PRAKTICKÝ TEST SCHOPNOSTÍ

Test Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid: Vyniká úžitkovou hodnotou a núti zamyslieť sa nad tým, na čom vlastne záleží naozaj

Ak uvažujete o kúpou stredne veľkého SUV s moderným pohonom, prečítajte si našu recenziu Citroën C5 Aircross PHEV.

Model C5 Aircross nás zaujal mimoriadnou úžitkovou hodnotou interiéru a zvlášť mäkkým podvozkom, ktorý robí jazdu nevšedne komfortnou.
Predáva sa už od 28 490 €, ako PHEV od 39 490 €. Pre porovnanie, Kia Sportage PHEV od 41 990 €.
Vydané  Text: 

Atraktívni to majú vo svete ľahšie. Platí to aj pre autá.

Citroën C5 Aircross Plug-in hybrid sme testovali ešte počas marca, keď na západnom Slovensku začali kvitnúť čerešne, čo sme radi využili a pod jednou sme toto kompaktné stredne veľké SUV nafotili.

Myslíme si, že mu to prospelo, pretože pokiaľ ide o estetiku samotnej prednej časti a vôbec profilu karosérie, Citroën C5 Aircross má v porovnaní s priamymi konkurentmi čo doháňať. Oblé detaily, akoby nafúknutá karoséria, zvláštny čierny otvor nad tabuľkou s evidenčným číslom a neproporčné logo na hrane prednej kapoty v nás nevyvolali potešenie z estetiky. A keď sa pozriete na tie nízko uložené hmlovky, ktoré hrozia okamžitým poškodením vyšším obrubníkom… prvý dojem teda model nevyhráva.

Aj keď jeho metalický biely lak Perle Nacre za príplatok 800 €, podľa nášho subjektívneho názoru autu celkom nesvedčí. Naopak, v čiernom (Perla Nera za 600 €), modrom (Eclipse, 600 €) a sivom perleťovom vyhotovení (Platinum, 600 €) vyzerá už skvele. Zdá sa, že Citroën C5 Aircross je oveľa citlivejší na výber farby karosérie, než modely od konkurencie.

Zľava laky karosérie Perla Nero, Eclipse a Platinum.

V testovanej verzii bola strecha čierna, čo je príplatková položka za 350 € (Pack Bi-color). V štandardnej výbave je strecha vo farbe karosérie. Nechýba mohutná plastová ochrana podvozku a ochranné vzduchové vankúše Airbump v spodnej časti dverí.

V tejto recenzii vás však pravdepodobne presvedčíme o tom, že ak sa ani vám model nezapáčil na prvý pohľad, zaujme vás skoro všetkým ostatným, čo tvorí jeho charakter.

Po týždni sme totiž automobil vracali do vozového parku s istou nevôľou, pretože počas tých niekoľko stoviek kilometrov si nás C5 Aircross naozaj získal – ako pre plug-in hybridný pohon s potenciálom na čisto elektrickú jazdu v reálnych podmienkach, tak obrovskou porciou odkladacích priestorov v interiéri, netypicky dobrými priestorovými pomermi a komfortným podvozkom, ktorému iba sotva môžu konkurovať ostatní výrobcovia. Každej tejto časti na nasledujúcich riadkoch venujeme samostatnú pozornosť.

Plug-in hybrid pre reálny svet

Problémom plug-in hybridných SUV je, že keď nejazdia na elektrinu, majú spravidla vyššiu spotrebu paliva – obyčajne je ním benzín, hoci už poznáme aj naftové plug-in hybridy. C5 Aircross PHEV ale nie je tento prípad, totiž jeho spotreba je nízka aj z dlhodobého hľadiska, keď elektrický pohon cielene nevyužívate.

Inzercia

Inzercia

Výrobca síce avizuje priemernú spotrebu iba 1,4 l/100 km, ide však o hodnotu zodpovedajúcu jazde v hybridnom režime s počiatočne plne nabitým akumulátorom. O tento fakt sa nebudeme sporiť, pretože je realistický, ak veľkú časť zo 100 km jazdíte elektricky a zvyšok rozvážne, ekonomiky a akonáhle je to možné, zapínate elektrický pohon. Keď sa však akumulátor vybije a vy jazdíte hlavne iba na benzín (občas so zapnutím elektrického motora vďaka rekuperáciou získanej energii), vtedy už spotreba vzrastie na 6,4 l/100 km. Overili sme si to na trase dlhej 752 km v zmiešaných podmienkach, preto tento poznatok môžeme považovať za korektný. Auto sme odovzdávali s nájazdom 821 km a priemernou spotrebou 6,5 l/100 km.

Napriek tomu nemožno spochybňovať potenciál elektrického pohonu v tomto SUV. Citroën vypočítal, že s dostupnou kapacitou akumulátora 13,2 / 14,2 kWh  (v závislosti od modelového ročníka) prejdete do 56 až 64 km, ktoré pomocou palubnej nabíjačky s výkonom 3,7 kW a 16 A Wallboxom nabijete za štyri hodiny. Kto plánuje využívať elektrický pohon často, ten ocení výkonnejšiu 7,4 kW palubnú nabíjačku za 500 €, s ktorou klesne čas nabíjania na 32A Wallboxe na 2 hodiny.

Kto by chcel nabíjať na domácej 230 V 8 A zásuvke, ten bude nabíjať 7 hodín a 25 minút – teda ideálne v noci.

Pochvala patrí značke Citroën za to, že uvádza časy nabíjania z 0 na 100% (a nie z 20-80 či 10-80%, ako iní výrobcovia), takže tieto hodnoty možno považovať za zodpovedajúce realite.

Podľa metodiky WLTP má tento model prejsť na jedno plné nabitie do 56 až 64 kilometrov, v závislosti od modelového ročníka, ktorý mierne diferencuje kapacitu akumulátora. V každom prípade by to malo byť nad 50 km, čo možno považovať za hodnotu ideálnu pre motoristov jazdiacich prevažne v meste. Dobrou správou je, že energetický manažment to v C5 Aircross PHEV zvláda dobre, takže vo výsledku je celkom realistické pri mestských rýchlostiach prejsť až 40 km len elektricky. Podľa palubného počítača by to malo byť 46 km.

Zistili sme, že elektrický pohon je dostatočne silný na to, aby stredne veľké SUV poháňal aj do kopca a rýchlosťami na okresných cestách bez toho, aby ste ako vodič museli akceptovať dramatické zhoršenie dynamiky. Tá je síce v elektrickom režime evidentne slabšia, automobil reaguje síce promptne, ale napokon sa prejavuje lenivejšie. Pri miernej pokojnej jazde je to ale v poriadku.

Plug-in hybridný pohon si vyžiadal priestorovú daň, namiesto 580/720/1630 litrov je v tejto verzii k dispozícii 460/600/1510 litrov. Vďaka vysokému profilu zadnej časti je však tento priestor skutočne veľký, použiteľný aj pri prevoze vyššieho nákladu. Oceňujeme vyhradené priestory na nabíjacie káble.

Vďaka vysokému otvoru batožinového priestoru preveziete aj fakt veľký náklad, napríklad valcový 380-litrový sud na vodu a k tomu nejaké drevené dosky, ako vidíte na fotografii.

Dodajme, že elektrický motor poháňa predné kolesá, dosahuje max. výkon 81 kW (110 k) pri 2500 ot./min a vygeneruje krútiaci moment až 320 Nm pri 500–2500 ot./min.

V predaji je tiež C5 Aircross PHEV vo verzii „180“. V porovnaní s nami testovanou verziou „225“ má rovnaký výkon elektrického motora, iba o niečo menšiu batériu (12,4 kWh) a hlavne menej výkonný benzínový motor – 110 kW (150 k) namiesto nami testovaných 131 kW (180 koní).

Rozdiel medzi tými verziami je 1500 eur, pričom najnižší stupeň výbavy FEEL je vyhradený iba pre slabšiu verziu, zatiaľ čo najvyššia výbava SHINE PACK pre výkonnejšiu.

To podstatné je vnútri: komfort a odkladacie priestory

Dôvod, pre ktorý sme si model C5 Aircross naozaj obľúbili, spočíva práve vo výbave interiéru. Nemáme na mysli dve obrazovky, pretože na nich zobrazené prostredie infotainmentu a palubného počítača by mohlo byť aj estetickejšie. Preferovali by sme skôr graficky do posledného detailu prepracované, ako to majú Renaulty, alebo konzervatívnejšie, ako Volkswageny, pretože grafika od francúzskeho koncernu pôsobí skôr lacno a nevyvážene. Podstatná je ale funkcia, ktorá je zvládnutá dobre – palubný počítač vždy zobrazuje snáď všetky dôležité údaje a informácie, pričom ten stredový je veľmi správne mierne natočený k vodičovi a obsahuje veľké virtuálne tlačidlá. Dokonca aj rýchlosť infotainmentu je dobrá – pomalé reakcie počítača sú typickým nedostatkom Citroenov.

Pohľad na vozidlo zhora je iba virtuálny, teda vypočítaný na základe už predtým zaznamenaného obrazu z cúvacej kamery. Nezobrazuje teda pohybujúce sa prvky, napriek tomu je užitočný – spoľahlivosť zobrazenia statických prekážok je dobrá a vzdialenosť neskreslená. 

Priestorové pomery na predných sedadlách zodpovedajú triede a kategórii. Sedadlá sú skôr mäkké, majú primerane vystúpené bočné vedenie a ponúkajú jednoduchý rozsah nastaviteľnosti. Akurát, že nevyzerajú moc dobre.

Výduchy klimatizácie majú aj zadné pasažieri. Škoda, že je tu len jeden nabíjací USB konektor, priestoru je tu pritom dosť. Pokiaľ ide o kvalitu materiálov použitých v interiéri, je to skôr priemer. Páči sa nám ale to, že výrobca preferuje matné povrchové úpravy, preto sa interiér tak ľahko nezašpiní. Aj v tomto detaile nachádzame ohľad na užitočnosť.

Má priestoru na rozdávanie: C5 Aircross vyniká množstvom aj objemom odkladacích priestorov. Kto svoje auto využíva naozaj aktívne, to ocení. Dva plnohodnotné držiaky na poháre, odkladacie miesta vpredu na mobil, obrovský box pod lakťovou opierkou, k tomu ďalšie miesta vo dverách a pred spolujazdcom. Takto by to malo byť v každom aute!

Ako keby mal vzduchový podvozok

Značke Citroën sa podarilo dosiahnuť jeden zaujímavý efekt. Keď sa pýtate laikov, povedia vám, že zachytili informácie o vzduchovom podvozku v nových Citroënoch. Jednak si môžu pamätať staršie modely s hydropneumatickým pružením používaným šesťdesiat rokov, jednak sa dozvedajú o veľmi komfortných podvozkoch aktuálnych modelov. Keď si k tomu pripočítate názov modelu Aircross a do toho zmienky o hydraulickom pružení, nezainteresovanému ostane v pamäti, že skrátka ide o prémiové podvozky.

Citroën C5 Aircross nemá vzduchový podvozok, ale ten s hydraulickými dorazmi, ktoré spoločne s naladením ostatných nadväzujúcich komponentov veľmi účinne pripomínajú prejav vzduchového podvozka. Je to skoro neuveriteľné, ako sa automobilke podarilo dosiahnuť takto výrazný efekt a pritom neobetovať schopnosť vozidla poradiť si aj s veľmi dynamickým jazdným štýlom vodiča. Nakláňanie karosérie je tu celkom výrazné, avšak nie do takej miery, aby ste sa mali dôvod obávať.

Preferencia komfortného naladenia je zvlášť nápadná a pre väčšinu ľudí, ktorých budete v aute voziť, bude nevšedným zážitkom.

Predná náprava pozostáva z nezávislého zavesenia pseudo MacPherson s trojuholníkovými ramenami, vinutými pružinami, tlmičmi s progresívnymi hydraulickými dorazmi a stabilizátora, zadná náprava je deformovateľná traverza s vinutými pružinami – aj tu sú ale tlmiče s progresívnym hydraulickým dorazom. Napriek relatívne jednoduchej zadnej náprave sa pritom C5 Aircross PHEV účinne vyhýba negatívnym prejavom tejto konštrukcie, teda pri priečnych nerovnostiach a na divoko nekvalitnej ceste si auto dokáže zachovať stabilitu a dobrú ovládateľnosť.

Zhodnotenie

  • Citroën C5 Aircross vo verzii PHEV 225 ë-EAT8 nás zaujal mnohými priaznivými vlastnosťami.
  • Môže sa zdať, že v porovnaní s konkurenciou prichádza o efekt dobrého prvého dojmu, čo napokon potvrdí ešte aj po otvorení dverí, kedy odhalí skôr priemerný interiér.
  • Avšak prvá skutočná skúsenosť s modelom potom neustále odhaľuje nové a nové pozitívne vlastnosti SUV, ktoré sú napokon tie podstatné: priestorové pomery vnútri, funkčné vybavenie, ponuka výbavy v pomere k cene, jazdné vlastnosti.
  • Ak uvažujete nad kúpou nového stredne veľkého SUV a chcete plug-in hybridný pohon, riešenie od Citroënu môže byť tým správnym. 

 

Technické údaje Citroën C5 Aircross Plug-in Hybrid 225 ë-EAT8 
Rozmery a hmotnosti
  • 4500 × 2099/1969 × 1654/1689 mm (dĺžkaךírka×výška)
  • rázvor 2730 mm
  • predný previs 917 mm
  • zadný previs 853 mm
  • predný rozchod kolies 1579 – 1601 mm
  • zadný rozchod kolies 1608 – 1630 mm
  • Prevádzková hmotnosť (s vodičom) 1845 kg
  • Maximálna povolená hmotnosť 2300 kg
  • Objem batožinového priestoru po kryt (VDA) 460/600 litrov
  • Objem batožinového priestoru po strechu so sklopenými zadnými sedadlami 1510 litrov
Pohon
  • pohon predných kolies
  • kombinuje benzínový motor a elektrický motor (spolu aj jednotlivo)
  • celkový systémový výkon max. 166 kW (225 koní)
  • celkový systémový krútiaci moment max. 360 Nm
  • prevodovka automatická 8-stupňová
Spaľovací motor
  • benzínový s turbom, priame vstrekovanie
  • 4 valce, 16 ventilov
  • zdvihový objem valcov 1598 cm3
  • max. výkon 133 kW (181 koní) pri 6000 ot./min
  • max. krútiaci moment 300 Nm pri 3000 ot./min
Elektrický motor
  • Max. výkon 81 kW (110 koní) pri 2500 ot./min
  • max. krútiaci moment 320 pri 500–2500 ot./min
Jazdné výkony
  • Maximálna rýchlosť 225 km/h (benzín)
  • akcelerácia 0-100 km/h za 8,7 sekundy
Spotreba a dojazdy
  • kombinovaná spotreba 1,4–1,5 l/100 km (WLTP)
  • emisie CO2 31–33 g/km
  • objem nádrže 43 litrov
  • kapacita Lithium Ion  akumulátora  13,2 (pre vozidlá s modelovým rokom A050) / 14,2 kWh
  • elektrický dojazd 56 (pre vozidlá s modelovým rokom A05)0/ 64 km
Podvozok
  • Predná náprava: Nezávislé zavesenie kolies typ pseudo Mac Pherson s trojuholníkovými ramenami, vinuté pružiny, tlmiče s progresívnymi hydraulickými dorazmi, stabilizátor, kotúčové chladené brzdy
  • Zadná náprava: Deformovateľná traverza, vinuté pružiny + tlmiče s progresívnym hydraulickým dorazom, kotúčové brzdy
  • Pneu 215/65 R17, 205/55 R19, 225/55 R18
  • možnosť vybavenia ťažným zariadením (max. 1250 kg brzdený príves)
Cena modelu C5 Aircross PureTech 130 S&S od cenníkových 28 490 €
Cena základnej verzie C5 Aircross PHEV 180 ë-EAT8 od cenníkových 37 490 €
Cena verzie C5 Aircross PHEV 225 ë-EAT8  od cenníkových 39 990 €
Cena testovanej verzie C5 Aircross PHEV 225 ë-EAT8 SHINE 41 490 €

 




Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.

Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk




Inzercia

Inzercia