TEST Škoda Kodiaq 2.0 TSI 7DSG 4×4 Style: Rozlúčka s perfektným rodinným autom. Avšak čo tá spotreba?
Záverečný test prvej generácie Škoda Kodiaq ukázal silné stránky samotného modelu. Uvidíme či naň nástupca nadviaže.
Jediným sklamaním bola pravdepodobne len spotreba.
Kodiaq však počas týždňa potvrdil všetky svoje prednosti.
Vydané Text: David Hecl
Aktuálnu generáciu Škoda Kodiaq azda netreba nikomu bližšie predstavovať. Jej generačný cyklus bol koncom minulého roka zakončený predstavením novej verzie. Tento test českého medveďa je tak zároveň aj akousi rozlúčkou. Mnoho ľudí by si myslelo, že na aute, ktoré je už vlastne generáciu staré, ani niet čo testovať. Každý, kto toto SUV chcel, už s ním isto prišiel do kontaktu. Tak prečo táto recenzia? Napríklad aj pre všetkých, ktorí budú vykupovať predvádzacie a jazdené Kodiaqy.
Začal novú éru
V prvom rade ide o finálne hodnotenie 1. generácie prvého 7-miestneho SUV z Mladej Boleslavi. Pôvodná Škoda Kodiaq bola predstavená už v roku 2016 ako koncernový súrodenec Volkswagenu Tiguan Allpace a SEAT Tarraco. Z trojice súrodencov to mal byť práve Kodiaq, ktorý cielil na rodiny. A to sa mu podarilo bravúrne.
Veď za takmer 8 rokov na trhu sa celkovo predalo viac než 841-tisíc kusov. A to vrátane verzie GT, ktorá bola dostupná len na vybraných trhoch v Ázii. O úspechu prvej generácia tak nemožno pochybovať. Bol úspešná nielen v Európe, ale taktiež aj inde vo svete.
Inzercia
A pravdupovediac, niet sa čomu diviť. Veď auto prinieslo priestorové možnosti, ktoré aj dnes konkurujú skôr rodinným dodávkam, ako „SUVčkam“.
Navyše, dobre mierená modernizácia z roku 2021 posunula Kodiaq bližšie k prémiovým autám, no zároveň nechala vyniknúť viaceré jeho prednosti.
Zaujímavosťou Kodiaqu taktiež bolo a aj je pokračovanie, dnes už typického, dizajnu SUV modelov značky. Charakteristické zdvojené predné svetlomety priniesol ešte kedysi Yeti, no neskôr sa s modernizáciou toho istého modelu na čas stratili.
Odvážne lakovanie
Dosť však bolo prázdneho vymenúvania toho, čo Škoda Kodiaq dokázala a čo nie. Je čas sa pozrieť na to, čo ponúka toto mohutné české SUV vo svojej výbehovej finálnej verzii. A veru, je toho viac než dosť. Už na prvý pohľad ma zaujalo najmä jeho netradičné lakovanie oranžová Tangerine, ktoré autu dodáva na exkluzivite.
Povedzme si pravdu, veľa Kodiaqov v podobnom lakovaní na cestách asi neuvidíme.
Zaujímavé lakovanie naoko odkrylo jeho mohutné rozmery. Veď predsa len takmer 5 metrov dlhé a takmer 2 metre široké auto na ceste len tak ľahko neprehliadnete. Čo je však dôležitejšie, Kodiaq v oranžovej vyzerá skutočne dobre. Navyše, jednotlivé línie svetiel a karosérie predvádzajú na slnku viaceré zaujímavé svetelné kreácie, a tak sa auto raz javí byť hnedé, inokedy pomarančovo oranžové.
Priestorovo na úrovni úžitkového vozidla
Prvý pohľad na auto však nemusí byť vždy smerodajný. Predsa len som už v minulosti viackrát zažil, že som súdil knihu podľa obalu, a napokon z toho bolo príjemné prekvapenie alebo naopak, nepríjemné sklamanie. V Škode Kodiaq ma však už nemá čo prekvapiť. Masívne tvarovaná prístrojová doska len umocňuje pocit bezpečnosti, ktorý v aute aj po stovkách kilometrov s viacerými jeho verziami cítim. Presne to je ten pocit, ktorý chcete od rodinného SUV.
Všetky línie interiéru sú tvarované precízne a účelovo. K tomu sa pridávajú veľmi pohodlné sedadlá, komfortný podvozok a vesmírny priestor. Priestorové pomery v aute dokonale prezentuje najmä posuvná zadná lavica.
