TEST Hyundai IONIQ 5: Dizajnový návrat do minulosti priniesol techniku budúcnosti. Kde má zrkadlá?
Dizajnové retro a návrat veľkých luxusných hatchbackov. Presne to stelesňuje elektrický Hyundai IONIQ 5.
Ako fungujú jeho digitálne spätné zrkadlá?
Spracovaním interiéru dobieha prémiovú triedu. Priestorom zase kategóriu SUV.
Vydané Text: David Hecl
Nie je to tak dávno, čo som vám priniesol recenziu jedného z najlepšie navrhnutých elektromobilov súčasnosti. Hyundai IONIQ 6 je po stránke aerodynamiky prepracovaný do najmenší detailov, čo sa odráža na jeho výslednej efektivite. Na rovnakej platforme však stojí aj Hyundai IONIQ 5, ktorý sa dizajnom skôr hlási k retro vlne. Obe autá, aj keď majú spoločnú techniku, pôsobia v úplne iných segmentoch trhu. Hyundai IONIQ 5 chce zaujať najmä tam, kde sa to pred časom nepodarilo Renaultu Vel Satis alebo Oplu Signum.
Návrat veľkých hatchbackov
Trieda veľkých hatchbackov mala kedysi nahradiť triedu veľkých luxusných limuzín. Všetci však veľmi dobre vieme, že oba spomenuté modely sa na trhu neohriali dlhšie, ako jednu generáciu. Prečo by mal byť teda Hyundai IONIQ 5 v tomto smere iný? Dôvodov je hneď niekoľko. Jedným z nich je, že za viac ako 20 rokov od predstavenia veľkého Renaultu a Oplu sa situácia na trhu zmenila. Klasické spaľovacie autá nahrádzajú elektromobily a ľudia majú dnes skôr tendenciu siahnuť po veľkom a bezpečnom aute. Na začiatku tohto tisícročia to pritom bolo skôr naopak.
Hyundai IONIQ 5 prišiel v najlepšom možnom čase. Navyše svojim dizajnom zaujal masy ľudí, čo si v konečnom dôsledku vyslúžilo ocenenie Svetové auto roku, Svetové elektrické auto roku a Svetový automobilový dizajn roku. Celkom dobrý odrazový mostík, čo poviete? Dané ocenenia pritom nie sú len náhodou alebo „elektrickou propagandou z Bruselu“, ako by mnohí odporcovia elektromobility argumentovali. Osobne som sa o tom mohol presvedčiť počas týždňového testu. Je ale pravdou, že jeden ikonický prvok testovaného auta mi nevyhovoval. O tom ale až o chvíľu.
Inzercia
Dizajnové retro
Dizajnové oddelenie Hyundai na elektrickom hatchbacku odviedlo geniálnu prácu. Aj keď je aktuálny trh s elektromobilmi rozmanitý a ponúka autá rôznych dizajnov a tvarov, Hyundai IONIQ 5 je v mojom osobnom rebríčku vysoko v TOP 3 najzaujímavejších z nich. Môžu za to najmä jeho retro línie, pixelová grafika svetlometov či nenápadné, no aj tak výstredné riešenia.
Uznávam, že dizajn sa nemusí páčiť každému, no ja mu osobne nemám čo vytknúť. Od momentu kedy bol tento elektrický hatchback predstavený, som dokonca zachytil aj tvrdenia, ktoré ho prirovnávajú dizajnom k legendárnej DMC DeLorean. Čistota jednotlivých tvarov spočíva v jasne definovaných krivkách. Ich cieľom nie je ani tak optimalizácia prúdenia vzduchu, ale skôr vyvolanie pozitívnych retro emócií. A to sa Hyundai podarilo takmer dokonale. Auto si totiž neskromne pýta pozornosť publika. Aj keď si vyberiete tú najmenej výstrednú farbu v spojení s najnižšou výbavou, určite sa nájde niekto, kto sa za autom otočí.
Špičková technika
Poďme však k zmienenej technike. Začnem asi pekne od podlahy. Ako som uviedol už skôr, Hyundai IONIQ 5 stojí na rovnakej podvozkovej platforme ako väčší IONIQ 6. Ide o modulárnu stavebnicu E-GMP. V mojom prípade sa v jej útrobách nachádzala batéria s kapacitou 77,4 kWh, ktorá dopovala dvojicu elektromotorov s celkovým výkonom 239 kW. Maximálny krútiaci moment dosahoval hodnotu až 605 Nm, teda o zábavu by bolo postarané.
Vyšší výkon s celkovo iným tvarom, väčšou čelnou plochou a väčšími kolesami mal za následok, že auto v porovnaní s IONIQ 6, bola o niečo vyššia spotreba. Konkrétne čísla hovoria jasnou rečou. Dlhodobá spotreba sa po týždni ustálila na 21,3 kWh/100 km, čo je relatívne vysoká hodnota. Napriek tomu je s autom na jedno nabitie možné prejsť približne 380 kilometrov. Výsledná hodnota samozrejme záleží od okolitých podmienok. Následne sa na nabíjačke môžete spoľahnúť na trojfázové AC nabíjanie s výkonom 10,5 kW alebo rýchle DC nabíjanie s výkonom do 233 kW.
Realita bola aj napriek nižším reálnym hodnotám veľmi potešujúca. Vo všeobecnosti som na nabíjačke nestrávil dlhšie ako 35 minút. Z 55% na 80% sa pritom auto nabilo už za 10 minút. Na finálnych 100% mu to potom trvalo presne 34 minút a 29 sekúnd.
