TEST BMW iX M60: Thorovo kladivo pre všetkých odporcov elektromobility. Auto plné emócií jazdí skutočne excelentne
Kontroverzné BMW v najvyššej špecifikácii určite zaujme. Jeho výkon varáža dych a dizajnom stále budí veľa emócií.
Čo sú jeho silné stránky?
Dostane sa dojazdom cez 300 kilometrov?
Vydané Text: David Hecl
Nemá to zvuk! Nemá to emócie! Prejdeš na tom 100 km na diaľnici a môžeš pol dňa nabíjať! Ja pol dňa na nabíjačke stáť nemienim! Poznáte tieto vety? Že nie? Často sa totiž podobné komentáre s ešte väčšou dávkou výkričníkov objavujú pod našimi článkami o elektromobilite. A predovšetkým pod recenziami elektrických áut. Recenzia BMW iX M60 nebude zameraná na presviedčanie odporcov elektromobility, že to má zmysel. Skôr sa chcem venovať faktickému vyvracaniu ich tvrdení, ktoré mám podložené dátami po týždni s emóciami nabitým elektrickým BMW.
Nemá to emócie?
Dizajn áut BMW je v posledných rokoch kontroverzný. Na druhú stranu mu však nemožno odoprieť emócie, ktoré prináša. A inak to nie je ani s testovaným BMW iX M60. Odhliadnuc od pomerne nevkusných nálepiek bleskov na testovacom aute musím bez ostychu povedať, že z elektrického iX emócie len tak sršia. Každý, kto sa na auto pozrie, si hneď vybuduje vlastný názor. Či už pozitívny alebo negatívny, to je vec vkusu. Osobne som totiž patril spočiatku viac k tým negativistom. Avšak po týždni som sa priklonil na pozitívnu stranu.
Samozrejme, samotné BMW iX je poriadne kontroverzné. Ako prvé predostrelo moderný a odvážny dizajnový jazyk automobilky. Bolo jedným z prvých, ktoré prinieslo masívne ľadvinky na prednej maske pripomínajúce bobrie zuby. Taktiež bolo jedným z prvých modelov BMW, ktorý prišiel s moderným poňatím interiéru. Jeho odvážne línie v spojení s dizajnovým nadhľadom môžu pôsobiť mierne arogantne, no autu dodávajú nezameniteľný charakter. A takých modelov je dnes na cestách už naozaj málo.
Inzercia
Nemá to zvuk?
Skutočne? Je pravdou, že studeným štartom ráno neprebudíte všetkých susedov. Taktiež je nespochybniteľné, že vekom, hrdzou alebo „domácim tuningom“ neurobíte z auta postrach nočných ulíc. Avšak keď som zatvoril za sebou dvere, pocítil som zvuk v inom podaní. BMW iX M60, s ktorým som mal tú česť, totiž prišlo s niečím výnimočným, čo sa stalo pre mňa symbolom auta. Zvuková sústava. Audio zážitok je každého individuálna vec, no nestáva sa často, že zažijete zvuk približujúci sa zážitku z IMAX kina v aute. Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound Systém vám to však sprostredkuje.
Nejde pritom len o audio zážitok z kvalitnej hudby. Krištáľovo čistý zvuk dokáže špičkovým spôsobom simulovať zvuk motora. Nie však hocijakého. Prostredníctvom voľby režimov sa zvukový zážitok z jazdy automaticky prispôsobuje. BMW iX M60 som tak mal možnosť riadiť ako galériu umenia, ale aj ako vesmírnu loď letiacu nekonečným priestorom. Adaptabilita zvuku je pritom niečo, čo s bežným autom len tak ľahko nezažijete. Samozrejme, že zvuku plnotučného motora sa nič nevyrovná, no predtým, ako začnete „hejtovať“, skúste si to.
Každú chvíľu na nabíjačke?
Nie, nie a ešte raz nie. Na úvod tejto kapitoly chcem vypichnúť dva dôležité údaje. 455 kW (dostupných po dobu 10 sekúnd pri akcelerácii, inak 397 kW) a 1 100 Nm (dostupných pri Launch Control, inak 1 015 Nm). Presne to je systémový výkon dvojice elektromotorov umiestnených na prednej a zadnej náprave tohto elektrického obra.
No a ako je to teda s dojazdom? Na koľko vydrží batéria s použiteľnou kapacitou až 105,2 kWh? Bez akéhokoľvek prikrášľovania môžem povedať, že jedno nabitie sa rovná približne 460 kilometrom. Na tomto mieste použijem rovnakú vetu, akú používam pomerne často. Koľko áut so spaľovacím motorom s rovnakým výkonom a krútiacim momentom sa dostane cez 450, možno 500 kilometrov na jedno natankovanie?
Časom sa ale na tú nabíjačku predsa len zavítate. Počas testu som na nej bol dvakrát. Prvýkrát som nabíjal z 37% na 90%, čo trvalo presne 40 minút a 17 sekúnd. Nesedel som v aute. Bol som si počas toho nakúpiť a prišiel som 3 minúty pred ukončením nabíjania. Celkovo bolo za ten čas dodaných 58,52 kWh energie. Aj druhýkrát som opäť nabíjal na rýchlonabíjačke s výkonom 150 kW. Tento raz to bolo z 38% na 80% čo trvalo presne 27 minút. Teda čas, za ktorý dokážete vypiť jednu kávu, či zjesť raňajky. Dodaných bolo v druhom prípade celkovo 49,69 kWh energie.
Pol dňa na nabíjačke?
Obrovskou výhodou BMW iX M60 a jeho masívnej batérie je fakt, že auto podporuje DC nabíjane až s výkonom 195 kW. Počas druhého nabíjania, ktoré som strávil v blízkosti auta sa maximálna hodnota vyšplhala na 139 kW a postupne klesala. Ak ale chcete využívať domácu sieť alebo AC nabíjanie, samozrejme môžete. Výkon vstavanej AC nabíjačky je 11 kW.
BMW navyše na svojich stránkach uvádza, že z vysokovýkonnej nabíjacej stanice vám postačí len 6 minút na nabitie 100 km dojazdu. No a to už určite stojí za to. Elektromobily dneška teda už nemožno hádzať do rovnakého vreca, ako elektrické autá spred 10-15 rokov. Technika sa posunula míľovými krokmi vpred a to sa samozrejme odrazilo jednak na ich dojazde, ale aj na architektúre batérií či výkone nabíjania.
Poďme k autu
Dosť bolo poukazovania na testovacie dáta pre odporcov elektromobility. V tejto časti recenzie sa zameriam na auto samotné.
Začnem podvozkom. Ak beriem do úvahy, že pohotovostná hmotnosť tohto elektrického obra je 2 670 kilogramov, musím dať klobúk dolu. Nastavenie podvozku je totiž bravúrne. Až by sa mi chcelo povedať, že nič prekvapivé na BMW. Auto dokázalo skvele pracovať s príkazmi od volantu a podvozok, aj napriek vysokej hmotnosti, nemal problém ani so športovou jazdou. Miestami som si pripadal, že sedím za volantom ostrého hatchbacku, ktorý má o tonu a pol menej.
Skvelé vlastnosti podvozku sa ale neprejavili len pri športovej jazde. Prepnutie do komfortného režimu ukázalo široké možnosti auta. Vzduchové vankúše totiž príjemne zmäkli a poskytli tak posádke dostatočný pôžitok z jazdy bez zbytočného nakláňania a kolísania. No a nesmiem zabudnúť na to, že vzhľadom na obrovské kolesá s priemerom až 22 palcov malo auto právo aj na tvrdšie nárazy od vozovky. Tie sa ale vôbec nevyskytli.
Špecifické
BMW iX M60 je špecifické hneď vo viacerých oblastiach. Jednu som už spomenul a je ňou dizajn. Druhou je značné zastúpenie uhlíkových vlákien na monokoku karosérie. Prémiový materiál stojí za skvelou tuhosťou karosérie a zároveň má pozitívny vplyv na finálnu hmotnosť. Ďalšia jedinečná parketa je interiér. Ten zaujme už na prvý pohľad plávajúcim centrálnym štítom displejov či plávajúcou stredovou konzolou. Avšak až pri bližšom pohľade som si všimol zopár ukážkových detailov.
Kryštalické prvky ovládania totiž vnútrajšku dodávajú charakter a premieňajú interiér na honosnú sálu. Podobne by som mohol uvažovať aj o drevenom obložení stredovej konzoly. Na druhú stranu, všetko má svoje pre aj proti. Kryštál v interiéri je síce skvelým prvkom luxusu, praktické využitie je však o niečo horšie. A to najmä ak beriem do úvahy všetky odrazy a farebné lomy svetla, ktoré so sebou prináša. Či už hovorím o daných elementoch na stredovej konzole alebo na ovládaní sedadiel na dverách, niekedy je menej viac…
BMW iX M60 ako ukážka dokonalosti?
Je teda BMW iX M60 dokonalým elektromobilom 21. storočia? Ťažká otázka, na ktorú si nedovolím odpovedať priamo. Po týždni s autom sa môj názor na dizajn presunul z odporu k obdivu. Viem ale, že dizajn nie je to, čo robí auto dokonalým. Ale čo ho tým skutočne robí? Pre niekoho vzhľad, pre niekoho motor, pre niekoho spracovanie a pre iného zase prepravné možnosti. Je mi jasné, že auto za 143 602 eur si pravdepodobne nenájde miesto vo väčšine slovenských garáží. Ak ho však uvidíte na ceste vedzte, že jeho majiteľ sa chcel v prvom rade odlíšiť.
Odlíšiť od tých tuctových SUVčiek a množstva elektrických áut. Za mňa je ostrému BMW iX M60 skutočne málo čo vytknúť. Ak by som však niečo mal, tak je to spracovanie niektorých povrchov v interiéri či o niečo vyššia hmotnosť, ktorá sa môže podpísať na životnosti pneumatík. Inak si myslím, že ide o vrcholnú ukážu špičkovej techniky a o dôkaz toho, že BMW to myslí s elektromobilitou skutočne vážne. A to dokonca aj v M divízii.
Technické údaje BMW iX M60 | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 953 x 1 967 x 1 696 mm |
Rázvor | 3 000 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 670 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 3 160 kg |
Objem batožinového priestoru | 500 dm³ |
Výkon motora | 455 kW / 619 koní |
Krútiaci moment | 1 100 Nm |
Kapacita batérie | 111,5 kWh (brutto) |
Palivo | elektrina |
Zrýchlenie | 3,8 s |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Spotreba – test | 23,1 kWh/100 km |
Cena – test | 143 602 eur |
Prvý test BMW iX1 xDrive30: Dojazd už vôbec nemusíte riešiť, sústreďte sa na samotné auto
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.