PRVÝ TEST: Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance – Nová éra výkonu
Na chvíľočku zabudnime, že pod kapotou predchodcu bol burácajúci osemvalec a po jazde s novým AMG GLC nám nezostáva nič iné, ako zdvihnúť sánku zo zeme a uznať, že toto sme ešte nezažili.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Uvedomujem si, že zabudnúť, je ťažké. Najmä keď dvakrát preplňovaný osemvalec s pekelným zvukom nemal v predchádzajúcej generácii modelu AMG GLC konkurenciu a tvoril významnú časť charakteru auta. Lenže odmyslime si zvuk a v novom GLC je opäť pohonná jednotka, ktorá absolútne nemá konkurenciu. Áno, je to iba dvojlitrový štvorvalec, lenže rovno najvýkonnejší na svete. Vyvinie až 350 kW (476 k). Navyše mu pomáha elektromotor na zadnej náprave s vlastnou dvojstupňovou prevodovkou. Výsledné parametre? Neskutočných 500 kW (680 k) a 1 020 Nm. Zrýchlenie na stovku trvá 2,4-tonovému SUV 3,5 sekundy a maximálka je obmedzená na 275 km/h. Tieto parametre však hovoria iba časť príbehu. Tú druhú časť sme išli zažiť na vlastnej koži na extrémne kľukatých a náročných cestičkách v okolí mesta Priorat v Španielsku.
Guľový blesk
Celé auto je najmä o manažmente energie. Časť pochádza z extrémne výkonného dvojlitra, časť z batérie a 150 kW elektromotora. Lenže aj spaľovaciemu motoru pomáha elektrická energia. Konkrétne obriemu turbodúchadlu, ktoré dosahuje maximálny plniaci tlak až 2,3 baru. Pre lepšie reakcie na plyn a menšiu turbodieru je priamo na hriadeli spájajúcom turbínu s kompresorom elektromotor s výkonom až 6 kW, ktorý roztáča turbo do momentu, než dosiahnu výfukové plyny dostatočnú energiu, aby prevzali túto úlohu. Tento istý elektromotor dokáže dobíjať akumulátor, keď majú výfukové plyny viac energie, než koľko dokáže turbodúchadlo využiť. Batéria v zadnej časti auta s kapacitou 6,1 kWh je výsledkom interného vývoja AMG a je zameraná na jedinú vec: maximálny výkon.
Inzercia
To znamená, že je síce dokáže s autom celkom dynamicky pohnúť, prejdete na ňu reálne iba do 10 km. Oveľa dôležitejšie je, že je schopná za extrémne krátky čas nielen absorbovať obrovské množstvo energie, ale ju zo seba aj vzápätí vydať. Špičkový výkon 150 kW dokáže zo seba batéria vydať a rovnaký aj do seba načerpať pri brzdení, alebo v čase, keď vodič nevyužíva maximálny výkon motora. Vo výsledku sa teda ani pri ozaj ostrej jazde na nekonečných kľukatiacich sa horských španielskych okreskách nestalo, že by úroveň nabitia batérie klesla na menej ako polovicu maximálnej kapacity. Väčšinou sa pohybovala úroveň nabitia v okolí 75 %, čo bohato stačí na to, aby vám pri akcelerácii nedošla šťava.
Batéria dokáže poskytnúť maximálny výkon 150 kW až po dobu vyše 10 sekúnd (maximálny trvalý výkon je 80 kW). A pri tom výkone a akcelerácii sa vám možno okrem nekonečnej prázdnej diaľnice nikdy nestane, že by ste si mohli dovoliť držať plný plyn dlhšie. Preložené do reči smrteľníkov: Mercedes-AMG GLC 63 S E Performance je extrémne rýchle auto. Zvuk brutálne preplňovaného štvorvalca je síce v tejto triede nečakaný (a pri aktivovanom dynamickom zvuku pôsobí umelo, aj keď z reproduktorov idú skutočné zvuky nahraté mikrofónom vo výfukovom potrubí), ale tlak do skvelých športových sedadiel je veľmi skutočný. A neúprosný. Pri manuálnom režime radenia poľaví v okolí 130 km/h, keď elektromotor radí druhý rýchlostný stupeň, a potom sa prihlási znovu.
