ELEKTRICKÁ MOTORKA

Test Super SOCO TS Street Hunter: Štýlová alternatíva skútra do mesta za 55 eur mesačne je dosť dobrý deal

Elektrický motocykel TS Street Hunter je moderný, zároveň jednoduchý motocykel s vyváženými jazdnými vlastnosťami, ktorý je stvorený na každodenné jazdenie v meste.

Elektrický pohon je silnou stránkou motocykla, pretože umožňuje lacnú a takmer bezúdržbovú prevádzku. Výkonovo však patrí k slabším.
Na Slovensku sa predáva za 3700 eur, prípadne s financovaním za 55 eur mesačne.
Vydané  Text: 

Elektrická motorka – áno či ešte radšej nie?

Elektrické motocykle zažívajú rozmach, ktorý zodpovedá rastúcemu dopytu po týchto dopravných prostriedkoch. V podstate by sa dalo povedať, že medzi motocyklom s benzínovým motorom a tou s elektrickým nie je významný rozdiel, avšak pravdou je, že rozdiely predsa len nachádzame.

Obyčajne sú elektrické motocykle menej výkonné, avšak práve preto sú určené do rúk širšieho spektra zákazníkov. Každý totiž nevyžaduje alebo nepotrebuje stroj schopný jazdiť rýchlosťami okolo 100 km/h, a tak na jazdu v meste môže byť takýto motocykel voľbou citu aj rozumu. Rozumu kvôli nižším prevádzkovým nákladom, celkom tichej jazde, jednoduchšej údržbe (nie, že by údržba benzínového motocykla musela byť extra nákladná alebo náročná), citu pre dizajn.

Obe sa značke SuperSOCO, ktorú môžete aktuálne rozpoznávať vďaka väčšej kampani od Vmoto, skutočne darí dosahovať – motocykle tejto značky sú naozaj pekné, mne osobne sa zvlášť páčia modely s retro dizajnom, ako TC PRO, TC Wanderer, TCmax, ale aj modernejšie TSx, skúter CPX, ale aj dnes recenzovaný TS Street Hunter.

SuperSOCO TS Street Hunter v skratke

  • Elektrický motocykel kategórie L3e-A1 bez prevodovky, dá sa šoférovať s vodičským oprávnením sk. B po 2 rokoch praxe.
  • Hlavnou výhodou je bezúdržbovosť (až na brzdy a pneu) a nízke náklady na prevádzku.
  • Podlieha evidencii na dopravnom inšpektoráte: vyžaduje PZP, tabuľky s evidenčným číslom aj technické kontroly. Emisnú netreba.
  • Motor je uložený v náboji zadného kolesa, má max. výkon 3,5 kW, motorka má max. rýchlosť 80 km/h.
  • Na rozdiel od modelov TC Pro či TCmax je citeľne robustnejší a stabilnejší a má niekoľko ďalších vylepšení.
  • Celková najvyššia hmotnosť je 180 kg, reálne odvezie dve osoby.
  • Ternárna lítiová batéria (32Ah) je vyberateľná, jej kapacita v praxi vystačí na 35 – 40 km jazdy bez obmedzovania sa
  • Motorka TS Street Hunter je určená do mesta a na okresné cesty, no nie na diaľnice, na ne dokonca nesmie
  • SuperSOCO TS Street Hunter na Slovensko dováža firma Antik, ktorej ďakujeme za možnosť testu.

Foto: Super SOCO

Super SOCO TS Street Hunter – štýlová alternatíva ku skútru

Super SOCO TS Street Hunter je minuloročná novinka, ktorá spoločne s atraktívnym moderným dizajnom priniesla aj nové funkcie. Značka Super SOCO prirodzene vylepšuje svoje motocykle generáciu po generácii, a práve TS Street Hunter obsahuje niekoľko fajn vylepšení v porovnaní s takými modelmi TC PRO a TCmax.

Za praktickú inováciu považujem štartovanie bez tlačidla: stačí stlačiť hlavné tlačidlo na diaľkovom kľúči a motorka sa naštartuje. Vlastne z nej celkom výrobca odstránil mechanické štartovacie tlačidlo. Zmenili sa aj zvukové efekty: po novom sú zvuky pri odomykaní, zamykaní a štartovaní oveľa decentnejšie, ale počas jazdy stále nepočuť žiadny zvuk. Tieto motocykle evidentne nepodliehajú povinnosti mať systém AVAS.

Medzigeneračné vylepšenia sa ďalej týkajú pevnejšieho krytu nabíjacieho konektora, automatického prepínania batérií (v motorke môžete mať dve a už ich nemusíte prepínať manuálne prepojením kábla) a tie samotného vyberania batérie (už netreba druhýkrát odomykať vnútorný zámok kľúčom).

Novinka má v porovnaní s TCmax robustnejšiu karosériu z plastu, vďaka čomu pôsobí hodnotnejším dojmom. Plasty šetria hmotnosť a v prípade poškodenia má byť oprava veľmi lacná, povedali nám vo firme Antik. Dôležité časti motocykla sú však kovové, a tak počas jazdy pôsobí pevne, stabilne, nepociťovať vôľu jednotlivých komponentov.

Nápadný hrb karosérie má estetický aj funkčný účel: je krytom batožinového priestoru s prekvapivo veľkým objemom, pričom pod vyberateľným priečinkom je ešte batéria a ďalší priestor na odkladanie menších predmetov. Povinnú výbavu a menší náklad teda odveziete aj bez toho, aby ste dozadu inštalovali kufor. Prilba sa sem určite nevojde. Aby ste tento priestor otvorili, musíte otočiť kľúčik v zámku na ľavom boku doprava.

Všetky svetlá sú LED, takže nikdy nebudete musieť meniť žiarovky. Dve optiky vnútri kruhového svetlometu vyzerajú efektne a je pravdou, že majú aj dosť dobrý výkon, aby ste mohli bezpečne jazdiť v noci. Pochvaľujeme si najmä diaľkové svetlo, ktoré má ideálny tvar a osvetľuje primeranú vzdialenosť pred vozidlom.

Zapnuté smerovky svietia jasne, ostatní motoristi tak budú vždy vedieť, že odbočujete. Chýba však akákoľvek akustická signalizácia zapnutej smerovky, zobrazená je iba všeobecná ikona na prístrojovom paneli a ani v tejto novej generácii motocyklov od Super SOCO sme sa nedočkali stredového vypínača smeroviek – takto musíte palcom rozpoznávať vypnutú stredovú polohu prepínača.

Na ľavej rukoväti sa nachádzajú ovládače smerových, stretávacích a diaľkových svetiel a klaksón, všetko sú to ale obyčajné prepínače bez stredového vypínača smerovky a bez možnosti „blikania diaľkovými“. Užitočným doplnkom je vyvedený nabíjací USB konektor. Počas jazdy sa tak môžete nechať navigovať mobilom a zároveň ho nabíjať.

 

Na displeji, ktorého jas sa reguluje automaticky vďaka svetelnému senzoru, vidíte rýchlostný stupeň (1,2,3), dojazd v kilometroch, celkový počet najazdených kilometrov a stav batérie (aj v percentách). Indikátory svetiel sú vyhradené, čo veľmi oceňujeme, pomáha to v prehľadnosti. Osobne mi chýbalo zobrazenie aktuálneho času.

Jazdné výkony neohromia, ale sú v norme

Jazdné vlastnosti modelu TS Street Hunter možno považovať za priemerné. Zvykli sme si, že priemerné býva slabé, ale to nemusí byť vždy pravda – v tomto prípade priemerné jazdné vlastnosti znamená solídnu dynamiku v nižších rýchlostiach, avšak s pomalším rozbehom z pokoja, a následnú stratu pružnosti pohonu po prekročení rýchlosti asi 55 km/h.

Určite by som vyzdvihol veľmi dobre naladené tlmenie a pruženie, ktoré dáva možnosť jazdiť aj cez nekvalitné cesty bez obavy, že by sa vám do riadidiel prenášali tvrdé nárazy – zároveň však platí, že toto nie je motocykel do terénu.

Priaznivo hodnotím aj stabilitu motocykla a jeho obratnosť – tá je naozaj výnimočná, čo je jednak dôsledok dobrej pružnosti pohonu v nízkych rýchlostiach, takisto nízkej hmotnosti celého stroja.

Motor je pritom uložený v náboji zadného kolesa.

Rýchlosť motocykla TS Street Hunter je obmedzená rýchlosť na 80 km/h a spravidla sa k tejto rýchlosti budete len približovať – ja s hmotnosťou takmer 90 kg som počas bežných podmienok vedel jazdiť podľa GPS rýchlosťou do 70 až 75 km/h. Z testu som si odniesol poznatok, že medzi tachometrovou rýchlosťou a reálnou podľa GPS je celkom veľký rozdiel – zatiaľ čo tachometer ukazoval 75 km/h, podľa GPS bola rýchlosť niečo málo cez 65 km/h.

Schopnosť TS Street Hunter dosahovať tieto rýchlosti záleží na okolnostiach, čo je ďalšou nevýhodou elektrických motocyklov ako takých – sú citlivé na okolitú teplotu, jazdný štýl aj hmotnosť jazdca. Čím je nižšia teplota, vyššia rýchlosť a vyššia váha, tým sa dojazd výraznejšie skracuje a rýchlosť znižuje. Keď som však na motocykli viezol dámu (~55 kg), motorka dosahovala rýchlosť okolo 60 km/h, čo stále považujem za prijateľné.

Pre skúsenejších motorkárov bude táto rýchlosť obmedzujúca, no začiatočníci a tí miernejší budú spokojní. Toto sú motocykle pre tých, ktorí by si za iných okolností kúpili mestský skúter, ale záleží im na estetike a imidži, preto si vyberajú niečo hodnotnejšie

Skúsenosti s reálnym dojazdom a nabíjanie

Výhodou tohto motocykla je, že batériu z neho jednoducho môžete vybrať a nabíjať kdekoľvek chcete – hoci aj v práci. Stačí vám na to 230 V zásuvka a nabíjací adaptér, ktorý môžete neustále nosiť so sebou v spomenutom odkladacom priestore v motorke. Ak nechcete batériu vyberať, môžete nabíjať aj prostredníctvom konektora na ráme motocykla, vtedy však adaptér nie je žiadnym spôsobom zabezpečený pred odcudzením.

Potešilo ma, že keď som prišiel do reštaurácie a spýtal na možnosť nabitia batérie, vždy personál súhlasil – tak som batériu vybral a nabíjal v interiéri. Nabitie z takmer nuly na 100% trvá 4 hodiny na 230 V zásuvke, ale v praxi budete nabíjať už pri polovičnej kapacite, čo znamená aj kratší čas dobíjania. Keď si tento motocykel kúpite, zrejme budete nabíjačku so sebou nosiť vždy a nabíjať pri každej príležitosti, aby ste mali motorku vždy pripravenú.

Reálny dojazd sa teda líši podľa okolností. Palubný počítač avizuje dojazd 110 km pri 1. rýchlostnom stupni (eco), 90 km pri druhom (normal) a 50 km pri 3. stupni (sport). Dobrou správou je, že aj v režime eco môžete jazdiť mestskými rýchlosťami, čo je prísľubom solídneho 110 km dojazdu s jedinou batériou. V skutočnosti je to vždy menej, budem konkrétny:

Pri začiatku testovacej jazdy dojazdu som začínal so 100% batériou s odhadom dojazdu 110/90/50 km (1., 2. a 3. rýchlostný stupeň).

Po prejazdení 26 km dynamickým jazdným štýlom s priemernou rýchlosťou 55 km/h sa stav nabitia zredukoval na 32% a odhadovaný dojazd bol 35/28/15 km. Teda 68% energie som spotreboval za 26 km s tým, že celkový dojazd by sa mal pohybovať na úrovni okolo 35 až 40 km.

Palubný počítač a jeho odhady dojazdu pri 100% a 32% energie v batérii. Pri 14% je avizovaný dojazd na dvojke už len 7 km.

Tieto čísla môžu vyvolávať pochybnosti o reálnej použiteľnosti motocykla, lenže uvedomte si, že v meste iba málokedy najazdíte za deň 40 km. Veď si to sami spočítajte napríklad cez Google Mapy.

Ja som si počas testu zvykol motocykel nabíjať doma každý deň, pretože som chcel mať dosť energie na nečakané situácie – myslím, že tento zvyk si osvojí prevažná časť majiteľov.

Nabiť tú batériu je otázkou centov, takže ani každodenné nabíjanie nie je žiadnym.

Jedinou naozaj podstatnou nevýhodou je, že akonáhle vyberiete batériu von z motocykla, ten je celkom bez zdroja energie – vrátane alarmu. Musíte sa teda spoliehať na zamykanie prednej vidlice a prípadné ďalšie opatrenia.

Zhrnutie recenzie VMOTO SuperSOCO TC Street Hunter

  • Pomerne robustný elektrický motocykel s nízkou hmotnosťou, zanedbateľnými prevádzkovými nákladmi a solídnymi jazdnými vlastnosťami do mesta.
  • Skúsenejší motorkári asi na tento motocykel pozerať cez prsty, ale pre stredne náročných alebo začínajúcich bude ideálom. Navyše, na pohľad vyzerá fakt pekne, takže ostatní motorkári vás budú vždy zdraviť ako seberovného. 
  • Škoda tých slabších rozjazdov z miesta, avšak v rozpätí rýchlosti 15 až 55 km/h je dynamika a vôbec jazdný prejav slušný. 
  • Výrobcom avizované dojazdy považujeme za nadhodnotené, v praxi a pri dynamickom jazdnom štýle počítajte s dojazdom 35 – 40 km na jednu batériu.
  • Cena 3 699 € zodpovedá hodnote motocykla a perspektíve nižších nákladov. VMOTO ponúka aj financovanie s akýmsi eko zvýhodnením, kedy môžete mať TS Street Hunter za 55 eur mesačne, a to už stojí za pozornosť. 
  • Dôležitým faktorom v prospech kúpy je štandardná záruka 2 roky na motocykel predĺžená až na 3 roky pre batériu. 

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia