★★★★☆

TEST SUBARU OUTBACK musíte zažiť na vlastnej koži. Terénne kombi môže dokázať viac ako SUV, ktoré plánujete kúpiť

SKÚSENOSTI SO SUBARU OUTBACK 2.5i LINEARTRONIC CVT AWD. Ak uvažujete nad kúpou SUV preto, že vám ponúkne viac slobody, dajte šancu aj Subaru Outback.

Počas testu nás Outback presvedčil o svojich kladoch, ale odhaľujeme aj negatívne poznatky z týždňa používania.
Vydané  Text: 

Najpredávanejšie kombi na svete, najúspešnejší model značky Subaru, dokonalé rodinné auto a doslova najuniverzálnejšie vozidlo, aké dnes môžete kúpiť na trhu s novými i jazdenými automobilmi. Aj s takýmito superlatívmi sa môžete stretnúť, keď na internete vyhľadávate Subaru Outback.

Niektoré z nich už dnes neplatia, tak napríklad najpopulárnejším Subaru v roku 2022 bol model Crosstek, ktorý prekonal Outback o necelých 8-tisíc kusov (obe mali predaje okolo 150-tisíc kusov).

To o najuniverzálnejšom automobile dneška či dokonalom rodinnom aute záleží od preferencií zákazníka, ale po našich skúsenostiach s týmto vozidlom vo verzii s 2,5-litrovým benzínovým motorom a hodnotnou výbavou hodnotíme Outback obzvlášť pozitívne. Máme na to viaceré dôvody, o ktoré sa s vami radi podelíme.

Ak uvažujete nad kúpou Subaru Outback, prečítajte si našu recenziu tohto kombi stvoreného do mesta, na diaľnice i do terénu.

História modelu siaha až do roku 1995, kedy automobilka predstavila prvú generáciu. Po nej prišlo ďalších päť generácií, pre ktoré sa dovedna rozhodlo viac ako 6 miliónov zákazníkov, pričom aktuálna šiesta je naďalej považovaná za zhmotnenie hodnôt značky. Robustnosť, odolnosť, všestrannosť, bezpečnosť, to sú iba niektoré z typických vlastností, ktoré si počas takmer 30 rokov majitelia obľúbili a nedajú na ne dopustiť.

Inzercia

Inzercia

Slovenská ponuka Subaru Outback

Na Slovensku kúpite nové Subaru Outback od 41 850 € vrátane DPH. Veľmi dobrou správou je, že bez ohľadu na stupeň výbavy a cenu vozidla dostanete vynikajúcu motorizáciu 2,5i Lineartronic Symmetrical AWD. Tá zahŕňa  2,5-litrový benzínový Boxer s max. výkonom 124 kW (252 Nm) kombinovaný s prevodovkou CVT a symetrický pohon všetkých kolies. Jednotlivé stupne výbavy Style, Touring, Adventure a Premium postupne dopĺňajú funkčnú výbavu vozidla, pričom už základný stupeň Style je vskutku bohatý.

V základnej výbave Style dostanete aj:

Inzercia

Inzercia

  • asistenčný balík EyeSight 4. generácie (adaptívny tempomat, upozornenie na vybočenie z pruhu, udržiavanie v strede pruhu, vibračné výstrahy na volante, autonómne núdzové brzdenie, rozpoznávanie dopravných značiek, …);
  • sledovanie slepého uhla;
  • terénny asistent X-MODE s režimami SNOW/DIRT a SNOW/MUD;
  • jazdné režimy Sport a Intelligent
  • LED SRH aktívne natáčacie svetlomety s LED denným svietením;
  • 18″ hliníkové disky
  • strešné lyžiny s integrovanými strešnými priečinkami;
  • automatická dvojzónová klimatizácia;
  • delené sklápanie zadných sedadiel 60:40;
  • 11.6″ obrazovka v strede, 6 reproduktorov, infotainment SUBARU Starlink s podporou Android Auto, Apple CarPlay;
  • Keyless Entry bezkľúčový vstup a odomknutie vozidla pomocou PIN kódu;
  • systém pre jazdu z kopca a do kopca;
  • vyhrievanie volantu, čelného skla;
  • cúvacia kamera
  • sada na opravu defektu;
  • látkové čalúnenie sedadiel;
  • SUBARUSAFE8 – 8 rokov záruky bez obmedzenia km, ďalej 12 rokov na prehrdzavenie karosérie, 3 roky na zabezpečenie mobility a 3 roky záruky proti korózii povrchu.

Mohlo by sa zdať, že zákazník ani nemá veľa dôvod rozhodovať sa pre vyššie stupne výbavy, no aj tie majú čo ponúknuť.

  • Výbava Touring (od 44 100 €), ktorú sme testovali my, ponúka aj navigáciu a elektricky ovládané kufrové dvere,
  • výbava Adventure (od 45 600 €) početné estetické zelené vylepšenia interiéru aj exteriéru, vrátane funkčných doplnkov, ako 8 hákov v batožinovom priestore,
  • napokon výbava Premium (od 49 100 €) obsahuje aj kožený volant, elektricky ovládané strešné okno, prémiové audio Harman/Kardon s 12 reproduktormi, trojkamerový systém pri parkovaní a krásne kožené čalúnenie interiéru.

Kto chce svoj Outback skrášliť metalickým lakom, doplatí si 590 €; novinkou v sortimente deviatich metalíz je modrá Sapphire Blue Pearl.

Skúsenosti so Subaru Outback 2.5i Lineartronic AWD (2023)

Subaru Outback sme prijali na test krátko po tom, čo sme mali príležitosť vyskúšať si jeho terénne schopnosti na špecializovanom okruhu v Šenkviciach spoločne s jeho súrodencami XV, Forester a Solterra.  Odvtedy cena nového Outbacku mierne stúpla o 600 €, čo odzrkadľuje aktuálnu situáciu na trhu. Subaru však na rozdiel od iných automobiliek zdraželo o relatívne malú sumu, zatiaľ čo niektoré automobilky počítajú rozdiel v tisícoch eur.

OFF-ROADOVÉ SCHOPNOSTI sú vôbec to, čo je pre Outback typické a hoci sme už náročnejší terén ako ten v Šenkviciach počas týždňa nevyskúšali, predsa len sme kombi viedli aj necestami v blízkosti Ivanky pri Dunaji, Bernolákova a Dunajskej Lužnej. Zdolávať takéto necesty je pre Outback hračkou z viacerých dôvodov. Prvým je samotný symetrický pohon všetkých kolies, ktorý výrobca vyladil s prevodovkou CVT a benzínovým boxerom natoľko, že vo väčšine prípadov ani nemusíte vyberať jazdný režim X-MODE. Automobil si účinne poradí so sypkým povrchom aj náhlymi zmenami v podobe plytkých blatovísk, kedy si suverénne razí cestu vpred zdanlivo bez akejkoľvek straty trakcie.

Vnútri to môže chvíľami pôsobiť trochu dramaticky, keďže akustická izolácia nie je stopercentná a dovnútra sa smerom od podvozka prenášajú všetky zvuky spod vozidla. Počujete šramot lámajúcich sa konárov, odskakujúce kamienky, ale karoséria ostáva tuhá, robustná a nedáva tušiť, že ste práve prekonali výškové rozdiely medzi ľavou a pravou stranou, ktoré by bežné SUV prinútili kapitulovať.

Keď sa s Outbackom vydáte na spevnené cesty do mesta, na okresky a diaľnice, budete vždy pociťovať robustnosť tohto terénneho kombi a jeho predurčenie do náročnejších podmienok. Preto môže chvíľami pôsobiť ťažkopádne, zvlášť pri jazde v úzkych mestských uličkách.

To je však skôr subjektívny dojem, ostatní majitelia môžu, naopak, poukazovať na presné riadenie a spoľahlivý chod prevodovky, ktorá síce občas zahučí, ale v konečnom dôsledku zabezpečuje vozidlu solídnu dynamiku a pružnosť.

Z testu sme si odniesli poznatok, že zatiaľ čo pri vyššej rýchlosti sa pohon prejavuje pružne vskutku kultivovane, v nízkych rýchlostiach sa chvíľami prejavuje nelichotivou akustikou a pomalšími reakciami na stlačenie akceleračného pedála.

PLYNULÁ JAZDA NA DIAĽNICI JE NA OUTBACKU POTEŠENÍM, pretože ťaží práve zo svojej robustnosti. Kombi vtedy pôsobí skoro ľahkým dojmom, k čomu prispieva aj vysoká tuhosť karosérie a široká palubovka, ktorá evokuje dojem jazdy na veľkom SUV. Ak si dobre nastavíte sedadlo a zapnete asistenčné systémy EyeSight 4. generácie, ktoré spravia z Outbacku skoro autonómne jazdiaci taxík, môžete za volantom priam relaxovať. Asistenčné systémy sa prejavovali ako spoľahlivé, ale pri miernom znečistení čelného skla už systém upozorňoval na nedostupnosť niektorých funkcií.

Po týždni jazdenia v zmiešaných podmienkach sa na palubnom počítači zobrazoval údaj o priemernej spotrebe paliva 9,6 l/100 km. Ak budete jazdiť na spotrebu a jazdiť skôr rozvážne a predvídavo, pokojne dosiahnete priemernú spotrebu 8,6 l/100 km, ktorú avizuje výsledok merania metodikou WLTP.

2,5-litrový benzínový motor typu Boxer dosahuje max. výkon 124 kW (169 koní) pri 5000-5800 ot./min a max. krútiaci moment 252 Nm pri 3800 ot./min.

INTERIÉR SUBARU OUTBACK môže byť pre fanúšika moderných automobilov miernym sklamaním. Napriek evidentnej snahe o minimalizmus je tu naozaj pestrý mix dizajnov a materiálov. Robustná stredová konzola je v súlade s charakterom vozidla, ale grafika infotainmentu pôsobí na dnešnú dobu zastaralo, keďže stále uplatňuje grafický motív napodobňujúci mechanické tlačidlá pomocou 3D efektu. Funkčne ale nie je veľa dôvodov na kritiku, pretože to dôležité sa stále ovláda mechanicky (hlasitosť zvukov, ladenie, teplota klimatizácie) a virtuálny ovládací panel navigácie má svoje pevné miesto na spodku obrazovky.

Ak máte väčší mobil s uhlopriečkou 7 palcov, ako napríklad Galaxy Note, nebude vám na jeho odloženie stačiť vyhradený priečinok pod obrazovkou – mobil bude trčať až k samotnej páke prevodovky. Väčší smartfón si tak musíte odložiť inde.

Ak vám záleží na tom podstatnom, teda na spoľahlivosti a rýchlosti infotainmentu a na materiálovom vyhotovení, potom vás Outback poteší. Snáď jedinú výčitku v tomto smere adresujeme lesklej čiernej ploche okolo páky prevodovky, ktorý má tendenciu ľahko sa zašpiniť.

Pri jednej príležitosti som v aute viezol štyroch pasažierov – seniorov a celú spiatočnú cestu medzi Bratislavou a Trnavou si nevedeli vynachváliť túto pre nich znamenitú skúsenosť. Úprimne Outback považovali za luxusné auto a je potrebné uznať, že práve takýto pohľad bude mať väčšina ľudí, ktorí sa do auta posadia.

NEOBYČAJNÚ POZORNOSŤ A POCHVALU SI ZASLÚŽIA STREŠNÉ NOSIČE A KUFOR. Vo výbave PREMIUM dostanete elektronické otváranie kufrových dverí a v nami testovanej verzii bol vnútorný priestor bohatý na praktické doplnky. So vzpriamenými operadlami zadných sedadiel má kufor kapacitu 522 litrov, nájdete v ňom polohovateľnú roletu, páky na sklápanie operadiel zadných sedadiel, plastové háčiky na zavesenie tašiek, početné kotviace oká, bočné odkladacie priečinky, priestor pod podlahou na povinnú výbavu a 12 V elektrickú zásuvku. Škoda plastovej nakladacej hrany náchylnej na poškodenie.

Zhrnutie testu Subaru Outback

  • Subaru Outback by ste mali zvažovať ako celkom relevantného kandidáta na kúpu aj vtedy, keď uvažujete o ideálnom kompromise medzi SUV, off-roadom a/alebo kombi.
  • Všestranné rodinné kombi prejavuje svoje silné stránky na diaľnici aj v teréne, pričom v oboch prípadoch ťaží zo svojej robustnosti.
  • Poukazujeme predovšetkým na jazdné vlastnosti na diaľnici a v teréne, pričom priestranný interiér dodáva Outbacku na dobrom dojme.
  • Významným argumentom v prospech kúpy je 8-ročná záruka bez obmedzenia kilometrov (prvé 3 roky do 100-tisíc km).
  • Pridanou hodnotou je prakticky vybavený kufor a variabilný strešný nosič už v cene základnej verzie.
Technické údaje Subaru Outback 2.5i Lineartonic Symmetrical AWD (2023)
Motor, pohon a podvozok
  • benzínový 4-valec typu Boxer 2,457 cm3
  • max. výkon 124 k (169 koní) pri 5000-5800 ot./min
  • max. krútiaci moment 252 Nm pri 3800 ot./min
  • kompresný pomer 12:1
  • vŕtanie/zdvih 94 / 90 mm
  • symetrický pohon všetkých kolies AWD
  • predná nezávislá náprava MacPherson
  • zadná nezávislá náprava s dvojitým priečnym trojuholníkovým ramenom
  • brzdy kotúčové chladené
Jazdné výkony
  • max. rýchlosť 193 km/h
  • akcelerácia 0-100 km/h za 10,2 s
  • priemerná spotreba (WLTP) 8,6 l/100 km
  • priemerná spotreba (test) 9,6 l/100 km
  • emisie CO₂ 193 g/km
  • emisná norma Euro 6d -ISC-FCM
  • emisná trieda C
Rozmery a hmotnosti
  • dĺžka 4870 mm
  • šírka 1875 mm
  • výška 1670-1675 mm
  • rázvor 2745 mm
  • svetlá výška podvozka 213 mm
  • hmotnosť 1722 kg
  • celková hmotnosť 2 200 kg
  • nosnosť 536 – 554 kg
  • zaťaženie strechy 80 kg
  • hmotnosť brzdeného prívesu 2000 kg
  • palivová nádrž 63 l na pravej strane

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia