PRAKTICKÝ TEST SCHOPNOSTÍ
Test Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid: Vyniká úžitkovou hodnotou a núti zamyslieť sa nad tým, na čom vlastne záleží naozaj
Ak uvažujete o kúpou stredne veľkého SUV s moderným pohonom, prečítajte si našu recenziu Citroën C5 Aircross PHEV.
Model C5 Aircross nás zaujal mimoriadnou úžitkovou hodnotou interiéru a zvlášť mäkkým podvozkom, ktorý robí jazdu nevšedne komfortnou.
Predáva sa už od 28 490 €, ako PHEV od 39 490 €. Pre porovnanie, Kia Sportage PHEV od 41 990 €.
Vydané Text: Erik Stríž
Atraktívni to majú vo svete ľahšie. Platí to aj pre autá.
Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid sme testovali ešte počas marca, keď na západnom Slovensku začali kvitnúť čerešne, čo sme radi využili a pod jednou sme toto kompaktné stredne veľké SUV nafotili.
Myslíme si, že mu to prospelo, pretože pokiaľ ide o estetiku samotnej prednej časti a vôbec profilu karosérie, Citroën C5 Aircross má v porovnaní s priamymi konkurentmi čo doháňať. Oblé detaily, akoby nafúknutá karoséria, zvláštny čierny otvor nad tabuľkou s evidenčným číslom a neproporčné logo na hrane prednej kapoty v nás nevyvolali potešenie z estetiky. A keď sa pozriete na tie nízko uložené hmlovky, ktoré hrozia okamžitým poškodením vyšším obrubníkom… prvý dojem teda model nevyhráva.
Aj keď jeho metalický biely lak Perle Nacre za príplatok 800 €, podľa nášho subjektívneho názoru autu celkom nesvedčí. Naopak, v čiernom (Perla Nera za 600 €), modrom (Eclipse, 600 €) a sivom perleťovom vyhotovení (Platinum, 600 €) vyzerá už skvele. Zdá sa, že Citroën C5 Aircross je oveľa citlivejší na výber farby karosérie, než modely od konkurencie.
V tejto recenzii vás však pravdepodobne presvedčíme o tom, že ak sa ani vám model nezapáčil na prvý pohľad, zaujme vás skoro všetkým ostatným, čo tvorí jeho charakter.
Po týždni sme totiž automobil vracali do vozového parku s istou nevôľou, pretože počas tých niekoľko stoviek kilometrov si nás C5 Aircross naozaj získal – ako pre plug-in hybridný pohon s potenciálom na čisto elektrickú jazdu v reálnych podmienkach, tak obrovskou porciou odkladacích priestorov v interiéri, netypicky dobrými priestorovými pomermi a komfortným podvozkom, ktorému iba sotva môžu konkurovať ostatní výrobcovia. Každej tejto časti na nasledujúcich riadkoch venujeme samostatnú pozornosť.
Plug-in hybrid pre reálny svet
Problémom plug-in hybridných SUV je, že keď nejazdia na elektrinu, majú spravidla vyššiu spotrebu paliva – obyčajne je ním benzín, hoci už poznáme aj naftové plug-in hybridy. C5 Aircross PHEV ale nie je tento prípad, totiž jeho spotreba je nízka aj z dlhodobého hľadiska, keď elektrický pohon cielene nevyužívate.
Výrobca síce avizuje priemernú spotrebu iba 1,4 l/100 km, ide však o hodnotu zodpovedajúcu jazde v hybridnom režime s počiatočne plne nabitým akumulátorom. O tento fakt sa nebudeme sporiť, pretože je realistický, ak veľkú časť zo 100 km jazdíte elektricky a zvyšok rozvážne, ekonomiky a akonáhle je to možné, zapínate elektrický pohon. Keď sa však akumulátor vybije a vy jazdíte hlavne iba na benzín (občas so zapnutím elektrického motora vďaka rekuperáciou získanej energii), vtedy už spotreba vzrastie na 6,4 l/100 km. Overili sme si to na trase dlhej 752 km v zmiešaných podmienkach, preto tento poznatok môžeme považovať za korektný. Auto sme odovzdávali s nájazdom 821 km a priemernou spotrebou 6,5 l/100 km.
Napriek tomu nemožno spochybňovať potenciál elektrického pohonu v tomto SUV. Citroën vypočítal, že s dostupnou kapacitou akumulátora 13,2 / 14,2 kWh (v závislosti od modelového ročníka) prejdete do 56 až 64 km, ktoré pomocou palubnej nabíjačky s výkonom 3,7 kW a 16 A Wallboxom nabijete za štyri hodiny. Kto plánuje využívať elektrický pohon často, ten ocení výkonnejšiu 7,4 kW palubnú nabíjačku za 500 €, s ktorou klesne čas nabíjania na 32A Wallboxe na 2 hodiny.
Kto by chcel nabíjať na domácej 230 V 8 A zásuvke, ten bude nabíjať 7 hodín a 25 minút – teda ideálne v noci.
Pochvala patrí značke Citroën za to, že uvádza časy nabíjania z 0 na 100% (a nie z 20-80 či 10-80%, ako iní výrobcovia), takže tieto hodnoty možno považovať za zodpovedajúce realite.
Podľa metodiky WLTP má tento model prejsť na jedno plné nabitie do 56 až 64 kilometrov, v závislosti od modelového ročníka, ktorý mierne diferencuje kapacitu akumulátora. V každom prípade by to malo byť nad 50 km, čo možno považovať za hodnotu ideálnu pre motoristov jazdiacich prevažne v meste. Dobrou správou je, že energetický manažment to v C5 Aircross PHEV zvláda dobre, takže vo výsledku je celkom realistické pri mestských rýchlostiach prejsť až 40 km len elektricky. Podľa palubného počítača by to malo byť 46 km.
Zistili sme, že elektrický pohon je dostatočne silný na to, aby stredne veľké SUV poháňal aj do kopca a rýchlosťami na okresných cestách bez toho, aby ste ako vodič museli akceptovať dramatické zhoršenie dynamiky. Tá je síce v elektrickom režime evidentne slabšia, automobil reaguje síce promptne, ale napokon sa prejavuje lenivejšie. Pri miernej pokojnej jazde je to ale v poriadku.
Dodajme, že elektrický motor poháňa predné kolesá, dosahuje max. výkon 81 kW (110 k) pri 2500 ot./min a vygeneruje krútiaci moment až 320 Nm pri 500–2500 ot./min.
V predaji je tiež C5 Aircross PHEV vo verzii „180“. V porovnaní s nami testovanou verziou „225“ má rovnaký výkon elektrického motora, iba o niečo menšiu batériu (12,4 kWh) a hlavne menej výkonný benzínový motor – 110 kW (150 k) namiesto nami testovaných 131 kW (180 koní).
Rozdiel medzi tými verziami je 1500 eur, pričom najnižší stupeň výbavy FEEL je vyhradený iba pre slabšiu verziu, zatiaľ čo najvyššia výbava SHINE PACK pre výkonnejšiu.
To podstatné je vnútri: komfort a odkladacie priestory
Dôvod, pre ktorý sme si model C5 Aircross naozaj obľúbili, spočíva práve vo výbave interiéru. Nemáme na mysli dve obrazovky, pretože na nich zobrazené prostredie infotainmentu a palubného počítača by mohlo byť aj estetickejšie. Preferovali by sme skôr graficky do posledného detailu prepracované, ako to majú Renaulty, alebo konzervatívnejšie, ako Volkswageny, pretože grafika od francúzskeho koncernu pôsobí skôr lacno a nevyvážene. Podstatná je ale funkcia, ktorá je zvládnutá dobre – palubný počítač vždy zobrazuje snáď všetky dôležité údaje a informácie, pričom ten stredový je veľmi správne mierne natočený k vodičovi a obsahuje veľké virtuálne tlačidlá. Dokonca aj rýchlosť infotainmentu je dobrá – pomalé reakcie počítača sú typickým nedostatkom Citroenov.
Ako keby mal vzduchový podvozok
Značke Citroën sa podarilo dosiahnuť jeden zaujímavý efekt. Keď sa pýtate laikov, povedia vám, že zachytili informácie o vzduchovom podvozku v nových Citroënoch. Jednak si môžu pamätať staršie modely s hydropneumatickým pružením používaným šesťdesiat rokov, jednak sa dozvedajú o veľmi komfortných podvozkoch aktuálnych modelov. Keď si k tomu pripočítate názov modelu Aircross a do toho zmienky o hydraulickom pružení, nezainteresovanému ostane v pamäti, že skrátka ide o prémiové podvozky.
Citroën C5 Aircross nemá vzduchový podvozok, ale ten s hydraulickými dorazmi, ktoré spoločne s naladením ostatných nadväzujúcich komponentov veľmi účinne pripomínajú prejav vzduchového podvozka. Je to skoro neuveriteľné, ako sa automobilke podarilo dosiahnuť takto výrazný efekt a pritom neobetovať schopnosť vozidla poradiť si aj s veľmi dynamickým jazdným štýlom vodiča. Nakláňanie karosérie je tu celkom výrazné, avšak nie do takej miery, aby ste sa mali dôvod obávať.
Predná náprava pozostáva z nezávislého zavesenia pseudo MacPherson s trojuholníkovými ramenami, vinutými pružinami, tlmičmi s progresívnymi hydraulickými dorazmi a stabilizátora, zadná náprava je deformovateľná traverza s vinutými pružinami – aj tu sú ale tlmiče s progresívnym hydraulickým dorazom. Napriek relatívne jednoduchej zadnej náprave sa pritom C5 Aircross PHEV účinne vyhýba negatívnym prejavom tejto konštrukcie, teda pri priečnych nerovnostiach a na divoko nekvalitnej ceste si auto dokáže zachovať stabilitu a dobrú ovládateľnosť.
Zhodnotenie
- Citroën C5 Aircross vo verzii PHEV 225 ë-EAT8 nás zaujal mnohými priaznivými vlastnosťami.
- Môže sa zdať, že v porovnaní s konkurenciou prichádza o efekt dobrého prvého dojmu, čo napokon potvrdí ešte aj po otvorení dverí, kedy odhalí skôr priemerný interiér.
- Avšak prvá skutočná skúsenosť s modelom potom neustále odhaľuje nové a nové pozitívne vlastnosti SUV, ktoré sú napokon tie podstatné: priestorové pomery vnútri, funkčné vybavenie, ponuka výbavy v pomere k cene, jazdné vlastnosti.
- Ak uvažujete nad kúpou nového stredne veľkého SUV a chcete plug-in hybridný pohon, riešenie od Citroënu môže byť tým správnym.
Technické údaje Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 | |
Rozmery a hmotnosti |
|
Pohon |
|
Spaľovací motor |
|
Elektrický motor |
|
Jazdné výkony |
|
Spotreba a dojazdy |
|
Podvozok |
|
Cena modelu C5 Aircross PureTech 130 S&S | od cenníkových 28 490 € |
Cena základnej verzie C5 Aircross PHEV 180 ë-EAT8 | od cenníkových 37 490 € |
Cena verzie C5 Aircross PHEV 225 ë-EAT8 | od cenníkových 39 990 € |
Cena testovanej verzie C5 Aircross PHEV 225 ë-EAT8 SHINE | 41 490 € |
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk