Poradca pri kúpe
Ako SPRÁVNE vybrať elektromobil? Poradíme s výberom MG4 Electric
Pri výbere elektrického auta musíte dbať nielen na výkon či dojazd, ale tiež chemické zloženie samotnej batérie.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 1/2024
Vydané Text: Peter Orosz
Číňania pred niekoľkými rokmi pochopili, že nemá zmysel dobiehať vývoj európskych rivalov v oblasti spaľovacích motorov. Rozhodli sa preto odomknúť úplne novú kategóriu pohonu, v ktorej neexistovala prakticky žiadna konkurencia. A zatiaľ čo Európa naďalej zostávala vo svojej komfortnej zóne, s nemalou dávkou pocitu neohroziteľnosti, ázijské koncerny stihli vybudovať úplne nové reťazce na výrobu a vývoj moderných batériových technológií.
Aj preto dnes starý kontinent zaplavujú dostupné elektrické modely z ďalekého východu, vrátane úplne nového MG4. Len nedávno sme mali možnosť plnohodnotne otestovať schopnosti kompaktného elektrického hatchbacku vo veľkom redakčnom teste.
Šoférsky charakter, kvalitné spracovanie a zástup moderných technológií, ktoré MG4 ponúka, príjemne prekvapia aj náročnejšieho európskeho zákazníka. V mnohých ohľadoch vidieť snahu čínskeho výrobcu nielen naplniť bežné očakávania, ale ich dokonca prekonať.
Plný a plnší
Taký je zoznam výbavy pre aktuálne dostupné verzie Emotion a Elegance. Ázijské značky sú notoricky známe svojim vzťahom k elektronickým vychytávkam, a preto môžete už v štandardnom prevedení rátať s prvkami ako adaptívny tempomat, automatické diaľkové svetlomety s LED technológiou, 10,25-palcový multimediálny systém či zadné parkovacie senzory.
Mnohých poteší tiež možnosť ovládania obľúbených funkcií prostredníctvom mobilného telefónu, vrátane diaľkového predhriatia kabíny, lokalizácie vozidla či bezkľúčového odomknutia cez aplikáciu.
Vyšší stupeň Elegance ponúka navyše silnejšiu trojfázovú palubnú nabíjačku s výkonom 11 kW (štandardne 6,6 kW), kožou obšitý volant, tónované zadné sklá či aktívnu mriežku chladiča. Úlohou aktívne ovládaných lamiel je inteligentná regulácia prítoku vzduchu pre chladenie trakčnej sústavy. Uzavretie mriežky vo vyšších rýchlostiach potom zlepšuje aerodynamiku, čo priamo vplýva na spotrebu a dojazd.
Dôraz na bezpečnosť
V prípade MG4 sa skutočne nemusíte obávať o nedostatok technológií na palube. Okrem zábavy sa myslelo aj na bezpečnosť. V tomto smere búra MG všetky zastarané stereotypy o čínskych autách a do triedy kompaktných elektrických hatchbackov prináša tie najmodernejšie prvky aktívnej aj pasívnej bezpečnosti. Samozrejmosťou pre každé MG4 sú asistenčné systémy, vrátane populárneho udržiavania v jazdnom pruhu či núdzového brzdenia. Kompletný zoznam zahŕňa viac než 25 prvkov zabezpečujúcich aktívnu ochranu cestujúcich.
Skutočný pokrok však predstavuje úplne nová modulárna platforma MSP (Modular Scalable Platform) vyrobená z vysokopevnostnej ocele technikou laserového zvárania. Výsledkom je mimoriadna tuhosť karosérie pri zachovaní nízkej pohotovostnej hmotnosti.
Vysokú úroveň pasívnej bezpečnosti podtrhujú výsledky nezávislej organizácie Euro NCAP, v ktorých MG4 získala maximálne päťhviezdičkové hodnotenie. Samostatná pozornosť bola pri vývoji venovaná batériám. Každé MG4 disponuje ochranou pred tepelným zrútením batérie, ako aj konštrukciou obmedzujúcou prenos tepla medzi jednotlivými prizmatickými článkami. Štandardom je tiež snímač tlaku pre NMC akumulátor (nikel-mangán-kobalt), ktorý nepretržite monitoruje stav jednotlivých článkov. To všetko zaručuje mimoriadne vysokú úroveň bezpečnosti.
LFP vs. NMC
Pod týmito skratkami si môžete predstaviť dva druhy batérií, ktoré sa líšia chemickým zložením, kapacitou aj vlastnosťami. Výber správneho akumulátora môžeme prirovnať k rozhodovaniu sa medzi benzínovým a naftovým motorom. Základná LFP (lítium-železo-fosfát) batéria vo verzii Emotion sa vyznačuje nižšou energetickou hustotou, a teda aj nižšou kapacitou (51 kWh) a kombinovaným dojazdom na jedno nabitie (350 km).
Kompenzuje to však dlhou životnosťou, v podobe väčšieho počtu dostupných nabíjacích cyklov, a vysokou úrovňou bezpečnosti bez rizika požiaru. Stupeň Elegance štandardne disponuje modernejšou batériou NMC (nikel-mangán-kobalt) s vyššou energetickou hustotou (64 kWh) a dojazdom až 450 km.
V porovnaní s predchádzajúcim typom akumulátora však vyžaduje komplexnejšiu ochranu pred tepelným zrútením a pri častom rýchlonabíjaní klesá rýchlejšie aj jej životnosť. Pri rozhodovaní by ste sa preto mali zamyslieť nad skutočným využitím vozidla.
Ak sa pohybujete primárne v meste a ročne najazdíte do 15 000 kilometrov, LFP batéria predstavuje ideálnu voľbu. Aktívnejší vodiči potom ocenia dojazd a nabíjacie vlastnosti NMC akumulátora.
777
Trojica sedmičiek v poradí odkazuje na špeciálnu záručnú ponuku značky MG na Slovensku. Okrem štandardnej továrenskej záruky na 7 rokov, alebo do nájazdu 150 000 km, získava nový majiteľ navyše aj bezplatnú asistenčnú službu s bezplatnými kontrolami karosérie po celú dobu trvania záruky.
Pri sedmičkách ešte zostaneme, pretože onedlho do ponuky MG4 pribudne verzia Luxury s predĺženým dojazdom a zväčšenou kapacitou akumulátora na 77 kWh.
Čerešničkou na torte potom bude MG4 X-Power s pohonom všetkých štyroch kolies tvoreným dvojicou elektromotorov so systémovým výkonom až 320 kW (435 k) a zrýchlením z 0 – 100 km/h za 3,8 sekundy.
Zoznam príplatkov
Po vzore iných ázijských značiek nenájdete v cenníku MG4 veľké množstvo príplatkových položiek alebo balíčkov. K dvom ponúkaným výbavovým stupňom si môžete doobjednať nabíjacie káble, ťažné zariadenie, rôzne druhy rohoží alebo adaptér pre bezdrôtové zrkadlenie telefónu.
Na vašom zozname by však rozhodne nemal chýbať napájací zdroj V2L v hodnote 305 €, vďaka ktorému premeníte MG4 na veľkú powerbanku s možnosťou napájania externých zariadení, ako napríklad elektrickú kosačku alebo kempové osvetlenie.
Rovnako pre domáce nabíjanie odporúčame PLUG-SLOW nabíjačku do bežnej zásuvky v hodnote 267 €. Do vrecka budete musieť siahnuť aj pri výbere farebného odtieňa. Okrem bielej sa totiž pripláca za každú farbu 600 €.
Zadnokolka
Pohon MG4 Electric má na starosti trojfázový synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi vo výkonových verziách 12 0 kW (204 k). V oboch prípadoch má úctyhodný krútiaci moment 250 Nm a MG4 Electric s ním zrýchli z 0-100 km už za 7,9 sekundy.
Elektromotor prenáša výkon na zadné kolesá, očakávaná dvojmotorová verzia X-Power neskôr ponúkne aj pohon všetkých štyroch kolies. V súčasnosti sa slabší variant kombinuje s LFP akumulátorom, zatiaľ čo výkonnejší využíva batériu s chemickým zložením NMC.
Pre koho je ktorá motorizácia ideálna?
Emotion LFP (125 kW) | Elegance NMC (150 kW) | |
druhé auto do rodiny | ideálne | na zváženie |
rodina | odporúčame | ideálne |
seniori | ideálne | menej vhodné |
mladý pár | odporúčame | ideálne |
podnikateľ | menej vhodné | odporúčame |
- DRUHÉ AUTO DO RODINY: Predpokladáme predovšetkým mestskú prevádzku a málo najazdených kilometrov.
- RODINA: Dlhšie cesty aj po diaľnici, využívanie aj na jazdy po meste, občas plné zaťaženie, bežný nájazd kilometrov.
- SENIORI: Pokojná prevádzka skôr na kratšie vzdialenosti, jazda po meste, veľmi málo najazdených kilometrov.
- MLADÝ PÁR: Vyššie nároky na dynamiku, využívanie na dlhé vzdialenosti, každodenné jazdenie po meste.
- PODNIKATEĽ: Uvažujeme s vyšším počtom najazdených kilometrov, častejšia jazda na dlhšie vzdialenosti a po diaľnici
Verzia | Emotion LFP (125 kW) | Elegance NMC (150 kW) |
Kapacita batérie | hatch | 5-dverové SUV |
Palivo | Elektrina | Elektrina |
Prevodovka/počet stupňov | A/1 | A/1 |
Najvyšší výkon kW (k). | 125 (170) | 150 (204) |
Najvyšší krút. moment Nm | 250 | 250 |
Dĺžka × šírka × výška/rázvor mm | 4 287 × 1 836 × 1 504 / 2 705 | 4 287 × 1 836 × 1 504 / 2 705 |
Batožinový priestor dm³ | 363/ 1 177 | 363/ 1 177 |
Najvyššia rýchlosť km/h | 160 | 160 |
Zrýchlenie 0 – 100 km/h s | 7,7 | 7,9 |
Kombinovaná spotreba kWh/100 km | 17 | 16 |
Kapacita akumulátora kWh | 51 | 64 |
Dojazd (WLTP) km | 350 v kombinovanej prevádzke | 450 v kombinovanej prevádzke |
Základná cena € | 31 190 | 35 690 |
NÁŠ NÁZOR | Solídne vybavený základný stupeň Emotion s robustnou a bezpečnou batériou LFP poslúži ľuďom v mestách, ako aj tým, ktorí si auto kupujú na dlhšie obdobie. | Lepší dojazd a vyšší maximálny výkon sa bude hodiť najmä na diaľnici. Otázkou je, či 100 km navyše stojí za niekoľkotisícový príplatok. Rozdiely vo výbave sú navyše minimálne. |
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!