TEST Kia Ceed 1,5 T-GDi M6 Sport MY24: V jednoduchosti je sila a cena hrá prím
Aktuálna generácia Kia Ceed je na trhu už od roku 2018. Za ten čas dostala jednu modernizáciu a pod kapotou sa objavil aj nový motor.
Ako s ním tento hatchback jazdí?
Kia vsadila predovšetkým na jednoduchosť. Ceed MY24 zaujme aj svojou cenou.
Vydané Text: David Hecl
Čo od svojho nového auta očakávate? Chcete, aby bolo spoľahlivé? Chcete jednoduchosť? Nepotrebujete zbytočne veľa elektroniky a asistenčných systémov? Chcete, aby malo nízke prevádzkové náklady? Chcete, aby bola jeho cena pod 25-tisíc eur? Ak ste na predchádzajúce otázky odpovedali 5-krát „ÁNO“, tak potom zbystrite. V nasledujúcich riadkoch vám totiž priblížim model Kia Ceed, ktorý je na trhu už pomerne dlho, no stále dokáže zaujať veľké množstvo zákazníkov.
23 740 eur!
Vo svojej podstate ide o veľmi jednoduchú recenziu. Kia Ceed v testovanej generácii je totiž na trhu už od roku 2018, takže ju všetci veľmi dobre poznáme. Pred dvoma rokmi priniesla jej v poradí už 3. generácia modernizáciu, ktorá sa zamerala na zopár, pre výrobcu, dôležitých častí. Dnes, keď už väčšina konkurencie uviedla alebo čoskoro uvedie novú líniu svojich modelov, Kia prináša obľúbený Ceed s označením MY24 (modelový rok 2024). V recenzii sa ale nezameriam na výpočet rozdielov medzi MY23 a MY24, no skôr na auto ako celok. Jeho silnou stránkou je totiž jeho cena – 23 740 eur s DPH.
Za túto čiastku dostanete aj po rokoch ešte stále dobre vyzerajúce vozidlo. Modernizácia priniesla zopár zaujímavých moderných prvkov, avšak podstata auta zostala zachovaná. Nehľadajte teda žiadne matrix svetlá, žiadne zapustené kľučky či dokonca ani digitálny prístrojový štít. Potešujúcim faktom je dostupnosť širokej ponuky hardvérových tlačidiel, o tom však až neskôr.
Inzercia
Nový motor
Najskôr sa totiž pozrieme pod kapotu. Tu pracuje nový moderný benzínový agregát 1,5 T-GDi s výkonom 117,5 kW. Ten je spriahnutý s manuálnou 6-stupňovou prevodovkou, čo je pre mňa osobne v prípade tejto motorizácie lepšia voľba. Prečo? To vám priblížim v nasledujúcich týždňoch v recenzii Kia XCeed s rovnakým motorom, ale s automatickou prevodovkou. Spomínaný agregát je evolučným nástupcom starého motoru 1,4 T-GDi, ktorý mal pod kapotou Ceed pred faceliftom.
Samotný motor je niečo viac, než len evolučnou obmenou staršej „jedna-štvorky“. Kia ho ponúka pod kapotou svojho obľúbeného Ceedu hlavne vo verzii bez elektrifikácie. To určite ocenia ľudia hľadajúci jednoduché auto s jednoduchým a spoľahlivým pohonom. Oproti predchodcovi sa tu však udiali viaceré technologické zmeny s cieľom znížiť emisie a urobiť motor efektívnejším. Novinkou je napríklad technológia CVVD (Continual Variable Valve Duration) umožňujúca variabilné otváranie ventilov na základe aktuálnych záťažových podmienok, ktorým je motor vystavený.
Vyšší výkon
Kia taktiež priniesla zlepšenie v oblasti prevencie proti karbonizácii, modifikované turbo s lepším chladením komory výfukových plynov a integrovaný termostat. Nechýba ani variabilná olejovú pumpa regulujúca tlak oleja podľa potreby. Všetky tieto zmeny mali za následok zvýšenie výkonu o takmer 15 kW a zlepšenie krútiaceho momentu o 11 Nm na finálnu hodnotu 253 Nm. Celkovo je tak motor živší, aj keď sa v nízkych otáčkach z času na čas môže javiť ako mierne pridusený. Ideálne spektrum otáčok na základe testu vnímam približne v rozmedzí 2 200 – 3 800. Motor má vtedy najlepší prejav z hľadiska dynamiky. Výhodou agregátu je aj jeho poslušnosť vo vysokých otáčkach, kde dokáže jednak pekne zahrať do výfuku a jednak dopriať vodičovi pomyselnú radosť z jazdy. Treba však rátať s primerane vysokou spotrebou.
Vďaka manuálu si viete spotrebu kontrolovať o niečo lepšie, ako s automatom. Celkovo sa tak môžete dostať na príjemných 6,1 litra na 100 km. Pri jazde po okreskách si dokonca motor nemusí vypýtať ani 5 litrov. Počas testu som totiž dokázal jazdiť za 4,9. Mesto zvládnete za 6,7 a následne diaľničné tempo bude v okolí hranice 6 litrov na 100 km. A to pri pohľade na dnešné ceny PHM nie je vôbec zlá hodnota. Ak si totiž zoberiete auto s priemernou spotrebou 6,1 litra pri nájazde 15 000 kilometrov za rok, sa dostávame na čiastku 1 436,55 eur (priemerná cena benzínu – 1,57 €/l).
Nenáročné tvary z roku 2018
Auto vás teda finančne nezruinuje. Bude pre vás dobrým služobníkom a odvďačí sa vám adekvátnou ponukou bezpečnostných asistentov. Avšak treba počítať s tým, že na niektorých miestach čas jednoducho cítiť. Reč je najmä o interiéri, ktorý aj napriek snahám výrobcu vnímam trošku zastaralo. Systém infotainmentu je síce novší, ale celkovo usporiadanie palubnej dosky s jej tvarovaním a sparovaním je také, aké by ste od auta z roku 2018 očakávali. Za mňa negatívom je napríklad aj absencia bezdrôtového prepojenia s CarPlay. To však nie je problém Kia Ceed, ale celkovo väčšiny modelov Kia a Hyundai.
Taktiež inak pohodlnému a účelnému interiéru neviem odpustiť značné zastúpenie lesklého klavírneho laku. Takéto prevedenia stredovej konzoly a častí palubnej dosky na mňa pôsobí skutočne nevkusne a hlavne na ňom vidieť všetko od odtlačkov prstov, prachu až po nebezpečné odlesky slnka priamo do očí vodičovi. Verím, že Kia od podobných dizajnových riešení v budúcnosti upustí.
Pochvala za sedadlá
Naopak čo chválim je aj po rokoch vysoká miera komfortu na sedadlách. Auto malo síce v interiéri len klasické, „nešportové“ sedadlá, ich podpora hlavne v oblasti chrbtice bola výborná. Oceňujem aj logické umiestnenie ovládacích prvkov a najmä prítomnosť tradičných tlačidiel.
No a v neposlednom rade nemožno opomenúť ani rodinné aspekty auta. Nakoľko je mi jasné, že mnoho majiteľov si tento typ výbavy zakúpi práve pre rodinné účely, spomeniem nasledovné. Miesta na zadných sedadlách nie je veľa, no nie je to najhoršie. Oceňujem samostatné výduchy klimatizácie pre cestujúcich vzadu a taktiež dobre tvarované sedáky zadnej lavice.
Rodinné aspekty
Podobne je to aj s miestom za zadnými sedadlami. Tu Kia Ceed ponúka objem kufru až 395 litrov. Nie je to najvyššia hodnota, no vďaka dobre tvarovanému priestoru sem bez problémov uložíte veci každodennej potreby. Následne sa pod dvojitým dnom nachádza dojazdová rezerva, čo samotný objem batožinového priestoru umocňuje.
Kia Ceed stojí za hriech
Čo dodať na záver? Kia Ceed v súčasnej generácii je viac-menej dosluhujúcim autom. V tomto prípade to však nie je myslené negatívne. Ako som sa už viackrát vyjadril, dosluhujúce generácie rôznych modelov totiž väčšinou prinášajú techniku bez zbytočných kostlivcov v skrini. Kia Ceed Sport s motorom 1,5 T-GDi a so 6-stupňovým manuálom je tak ideálne auto pre nenáročného zákazníka. S cenou pod 25-tisíc eur navyše „stojí za hriech“.
Technické údaje Kia Ceed 1,5 T-GDi M6 Sport MY24 | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 315 x 1 800 x 1 447 mm |
Rázvor | 2 650 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 330 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 1 820 kg |
Objem batožinového priestoru | 395/1 291 dm³ |
Výkon motora | 117,5 kW / 160 koní pri 5 500 ot./min |
Krútiaci moment | 253 Nm pri 1 500 – 3 000 ot./min |
Objem nádrže | 50 l |
Palivo | benzín |
Zrýchlenie | 8,4 s |
Maximálna rýchlosť | 210 km/h |
Spotreba – test | 6,1 l/100 km |
Cena – test | 23 740 eur |
Nové KIA EV3 a EV4: Elektromobily, ktoré zrejme o pár rokov kúpite aj vy
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.