TEST Hyundai IONIQ 6: S dôrazom na aerodynamiku a efektivitu dokáže tento elektromobil zázraky. Spotrebou sa mu nik nevyrovná!
Vyskúšal som si jeden z najefektívnejších elektromobilov na trhu. Jeho spotreba je dôkazom, že pokiaľ sa na efektivitu myslí, už pri prvých ťahoch ceruzkou, dajú sa robiť zázraky.
Hyundai IONIQ 6 svojimi tvarmi možno neosloví každého.
Jeho elektrická sústava sa dá využiť aj na napájanie domu.
Vydané Text: David Hecl
Pre mnohých záujemcov o elektromobil sú dôležité predovšetkým dva údaje. Prvým z nich je rýchlosť nabíjania a druhým je dojazd. Niektoré elektrické autá prinášajú výborné nabíjacie výkony, avšak ich slabinou je dojazd. Iné zase majú skvelý dojazd, no na nabíjačke si postojíte o niečo dlhšie, než je treba. No a potom je tu Hyundai IONIQ 6, ktorý tieto dva svety prepája vďaka špičkovej technike a vyšperkovanej aerodynamike. Svojou spotrebou dokonca mnohým fanúšikom elektromobility vyrazil dych.
Aerodynamická futurama
Hyundai IONIQ 6 je už na prvý pohľad navrhnutý s myšlienkou minimalizácie odporu vzduchu a predĺženia dojazdu. Najviac to vidno na celkovom tvare karosérie, ktorý pripomína kvapku. Jeho oblé línie a opticky extrémne nízko položený zadok však samozrejme nemusia lahodiť každému oku. Aj preto Hyundai ponúka napríklad futuristické retro v podobe modelu IONIQ 5, ktorého recenziu vám prinesiem v najbližších dňoch. Teraz sme tu preto, aby sme sa venovali sedanu, ktorý na trhu len ťažko nájde konkurenciu.
Už tradičným prvkom väčšiny elektromobilov sú kolesá umiestnené takmer v rohoch karosérie. Hyundai to s modelom IONIQ 6 posunul ešte o level vyššie, pretože celková dĺžka auta je pomerne slušných 4 855 milimetrov, pričom rázvor je až 2 950 milimetrov. Aj vďaka tomu mohli dizajnéri navrhnúť auto tak, ako to urobili. Pri pohľade na čisté línie karosérie nenachádzam žiadne výraznejšie elementy, ktoré by negatívne ovplyvňovali obtekanie vzduchu. Možno sa to nemusí páčiť každému, no takmer každá jedna línia na aute má svoje opodstatnenie a funkciu.
Prvý test HYUNDAI IONIQ 6 77kWh 4×4 Premium: Dizajn je vec vkusu, dobré jazdné vlastnosti fakt
Čistota tvarov
Predok sa krčí pomerne nízko nad povrchom vozovky a aerodynamike taktiež napomáhajú aj aktívne lamely prednej masky. Výrezy na okrajoch nárazníku smerujú vzduch na aerodynamicky tvarované a takmer kompletne uzatvorené 18-palcové disky kolies. Vzduch následne preletí okolo čistých bočných partií so zapustenými kľučkami a dostáva sa k celkom extravagantnému zadku.
Na ňom okrem 8-bitovej grafiky svetlometov okamžite zaujme výrazná aerodynamická lišta pod pozvoľne klesajúcou líniou zadného okna. Tento „stolček“, ako som si toto krídlo interne nazval, má za ciel odkloniť vzduch a minimalizovať možné turbulencie za autom. No a následne je tu výrazný difúzor pripomínajúci športové autá s vertikálne umiestnenými svetlami po okrajoch. Auto tak vďaka svojmu tvarovaniu vytvára celok, ktorý sa prediera vzduchom, ako horúci nôž maslom.
Dokonalá optimalizácia
Neveríte? Tak vám poviem niečo o spotrebe. Prv však spomeniem, že Hyundai IONIQ 6, ktorý som mal možnosť týždeň testovať, mal pohon zadných kolies elektromotorom s výkonom 168 kW. Jeho krútiaci moment dosahoval 350 Nm. Medzi kolesami bola umiestnená batéria s kapacitou 77,4 kWh s napätím až 697 voltov. Prevádzková hmotnosť auta je podľa údajov v technickom preukaze 1 985 kilogramov. Nejde teda o žiadne pierko. No a teraz k samotnej spotrebe.
Keď som si pred testom študoval špecifikáciu daného auta, pri hodnote spotreby 14,3 kWh/100 km som sa mierne pousmial. Vieme totiž, že automobilky zvyknú tento údaj prikrášľovať. O to väčšie prekvapenie som však vo finále zažil. Po siedmych dňoch som auto odovzdával s priemernou spotrebou 14,6 kWh/100 km. Áno, presne takýto údaj mi svietil na digitálnom prístrojovom štíte. Ak to prepočítam na ekvivalent benzínu, dostávam sa na hodnotu približne 1,6 litra na 100 km. Pri nafte je to dokonca o 2 decilitre menej. Pripomínam, že ide o plnohodnotné auto so schopnosťou odniesť 5 cestujúcich a porciu batožiny.
Nestretí sa ani na nabíjačke
Hyundai IONIQ 6 je teda dôkazom, že ak skutočne zoberie zreteľ na aerodynamiku už od úvodných ťahov ceruzkou, má to zmysel. No a následne už ani samotný pohľad na „papierový“ dojazd 614 km nemusí byť, ďaleko od pravdy. Auto som počas testu nabíjal len raz a to pred dlhšou cestou mimo mesta. Z 55% (dojazd 221 km) na 100% (dojazd 395 km) to trvalo presne 34 minút a 14 sekúnd, pričom nabíjací výkon dosahoval svoje maximum niekde okolo 140 kW. Samozrejme, že ak by bola batéria na nabíjanie lepšie pripravená a nabíjal by som povedzme od 20%, tak by výkon mohol atakovať aj maximálnych 233 kW pri DC nabíjačke. Výhodou je aj trojfázová palubná AC nabíjačka s výkonom 10,5 kW.
Celkovo na efektivitu pohonu však nevplýva len aerodynamika alebo samotný synchrónny elektromotor s permanentným magnetom, ale taktiež aj rôzne funkcie auta. Osobne som veľkým fanúšikom možnosti i-PEDAL, ktorá umožňuje ovládanie auta len jedným pedálom. Za istých okolností dokonca vôbec nevyužívam brzdu a o 95% zastavení sa postará rekuperácia. To má samozrejme pozitívny dopad na spotrebu a dojazd.
Dá sa využiť na kosenie
Avšak Hyundai IONIQ 6 vďaka modernej technike nemusíte používať len ako auto. Jeho elektrická sústava sa dá totiž „otočiť“ a tak ho môžete využiť aj napríklad ako power banku v prípade, že vám doma vypadne elektrina, alebo že ste na mieste bez prípojky. Osobne som si túto možnosť vyskúšal pri kosení elektrickou kosačkou. Auto totiž dokáže dodávať maximálne 3,6 kW výkonu, čo postačuje napríklad na napájanie spotrebičov bežnej potreby. Na digitálnom prístrojovom štíte potom vidíte váš odber spoločne s percentami batérie. Viem, že Hyundai v tomto nie je na trhu sám, a preto mi nedá nespomenúť, že elektromobil vám v konečnom dôsledku môže pomôcť viac, ako klasické spaľovacie auto.
Nie je to len o pozitívach
No ale aby som len nechválil. Niektoré veci sa mi skutočne nepáčili. Hyundai v interiéri kladie dôraz na recyklované materiály, čo nie je zlé. Avšak pri niektorých povrchových úpravách by si auto zaslúžilo o niečo viac prémiového spracovania. Reč je napríklad o výplniach dverí, stredovej konzole či niektorých častiach palubnej dosky.
Rovnako mi nevyhovovalo umiestnenie voliča jazdných režimov, ktorý sa vo väčšine prípadov z môjho pohľadu ukrýval pod pravým ramenom dvojramenného volantu či ovládanie všetkých štyroch okien na stredovej konzole. No a celkovému dizajnu palubnej dosky nepomohli ani jej okraje s plutvami. V prípade voľby digitálnych spätných zrkadiel sa tu nachádzajú dva displeje, inak je toto miesto prázdne a zbytočne vytŕča do priestoru. Osobne sa mi to do inak pekného interiéru nehodilo.
Kráľovská porcia miesta na zadných sedadlách
Naopak čo musím pochváliť je skutočne kráľovská porcia miesta na zadných sedadlách. Podobný pocit priestoru pred kolenami som naposledy zažil vo veľkých SUV. Výhodou je aj rovná podlaha vďaka absencii stredového tunelu. Na zadných sedadlách sa celkovo sedí pohodlne, no pozor. Vyššie typy postáv môžu mať problém s klesajúcou líniou strechy. Ja s mojou výškou 183 centimetrov som však žiadne zásadnejšie obmedzenia v priestore nad hlavou nepociťoval.
Ak sa rozhodnete prenášať nejaký náklad musíte počítať s miernym obmedzením v podobe šírky nakladacieho otvoru. Hyundai IONIQ 6 je totiž sedan a s tým je spojené aj menšie veko kufru. Jeho objem je vcelku príjemných 401 litrov, ktorý je doplnený o priestor pod prednou kapotou s objemom 45 litrov. Sem si môžete napríklad umiestniť nabíjacie káble.
Hyundai IONIQ 6 je príkladom efektivity
No a už tradične sa dostávame k finálnemu hodnoteniu. Celkovo sa mi Hyundai IONIQ 6 páčil. Jeho futuristické línie nepadnú do oka každému, no ich tvarovanie má svoje opodstatnenie. Zároveň tento sa tento model do mojej osobnej kroniky testovaných áut zapísal jednoznačne najnižšou spotrebou vzhľadom na svoje proporcie. Nájde sa na ňom zopár chybičiek v podobe neprémiových materiálov v interiéri, priemerných svetiel či menšieho batožinového priestoru. Avšak negatíva jednonožne potlačí efektivita pohonu a nadčasovosť. Vo finále tak síce za auto zaplatíte 60 750 eur, no spotrebou vám to čoskoro vráti. A to najmä s vedomím, že väčšina spaľovacích áut danej triedy sa mu cenovo príliš nevzďaľuje.
Pozitívom je aj slušne odladený podvozok, ktorý je najlepšie kombinovať práve s 18-palcovými diskami. Vtedy je dostatočne komfortný, dobre drží na vozovke a taktiež samotné kolesá dodávajú autu časť efektivity. Vo všeobecnosti je jeho nastavenie skôr s ohľadom na pohodlie, čo sa však môže zmeniť napríklad s možným príchodom ostrej verzie N.
Technické údaje Hyundai IONIQ 6, 168 kW/77,4 kWh, 4×2, Premium | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 855 x 1 880 x 1 495 mm |
Rázvor | 2 950 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 985 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 410 kg |
Objem batožinového priestoru | 401 dm³ (hlavný) + 45 dm³ (vpredu) |
Výkon motora | 168 kW / 228 koní |
Krútiaci moment | 350 Nm |
Kapacita batérie | 77,4 kWh (brutto) |
Palivo | elektrina |
Zrýchlenie | 7,4 s |
Maximálna rýchlosť | 185 km/h |
Spotreba – test | 14,6 kWh/100 km |
Cena – test | 60 750 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.