Pokiaľ na nej potrebujete prevážať niekoho vysokého, alebo nechcete, aby vám deti v autosedačke kopali do predných sedadiel, lavicu môžete posunúť do zadnej polohy. Získate tým obrovské množstvo miesta. Pri posadení sám za seba si dokonca bez problémov prehodím nohu cez nohu.
No a ten zmienený benefit? Aj napriek zadnej polohe druhého radu sedadiel mám k dispozícii batožinový priestor s objemom 835 litrov. Ten je dokonca možné rozšíriť až na finálnych 2 065 litrov. Pre porovnanie, Volkswagen Caddy disponuje batožinovým priestorom s objemom 2 556 litrov. A to hovorí samo za seba.
Dvojlitrový benzín…
Posledná recenzia Škoda Kodiaq prvej generácie sa okrem zaujímavej farby točila aj okolo dvojlitrového agregátu TSI v kombinácii s pohonom 4×4 a 7-stupňovým automatom DSG.
No a paradoxne v spojení s ním som asi zažil jediné nepríjemné prekvapenie. Mal som možnosť testovať Kodiaq vo verzii RS s dvojlitrovým benzínom. Jeho dlhodobá spotreba počas testu dosiahla nemalých 10,1 litra na 100 kilometrov. Pre zaujímavosť, v porovnaní napríklad s Jaguar F-Pace SVR s 5-litrovým kompresorom dopovaným motorom je to o 3 litre menej.
Vzhľadom na nižší výkon v porovnaní s RS a celkovo konvenčnejším naladením, som tak logicky očakával nižšie čísla. Avšak štvorkolka s motorom s výkonom 140 kW si aj tak vypýtala v priemere 8,8 l/100 km, čo teda určite nie je najmenej. A to najmä ak zoberiem do úvahy súčasnú cenovú fluktuáciu pohonných hmôt.
Škoda Kodiaq vo finálnej verzii
Avšak, ak odhliadnem od spotreby, aj keď je to pomerne náročné, Škoda Kodiaq podľa mňa osobne stále patrí medzi jedny z najlepších áut koncernu.
Podvozkovo je toto 1 838 kilogramov vážiace SUV zvládnuté príkladne. Kodiaq dokáže filtrovať nerovnosti precízne a pritom do interiéru neprenikajú žiadne výraznejšie rany. Z času na čas sa mi však zdalo, že som pri väčšej nerovnosti začul z podvozku tupý náraz, čo si úprimne z testu RS verzie nepamätám.
Taktiež som občas cítil mierne odskoky prednej nápravy pri rýchlejšom prejazde cez retardér. Možno je to spôsobené tým, že testovačka nemala adaptívny podvozok, ale len jeho konvenčnejšiu verziu. Napriek jednoduchšiemu tlmeniu som nemal najmenšie problémy s náklonmi karosérie alebo s nežiaducim poskakovaním auta v zákrutách.
Záver záveru
Čo dodať takto na záver posledného testu auta, ktoré začalo novú éru českej automobilky? Na tomto mieste musím povedať, že presne rozumiem tým viac ako 800-tisíc zákazníkom, ktorí si Škoda Kodiaq za uplynulých 8 rokov zakúpili.
Napriek vyššej spotrebe benzínového dvojlitrového štvorvalca hodnotím auto veľmi pozitívne. České SUV má jasne definované cielenie a klady prevyšujú zápory. Pravdupovediac, Škoda bude mať s druhou generáciou tohto auta možno menšie problémy. Prvý Kodiaq totiž nastavil latku pomerne vysoko. Je už len na Škode samotnej či hodenú rukavicu jej druhá generácia aljašského medveďa zodvihne alebo sa okolo nej len prevezie. Osobne som totiž veľmi zvedavý, čo sa dá ešte zlepšiť.
Technické údaje Škoda Kodiaq 2,0 TSI 4×4 7DSG Style | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 697 x 1 882 x 1 688 mm |
Rázvor | 2 790 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 838 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 401 kg |
Objem batožinového priestoru | 835/2 065 dm³ |
Výkon motora | 140 kW/ 190 koní pri 4 200-6 000 |
Krútiaci moment | 320 Nm pri 1 500-4 100 |
Pohon | 4×4 |
Prevodovka | 7-stupňová automatická DSG |
Kapacita nádrže | 58 litrov |
Palivo | benzín |
Zrýchlenie | 7,6 s |
Maximálna rýchlosť | 215 km/h |
Emisie (WLTP) | 178 g/km |
Spotreba – test | 8,8/100 km |
Cena – test | 54 647 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.