★★★★☆

Test MG4 Electric 64 kWh Elegance: Elektrický benchmark

Najnovší elektrický model od MG ponúka zaujímavý dojazd, skvelé jazdné vlastnosti a bohatú výbavu už v základnom vyhotovení.

Znie to až príliš dobre na to, aby to bola pravda? MG4 nás naozaj milo prekvapilo, ale nezatvárame oči ani pred nedostatkami.
Vydané  Text: 
J. Hrivnák

Otvoriť fotogalériu

Benzín, plug-in hybrid a elektromobil. To je poradie, v akom čínsko-britská značka MG uvádzala svoje modely na slovenský trh. Vzhľadom na konzervatívne zmýšľanie motoristov v tomto regióne išlo o správny postup, no s nástupom elektrického modelu MG4 sa uzatvára cesta späť.

V európskom kalendári totiž nemá MG naplánované žiadne ďalšie autá so spaľovacím motorom pod kapotou. A tie, ktoré sa v ponuke stále držia (ZS a HS sú vo výrobe od roku 2018), čaká onedlho posledná modernizácia pred definitívnym odchodom do dôchodku. Čo z toho vyplýva? MG má asi tri roky na to, aby naučilo Slovákov jazdiť na elektrinu.

Inzercia

Inzercia

NABITÝ TECHNIKOU

Morris Garages (MG) čaká neľahká úloha, a preto do najnovšieho elektrického modelu vložili to najlepšie, čo mali k dispozícii. Základom je úplne nová modulárna platforma pre batériové vozidlá s niekoľkými zaujímavými vychytávkami. Najviac teší prítomnosť zadného náhonu, pričom technicky je MG4 pripravené aj na pohon všetkých štyroch kolies (na Slovensku zatiaľ nedostupné).

Tabuľka sľubuje rozloženie hmotnosti 50:50 a päťprvkovú zadnú nápravu, ktorej konštrukcia obmedzuje ponáranie pri dynamickom zrýchlení. Vďaka tomu by nemalo hroziť odľahčenie prednej nápravy a s tým spojená strata ovládateľnosti. Samostatnú pozornosť si zaslúži uloženie batérie v podlahe.

Bez ohľadu na typ a kapacitu použitého akumulátora zostáva jej fyzická veľkosť aj počet modulov rovnaký. Systém uloženia navyše disponuje predprípravou pre rýchly swap batérie (výmenu), prípadná demontáž by tak mala byť časovo a technicky nenáročnou záležitosťou

Inzercia

Inzercia

Pokiaľ ide o samotnú technológiu batérií, základný model disponuje 51 kWh akumulátorom typu LFP (dojazd 350 km). Chemické zloženie LFP (lítiumum-železo-fosfát) sa vyznačuje nižšou energetickou hustotou, ktorú kompenzuje dlhšou životnosťou (väčším počtom dostupných nabíjacích cyklov) a lepšou termálnou stabilitou (bezpečnosť).

Nami testovaný variant ukrýva v podlahe odlišný 64 kWh akumulátor typu NMC (nikel-mangán-kobalt) s vyššou energetickou hustotou, avšak s nižším deklarovaným počtom dostupných nabíjacích cyklov (dojazd 450 – 579 km).

Ochranu pred tepelným zrútením batérie v tomto prípade zabezpečuje špeciálny bezpečnostný tepelný ventil a konštrukcia obmedzujúca prenos tepla medzi jednotlivými prizmatickými článkami. Štandardom je tiež snímač tlaku pre NMC akumulátor, ktorý nepretržite monitoruje stav jednotlivých článkov. Bezpečnosť by tak mala byť v oboch prípadoch na mimoriadne vysokej úrovni.

HATCHBACK

Technologická vyspelosť a zaujímavé riešenia však nie sú všetko. MG4 musí dobre fungovať aj ako rodinný hatchback. Pochopiteľne, ako v prípade väčšiny elektrických áut, aj tu mala pri návrhu dôležitú úlohu aerodynamika.

Do očí udrie predovšetkým krátka a výrazne sa zvažujúca predná kapota. V spodnej časti stoja za pozornosť funkčné otvory či aktívne klapky nasávania vzduchu, ktoré sa otvárajú a zatvárajú podľa potreby a zlepšujú celkovú aerodynamiku vozidla. Chalupárov nepoteší pomerne nízka svetlá výška zakrytovaného podvozka. MG4 v tomto smere tak trochu klame telom a napriek výraznému oplastovaniu karosérie či vysoko položenej hrane okien patrí svojimi rozmermi do kategórie kompaktných hatchbackov.

Netradičné proporcie sú v tomto prípade len symptómom koncepcie elektrického pohonu, z ktorej budú ťažiť predovšetkým cestujúci. Krátka kapota a dlhý rázvor (2 700 mm) pomohli vytvoriť príjemne vzdušný interiér. Druhý rad sedadiel poteší priestorovou ponukou a pohodlným sedákom, ktorého sklon dostatočne podopiera stehná cestujúcich vzadu. Samotná podlaha je však umiestnená, ako v prípade väčšiny elektrických vozidiel, o niečo vyššie.

Z pohľadu variability nám vzadu chýbala stredová opierka s otvorom na dlhšie predmety, ako aj výduchy ventilácie či stropné držadlá.

Príjemným prekvapením však bol výber materiálov na palubnej doske, vrátane dobrého prvého dojmu zo spracovania. Plastové časti sú v hornej časti mäkčené, pekne lícujú a vyzerajú robustne. V tomto smere pôsobia Nissan Leaf či dokonca Volkswagen ID.3 len ako chudobní príbuzní.

Jediný mínusový bod MG v interiéri získava za použitie čierneho lesklého dekoratívneho plastu na exponovaných miestach. Pravé koleno vyšších motoristov nebude nadšené ani z pomerne ostro štruktúrovanej „plávajúcej konzoly“, ktorej hrany môžu pri dlhšej ceste nepríjemne tlačiť do nohy.

ŠOFÉRSKY ELEKTROMOBIL

Na čo sa však nemôžeme sťažovať, je samotný posed za volantom. Pozícia tela voči volantu a pedálom je v MG oveľa prirodzenejšia než v Nissane Leaf či Renaulte Megane E-Tech. Nenechajte sa vystrašiť ani praclíkovým volantom, ktorý naživo poteší priemerom aj vhodnou hrúbkou venca. Najdôležitejšie však je, že sa príjemne drží a neovísajú vám z neho ruky.

Samozrejme, MG4 len ťažko označiť za vyslovene športové auto, ale viaceré indície prezrádzajú, že tu niekomu pri vývoji záležalo na dobrom pocite z jazdy. Auto rozhodne neskrýva charakter zadnokolky a ďalšie možnosti zábavy otvára tiež vypínateľné ESP.

Najnovší elektrický model od MG ponúka zaujímavý dojazd, skvelé jazdné vlastnosti a bohatú výbavu už v základnom vyhotovení

Výkon 150 kW (205 k) na zaprášenej ceste bohato stačí k tomu, aby došlo k prerušeniu trakcie na zadnej náprave. Práve vtedy prekvapí lineárna odozva riadenia, precízne dávkovateľný výkon či prirodzený brzdný účinok.

Skvelej ovládateľnosti sekunduje dobrá kontrola karosérie s minimálnymi náklonmi, pričom na rozbitom povrchu vyniká celková tuhosť skeletu. Samotný podvozok pritom dokáže vyhladiť aj väčšie nerovnosti tak, aby nežiadúce otrasy či vibrácie neprenikali do interiéru.

Z reakcií riadenia tiež cítiť nízku pohotovostnú hmotnosť, ktorú sa podarilo udržať pod hranicou 1 700 kilogramov. To je na pomery elektrických áut mimoriadne atletická hodnota, z ktorej ťažia nielen spomínané jazdné vlastnosti, ale tiež spotreba a dojazd.

Žiarivé farby novému MG4 Electric jednoducho pristanú!

SPOTREBA A DOJAZD

V mestskej premávke so zapnutou klimatizáciou sme spotrebu dokázali stlačiť pod 11 kWh/100 km, čo je menej, než uvádza samotný výrobca. Na základe týchto hodnôt sme presvedčení, že dojazd v mestskej premávke môže bez väčších problémov presiahnuť 500 kilometrov na jedno nabitie. Mimo mesta sme s MG4 dosiahli stále veľmi slušných 15 kWh/100 kilometrov, pričom najviac si z batérie ukrojila diaľnica v podobe 24 kWh/100 km. Stále však ide o mimoriadne zaujímavé hodnoty, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani drahší konkurenti.

CENY

Napriek tomu sme od nováčika na trhu očakávali o niečo agresívnejšiu cenovú politiku. Za konkurenčný Volkswagen ID.3 v príbuznej výbave a s porovnateľnou batériou zaplatíte len o 500 € viac, čo vzhľadom na celkovú obstarávaciu cenu predstavuje len zanedbateľný rozdiel. Ešte väčším prekvapením je však cena MG4 v zahraničí, konkrétne vo Francúzsku môžete pri základnom modeli ušetriť až 3 000 €, pričom po uplatnení dotácií jeho cena klesá len na 22 990 €.

 

Technické údaje MG4 Electric 64 kWh Elegance

  • Motor 1 × synchrónny motor s permanentnými magnetmi
  • Výkon 150 kW (204 k)
  • Krútiaci moment 250 Nm
  • Pohon a podvozok: automatická prevodovka, pohon zadných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
  • Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 215/50 R17.
  • Batožinový priestor 363/– dm³
  • Rozmery: 4 287 × 1 836 × 1 504 mm, rázvor 2 705 mm,
  • Pohotovostná/celková hmotnosť 1 710/2 113 kg,
  • Kapacita batérie 64 kWh.
  • Najvyššia rýchlosť 160 km/h
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,9 s
  • Spotreba (WLTP) 16,0 kWh/100 km
  • Dojazd (WLTP) 450 km
  • Min. čas nabíjania z 10 – 80 % 35 min. (max. 135 kW)
  • Cena/testované auto 32 490/37 490 €
  • Konkurenti: Nissan Leaf, Renault Megane E-Tech, VW ID.3

 




Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!




Inzercia

Inzercia