Digitálne vs. klasické
Ďalším, pomerne zásadným technologickým prvkom, ktorý sa zároveň stal podľa mňa dosť kontroverzným, sú digitálne spätné zrkadlá. Hyundai IONIQ 5 bol vôbec prvým testovaným autom s týmto riešením a musím povedať, že zostávam verný klasike. Digitálne spätné zrkadlá by mali význam pokiaľ by v nich bolo napríklad nočné videnie, ktoré by dokázalo zobraziť situáciu za autom prehľadnejšie. Avšak to mi v testovacom aute chýbalo. V niektorých momentoch som dokonca dozadu poriadne nevidel, nakoľko priestor za autom, najmä v noci, bol kompletne tmavý.
Okrem toho, pri digitálnych spätných zrkadlách nemôžete využívať fyziku tak, ako pri klasických. Ak sa teda nahnete, aby ste videli o niečo viac, máte smolu. Obraz zostáva nemenný a stále je na displejoch tá istá oblasť za autom. Niektorí by možno mohli namietať, že podobné riešenie má pozitívny dopad na spotrebu. Avšak je to skutočne tak? Ak si zoberieme aerodynamický odpor, ktorý sa týmto ušetrí, musíme opäť rátať s celou kamerovou sústavou pre dané zrkadlá, čo v konečnom dôsledku situáciu s manažmentom energie viac-menej vyrovnáva. Nevravím, že je to zlé riešenie, skôr si myslím, že naň ešte neprišla vhodná doba. Ak by som nazrel trochu do sci-fi alebo high-tech riešení, face tracking, širokouhlé kamery a nočné videnie by danú situáciu mohlo posunúť k lepšiemu a môj názor zmeniť. Zatiaľ však uprednostním klasiku.
Priestor SUV v balení hatchbacku
Jednou z vecí, ktoré Hyundai IONIQ 5 zvláda na výbornú je kvalita a priestor v interiéri. Vzhľadom na svoje retro tvary a „krabicový“ štýl karosérie, sa v ňom cítim ako vo veľkom SUV. Všade okolo mňa je dostatok miesta až zabúdam na to, že stále sedím len v klasickom hatchbacku väčších rozmerov. Priestor nie je pritom len pre cestujúcich vpredu. Aj tí na zadných sedadlách ho majú na rozdávanie. Za mňa osobne je obrovskou výhodou elektrické ovládanie zadnej lavice. Ale pozor, priestor vzadu nemusím zväčšovať len tak, že z auta vystúpim a idem dozadu posunúť sedadlá. Kdeže. Hyundai prináša riešenie z prémiových tried a to tak, že zadný rad dokážem ovládať pomocou tlačidiel na vnútornej stane kresla spolujazdca. Výborné riešenie!
Takto máte pod dohľadom nielen miesto vpredu, ale taktiež viete zväčšiť či zmenšiť priestor pre cestujúcich vzadu podľa aktuálnej potreby. Následne tak máte dohľad aj nad kapacitou batožinového priestoru, ktorá je v základe slušných 527 litrov.
Pohlcujúce pohodlie
Veľkým plusom sú aj extrémne pohodlné predné sedadlá. Tie si viete takmer úplne sklopiť spoločne s automatickým vysunutím opierky na lýtka. Takto si viete spríjemniť chvíle na nabíjačke alebo si dať „šlofíka“. K interiéru už dodám len toľko, že kvalitou, spracovaním a použitými materiálmi atakuje prémiovú triedu. Závidieť mu pritom môže aj IONIQ 6. Ak by som si teda vyberal medzi týmito dvoma autami len na základe interiéru, voľba by pre mňa bola jasná.
Hyundai IONIQ 5 stojí za to
Hyundai IONIQ 5 dokazuje, že veľký hatchback nemusí skončiť tak, ako to bolo v prípade Renaultu a Oplu. Naopak! Priestor pre autá tohto typu sa s príchodom elektormobility otvoril a IONIQ 5 v ňom zažiaril. Svojimi jazdnými vlastnosťami určite nesklame ani priaznivcov agresívnejšieho štýlu. Veď napokon Hyundai IONIQ 5 N je hotovou vecou. Pohon taktiež predstavuje silnú stránku auta. Treba si však dávať pozor na niektoré technologické riešenia. Nie vždy totiž platí, že náskok je vďaka technike. Niekedy je lepšie zostať pri zemi a počkať si na vhodný okamih. Inak sa Hyundai IONIQ 5 radí medzi najlepšie elektrické autá aké som kedy testoval. Zopár chýb sa nájde, no tie sú zatienené jeho pozitívami. Good job Hyundai!
Technické údaje Hyundai IONIQ 5, 239kW/77,4 kWh, 4×4, Premium | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 635 x 1 890 x 1 605 mm |
Rázvor | 3 000 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 120 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 560 kg |
Objem batožinového priestoru | 527 dm³ (hlavný) + 24 dm³ (vpredu) |
Výkon motora | 239 kW / 325 koní |
Krútiaci moment | 605 Nm |
Kapacita batérie | 77,4 kWh (brutto) |
Palivo | elektrina |
Zrýchlenie | 5,1 s |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Spotreba – test | 21,3 kWh/100 km |
Cena – test | 67 050 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.