★★★★☆
Test MG4 Electric 64 kWh Elegance: Elektrický benchmark
Najnovší elektrický model od MG ponúka zaujímavý dojazd, skvelé jazdné vlastnosti a bohatú výbavu už v základnom vyhotovení.
Znie to až príliš dobre na to, aby to bola pravda? MG4 nás naozaj milo prekvapilo, ale nezatvárame oči ani pred nedostatkami.
Vydané Text: Peter Orosz

Otvoriť fotogalériu
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Vpredu vládne minimalizmus.
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Na lesklých plastových doplnkoch už vidieť škrabance.
- Obtekanie vzduchu zlepšujú aj špeciálne tvarované disky kolies.
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Tieto časti odporúčame ihneď po kúpe ošetriť ochrannou fóliou.
- Odolnejšia plastová ochrana karosérie sa nachádza v spodnej časti, vrátane aerodynamických otvorov pre zlepšenie obtekania vzduchu či nasávacej mriežky s aktívnymi klapkami.
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Batožinový priestor neurazí ani nenadchne. Jeho veľkosť je skôr priemerná, bez príplatkového dvojitého dna vzniká po sklopení operadiel výrazný schod a chýbal nám tiež otvor na lyže
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Predné sedadlá sú široké a dostatočne pohodlné aj pre väčšie postavy. Poteší tiež rozsah pozdĺžneho aj výškového nastavenia na úrovni európskych modelov
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Vďaka programovateľným ovládačom na volante si môžete prepínať medzi nastaveniami klimatizácie, palubného počítača či rádia. Skutočne originálne a funkčné riešenie!
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
Benzín, plug-in hybrid a elektromobil. To je poradie, v akom čínsko-britská značka MG uvádzala svoje modely na slovenský trh. Vzhľadom na konzervatívne zmýšľanie motoristov v tomto regióne išlo o správny postup, no s nástupom elektrického modelu MG4 sa uzatvára cesta späť.
V európskom kalendári totiž nemá MG naplánované žiadne ďalšie autá so spaľovacím motorom pod kapotou. A tie, ktoré sa v ponuke stále držia (ZS a HS sú vo výrobe od roku 2018), čaká onedlho posledná modernizácia pred definitívnym odchodom do dôchodku. Čo z toho vyplýva? MG má asi tri roky na to, aby naučilo Slovákov jazdiť na elektrinu.
NABITÝ TECHNIKOU
Morris Garages (MG) čaká neľahká úloha, a preto do najnovšieho elektrického modelu vložili to najlepšie, čo mali k dispozícii. Základom je úplne nová modulárna platforma pre batériové vozidlá s niekoľkými zaujímavými vychytávkami. Najviac teší prítomnosť zadného náhonu, pričom technicky je MG4 pripravené aj na pohon všetkých štyroch kolies (na Slovensku zatiaľ nedostupné).
Tabuľka sľubuje rozloženie hmotnosti 50:50 a päťprvkovú zadnú nápravu, ktorej konštrukcia obmedzuje ponáranie pri dynamickom zrýchlení. Vďaka tomu by nemalo hroziť odľahčenie prednej nápravy a s tým spojená strata ovládateľnosti. Samostatnú pozornosť si zaslúži uloženie batérie v podlahe.
Bez ohľadu na typ a kapacitu použitého akumulátora zostáva jej fyzická veľkosť aj počet modulov rovnaký. Systém uloženia navyše disponuje predprípravou pre rýchly swap batérie (výmenu), prípadná demontáž by tak mala byť časovo a technicky nenáročnou záležitosťou
Pokiaľ ide o samotnú technológiu batérií, základný model disponuje 51 kWh akumulátorom typu LFP (dojazd 350 km). Chemické zloženie LFP (lítiumum-železo-fosfát) sa vyznačuje nižšou energetickou hustotou, ktorú kompenzuje dlhšou životnosťou (väčším počtom dostupných nabíjacích cyklov) a lepšou termálnou stabilitou (bezpečnosť).
Nami testovaný variant ukrýva v podlahe odlišný 64 kWh akumulátor typu NMC (nikel-mangán-kobalt) s vyššou energetickou hustotou, avšak s nižším deklarovaným počtom dostupných nabíjacích cyklov (dojazd 450 – 579 km).
Ochranu pred tepelným zrútením batérie v tomto prípade zabezpečuje špeciálny bezpečnostný tepelný ventil a konštrukcia obmedzujúca prenos tepla medzi jednotlivými prizmatickými článkami. Štandardom je tiež snímač tlaku pre NMC akumulátor, ktorý nepretržite monitoruje stav jednotlivých článkov. Bezpečnosť by tak mala byť v oboch prípadoch na mimoriadne vysokej úrovni.
- Na lesklých plastových doplnkoch už vidieť škrabance.
- Tieto časti odporúčame ihneď po kúpe ošetriť ochrannou fóliou.
- Odolnejšia plastová ochrana karosérie sa nachádza v spodnej časti, vrátane aerodynamických otvorov pre zlepšenie obtekania vzduchu či nasávacej mriežky s aktívnymi klapkami.
- Obtekanie vzduchu zlepšujú aj špeciálne tvarované disky kolies.
HATCHBACK
Technologická vyspelosť a zaujímavé riešenia však nie sú všetko. MG4 musí dobre fungovať aj ako rodinný hatchback. Pochopiteľne, ako v prípade väčšiny elektrických áut, aj tu mala pri návrhu dôležitú úlohu aerodynamika.
Do očí udrie predovšetkým krátka a výrazne sa zvažujúca predná kapota. V spodnej časti stoja za pozornosť funkčné otvory či aktívne klapky nasávania vzduchu, ktoré sa otvárajú a zatvárajú podľa potreby a zlepšujú celkovú aerodynamiku vozidla. Chalupárov nepoteší pomerne nízka svetlá výška zakrytovaného podvozka. MG4 v tomto smere tak trochu klame telom a napriek výraznému oplastovaniu karosérie či vysoko položenej hrane okien patrí svojimi rozmermi do kategórie kompaktných hatchbackov.
Netradičné proporcie sú v tomto prípade len symptómom koncepcie elektrického pohonu, z ktorej budú ťažiť predovšetkým cestujúci. Krátka kapota a dlhý rázvor (2 700 mm) pomohli vytvoriť príjemne vzdušný interiér. Druhý rad sedadiel poteší priestorovou ponukou a pohodlným sedákom, ktorého sklon dostatočne podopiera stehná cestujúcich vzadu. Samotná podlaha je však umiestnená, ako v prípade väčšiny elektrických vozidiel, o niečo vyššie.
Z pohľadu variability nám vzadu chýbala stredová opierka s otvorom na dlhšie predmety, ako aj výduchy ventilácie či stropné držadlá.
Príjemným prekvapením však bol výber materiálov na palubnej doske, vrátane dobrého prvého dojmu zo spracovania. Plastové časti sú v hornej časti mäkčené, pekne lícujú a vyzerajú robustne. V tomto smere pôsobia Nissan Leaf či dokonca Volkswagen ID.3 len ako chudobní príbuzní.
Jediný mínusový bod MG v interiéri získava za použitie čierneho lesklého dekoratívneho plastu na exponovaných miestach. Pravé koleno vyšších motoristov nebude nadšené ani z pomerne ostro štruktúrovanej „plávajúcej konzoly“, ktorej hrany môžu pri dlhšej ceste nepríjemne tlačiť do nohy.
- Vpredu vládne minimalizmus.
- Vďaka programovateľným ovládačom na volante si môžete prepínať medzi nastaveniami klimatizácie, palubného počítača či rádia. Skutočne originálne a funkčné riešenie!
- Predné sedadlá sú široké a dostatočne pohodlné aj pre väčšie postavy. Poteší tiež rozsah pozdĺžneho aj výškového nastavenia na úrovni európskych modelov
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Test MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Batožinový priestor neurazí ani nenadchne. Jeho veľkosť je skôr priemerná, bez príplatkového dvojitého dna vzniká po sklopení operadiel výrazný schod a chýbal nám tiež otvor na lyže
ŠOFÉRSKY ELEKTROMOBIL
Na čo sa však nemôžeme sťažovať, je samotný posed za volantom. Pozícia tela voči volantu a pedálom je v MG oveľa prirodzenejšia než v Nissane Leaf či Renaulte Megane E-Tech. Nenechajte sa vystrašiť ani praclíkovým volantom, ktorý naživo poteší priemerom aj vhodnou hrúbkou venca. Najdôležitejšie však je, že sa príjemne drží a neovísajú vám z neho ruky.
Samozrejme, MG4 len ťažko označiť za vyslovene športové auto, ale viaceré indície prezrádzajú, že tu niekomu pri vývoji záležalo na dobrom pocite z jazdy. Auto rozhodne neskrýva charakter zadnokolky a ďalšie možnosti zábavy otvára tiež vypínateľné ESP.

Najnovší elektrický model od MG ponúka zaujímavý dojazd, skvelé jazdné vlastnosti a bohatú výbavu už v základnom vyhotovení
Výkon 150 kW (205 k) na zaprášenej ceste bohato stačí k tomu, aby došlo k prerušeniu trakcie na zadnej náprave. Práve vtedy prekvapí lineárna odozva riadenia, precízne dávkovateľný výkon či prirodzený brzdný účinok.
Skvelej ovládateľnosti sekunduje dobrá kontrola karosérie s minimálnymi náklonmi, pričom na rozbitom povrchu vyniká celková tuhosť skeletu. Samotný podvozok pritom dokáže vyhladiť aj väčšie nerovnosti tak, aby nežiadúce otrasy či vibrácie neprenikali do interiéru.
Z reakcií riadenia tiež cítiť nízku pohotovostnú hmotnosť, ktorú sa podarilo udržať pod hranicou 1 700 kilogramov. To je na pomery elektrických áut mimoriadne atletická hodnota, z ktorej ťažia nielen spomínané jazdné vlastnosti, ale tiež spotreba a dojazd.
SPOTREBA A DOJAZD
V mestskej premávke so zapnutou klimatizáciou sme spotrebu dokázali stlačiť pod 11 kWh/100 km, čo je menej, než uvádza samotný výrobca. Na základe týchto hodnôt sme presvedčení, že dojazd v mestskej premávke môže bez väčších problémov presiahnuť 500 kilometrov na jedno nabitie. Mimo mesta sme s MG4 dosiahli stále veľmi slušných 15 kWh/100 kilometrov, pričom najviac si z batérie ukrojila diaľnica v podobe 24 kWh/100 km. Stále však ide o mimoriadne zaujímavé hodnoty, za ktoré by sa nemuseli hanbiť ani drahší konkurenti.
CENY
Napriek tomu sme od nováčika na trhu očakávali o niečo agresívnejšiu cenovú politiku. Za konkurenčný Volkswagen ID.3 v príbuznej výbave a s porovnateľnou batériou zaplatíte len o 500 € viac, čo vzhľadom na celkovú obstarávaciu cenu predstavuje len zanedbateľný rozdiel. Ešte väčším prekvapením je však cena MG4 v zahraničí, konkrétne vo Francúzsku môžete pri základnom modeli ušetriť až 3 000 €, pričom po uplatnení dotácií jeho cena klesá len na 22 990 €.
Technické údaje MG4 Electric 64 kWh Elegance
- Motor 1 × synchrónny motor s permanentnými magnetmi
- Výkon 150 kW (204 k)
- Krútiaci moment 250 Nm
- Pohon a podvozok: automatická prevodovka, pohon zadných kolies, vpredu MacPherson, vzadu multilink.
- Brzdy kotúčové s vnútorným chladením. Pneu. 215/50 R17.
- Batožinový priestor 363/– dm³
- Rozmery: 4 287 × 1 836 × 1 504 mm, rázvor 2 705 mm,
- Pohotovostná/celková hmotnosť 1 710/2 113 kg,
- Kapacita batérie 64 kWh.
- Najvyššia rýchlosť 160 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 7,9 s
- Spotreba (WLTP) 16,0 kWh/100 km
- Dojazd (WLTP) 450 km
- Min. čas nabíjania z 10 – 80 % 35 min. (max. 135 kW)
- Cena/testované auto 32 490/37 490 €
- Konkurenti: Nissan Leaf, Renault Megane E-Tech, VW ID.3

Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!