TEST CUPRA Born eBoost First Edition: Španielska verzia VW ID.3 je viac než len facelift. Auto temperament nezaprie a jazdí len za pár eur.

CUPRA Born je ukážkou toho, že z jedného auta môžete zopár dobre cielenými detailmi urobiť úplne iné auto.

Jej španielsky temperament cítiť z každého detailu.
Niektoré veci by sa ale zaslúžili vylepšenie.
Vydané  Text: 

Otvoriť fotogalériu

Najmladšia európska automobilka na našich cestách stále vzbudzuje veľké množstvo pozornosti. Jej portfólio sa neustále rozrastá a za pomerne krátku dobu od svojho oficiálneho oddelenia sa od materského SEATu, stihla na trh uviesť už aj svoj prvý elektromobil CUPRA Born.

Je to istým spôsobom klon obľúbeného Volkswagen ID.3. Z môjho pohľadu však nejde len o zmenu predných a zadných partií. Auto má totiž svoj osobitý štýl a nezameniteľný temperament.

Nová éra

CUPRA Born pritom svoj pôvod nijako nemaskuje. Ide o technické dvojča zmieneného Volkswagenu ID.3, no s primiešaním španielskeho temperamentu a štipkou emócií. Vzniká z toho relatívne vyzývavý celok, ktorý sa nesnaží zaujať len priaznivcov elektromobility, ale taktiež aj ľudí, ktorí nad ňou dlhodobou ohŕňajú nosom. Čím je teda Born taký výnimočný?

Inzercia

Inzercia

CUPRA zvolila pre tento model vcelku trefný názov. Born totiž v angličtine znamená narodený alebo zrodený, je príznačný názov pre model, ktorý má naštartovať novú éru automobilky.

Jeho nemecké gény sú prekryté španielskou dávkou emócií predovšetkým v prednej a zadnej časti. Už letmý pohľad na auto jasne odkazuje na jeho identitu. Nie je to len kvôli medenej líške na prednom nárazníku či vystupujúcemu nápisu CUPRA na prednej maske. Oproti ID.3 sú tu zmenené najmä svetlomety, tvarovanie nárazníku a taktiež celistvá, no pomerne krátka kapota.

Na nič sa nehrá

Nárazník pôsobí športovým dojmom a za mňa veľmi podareným dizajnovým prvkom je hlavne medená lišta, ktorá opticky rozbíja jeho veľkú mriežku. Predok auta istým spôsobom pripomína žraločí nos.  Podobný prvok pritom CUPRA stihla už implementovať aj do svojho najnovšieho modelu Tavascan.

Zmenou oproti nemeckej predlohe je aj použitie svetelnej techniky. Zatiaľ čo ID.3 ponúka aj vrcholnú verziu IQ.LIGHT matrix svetlometov, Born si musí vystačiť so základným parabolickým vyhotovením. A to dokonca aj v najvyšších výbavách. Osobne som samozrejme fanúšikom IQ.LIGHT, no negatívne sa nemôžem vyjadriť ani na adresu svetiel, ktoré CUPRA Born má. Podanie lúča je adekvátne a taktiež na ňom nevidno ani žiadne slepé miesta. Jednoducho ide o lepší štandard triedy.

K bočnej siluete sa vyjadrím len v krátkosti. Osobne som si totiž už od prvého momentu nevedel nevšimnúť, že 95% dizajnu je práve z elektrického Volkswagenu. Zvyšných 5% tvoria síce decentné, no jasne viditeľné zmeny.

Inzercia

Inzercia

Jednou z nich je pomyselná plutva nachádzajúca sa v prahovej línii pri zadných dverách. Jej dopad na aerodynamiku je nepostrehnuteľný, no vkusne dotvára športový charakter auta. Ďalšou zmenou je optické prepojenie bočných okien so zadným oknom pomocou čierneho elementu C-stĺpiku. Tento dizajnový prvok vytvára dojem plávajúcej strechy, čo pôsobí skutočne efektne.

Decentná dravosť

No a napokon opäť pomerne zásadné zmeny v zadných partiách. Povedal by som, že tu nezostal kameň na kameni. Dominantou, ktorá okamžite upútala moju pozornosť, je masívny difúzor nárazníka. Opticky pôsobí ostro ako žiletka a auto príjemne rozširuje. Následne sa celková plocha inak mohutného nárazníka rozbíja kontrastným prvkom v oblasti odrazových svetiel a registračnej značky.

Nechýba tu ani tradičné prepojenie úzkych svetlometov v LED vyhotovení či opäť do priestoru vystupujúci emblém automobilky. Zadok je tak dynamickejší a dravší ako pri Volkswagene ID.3.

Podobné decentné, no viditeľné zmeny nastali aj v interiéri.

Mnou testovaná verzia CUPRA Born eBoost First Edition mala modrastý interiér v kombinácii koža – mikrovlákno DINAMICA. Táto kombinácia určite nie je pre všetkých a osobne by som si ju pred testom asi v konfigurátore nezaklikol. Po týždni s autom ale môžem smelo tvrdiť, že by som urobil chybu. Interiér je totiž vďaka modrým poťahom a doplnkom príjemne oživený. Navyše vystupujúca konzola umiestnená pred vodičom, rovnako v modrej farbe, dotvára dojem vesmírnej lode.

Palubná doska je vyrobená z kvalitných materiálov a je doplnená o dekoračnú lištu v striebornom vyhotovení. Celkovo je tak na palube hneď štvorica farieb. Modrú dopĺňa dominantná čierna s medeným akcentom a striebornou lištou. Je to na vás príliš veľa? Neverte tomu…

Dobre navrhnutý interiér

CUPRA Born na palube pre predných cestujúcich ponúka športové škrupinové sedadlá. Ide o klasiku koncernu Volkswagen, avšak v odvážnejšom farebnom vyhotovení.

Za mňa osobne nemám k sedadlám čo viac dodať, okrem toho, že sú dostatočne pohodlné a majú solídne bočné vedenie. Aj v zákrutách teda príjemne podržia, no zároveň nie sú vyslovene tvrdé. Z pohľadu interiéru oceňujem aj výraznú absenciu klavírneho laku. Ten sa dokonca stiahol aj z voliča jazdných režimov, kde sa inak pri väčšine ID. modelov nachádza.

Centrom auta je samozrejme už dobre známy obrovský displej infotainemntu, kde sa nastavujú všetky funkcie vozidla. Pod ním je dotyková plocha ovládania klimatizácie a nastavovania hlasitosti audiosystému.

Čo mi však mierne nevyhovovalo, boli dotykové plochy na volante. Tie na jednu stranu fungovali dobre, no na druhú stranu mi chvíľu trvalo kým som si zvykol volant držať tak, aby som z času na čas omylom nenastavil inú hlasitosť rádia či si neprepol zobrazenie displejov. Preto by som viac uvítal klasické tlačidlá.

CUPRA tlačidlo

Tie sa však nachádzali pod volantom a musím povedať, že podobnú vec by som uvítal povinne v každom aute. Tlačidlo naľavo totiž slúži na prepínanie medzi jednotlivými jazdnými režimami. Naopak tlačidlo napravo aktivuje režim CUPRA a s jeho opätovným stlačením sa vrátite naspäť k pôvodne vybranému nastaveniu auta. Všetko je pritom logické a prehľadné.

20 kW navyše

Zmienený temperament sa neukazuje len na dizajne, ale sčasti aj pri jazde s autom. eBoost v názve modelu znamená, že elektromotor má pozmenené nastavenia a dosahuje výkon až 170 kW. Oproti klasickej verzii Born alebo ID.3 to tak je o 20 kW viac.

Motor je umiestnený len na zadnej náprave. Jeho krútiaci moment je 310 Nm a auto má udávané zrýchlenie z 0 na 100 km za hodinu na úrovni 6,6 sekundy.

Adaptívny podvozok mi počas testu dovolil relatívne veľa a určite by zvládol viac, ako celoročné gumy, ktoré boli na aute namontované. Jazdné vlastnosti tak bude možno ťažšie zhodnotiť, ale pokúsim sa o to. Samotných 170 kW je celkový výkon, ktorý nie je k dispozícii konštantne.

Preto sa aj hodnoty zrýchlenia možno pocitovo líšia od toho, čo je na papieri. Každopádne podvozok je ladený skôr športovo. K dispozícii je aj jeho komfortné nastavenie, no aj tak je cítiť, že ide o model CUPRA.

CUPRA Born sa toho nebojí

Auto dovolí vodičovi, aby mu rozkazoval a pritom ho nenápadne chráni pred chybným krokom. Predné kolesá poslúchajú príkazy od volantu presne tak, ako by ste od vozidla tohto typu očakávali. Dynamike pomáha aj nízko položené ťažisko. Ťažká batéria s využiteľnou kapacitou 58 kWh tlačí auto k zemi. Rýchle prejazdy zákrutami Born zvláda s prstom v nose. Opäť ale len v rámci možností obutia…

A aké výsledky z hľadiska spotreby som dosiahol? V nadpise článku som uviedol, že auto dokáže jazdiť len za pár eur. Za tým sa aj stojím.

V meste totiž spotreba v závislosti od jazdného štýlu kolísala v rozmedzí 14-16,5 kWh. Na okresných cestách to bolo do 18,5 kWh a napokon diaľnica v klasickom tempe bola za približne 20,2 kWh. Celkovo po týždni sa hodnota „spotrebovaných“ kWh ustálila na čísle 17. Napriek menšej batérii (možnosť zakúpenia batérie s využiteľnou kapacitou až 77 kWh) tak auto dokázalo na jedno nabitie prejsť hravo viac ako 340 km. Pri väčšej batérii je to aj cez 520 km.

Aká bola?

CUPRA Born sa po týždňovom teste určite zaradila medzi lepšie autá, ktoré som tento rok testoval. Dá sa povedať, že ma na nej nesklamalo vôbec nič. Iste, vedel by som si predstaviť nejaké prvky výbavy, ktoré by celkové hodnotenie ešte viac zlepšili.

Pri bežnom využívaní ich však človek nepotrebuje. Oceňujem priestrannú kabínu a dostatok miesta pre ľudí sediacich vzadu. Menšia nevýhoda priestoru za prednými sedadlami spočíva v používaní skutočne citeľne menej kvalitných materiálov, a to predovšetkým na obložení dverí. Pevne verím že po facelifte sa toto negatívum stratí.

Pre niekoho môže miernym obmedzením byť aj batožinový priestor s kapacitou len 385 litrov, no na to, že ide o elektrický kompakt, je to dostatočné. Oceňujem aj rýchle nabíjanie. Na nabíjačke som nikdy nestrávil viac než 40 minút. Teda čas, za ktorý si stihnete nakúpiť alebo vypiť kávu a zjesť raňajky.

Technické údaje CUPRA Born eBoost First Edition
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) 4 322 x 1 809 x 1 540 mm
Rázvor  2 771 mm
Prevádzková hmotnosť 1 895 kg
Najväčšia celková hmotnosť 2 280 kg
Objem batožinového priestoru 385 / 1 267 litrov
Výkon motora 170 kW / 231 koní
Krútiaci moment 310 Nm
Kapacita batérie 58 kWh (netto)
Palivo elektrina
Zrýchlenie 6,6 s
Maximálna rýchlosť 160 km/h
Spotreba – test 17 kWh/100 km
Cena – test 52 411 eur

Sen sa stal skutočnosťou! CUPRA Tavascan prináša úplne nový koncept interiéru a emocionálny dizajn. Navyše, vyzerá úžasne!

 




Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.




Inzercia

Inzercia