Skúsenosti s elektrickou motorkou
Test SuperSOCO TC Max: Za 70 eur mesačne je to krásny štart do nového roka a lacnej prepravy
SuperSOCO TC Max je retro elektrická motorka pre začínajúcich jazdcov. Podľa technických údajov dosahuje rýchlosť 95-110 km/h a dojazd 70-110 km.
V praxi sme jazdili max. 100 km/h a cca 70 km na jedno nabitie.
Napriek elektrickému pohonu vám TC Max nabudí skoro technický zážitok, nie je ani tak tichá ako ostatné modely.
Vydané Text: Erik Stríž
Značke SuperSOCO sme sa na stránkach Autoviny.sk venovali už veľakrát a zo zverejnených recenzií elektrických motocyklov je každému zrejmé, že sme značke naklonení. Ponúka dobré produkty s prekvapujúco výhodnými cenami, čím sa podstatne odlišuje od konkurenčných výrobcov elektrických motocyklov. Zákazník sa musí zmierniť s určitými kompromismi, napríklad väčšou mierou využitia plastových dielov, avšak aj tento plast je v konečnom dôsledku tak odolný a pôsobiaci dobrým dojmom, že reálni vlastníci o kompromisoch nehovoria.
Pripomeňme si naše predchádzajúce recenzie motocyklov od Vmoto SuperSOCO:
- Veľký test SuperSOCO TC Wanderer: Jazdí takmer zadarmo, dojazd nemusí byť problém
- Test Super SOCO TS Street Hunter: Štýlová alternatíva skútra do mesta za 55 eur mesačne je dosť dobrý deal
- Test SuperSOCO CPX: Najvýkonnejší elektrický skúter zvláda aj 110 km/h, jazdí pritom za 57 centov na 100 km
- TEST SuperSoco TC PRO: Frajerská elektrická motorka. Dá aj 90 km/h, je bez údržby a jazdí skoro zadarmo
- Test Super SOCO TSx: Bezúdržbová elektromotorka na vodičák skupiny B. Skúsenosti z každodenného používania
Vmoto SuperSOCO TC Max: Ceny a financovanie
Elektrický motocykel SuperSOCO TC Max v slovenskom cenníku figuruje s cenou 5129 eur, pričom aktuálne sa dá využiť ponuka zliav, ktorá túto cenu znižuje až na 4499 eur. To je zľava 630 eur, čo je s ohľadom na už aj tak nízku cenníkovú cenu prekvapujúce. Ak si k tejto ponuke pripočítate možnosť využitia zvýhodneného financovania, keďže ide o motocykel s ekologickým elektrickým pohonom, je možné ho získať za 67 eur mesačne. Keďže sa motocykel nabíja ako notebook či mobilný telefón z 230 V zásuvky, náklady na prevádzku sú mimoriadne nízke (hovoríme o jednotkách eur mesačne), dokopy takto môžete mať motorku za 70 eur mesačne. To znie ako dosť dobrý obchod, ak uvážite, že je v tom už splátka za celé vozidlo i náklady na prevádzku.
Ak sú cenové podmienky takéto a vlastnosti motocykla v súlade s vaším životným štýlom a potrebami, nie je čo riešiť. Budú vám ale výkon, dojazd a vôbec vlastnosti motocykla stačiť?
Naše skúsenosti s TC Max
Model TC Max sme na redakčný test prebrali hneď po modeli TC Wanderer. Rozdiely medzi týmito dvomi modelmi sú evidentné hneď na prvý pohľad a trochu hrajú v neprospech drahšieho modelu. TC Max je totiž v porovnaní s TC Wanderer menší, menej robustný, ponúka menší odkladací priestor pod príznačnými hrbom karosérie, zároveň využíva staršiu elektrickú platformu. To znamená, že štartovanie motocykla ešte vyžaduje odomknutie diaľkovým kľúčom a štart i vypnutie sú sprevádzané výraznými zvukovými efektmi.
Lenže rozdiely v prospech modelu TC Max sa prejavia už pri prvom rozjazde. V prvom rade je to citeľne výkonnejšie naladenie pohonu, akcelerácia je prudšia a „na jeden nádych“ vám motocykel vystrelí až na 90 km/h. Nie je to akcelerácia, ktorá by bola porovnateľná s tradičnými benzínovými skútrami s CVT prevodovkami, ale pre začínajúceho a tiež mierne skúsenejšieho motorkára je to stále v poriadku.
Významným rozdielom v porovnaní s TC Wanderer je tiež akustika pohonu – ani jedna z motoriek síce nevydáva artifikálny zvuk motora, ako elektrické automobily, ale TC Max má v strede uložený motor poháňajúci zadné koleso prostredníctvom remeňa. Preto po rozjazde počujete zvuk pohonu, ktorý je počuteľný aj pre ľudí stojacich okolo. Cenovo dostupnejšie motocykle majú motor priamo v náboji zadného kolesa.
VÝKON A JAZDNÉ VLASTNOSTI
Motocykel má hmotnosť 105 kilogramov, pričom maximálny výkon elektrického motora je 5,1 kW, menovitý výkon je 3,9 kW. S hmotnosťou jazdca 90 kg si vedel TC Max poradiť dobre, pretože mal solídnu akceleráciu z miesta a tiež disponoval primeranou pružnosťou pohonu. Zrýchliť z 50 km/h na 100 km/h nie je tak rýchle, ako pri benzínových skútroch typu Vespa, ale stále zodpovedá našim očakávaniam a bežným potrebám. Na diaľnice s touto motorkou radšej nejazdite.
Počas jazdy sme vedeli oceniť účinné brzdy a možnosť vybrať si jeden z troch jazdných režimov, ktoré fungujú ako obmedzovač rýchlosti. Namiesto sledovania tachometra si tak jednoducho nastavíte režim Eco alebo Normal a idete mestom s naplno vykrútenou rukoväťou, za mestom potom prepnete do režimu Sport a dosiahnete konštrukčné maximum 110 km/h.
V praxi sme obyčajne išli nanajvýš tachometrových 100 km/h, čo je vzhľadom na cieľovú skupinu týchto motocyklov zodpovedajúce.
Nočné jazdy sú vďaka dosť dobrému osvetleniu sebaisté, diaľkové svetlomety majú výrazne vykrojený svetelný lúč s preferenciou osvetlenia pravej časti vozovky. Smerové svetlá, brzdové, denné aj diaľkové využívajú LED techniku, takže sa dlhé roky alebo dokonca nikdy nebudete musieť starať o výmenu osvetľovacích jednotiek.
Motocykel pôsobí na ceste stabilne a bezpečne, ale na menej kvalitnej vozovke budete pociťovať tvrdšie nárazy. Pruženie nie je tak efektívne, aby účinne filtrovalo nerovnosti, celkovo pôsobí motocykel podstatne tvrdším dojmom ako vyššie zmieňovaný TC Wanderer. Občas budete musieť rukoväte držať poriadne tuho a nohami sa zapierať do stupačiek, aby vás nevyhodilo zo sedadla. Pre niekoho to môže byť nevýhoda, ale úprimne, práve pre toto pomerne tuhé nastavenie motocykla a jeho komunikatívnosť sme si jazdu na ňom vedeli užiť.
Zároveň je potrebné uviesť, že na kvalitnej vozovke bude jazda na TC Max komfortnejšia.
SuperSOCO TC Max je motocykel evidentne určený do mesta.
DOJAZD: TECHNICKÉ ÚDAJE VERZUS NAŠA SKÚSENOSŤ
Podľa technických údajov od výrobcu dokáže TC Max s lítium-iónovou batériou s kapacitou 45 Ah prejsť 70-110 km na jedno nabitie. To je na elektrickú motorku dosť dobrý výkon. Energetická spotreba TC Max je 33 Wh/km.
Počas redakčného testu sme absolvovali spiatočnú cestu z Malinova do bratislavskej Dúbravky s celkovou dĺžkou 54 km, z ktorých 10 km predstavovala jazda medzimestom a na trase sa vyskytujú dve výraznejšie stúpania. 54 kilometrov si vyžiadalo 76 percent kapacity zo 100% nabitej batérie, pričom k dispozícii dojazd na ďalších max. 33 km v režime Eco. Reálny dojazd, na ktorý sa môžete spoľahnúť v meste, tak predstavuje asi 70 km plus nejaké ďalšie kilometre, ak jazdíte rozvážne a s ohľadom na nízku spotrebu energie. Pri stave nabitia batérie menej ako 15 percent už počítajte s progresívnym znižovaním rýchlosti.
Tachometer / Stav nabitia | Dojazd Eco | Dojazd Normal | Dojazd Sport |
433 km / 100% | 140 km | 90 km | 70 km |
460 km / 59% | 82 km | 53 km | 41 km |
487 km / 24% | 33 km | 21 km | 16 km |
54 km spotrebovalo 76% |
NABÍJANIE: STANE SA Z NEHO RUTINA
Nevýhodou modelu TC Max môže byť, že podporuje iba jednu batériu, zatiaľ čo iných modelov od SuperSOCO môžete vložiť aj dve a tak skoro zdvojnásobiť dojazd.
Výhodou modelu TC Max, ako aj skoro všetkých ostatných modelov od SuperSOCO je, že batériu môžete z motocykla vybrať a nabíjať ju kdekoľvek inde, napríklad aj v kaviarni, práci alebo u známych na návšteve. Dodávaný nabíjací adaptér je pomerne robustný, do odkladacieho priestoru TC Maxu a nevojde, preto ho budete musieť nosiť so sebou v batohu alebo v kufri.
Nabíjanie trvá do štyroch hodín, reálne budete nabíjať skôr ako tesne pred dosiahnutím nulovej kapacity, preto aj čas nabíjania bude kratší. Rozumejme tomu tak, že kým si splníte svoje pracovné povinnosti, dovtedy bude batéria opäť nabitá a vy môžete pokračovať v jazde. Pravdou je aj to, že sa z nabíjania stane akási denná či obdenná rutina, vďaka ktorej sa vyhnete problémom s nedostatočne nabitým akumulátorom.
Životnosť batérie 800 až 1500 cyklov v praxi znamená aj 7 rokov bezproblémovej prevádzky, avšak záruka na motocykel aj batériu sú zákonom dané 2 roky. Nepochybne by bolo pre kupujúcich motivujúce ku kúpe, keby sa táto záruka od výrobcu predĺžila na aspoň 5 rokov.
Ako sme to už kritizovali predtým, vybratím batérie z motorky zrušíte aj napájanie alarmu, ktorý sa stane nefunkčným. Našťastie, máte možnosť motocykel mechanicky zamknúť zámkom na prednej vidlici. Ak nechcete batériu vyberať, môžete nabíjať aj prostredníctvom konektora na ráme motocykla, vtedy však adaptér nie je žiadnym spôsobom zabezpečený pred odcudzením.
VODIČÁK, EVIDENCIA, PZP
SuperSOCO TC Max je motocykel kategórie L3e, takže ho môžete šoférovať s vodičským oprávnením na vozidlá skupiny B, čo je tradičný vodičák na auto. Motorka síce dokáže jazdiť rýchlosťou vyššou ako 45 km/h, ale nemá prevodovku, čo je z legislatívneho hľadiska ekvivalent automatickej prevodovky.
Príslušnosť do kategórie L3e znamená, že s motocykel musí byť riadne prihlásený do evidencie, dostane tabuľku s evidenčným číslom a musíte za neho platiť povinné zmluvné poistenie PZP. Takisto musíte v zákonom stanovených intervaloch absolvovať technickú kontrolu na STK. Vzhľadom na elektrický pohon ale nemusíte riešiť emisnú kontrolu, takejto povinnosti toto vozidlo nepodlieha.
Z hľadiska údržby budete ako majiteľ riešiť predovšetkým brzdy, brzdovú kvapalinu a pneumatiky, ale dá sa povedať, že tieto motorky sú prakticky bezúdržbové. Výhodou má byť tiež lacný servis.
ZHRNUTIE
- Elektrický motocykel SuperSOCO TC Max patrí medzi tie zaujímavejšie kúsky na slovenskom trhu.
- Vieme oceniť jeho dynamiku, pružnosť pohonu i dosahované rýchlosti.
- Tvrdšie naladenie nám pripomenulo skúsenosti s modelom TC PRO, niekomu môže tento komunikatívny charakter celkom vyhovovať.
- Elektrický dojazd je dostatočný pre život v meste aj pre dochádzanie z blízkeho okolia.
- Pred kúpou odporúčame absolvovať skúšobnú jazdu alebo sa dohodnúť aspoň na jednom dni prenájmu, aby ste si overili, či vám ponúkaný výkon a dojazd vyhovujú.
- Odporúčame tiež zvážiť lacnejší model TC Wanderer, ktorý má už modernejšiu platformu a hoci dosahuje nižšiu rýchlosť, pôsobí robustnejším a komfortnejším dojmom.
Technické údaje Vmoto SuperSOCO TC Max 2023
- Kategória vozidla: L3e
- Brzdy: hydraulické – kotúčové, systém CBS
- Rázvor: 1 347 mm
- Hmotnosť s batériou: 105kg
- Rozmery D × Š × V: 1 963 x 710 x 1 047 mm
- Výška sedenia: 890 mm
- Výška podvozka: 198 mm
- Predná pneumatika: 90/80 – 17
- Zadná pneumatika: 120/70 – 17
- Počet miest na sedenie: 2
- Max. nosnosť: 176 kg
- Max. rýchlosť: 95 – 110km/h
- Max. výkon: 5,1 kW
- Menovitý výkon: 3,9kW
- Max. uhol stúpania: 17°
- Dojazd: 70-110km
- Typ batérie: Lithium-ion
- Kapacita: 72 V 45 Ah
- Doba nabíjania: do 4h
- Nabíjanie: 230V zásuvka
- Spotreba energie: 33 Wh/km
- Záruka: 2 roky na motorku aj batériu (800 nabíjacích cyklov).
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk