť motivovaní ku kúpe.
Tak napríklad, Audi po prvý raz vybavilo model Q8 svetlometmi HD Matrix LED vrátane lasera ako prídavného diaľkového svetlometu. V praxi svietia fenomenálne. Mohutná maska chladiča Audi Singleframe s osemuholníkovým dizajnom disponuje vertikálnymi vložkami. V základnom exteriéri sú usporiadané v tvare slzy a v exteriérovom pakete S line a SQ8 TFSI sú navrhnuté v tvare písmena L. Už na prvý pohľad zrejmé, že Q8 patrí k vrcholným modelom Audi. Sebavedomý vzhľad Q8 podčiarkujú nové výrazné vstupy vzduchu, ktoré sú integrované do základnej architektúry vozidla. Audi ďalej zredukovalo dekoratívne prvky pre ešte puristickejší dizajn.
Aby sa základná verzia, exteriérový balík S line a model S od seba na prvý pohľad odlíšili, ochrana podbehov, lišty na upevnenie dverí a difúzor v základnom modeli sú v kontrastných farbách, ktoré podčiarkujú robustný vzhľad off-roadu. Novinkou pre všetky jednotky Audi Q8 je výfukový systém s vizuálne atraktívnymi koncovkami výfuku. Exteriérový balík S line, ktorý je ešte viac zladený s modelom SQ8 TFSI, vyniká jasne zvýraznenými bočnými vstupmi vzduchu v prednom nárazníku.
Vpredu si všimnete ešte jeden dôležitý detail: plochý znak Audi, ktorý mal premiéru v modeli Q8 e-tron. V modeli Q8 je teraz na B-stĺpiku aj označenie modelu, derivátu a technológie. Modernizácia sa dotkla aj interiéru, ktorý ponúka viac kombinácií materiálov a farieb, na výber je aj deväť dekoratívnych obkladov. V ponuke kolies si zasa zákazníci môžu vyberať z piatich nových dizajnov kolies s rozmermi od 21 do 23 palcov, ktoré im poskytnú jasnú výhodu oproti konkurencii.
Aj osobnosť, aj charakter
Keby sme chceli cynicky konštatovať o dobe, povedali by sme, že máme príliš veľa osobností a málo charakterov. Nepochybne by to isté povedali všetci naši predkovia a špeciálne by sa posťažovali na všetko nové, vrátane prichádzajúcich generácií. Pojem juvenoia je stále považovaný za novotvar a hovorí o fenoméne sťažovania sa na nové, čo sprevádza ľudstvo počas celého jeho vývoja. Pravdou je, že čo je nové, je skutočne častokrát aj lepšie. Platí však aj to, že príliš veľa osobností, ktoré kričia, zvyčajne počuť a vidieť viac ako hodnotné charaktery. V tomto kontexte Audi Q8 vystupuje zo vzorca typickosti a akoby v sebe spája všetko dovedna.
Totiž, vzdáva hold histórii značky prostredníctvom retro dizajnových prvkov, ale obsahuje najlepšiu techniku pohonu a v interiéri je to kozmická loď s tromi veľkými obrazovkami. Predáva sa s výkonnými šesť a osemvalcovými motormi, lenže drží krok s dobou a dokáže jazdiť v rámci možnosti ekonomicky. Napokon, Audi Q8 je osobnosť v akomkoľvek zmysle slova, pretože je to model nápadný, je stredom pozornosti kdekoľvek sa objaví, vlastne neprehliadnuteľný – jeho vlastnosti však svedčia o tom, že sebavedomie má založené na skutočnom potenciáli.
Jazdné výkony: šesťvalec je vskutku flexibilný
Nie je to zhoda okolností, že pred šiestimi rokmi sme testovali verziu 50 TDI quattro s naftovým šesťvalcom, teda verziu rovnocennú s práve testovanou verziou po facelifte. Bola to vtedy prvá motorizácia dostupná pre slovenský trh. Táto výkonnejšia verzia naftového motora s označením 50 TDI quattro disponuje max. výkonom 210 kW (286 k) a krútiacim momentom až do 600 Nm. Veľké SUV zrýchli z nuly na 100 km/h za 6,1 sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 241 km/h.
Všetky motory V6 v Audi Q8 spolupracujú s osemstupňovou prevodovkou tiptronic, permanentným pohonom všetkých kolies quattro a mild-hybridným systémom, ktorý v zákazníckej prevádzke dokáže dosiahnuť výhodu v spotrebe paliva až do 0,5 litra na 100 km. Jeho kľúčovými komponentmi sú lítium-iónový akumulátor a remeňový alternátorový štartér (BAS), ktorý dodáva energiu 48 V hlavnému elektrickému systému. Pri spomaľovaní rekuperuje BAS výkonom do 8 kW, ktoré dodáva do batérie. V rozmedzí 55 až 160 km/h môže Q8 jazdiť s vypnutým motorom až 40 sekúnd, keď vodič stiahne nohu z plynu. Po brzdení systém BAS rýchlo a veľmi pohodlne znovu naštartuje šesťvalec. Štart-stop sa začína už pri rýchlosti 22 km/h.
Aký je tento pohon v praxi? Vedzte, že ak ste dosť zručný vodič, môžete z vašich cestujúcich vytriasť duše. Dievčatá budú výskať, držať sa madiel a sedadiel a vy budete mať pritom vždy absolútnu kontrolu nad vozidlom. Zvlášť v športovom jazdnom režime Dynamic (alebo pokojne aj Comfort s pákou prevodovky prepnutou do režimu S) sú reakcie na stlačenie akceleračného pedála rýchle a motor sa prejavuje mimoriadne pružne v akejkoľvek rýchlosti, vtedy sa na zadnú nápravu posiela až do 85 percent krútiaceho momentu.
Ocenenie si zaslúži precízne presné riadenie, účinné brzdy a neutrálny prejav podvozka v zákrutách. Toto je však iba jedna stránka pohonu 50 TDI quattro. Tá, ktorú budete stretávať častejšie, je miernejšia a rozvážnejšia.
Kto chce ešte viac, má možnosť k modelu Q8 dokúpiť riadenie všetkých štyroch kolies a/alebo elektronicky riadené vzduchové odpruženie Adaptive air suspension (aj vo verzii sport) s reguláciou svetlej výšky podvozka. Pre absolútnu podporu vodiča je tu potom balík Fahrwerkspaket advanced určený pre verziu SQ8, ktorý obsahuje športový diferenciál a elektromechanickú aktívnu stabilizáciu náklonu (eAWS).
300 koní a 600 newtonmetrov sú maximálne hodnoty a pri bežnej prevádzke a v jazdných režimoch Efficiency a Comfort budete pociťovať, že motor je skôr utlmený, reaguje na vaše podnety pomalšie a na prednú nápravu môže dodávať až 70 percent systémom dodávaného krútiaceho momentu. Neraz s prekvapujúcim oneskorením. Riešením je používanie režimu Auto, ktorý samočinne vyberie práve vhodný profil – a funguje dosť dobre.
Počas testu sme zistili, že skrotením potenciálu šesťvalca a mild-hybridnou technikou dokáže Q8 znížiť priemernú spotrebu paliva až o 2,5 l/100 km v porovnaní s dlhodobým priemerom. Aby ste ale na tomto stroji jazdili za 7,5 l/100 km, musíte jazdiť najmä dlhšie trasy a využívať všetky možné zásady ekonomickej jazdy. Asi ťažko by sme hľadali človeka, ktorému pri kúpe vozidla tejto cenovej kategórie záleží na decilitroch nafty. Nami testovaný exemplár za 3 433 km s priemernou rýchlosťou 51 km/h spotreboval priemerne 10,0 l/100 km.
Interiér: Elegancia so sci-fi akcentom
Dobrou správou je, že modernizáciou sa v interiéri nič nepokazilo. Keď si porovnáte aktuálny model s modelovým ročníkom 2019, zistíte, že sú takmer totožné. Noviniek je pomenej, Audi Q8 ponúka viac kombinácií materiálov a farieb, na výber je aj deväť dekoratívnych obkladov a nevieme si vynachváliť čalúnenie. Mikrovlákno Dinamica Frequenz je ekologický materiál vyrobený z recyklovaných plastov a na dotyk je veľmi príjemný. Vhodne tak dopĺňa funkcie sedadiel, v ktorých vďaka ventilácii nebude príliš horúco ani v lete.
Trojica obrazoviek s veľkým head-up displejom pôsobí futuristicky, s delikátnym obložením palubnej dosky a decentným ambientným osvetlením vytvára hodnotný priestor. Škoda, že si vyžaduje neustále čistenie, aby ostal v tip-top stave, pretože na lesklé plochy sadá prach a držia sa na ňom nečistoty. Majiteľ vozidla má byť práve tak kultivovaný, ako samotný interiér.
Vyhradený displej na ovládanie klimatizácie by sa nepochybne dal vyriešiť aj mechanickými ovládačmi, tu však displej dotvára futuristický charakter interiéru. Je pravda, že displej je dobre čitateľný, dostatočne veľký a spoľahlivý, pokiaľ ide o citlivosť na dotyky aj v rukaviciach. Pre niektoré nastavenie klimatizácie však predsa len využíva aj veľký stredný displej.
Kritiku adresujeme výberu jazdných režimov prostredníctvom tlačidiel drive select pod stredovým displejom, ktorých ovládanie vyžaduje veľkú pozornosť.
Sedenie v druhom rade je v Audi Q8 mimoriadne veľkorysé, pasažieri mali v testovanom vozidle k dispozícii bohatý ovládací panel klimatizácie a početné výduchy, sedadlá si navyše mohli prispôsobiť na mieru.
Posuvné sedáky majú aj praktický význam, pretože zväčšujú kapacitu nákladného priestoru vzadu. Objem batožinového priestoru dosahuje 605 litrov.
Zhrnutie
Audi Q8 50 TDI quattro je 5-miestne veľké SUV prémiového charakteru, ktoré svoju cenu obhajuje početnými pridanými hodnotami. Pre niekoho je to priestranný a precízne vypracovaný interiér, pre iného sú to kvality dodávaného šesťvalcového motora. Q8 evidentne počas bežnej prevádzky nevyužíva možnosti pohonu naplno, ale umožňuje jazdiť ekonomicky a komfortne, zároveň je pripravený naplniť aj náročnejšie očakávania skúsených vodičov.
Audi Q8 50 TDI quattro sa na Slovensku predáva od cenníkových 82 560 €, základnú motorizáciu 45 TDI quattro (170 kW, 500 Nm) tak prekonáva o necelých dvetisíc eur. Na výber je tiež benzínový šesťvalec 55 TFSI quattro (250 kW, 500 Nm) za cenníkových 83 740 € – všetky ceny sú vrátane DPH.
Technické údaje Audi Q8 50 TDI quattro tiptronic (2024)
Rozmery | dĺžka 4992 mm, šírka karosérie 1995 mm, šírka so zrkadlami 2190 mm, výška ~1697 mm |
Proporcie | rázvor 2998 mm, predný rozchod kolies 1679 mm, zadný rozchod 1691 mm, predný previs 985 mm, zadný previs 1009 mm, výška nakladacej hrany 804 mm |
Počet valcov/Objem v cm³ | 6/2.967 |
Max. výkon v kW (k) pri 1/min | 210 (286)/3.500-4.000 |
Max. krútiaci moment, Nm pri 1/min | 600/1.750–3.250 |
Druh pohonu | Stály pohon všetkých kolies quattro |
Typ prevodovky | tiptronic 8-stupňový |
Pohotovostná hmotnosť v kg | 2.235 |
Celková prípustná hmotnosť v kg | 2.900 |
Prípustné zaťaženie strechy/nosiča v kg | 100/115 |
Max. zaťaženie nebrzdeným prívesom v kg pri stúpaní 12% | 750 |
Objem nádrže približne v l | 85/AdBlue nádrž: 24 |
Objem batožinového priestoru v l (cca) | 605 |
Maximálna rýchlosť v km/h | 241 |
Zrýchlenie z 0–100 km/h v s | 6,1 |
Spotreba kombinovaná v l/100 km | 8,1 – 8,4 (WLTP) |
Kombinované v g/km | 213 – 220 (WLTP) |
Emisná norma | EURO 6e |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk