RECENZIA
Test Vespa GTS 125 SuperSport: Imidžový skúter, s ktorým sa vyhnete poplatkom za parkovanie. Lacné to ale nebude.
V čase, keď majú motoristi v autách čoraz komplikovanejšie a drahšie parkovanie, sú motocykle vítanou alternatívou pre každodennú dopravu.
Niet pochýb o tom, že Vespa vybudovala svoju povesť na dizajne, no dokáže zaujať aj ďalšími vlastnosťami.
Vydané Text: Erik Stríž
Osem desaťročí vývoja
Vespa je legenda a nech si hovorí kto chce čo chce, pravdou je, že tieto skútre nie sú v žiadnom prípade vyhradené len pre dámy. Vysoká estetická hodnota a dnes už ikonický retro dizajn s typicky kruhovým predným svetlometom a elegantne zaobleným štítom chrániacim nohy sa stal doslova kultom, ktorý bez problémov jazdia aj dvojmetroví muži. Pokojne aj v obleku a s cigaretkou medzi prstami, kedysi s vlasmi vejúcimi vo vetre, dnes s imidžovými helmami.
Hoci sa skútre tejto talianskej značky priebežne modernizovali, majú digitálny prístrojový panel a bez problémov ich prepojíte aj so smartfónmi, východiskový dizajn ostáva od prvopočiatkov zachovaný. V tých prvopočiatkoch to ešte nebola Vespa, ale Moto Piaggio No. 5, teda MP5 s prezývkou Paperino, pod ktorým boli podpísaní inižinieri-dizajnéri Renzo Spolti a Vittorio Casini. Vytvorili taký dizajn, ktorý efektívne chránil jazdca pred vodou počas jazdy aj pri prejazde cez mláky.
Značka Vespa bola oficiálne zaregistrovaná presne 23. apríla 1946 v toskánskej Florencii a za 77 rokov vyrobila, teraz pozor, viac ako 13 miliónov vozidiel pre 6 kontinentov sveta!
V krátkosti o technike
Model Vespa GTS 125 SuperSport je skúter, ktorý môžete šoférovať s vodičským oprávnením na vozidlá skupiny B, pretože má variátorovú prevodovku, pri ktorej nemusíte radiť prevodové stupne – všetko sa deje samočinne, vy len pridávate plyn a brzdíte. Jednovalcový motor s príznačným zvukom má v tomto prípade kubatúru 124 kubických centimetrov, s čím sa už zaraďuje do štandardu „125“, dosahuje maximálny výkon necelých 11 koní, takže reálne môžete dosiahnuť rýchlosť aj 100 km/h (to bol maximum, čo sme počas testu dosiahli my).
Technické údaje Vespa GTS 125 SuperSport | |
Pohon |
|
Max. rýchlosť |
|
Spotreba |
|
Predná náprava |
|
Zadná náprava |
|
Rozmery |
|
Prvý štart a rozjazd
- Jednoduchá obsluha, štart za pár sekúnd od odomknutia.
V našom prípade išlo o prvý kontakt so skútrom značky Vespa, ale prvý štart ani rozjazd sa prakticky v ničom nelíši od toho, čo poznáme z iných skútrov. Akurát, že v tomto prípade je už kľúčik diaľkový, teda nemusíte vkladať kľúčik do spínacej skrinky. Namiesto toho máte kľúč vo vrecku a stačí, že nastavíte otočný volič doprava. Následne musíte stlačiť brzdový pedál a na pravej rukoväti spodným čiernym tlačidlom naštartovať motor. Štartovanie je elektrické, teda nič nenakopávate.
Keď už máte naštartované, stačí sedieť na sedadle a nohami odstrčiť motorku trocha vpred – vtedy sa stojan sklopí a vy môžete jazdiť.
Ovládače potrebné počas jazdy sú na ľavej rukoväti – ide o prepínač stretávacích a diaľkových svetiel, smerové svetlá a klaksón. Prepínač svetiel je posuvný, stredová pozícia sú stretávacie svetlá a posuvom doprava či doľava zapnete diaľkové svetlá alebo nimi bliknete. Klaksón je nápadne hlučný, motorkár teda o sebe dá vedieť na veľké vzdialenosti. Brzdíte obidvomi páčkami, teda naľavo aj napravo.
Vespa MIA v štandardnej výbave: Súčasťou štandardnej výbavy každého skútra Vespa GTS 125 SuperSport je podpora aplikácie Vespa MIA, ktorá pomocou Bluetooth prepojí smartfón s motocyklom. Vďaka tomu máte nielen prístup k štatistikám jazdy, ale tiež môžete uskutočňovať a prijímať hovory, správy a spravovať svoj zoznam skladieb bez nutnosti zloženia rúk z riadidiel.
Jazdné vlastnosti
- Spomedzi skútrov ide o nadpriemer, avšak nápadne vibruje a je citlivý na nerovnosti na ceste
- Skvelá dynamika aj obratnosť pri mestských rýchlostiach.
- Prekvapivo stabilný pri rýchlosti 80 km/h a vyššej.
Vespa GTS 125 SuperSport je imidžový skúter do mesta a tak aj k nemu musíme pristupovať. Nejde o cestný motocykel, ktorým by ste prekonávali stredne dlhé vzdialenosti na okreskách alebo diaľniciach, hoci aj tie zvládne, keď je to nevyhnutné.
Teritóriom Vespy je mesto a v ňom sa prejavuje príkladne. Vpredu aj vzadu sú 12-palcové kolesá, takže zjazd z vyššieho obrubníka už hrozí poškriabaním spodných partií a výfukového potrubia, na toto je potrebné dávať si pozor. Rovnako sa neveľké kolesá nepriaznivo prejavujú pri prejazde cez diery a väčšie nerovnosti, menší priemer pneumatík celkom prirodzene spôsobuje, že do diery na ceste vpadnete hlbšie a tento náraz sa prenáša priamo do riadidiel. Jednou z prvých zručností, ktoré si budete musieť s Vespou osvojiť, je využívanie jej obratnosti na vyhýbanie sa výtlkom a vydutiam na ceste.
Keď Vespu porovnávame s inými charakterovo blízkymi skútrami, určite ide o nadpriemer. Na motorke má jazdec s priemernou výškou 175 cm pohodlný posed, sedák samotný je vskutku komfortný vďaka ergonomickému tvarovaniu, tlmí nárazy. Obratnosť aj dynamika sú vynikajúce, takže kto má rád ofenzívnu jazdu, ten si Vespu naozaj užije.
Milým prekvapením bola prevádzka motocykla na okresných cestách, ktoré, rovnako ako pri ostatných testoch mestských motocyklov, tvorili asi 30 percent z celkovej dĺžky nami jazdených trás. V rýchlostiach 80 až 100 km/h pôsobí Vespa GTS 125 SuperSport stabilne, motor sa prejavuje ešte stále primerane pružne a na kvalitnej vozovke si môžete jazdu užívať. Ak je cesta horšia, budete pociťovať nápadné vibrácie prenášané od kolies až do rukovätí a s ohľadom na veľkosť kolies sa potreba vyhýbania sa väčším nerovnostiam stane ešte naliehavejšou.
Osobne sa mi nestalo, že by ma Vespa doslova zradila, aj keď som priamo vošiel do väčšej diery alebo cez hlboko položený poklop kanála, ale náraz som pocítil poriadne.
Ak ako motorkár-začiatočník zvažujete, či si kúpiť skúter s kubatúrou 50 alebo 125 cm3, vedzte, že investícia do väčšieho objemu motora sa vám naozaj vyplatí. Priaznivo sa prejaví nielen na maximálnej rýchlosti, ale aj v dynamike pri nízkych rýchlostiach a pri rozjazdoch.
A keď plánujete občas voziť aj druhú osobu či jazdiť v kopcoch, tam by už päťdesiatka mohla strácať dych. Osobne sa mi stalo, že som pri jednom 50 cm3 skútri, nebola to Vespa, jednoducho nevyšiel na mierny kopec. Obaja sme pritom dokopy nemali viac ako 130 kg – s Vespa GTS 125 SuperSport sa vám toto nestane. Asi štvrtinu celkového nájazdu sme na testovanom motocykli jazdili dvaja v meste a na okresných cestách, na ktorých sa výkon Vespy prejavoval ako nanajvýš dostatočný.
Zhrnutie
- Dobré jazdné vlastnosti v meste, skúter je zábavné riadiť
- Jednoduchá obsluha
- Možnosť prepojenia so smartfónom
- Vyššia citlivosť na nerovnosti na ceste a vibrácie
- Na dnešné pomery dosť hlučný prejav motora a výfuku
- Chýba bočný stojan
Skúsenosť so skútrom Vespa GTS 125 SuperSport bola naozaj priaznivá. Ide o esteticky hodnotný motocykel pre veľmi široké spektrum zákazníkov, ktoré pritom netvoria iba dámy. Zvlášť v modrom laku vyzerá krásne, moderne, zároveň retro.
Dámy ocenia, že pri nastupovaní nemusia dvíhať nohu ponad sedadlo, jednoducho do neho nasadnú ako na barovú stoličku. Avšak práve dámy nepochybne zamrzí, že táto Vespa nebola vybavená bočným stojanom, len tým robustným, na ktorý musíte motorku dvihnúť zacúvaním. Chce to grif, no pre nežné pohlavie to občas môže byť obťažujúce.
Vespa GTS SUPER 125 SPORT sa na Slovensku predáva za 6 399 €, v predaji je aj šedé, čierne, oranžové a nádherné matné zlaté vyhotovenie karosérie. Základná Sprint 50 je v predaji už od 3 599 € a prvá s motorom 125 cm3, Primavera 125, od 4 799 €.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk