Nespútaný / Test Ford Mustang Mach-E GT
Najvýkonnejší elektrický Mustang je náročný koník na skrotenie. Keď si však nájde svojho jazdca, poskytne mu doslova dychberúce zážitky.
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Nový Mustang Mach-E GT poskytuje doteraz najvzrušujúcejší zážitok z jazdy v elektrickom aute od Fordu. Jeho štandardne montované adaptívne odpruženie MagneRide je špecificky naladené na európske cesty a očakávania európskych šoférov. Tak hovorí oficiálna tlačová správa Fordu o najvýkonnejšom elektrickom Mustangu.
A kým s prvou vetou sa dá jednoznačne súhlasiť, pri druhej si nie som istý, kde v Európe odpruženie modelu Mustang Mach-E GT ladili a najmä čo očakával daný európsky šofér.
VÝNIMOČNÝ
Páči sa mi, že tak, ako Ford zvolil vyslovene benzínom nasiaknuté meno pre svoj elektromobil, rozhodol sa najvýkonnejšej verzii elektrického auta vnuknúť ešte viac prvkov známych zo spaľovacích áut. Kým bežný Mustang Mach-E má okolo masky chladiča iba tenký rámik, verzia GT ju má kompletne v kontrastnej čiernej farbe.
Inzercia
Po bokoch sú taktiež výraznejšie náduchy na chladenie 384 mm predných kotúčov a štvorpiestikových strmeňov Brembo. Pripočítajte si k tomu dlhú kapotu a dozadu posunutú kabínu a mnohých by vôbec neprekvapilo, keby pod prednou kapotou bol potentný osemvalec. Realita je úplne iná. Žiadna V8 by Mustangu neprepožičala také zdrvujúce pružné zrýchlenie.
Ale o tom neskôr. Vnútri nájdeme sedadlá s dodatočným bočným vedením v oblasti ramien, trochu iné vyhotovenie niektorých materiálov a veľké logo GT vtlačené do koženej stredovej lakťovej opierky.
(HARD!)WARE
Mustang Mach-E GT sedí nižšie, nosí krásne 20-palcové kolesá a konečne obúva poriadne pneumatiky. Pri prvom teste verzie Premium mi najviac prekážalo neadekvátne obutie. Zvoliť na 2,4-tonové auto s výkonom 258 kW (351 k) 225 mm široké ekogumy je nanajvýš odvážne rozhodnutie, čo sa prejavilo na silnej nedotáčavosti.
Verzia GT obúva 245 mm široké pneumatiky Pirelli so špeciálnou zmesou a dezénom, aby zvládli vysokú hmotnosť a najmä krútiaci moment až 860 Nm. Tu by mohlo byť všetko v poriadku. Moja posledná otázka smeruje k podvozku. Predtým som mal výhrady ku komfortu.
Ako na tom bude športová verzia vybavená špičkovými adaptívnymi tlmičmi MagneRide? Nuž, ako by som to… Mustang Mach-E GT je tvrdé auto aj v najkomfortnejšom režime. Najmä v nízkych rýchlostiach je to ako jazda na drevenom kočiari. Kolesá miesto toho, aby kopírovali nerovnosti, sa s nimi akoby bijú a všetko sa pretaví do pohybu karosérie.
Vyššia pozícia sedenia tento efekt pre šoféra ešte zvýrazňuje a aj pri jazde po cestách nie najhoršej kvality vás v aute hádže najmä spredu dozadu a aj zboku na bok. Najmä od zadnej nápravy sa potom po prejdení ostrejších nerovností ozývajú nepekné rázy, ktoré rezonujú celou karosériou.
Občas dostanete nepekný kopanec aj do volantu. Nech sa na to pozriem akokoľvek, komfortným toto auto rozhodne nazvať nemôžem. Nechápem, kde je chyba, keď Ford má na svedomí konzistentne snáď najlepšie podvozky na trhu. Možno je na vine hmotnosť, ktorej prítomnosť cítite každú sekundu. Akoby ste šoférovali asteroid.
HIJÓ!
A čo rýchla jazda? Tu to začne dávať trochu zmysel. Prvé, čo ma potešilo, je priľnavosť a ochota auta zatáčať vďaka dobrým pneumatikám. Pre maximálne potešenie treba aktivovať režim Untamed Plus, kde bohužiaľ dostanete prednastavené tuhé tlmiče, ale pri ostrej jazde sa väčšej istote podvozka potešíte.
Výkon auta je monštruózny. Pri zrýchlení z pokoja miestami prehrabnú všetky štyri kolesá, pričom predné vydržia hrabať dlhšie.
Ešte lepšie je pružné zrýchlenie, ktorým posádke vyrazíte dych. Potom však prichádzajú na rad brzdy, pretože kdesi vzadu v hlave si neustále uvedomujete, akú katedrálu ste práve rozpohybovali na príliš veľa km/h a siahnete po nich už len z pudu sebazáchovy.
Na dobrom asfalte brzdia výborne. Stabilizáciu úplne neodpojíte, ale v režime Untamed Plus je nastavená veľmi dobre. Na suchu dovolí akurát efektívny preklz kolies a uhol šmyku, aby ste napredovali maximálnym tempom. A Mach-E GT je stavaný tak, aby takéto tempo udržal stabilne.
Čerešničkou na torte je zlovestný zvuk, ktorý auto vydáva aj zvonka. Rozhodne patrí k tým lepším a varuje okolie pred temným charakterom auta. Veľmi by som však ocenil, keby sa dal Mustang Mach-E aj trochu viac skrotiť, keď sa dobláznite. Je to totiž fantastické, priestranné rodinné auto s vymakaným infotainmentom, ktoré by ste si užili násobne viac, ak by dokázalo poskytnúť aj pohodlnú jazdu.
Takto je stále neskrotný – nikdy neskrotne. Ale ak nájde typ šoféra, ktorému neustály pocit športového auta vyhovuje, bude to každý deň nezabudnuteľná jazda.
TECHNICKÉ ÚDAJE FORD MUSTANG MACH-E GT
- Motor 2 × synchrónny s perm. magnetom
- Výkon 358 kW (487 k)
- Krútiaci moment celkom 860 Nm
- Pohon a podvozok: 1-st. automatická prevodovka, pohon 4 × 4, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
- Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 245/45 R20.
- Batožinový priestor 402/1 420 + 100 dm³
Rozmery: 4 743 × 1 881 × 1 613 mm, - Rázvor 2 984 mm,
- Pohotovostná/celková hmotnosť 2348/2 717 kg,
- Batéria 98,7/91 kWh.
- Najvyššia rýchlosť 200 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 3,7 s
- Spotreba (WLTP) 20 kWh/100 km
- Dojazd (WLTP) 490 km
- Min. čas nabíjania z 10 – 80 % 45 min. (max. 150 kW)
- Cena 82 490/83 940 €
- Konkurenti: Kia EV6 GT, Škoda Enyaq iV RS, Tesla Model Y
Fotogaléria z testu Ford Mustang E-MACH GT (2023)
Juraj Hrivnák
Vždy som túžil pracovať s autami a tento sen sa mi splnil v tej najdokonalejšej podobe. A nevyužil som ho len na to, aby som sa mohol voziť po meste. Chcel som autám rozumieť a vedieť ich čo najlepšie ovládať. Tak som si ako prvé auto kúpil staré BMW 328i. Po rokoch úprav (auta aj šoféra 🙂 ) som s ním na Slovakia Ringu už naháňal oveľa novšie a silnejšie autá. Vždy ma fascinovala jazda na hrane a tak na okruhu trávim čo najviac času. Či už pre zábavu, alebo občas ako inštruktor. Autá nehodnotím len podľa infotainmentu a objemu kufra, ale najmä podľa charakteru, techniky a jazdných vlastností. Obľúbené autá? Toyota GT86, Mazda MX-5, BMW M3 a Porsche 911 GT3.