Nové cesty
Pružné zrýchlenie je úplne šokujúce, reakcie na plyn sú skutočne bleskové a výkon krásne graduje s otáčkami. Maximum krútiaceho momentu dosahuje štvorvalec až za hranicou 5 000 otáčok. Avšak ešte prekvapujúcejšie je, ako AMG GLC jazdí. Zabudnite, že váži 2,5 tony aj s dvoma ľuďmi na palube a prakticky nikdy vám to nepripomenie. Priľnavosť v zákrutách je po zohriatí pneumatík fantastická. Grip prednej nápravy je neúprosný a zároveň dobre čitateľný bez toho, aby auto pôsobilo nervózne ako niektorí konkurenti. GLC sa veľmi dobre šoféruje. Skutočným dôvodom je však vynikajúca kalibrácia desiatok systémov, ktoré spolu fungujú absolútne harmonicky: natáčanie zadnej nápravy (do 100 km/h v rozsahu 2,5° v opačnom smere, nad 100 km/h v rozsahu 0,8°), adaptívne tlmiče s nezávisle regulovanou tuhosťou kompresie a odskoku, aktívne stabilizátory, pohon všetkých kolies, zadný samosvorný diferenciál, stabilizačný systém a mnohé ďalšie. Inžinieri dokonca využívajú na ovplyvnenie jazdných vlastností auta aj zadný elektromotor, ktorý môže napríklad uprostred zákruty rekuperovať energiu z vnútorného zadného kolesa (vďaka aktívnemu samosvoru) a tým vytvárať stáčavý moment a pomáhať s prenosom hmotnosti na predné pneumatiky.
Znie to komplikovane, no spoza volantu je to všetko veľmi prirodzené. Chalani z AMG si dali za úlohu, aby auto reagovalo na volant lineárne, aby karoséria na pokyn volantom zareagovala jedným pohybom a aby bolo auto čitateľné, dovolili aktívnym stabilizátorom (ktoré sú na našom trhu súčasťou štandardnej výbavy) aj jemné náklony.
Auto teda používa úplne nové nástroje na to, fyzikálne zákony využilo maximálne vo svoj prospech. Asi najväčším úspechom je fakt, že sa to celé inžinierom podarilo naladiť maximálne intuitívne. Auto pritom rozhodne nepôsobí ako playstation.
Pre každého
Obrovské množstvo jazdných režimov a paleta spôsobov, akými môžete z motora vyťažiť výkon, znamená, že AMG si ľahko jazdne prispôsobíte svojmu vkusu. Môžete si vypnúť stabilizáciu a v nastavení AMG Basic bude GLC bezpečne neutrálne. V pokročilejších režimoch si však nastaví pomer tuhosti predných a zadných stabilizátorov, naladenie samosvorného diferenciálu, pohon 4 × 4 a natáčanie zadnej nápravy inak a zrazu je auto oveľa viac ochotné rotovať, čo skúsenému šoférovi dáva nové možnosti, ako využiť potenciál auta naplno. Je to všetko veľmi pôsobivé a musím povedať, že som ešte nejazdil na SUV, ktoré by malo takéto dobré jazdné vlastnosti.
Skvelou správou je, že v komfortnom režime je AMG GLC skutočne príjemné, dobre odhlučnené a pohodlné auto, čo v prípade modelov AMG nebol vždy ten prípad. V karosérii typu SUV sa aj tá batéria v batožinovom priestore jednoduchšie stratí, takže využiteľnosť auta zostáva na veľmi dobrej úrovni.
Áno, pekelný zvuk osemvalca by bol príjemný bonus, no pri jazde ma AMG GLC tak pohltilo do procesu šoférovania, že som na typ pohonnej jednotky pod kapotou skrátka nemal priestor myslieť. AMG sa posunulo do novej éry, čo bolo nevyhnutné aj v kontexte aktuálnych emisných noriem a predpisov. A v rámci toho sa podarilo v Affalterbachu vytvoriť skutočne výnimočné vozidlo.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!