Skúsenosti s Range Rover Velar
TEST Range Rover Velar D300: Pravý luxus spočíva v detailoch a charaktere. Reputácia značky je v tomto prípade kľúčová.
Infotainment PiVi Pro preberá všetky ovládače, ktoré by ste v iných autách našli na stredovej konzole.
Model Velar v sebe spája kontrasty: zvonka je to stále off-road od Range Rover, vnútri supermoderné SUV.
Vydané Text: Erik Stríž
Prečo luxus?
V uplynulých rokoch sa hranice medzi luxusnými automobilmi a tými cenovo relatívne dostupnými akoby začínali prelínať. Azda každá automobilka dnes vie dať do interiérov svojich vozidiel kožu, jej vernú ekologickú imitáciu, delikátne povrchové materiály alebo vyspelý softvér, ktorý uľahčuje život za volantom.
Lenže bude tu niečo, čo si len tak hocikto nemôže dovoliť. Tým je investícia do výroby automobilu, ktorý má nielen sofistikovanejšie zavesenie kolies, ale aj materiálové vypracovanie konštrukčných častí prihliadajúce na širokospektrálne využitie. Ide o kvalitu čapov, dielov zodpovedných za prenos mechanickej energie, povrchovú úpravu kovov zabraňujúcej korózii.
Práve v tomto kontexte môžeme naďalej nachádzať podstatné rozdiely medzi prémiou a masovo vyrábanými automobilmi.
Inzercia
Ten interiér ale predsa len nemôžeme obísť. Luxus spočíva v detailoch a Range Rover Velar je toho vzorným príkladom. Na prvý pohľad vozidlo síce pôsobí nápadne, ale po otvorení dverí vodiča prekvapuje mimoriadnou mierou minimalizmu. Na prvý pohľad sa dokonca zdá, že v tom aute okrem volantu, sedadla a tuhej páky prevodovky nič nie je.
Integrácia väčšiny mechanických ovládačov do virtuálneho prostredia veľkej obrazovky sprevádza kritika, a to najmä pre jeho lesklý povrch citlivý na odlesky a odtlačky prstov.
No a práve v tomto je ten luxus, ktorý si nemôže dovoliť len tak hocikto. Ide o kontrast medzi veľkorysým rozsahom jazdných schopností britského off-roadu a kultivovaného interiéru so skoro japonskými estetickými princípmi. Interiéru zodpovedá aj jemné riadenie a ovládanie funkcií.
Nejde pritom iba o dotykovú 11,4″ obrazovku so systémom PiVi Pro, ktorej zakrivenie je viditeľné na prvý pohľad, ale predovšetkým užitočné. Hoci je zahnutie presne naopak, ako pri herných zakrivených monitoroch, na krátku vzdialenosť v aute je to žiadúce.
Zmysluplnosť nachádzame aj na tlačidlách na volante, ktoré sú ploché a reagujú na jemné stlačenie. Sú elegantné, podsvietené, v prípade spustenia ich funkcie sú zelené (napr. udržiavanie v pruhu) a prostredníctvom podsvietenia sa mení sa aj ich funkcia.
Ergonómiu v interiéri vhodne dopĺňa zmienená páka prevodovky, ktorá má plochý vrch potiahnutý kožou, a tak plní funkciu opierky na dlaň. Škoda, že je tak citlivá, že si musíte dávať pozor, aby ste ju položením dlane neposunuli dopredu – ak sa to stane, prevodovka nezmení nastavenie. Ostatná časť stredového tunela je v nami testovanom vozidle pokrytá imitáciou brúseného hliníka, ktorá by zdanlivo mala odolávať nečistotám, no nie je to pravda, a skrýva veľký odkladací priestor na mobil. Hneď pod dvojdverovou lakťovou opierkou sú dva nápojové držiaky a objemný box.
Je zrejmé, že cieľom dizajnérov bolo uspieť aj medzi zvlášť sofistikovanou časťou zákazníckeho spektra, ktorá oceňuje históriu aj súčasnosť anglického automobilového velikána, ale zároveň ich imidž nezodpovedá tomu, čo predstavuje taký Defender.
Zatiaľ čo Defender a Discovery sú zámožní dobrodružní chlapíci reprezentujúci starú školu v modernej dobe, Velar miernejší ambiciózny džentlmen s dobrým vkusom, ktorý nenachádza záľubu v hazarde. Ide pritom o najmladší model v portfóliu automobilky Range Rover.
Jazdné vlastnosti
Jazdné vlastnosti modelu Velar vo verzii D300 definuje naftový štvorvalcový motor s výkonom 221 kW (300 koní), pohon všetkých kolies a 8-stupňová prevodovka, ktorej konfigurácia je variabilná vďaka režimom jazdy. Spravidla sa môžete tešiť na dynamický prejav vznetového agregátu, ktorý pri studenom štarte počuť aj cítiť prostredníctvom vibrácií prenášaných až do volantu.
Akonáhle sa zohreje na prevádzkovú teplotu, dokáže zaujať schopnosťou dodávať kolesám maximálny krútiaci moment aj z nízkych otáčok a schopnosť účinne ho generovať až do diaľničnej rýchlosti skoro na jeden záber.
Činnosť prevodovky je zladená s potenciálom motora, a tak preraďovanie prebieha nenápadne a zdanlivo bez prerušenia súvislej dodávky krútiaceho momentu.
Snáď jedinú oprávnenú výčitku môžeme adresovať podvozku, ktorý v nami testovanej výbave nebol vzduchový, ale sériovo dodávaný. Pôsobí tvrdším dojmom, čo v kombinácii s veľkou svetlou výškou podvozka spôsobuje „poskakovanie“ pri prejazde nerovnosťami v zákrutách a nakláňanie karosérie. Počas testu sme sa však ani raz nedostali do situácie, kedy by sme Velar mohli považovať za slabo kontrolovateľný.
Elektronicky riadené vzduchové pruženie a Adaptive Dynamics (adaptívne tlmiče) sú k dispozícii pre výbavy S a Dynamic SE ako súčasť príplatkového balíčka. Výbavy Dynamic HSE a Autobiography majú všetko v cene. K dispozícii je aj terénny systém Terrain Response (1 a 2) s režimom Dynamic. Poteší, že verzia D300 má v cenníku výhodu a adaptívne tlmiče má už v sérii.
Zdá sa, že v rámci normálnych jazdných štýlov je prejav podvozka skôr neutrálny, teda nemá tendencie k pretáčavosti ani nedotáčavosti.
Zvláštnu pozornosť si zaslúži odhlučnenie interiéru, ktoré výrobca odviedol výborne, a tak ani pri diaľničnej rýchlosti do interiéru neprenikajú nežiadúce zvukové efekty vzduchu obtekajúceho karosériu.
Prémiový produkt s prémiovou cenou
Range Rover Velar sa na Slovensku predáva od 68 900 € (Velar S P250 AWD), lacnejší je teda už iba Evoque (od 53 707 €). Nasleduje ho verzia Dynamic SE s cenami od 76 921 € (nami testovaná výbava), potom verzia Dynamic HSE od 94 543 € a vrcholom štandardnej ponuky je vysoko personalizovaný Velar Autobiography s cenou od 103 020 €.
Velar dáva na výber z dostatku motorizácií pre všetky zákaznícke skupiny: plug-in hybridy (P400e od 81 700 €), benzínové aj naftové pohony. Dovedna 12 modelov (4 výbavy a 5 motorizácií) s výkonovým rozpätím 150 kW (204 koní) až 297 kW (300 k), chýba iba čisto elektrický pohon.
Vždy dostanete 8-stupňovú automatickú prevodovku, pohon všetkých kolies AWD, volič jazdných režimov a vskutku veľké disky (19-22″), ako aj 5-ročnú záruku.
A bez ohľadu na výbavový stupeň dostanete aj kožené čalúnenie, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča či Full LED svetlomety vpredu aj vzadu. Nie sú to však matrixové svetlomety schopné cloniť vozidlá, čo v luxusnom automobile s cenou dosahujúcou 80-tisíc eur očakávame ako samozrejmosť. Matrixové svetlá Pixel LED dostanú aj zákazníci, ktorí sa rozhodnú pre Dynamic HSE za 94 543 € alebo Autobiography za vyše stotritisíc.
Zhrnutie
Range Rover Velar je luxusné SUV, o tom nemožno pochybovať. Dokazuje to veľkorysými priestorovými pomermi, interiérom s veľmi moderným prevedením, pocitovo hodnotnými materiálmi a, samozrejme, reputáciou značky, ktorá má pre Slovákov vyššiu cenu aj pre domácu výrobu niektorých modelov koncernu Jaguar Land Rover.
Naše nepriaznivé poznatky sa týkali pomerne jednoduchého podvozka vzhľadom na predajnú cenu, skôr konvenčné jazdné vlastnosti bez zvláštnej pridanej hodnoty a tiež absenciu matrixových svetlometov, ktoré by sme v aute tohto rangu očakávali ako úplný základ.
Užitočné odkazy:
- Cenník Range Rover Velar platný v čase vydania tohto testu (PDF)
- Oficiálna webstránka Range Rover Velar 2025
- Konfigurátor Range Rover Velar
Technické údaje Range Rover Velar D300 AWD
Rozmery a hmotnosti |
|
Pohon |
|
Jazdné výkony |
|
Spotreba |
|
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk