TEST: Peugeot e-Rifter je mokrým snom európskeho úradníka! Vznikol na úkor klasických spaľovacích verzií
Obľúbená rodinná dodávka vymenila spaľovací motor za baterky. Výsledok nemusí byť pre každého.
V porovnaní so spaľovacími verziami je elektrická dodávka drahšia až o 14 000 €
Ako jediný model z rodiny nemá mrežu, a preto môžete zadné sedadlá sklápať do roviny
Vydané Text: Peter Orosz
Do redakcie zavítal dobre známy model, ktorý poznáme aj ako Citroën Berlingo, Opel Combo, Fiat Dobló, či Toyota Proace City Verso. Tentokrát však pod kapotou nenachádzame klasický spaľovací motor. Hrdlo palivovej nádrže nahradila zásuvka a pod kapotou vidíme namiesto bloku motora len spleť oranžových káblov. Prísna emisná legislatíva Európskej únie znemožnila týmto výrobcom naďalej predávať osobnú dodávku v kategórii osobných vozidiel M1, pretože nespĺňajú súčasné flotilové limity CO2. Jediná značka, ktorá si to môže stále dovoliť, je Toyota. Čo to v praxi znamená? Spaľovací Peugeot Rifter dnes kúpite už len ako nákladnú verziu N1 s označením Enterprise. Tá síce naďalej disponuje piatimi sedadlami, no súčasťou výbavy je tiež pevná oceľová priečka v batožinovom priestore.
Osobnú verziu dnes zastupuje výhradne elektrický variant s označením e-Rifter. Za rovnaké auto tak po novom zaplatíte o takmer 14 tisíc eur viac a váš dojazd sa obmedzí na teoretických 280 kilometrov. Tento údaj dosiahnete jedine v ideálnych podmienkach, my sme s trochou šťastia reálne najazdili na jedno nabitie zhruba 180 až 200 km. Netušíme, kto by s týmto autom chcel absolvovať cestu na dovolenku k moru.
CESTA DO KOŠÍC
Napriek tomu, že hlavným revírom elektrickej dodávky je mesto a priľahlé okolie, vyskúšali sme si e-Rifter aj na obligatórnej jazde z Bratislavy do Košíc. Pochopiteľne, ako v prípade väčšiny áut na baterky, zvolená bola južná trasa cez Zvolen, Lučenec a Rožňavu. Absencia diaľničných úsekov, nižšia kilometrová vzdialenosť – v porovnaní so severnou trasou po D1 ušetríte až 40 kilometrov – a minimálne prevýšenie predstavujú ideálne podmienky pre dobrú spotrebu a čo najdlhší dojazd.
Inzercia
Našou snahou bolo ušetriť čo najviac energie pri jazde nižšou rýchlosťou na diaľnici z Bratislavy do Zvolena tak, že sme ručičku tachometra nepúšťali za 110 km/h. To sa priaznivo odzrkadlilo na spotrebe. Napriek tomu sme nechceli riskovať odťahovku a do úvahy treba brať aj rozloženie nabíjačiek, ktoré nie sú súčasťou každej čerpacej stanice. Prvou zastávkou tak bolo odpočívadlo pri Beladiciach, kde sme naplno využili funkcie rýchlonabíjania. Deklarovaných 100 kW výkonu však na obrazovke nabíjacieho stojanu neuvidíte príliš dlho a táto hodnota rýchlo klesá na 70 kW a potom k 50 kW.
Do 30 minút nám batéria ukazovala 80 % a čokoľvek navyše by nás stálo príliš veľa času. Ďalšou zastávkou bola obľúbená Budča, ktorá v poslednom období kapacitne nemusí vždy stačiť. Sú obdobia, keď sa na stojan musí čakať, a tak namiesto kávičky a bagety treba pozorovať pohyb okolo stojanov.
Odtiaľ nás čakal dlhší presun do Rožňavy, ale už nižšou rýchlosťou. Žiaľ, v tomto meste sa schopná nabíjačka nachádza úplne mimo civilizácie, niekde medzi halami v priemyselnej časti. To znamená, že pri nabíjačke nemáte možnosť zaobstarať si kávu ani olovrant. O toaletách ani nesnívajme. Nezostávalo nám tak nič iné, než scrollovať feed na sociálnych sieťach a uvažovať nad tým, či by nebol rýchlejší vlak.
Pri troch nabíjaniach, z toho pri každom zastavení trvá celý proces približne 45 až 50 minút, si efektívne predlžíte cestu o 2,5 až 3 hodiny. Premrhané minúty nemôžete dohnať ani rýchlosťou jazdy, pretože tá vás bude stáť dojazd. Takže reálny čas cesty z Bratislavy do Košíc sa s Peugeotom e-Rifter pohybuje na úrovni 6,5 hodiny. A to už lepšie údaje získate od zmeškaného rýchlika.
NA VINE JE MALÁ BATERKA
Žiaľ, Peugeot dnes e-Rifter kombinuje výhradne s malou 50 kWh batériou. Nehovoriac o tom, že dodávkový tvar karosérie výrazne vplýva na spotrebu a samotný dojazd mimo mesta. Zostáva len dúfať, že Peugeot čoskoro ponúkne verziu so 75 kWh kapacitou batérie, ktorú umiestňuje do väčšieho modelového radu Expert. Už reálny dojazd na úrovni 350 kilometrov by astronomickým spôsobom zlepšil využiteľnosť tohto modelu aj mimo mesta. Potešili by tiež drobné vylepšenia znižujúce spotrebu, ako napríklad Full LED svetlomety. Halogénové stretávačky v tomto prípade pôsobia vyslovene tragikomicky. Napriek tomu ich koncern vo svojich elektrických modeloch naďalej využíva. Prítomnosť ťažkej batérie v podlahe zmenila aj samotné jazdné vlastnosti a komfort odpruženia. Na menej kvalitných cestách vyhadzuje e-Rifter zadných cestujúcich do vzduchu v sprievode nepríjemnej zvukovej kulisy od podvozka.
Vyzerá to tak, že inžinieri v Peugeote majú pred sebou ešte množstvo práce. Transformáciu obľúbenej rodinnej dodávky na elektromobil nemôžeme označiť za obzvlášť úspešnú. Len ťažko nájsť ospravedlnenie pre vysokú cenovku, smiešny dojazd a zhoršené jazdné vlastnosti v porovnaní s klasickými spaľovacími verziami.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!