NAJLACNEJŠIA ELEKTRICKÁ „DODÁVKA“

Test Dacia Spring Cargo: Firme ušetrí peniaze a má 1,5× väčší kufor ako Superb kombi

Dacia Spring Cargo je suverénne najlacnejší elektrický automobil na Slovensku s cenou od 20 250 €.

Pridanou hodnotou je podstatne väčší kufor s objemom až 1000 dm³.
Ak uvažujete nad kúpou, prečítajte si našu recenziu Dacia Spring Cargo.
Vydané  Text: 

Úspešný projekt

Keď značka Dacia oznámila, že mieni vyrábať lacný a jednoduchý elektromobil, skoro nám vďaka tejto správe padol server. Verejnosť mala o takéto vozidlo veľký záujem, čo pripisujeme aj samotnej popularite rumunskej automobilky v našom regióne. V hre bola dokonca výroba modelu v Maďarsku, čo by znamenalo, že kúpou auta by „peniaze ostali skoro doma“.

No a dnes tu máme už homologizované a predajné vozidlo, ktoré si vysluhuje skôr úsmevy, než pochopenie. Pritom práve to pochopenie je úplne zásadné, pretože ide o novú generáciu automobilov s výraznou preferenciou použitia v meste.

Mimochodom, vedeli ste, že Dacia Spring sa na niektorých trhoch volá aj Renault City K-ZE a pre Čínu sa vyrába v spolupráci so značkou Dongfeng?

Inzercia

Inzercia

Dacia Spring je naozaj auto určené do mesta. To sa síce často píše aj o Kia Rio či Hyundai i10, lenže s nimi ešte bez problémov prejdete z Košíc do Bratislavy a tiež na Makarsku. Na Springu by to už bol problém, pretože jeho teritórium je obmedzené relatívne krátkym dojazdom a maximálnou rýchlosťou 125 km/h, kedy sa už akcelerácia skutočne zastaví. Preferencia mesta tak znamená jazdy rýchlosťou do prevažne 75 km/h, na dnešnú dobu slabú bezpečnosť  a nie práve veľkorysé priestorové pomery na predných sedadlách.

Spring sa tvári ako crossover, dokonca z fotografií sa môže zdať, že pomerne vysoký. Ten dojem vzniká najmä preto, že blatníky sú vysoko zdvihnuté nad kolesá. V skutočnosti je vozidlo pomerne malé, proporčne veľmi kompaktné a nemožno ho porovnávať s takými Hyundai Bayon, Kona či Kia Stonic.

Inzercia

Daciu Spring je korektné prirovnávať skôr k elektrickej štvorkolke, pretože medzi nimi by bola technologickým aj dizajnovým lídrom.

Napriek tomu je Spring nesmierne populárnym automobilom, ku ktorému si zákazníci, ako firemní, tak súkromní, nachádzajú cestu celkom prirodzene. Cena je stále super nízka a pôsobí výhodne dokonca aj pri priamom porovnaní s automobilmi s benzínovým motorom.

Ešte donedávna bola cenovka menej ako 19-tisíc eur s DPH, dnes je to minimálne 21-tisíc. A o a niečo nižšiu cenu je v predaji aj variant s názvom SPRING CARGO, ktorý je predmetom tejto recenzie.

DACIA SPRING CARGO sa predáva od 20 250 eur s DPH a ponuka modelu je mimoriadne prehľadná, keďže model zvonka nemôžete konfigurovať vôbec a vnútri môžete jedine pridať multimediálny paket za 520 eur s DPH. Paket Multimédia obsahuje multimediálny systém Media Nav Evolution s aktualizáciou na 3 roky, zadné parkovacie senzory a zadnú kameru.

Kto by chcel Spring Cargo nabíjať rýchlejšie, za 600 eur s DPH si môže doplatiť za položku Rýchlodobíjanie DC (30kW).

Spring Cargo je importérom dodávaný v jedinej motorizácii: elektrický pohon predných kolies s max. výkonom 33 kW (45 koní) a najvyšším krútiacim momentom 125 Nm. Malý akumulátor s hmotnosťou 186 kg má kapacitu 26,8 kWh, obsahuje 72 článkov v 12 moduloch a je schopný vozidlu bez nákladu dodať dosť energie na realistických 180 až 300 kilometrov jazdy. V zásadnej miere záleží na vašom štýle jazdy.

Ako teda vyrobiť najlacnejší elektromobil? V prvom rade totálne optimalizovať techniku, ktorá tvorí ten podstatný rozdiel medzi elektromobilmi a ľahkými benzínovými autami – preto má Spring výkon len 33 kW a akumulátor s kapacitou na asi 250 kilometrov jazdy. Náklady sa ušetrili aj na nabíjaní samotnom, Spring totiž možno nabíjať výkonom nanajvýš 30 kW.

Potom je tu optimalizácia nákladov v interiéri – nachádzame tu výhradne tvrdé plastové obloženia, minimalistický prístup k dizajnu a materiálovej pestrosti, volant je plastový tiež a klimatizačná jednotka patrí k tým menej výkonným. Z hľadiska bezpečnosti tu máme funkciu núdzového brzdenia, tradične ABS a systém trakčnej kontroly, maximálne 6 airbagov a obmedzovač rýchlosti.

Vo verzii Cargo sa ušetrilo aj na tom, že zadné sedadlá boli odstránené a namiesto nich je v aute rovná podlaha s dodatočnými kotviacimi okami vpredu.

Slabšie jazdné výkony? Skôr zodpovedajúce spôsobu použitia

Jazdné vlastnosti majú svoje limity, ktoré vás budú motivovať k bezpečnejšej plynulejšej jazde, za čo sa auto odvďačí lepšou energetickou spotrebou.

Dacia Spring je poháňaná malým a ľahkým elektrickým motorom, ktorý má maximálny výkon 33 kW a krútiaci moment 125 Nm. Slabšie výkony sú kompenzované nízkou pohotovostnou hmotnosťou 970 kg. Na elektromobily je to naozaj málo, ide o avízo na ľahkú karosériu a podvozok, ale aj malý akumulátor s hmotnosťou 186 kg.

Subkompaktné rozmery podvozka spoločne s relatívne vysoko položenou karosériou sa premietajú do jazdných vlastností, ktoré sú vhodné pre nižšie mestské rýchlosti. Do asi 60 km/h je Dacia Spring primerane komfortné a svižné auto s optimálne strmým riadením a s tou spojenou obratnosťou. Dynamika je spočiatku akoby utlmená, no medzi 30 až 60 km/h už motor reaguje na stlačenie akcelerátora citlivo a pružne.

Dacia Spring umožňuje aj jazdu v úspornejšom režime ECO, avšak reálny prínos pre dojazd je veľmi malý (+8 km), zatiaľ čo vplyv na dynamiku evidentný. Úprimne sme pre tento režim nenašli dostatok sympatií, aby sme ho používali predvolene, ale komu záleží na nízkych prevádzkových nákladoch, ten ho zapínať bude.

Jazda vyššími rýchlosťami odhaľuje konštrukčné nedostatky vozidla. Spring sa dokáže rozbehnúť na takmer 130 km/h, ale rozmery, proporcie a konštrukcia neprajú diaľničnej prevádzke.

V prvom rade na nás Spring počas rýchlej jazdy pôsobil nestabilne, roztrasene a nekomfortne. Osobne som mal obavy aj o bezpečnosť, pretože na výjazde z diaľnice ústiacom do zákruty som musel príliš znížiť rýchlosť, aby som vozidlo stabilizoval. Náklony karosérie sú signifikantné, brzdy menej účinné. Netvrdíme, že je toto auto nebezpečné, napokon obsahuje štandardnú bezpečnostnú výbavu spomenutú vyššie, ale je pravdou aj to, že 5-miestna verzia v bezpečnostných skúškach Euro NCAP dosiahla jednu hviezdičku.

Veľmi nápadná je nedotáčavosť vozidla pri rýchlostiach nad 60 km/h, dokonca sme mali pocit, že stabilizačný systém vtedy nereaguje vôbec, respektíve nemá na šmyk žiadny vplyv. Stabilizáciu možno aj vypnúť, čo možno cítiť vtedy, keď sa chcete zabávať pri nízkych rýchlostiach, vtedy sa auto správa skutočne ako elektrická štvorkolka.

Reálny dojazd na jedno nabitie a spotreba

Energetickú spotrebu Daciu Spring sme testovali na našej štandardnej trase, ktorá pozostáva z mixu mestských a okresných ciest a diaľnic, všetky v tretinových pomeroch. Táto prevažne rovinatá trasa má celkovú dĺžku 90 km a test spotreby je realizovali v lete so zapnutou klimatizáciou.

Test energetickej spotreby Dacia Spring Cargo (august 2023) Priemerná spotreba
Mesto (30 km, max. 50 km/h) 14,0 kWh/100 km
Okresné cesty (30 km, max. 90 km/h) 18,2 kWh/100 km
Diaľnica (30 km, max. 125 km/h) 22,5 kWh/100 km

Zvyšok týždňa sme jazdili s priemernou spotrebou 17,6 kWh/100 km, čo je na elektromobil priaznivá hodnota, hoci výrobca uvádza 12 kWh/100 km. Je však pravda, že mimo testu spotreby sme jazdili ofenzívne a bez dôrazu na šetrenie.

Na jedno nabitie nám preto palubný počítač avizoval dojazd 187 km, respektíve 195 km v režime ECO. Podľa metodiky WLTP má mať Dacia Spring kombinovaný dojazd 230 km a v mestskom cykle 305 km.

Vypočítajte si to

Keď uvažujete nad kúpou Dacie Spring Cargo, samozrejme to robíte s ohľadom na celkovú cenu vlastníctva a prevádzky. Je pravdou, že popri relatívne nízkych nadobúdacích nákladoch garantuje nízke prevádzkové náklady, ktoré vyplývajú z elektrického pohonu. Ultrarýchle nabíjanie možné nie je, takže nebudete musieť platiť  ani za tieto vyššie výkony.

Ak auto z firemného vozového parku prejde každý deň 100 kilometrov, v prípade Dacie Spring Cargo to bude stáť povedzme cenu za 18 kWh elektrickej energie. Ak by bola cena za 1 kWh 0,20 € s DPH, týchto 100 kilometrov by vyšlo na 3,60 €. Ak by ste nabíjali na nabíjacej stanici ZSE Drive v programe Eco, išlo by pri cene 0,39 € pri AC nabíjaní o 7,02 € a pri DC nabíjaní za 0,49 € za 1 kWh o 8,82 € vrátane dane. Ak by ste prevádzkovali auto so spotrebou presne 6,0 l /100 km a tankovali benzín za optimistických 1,70 € za liter, zaplatili by ste 10,20 €.

Zhrnuté, ak vaše auto denne najazdí 100 km a mesačne 2000 km (za 20 dní v mesiaci), je celkom realistické predpokladať mesačnú úsporu na palive 28 až 132 eur mesačne. V praxi to však môže byť podstatne viac, keďže cena za liter benzínu už dlho neklesla na 1,70 € a do celkovej ekonomickej bilancie vstupujú aj ďalšie náklady.

Zhrnutie

  • Dacia Spring je naďalej najlacnejším elektromobilom na našom trhu homologizovaný ako automobil.
  • Verzia Cargo je najlacnejšou elektrickou dodávkou, ale do kategórie LCV by sme ho nezaradili. 
  • Bezpečnostná aj komfortná výbava je na základnej úrovni, ktorá nenadchne, ale vyhovuje špecifickým potrebám najmä firemných zákazníkov.
  • Jazdné výkony sa v porovnaní s 5-miestnou verziou nezmenili, v podstate hovoríme aj o rovnakej spotrebe energie.
  • Nákladný priestor 1000 litrov je vskutku veľký, avšak takmer bez akýchkoľvek funkčných doplnkov v cene.
  • Zadné sedadlá tu nie sú, ale zadné dvere sa dajú otvoriť naďalej – to je považujeme za plus.

 

Spring Cargo má celkovú dĺžku iba 3,7 metra a pomerne krátky rázvor 2 423 mm, zaparkujete tak doslova všade. Parkovacie senzory a kamera sú výhodou.

DACIA SPRING CARGO (2023) – Technické údaje
Motor
  • synchrónny elektrický motor na striedavý prúd s permanentnými magnetmi,
  • chladený kvapalinou, pod prednou kapotou
Max. výkon a krútiaci moment
  • 33 kW (44 koní) pri 3000-8200 ot./min
  • 125 Nm pri 500-2500 ot./min
Pohon a podvozok
  • pohon predných kolies, vpredu spodné priečne ramená a vzpery MacPherson, vzadu vlečené ramená;
  • pérovanie vinutými pružinami a kvapalinovými tlmičmi, vpredu priečny skrutný stabilizátor;
  • vpredu kotúčové brzdy s vnútorným chladením ø 238/17 mm, vzadu bubnové ø 203 mm,
  • hrebeňové riadenie s elektromechanickým posilňovačom, 3,4 otáčky volantom
  • kolesá 14″ Flewheel Doria
Trakčný akumulátor (batéria)
  • Lítium-iónový uložený v podlahe, max. kapacita 26,8 kWh, 12 modulov, 72 článkov,
  • hmotnosť batérie 186 kg
Kombinovaná spotreba a dojazd podľa WLTP
  • 12 kWh/100 km
  • 230 km / 350 km v meste
Nabíjanie
  • Domáca zásuvka 2,3 kW (jednofázová 10 A) menej ako 14 h
  • Zabezpečená zásuvka 3,6 kW Green-Up/Wallbox (jednofázová 16 A) menej ako 9 h
  • 6,6 kW Wallbox (jednofázová nabíjacia stanica 32 A) menej ako 5 h
  • Rýchlonabíjanie 125 A DC (0–80 %) menej ako 1 h
Max. rýchlosť 125 km/h (reálne zvládne 130 km/h)
Zrýchlenie z 0 na 50 km/h 5,8 s
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h 19,1 s
Prevádzková hmotnosť 970 kg
Rozmery
  • 3734×1770×1516 mm (dך×v so spätnými zrkadlami)
  • výška s otvoreným kufrom: 1 903 mm
  • rázvor 2 423 mm
  • priemer otáčania 9,6 m
Batožinový priestor 1000 dm3

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia