TEST HYBRIDU A PLUG-IN HYBRIDU
Porovnali sme KIA NIRO HEV a PHEV: Ak uvažujete nad kúpou hybridu, prečítajte si naše postrehy z týždňových testov
Oplatí sa priplatiť si za plug-in hybrid alebo si vystačíte s obyčajným hybridom? Aký je vlastne rozdiel medzi dvomi skoro rovnakými autami, ak sa líšia úrovňou elektrifikácie?
Kia Niro sa dá kúpiť ako HEV, PHEV a tiež ako elektromobil, teda je ideálnym autom na porovnávanie pohonov.
Zistili sme, že aj s obyčajným hybridom môžete dokázať divy, pokiaľ ide o znižovanie spotreby.
Vydané Text: Erik Stríž, Peter Orosz
Ak ste sa rozhodli, že budete kupovať nové auto a počítate s cenou vozidla 25-tisíc až 30-tisíc eur, celkom určite sa pri prieskume trhu budete stretávať s elektrifikovanými vozidlami. Ceny áut v uplynulom období výrazne vzrástli a týka sa to všetkých druhov motorizácií, od malých benzínových hatchbackov až po vysokovýkonné elektromobily, preto sa váš výber v uvedenej cenovej polohe bude sústreďovať predovšetkým na benzínové a naftové autá, mild-hybridy a hybridy.
Ak predsa len túžite po elektrickej jazde, zároveň však chcete mať auto dostatočne všestranné vďaka benzínovému motoru, vašou voľbou bude práve niektorý hybrid. Plug-in hybridy sú ideálom, avšak cenovo sú už inde – pre porovnanie, zatiaľ čo Kia Niro Hybrid stojí od 27 590 €, Kia Niro PHEV sa predáva až od 36 590 €.
Nepochybne sa nájdu aj takí zákazníci, ktorí sú ochotní zvýšiť si mesačnú splátku vozidla kúpou vyspelejšej techniky pohonu, ktorou plug-in hybrid nepochybne disponuje. Má väčšiu batériu aj výkonnejší elektrický pohon, vďaka ktorému je elektrický dojazd nielen podstatne dlhší, ale predovšetkým dostatočný na denné jazdenie čisto na elektrinu. A keď je to potrebné, je auto okamžite pripravené.
Aká je ale praktická skúsenosť s prevádzkou elektrifikovaného crossoveru KIA NIRO? Obe verzie, hybrid aj plug-in hybrid, sme mali možnosť jazdiť týždeň, aby sme ich vedeli porovnať. Doplnili sme tak naše portfólio testov modelu Kia Niro, ktoré pozostáva z prvej jazdy všetkých verzií v Taliansku a lokálneho redakčného testu elektrickej verzie KIA NIRO EV z pera nášho kolegu Davida Hecla.
Čo majú hybridné a plug-in hybridné Niro spoločné
Začnime tým, čo majú tieto dve verzie pohonu moderného crossovera spoločné. Dizajn exteriéru, interiéru, rozmery, to je prakticky totožné. Malý rozdiel zvonka nájdete nad ľavým predným kolesom, kde má Niro PHEV dvierka nabíjacieho konektora, zatiaľ čo hybrid nie. Nejde o najšťastnejšie riešenie, lepšie by bolo mať konektor vpredu, ako to má elektrická Kia Niro EV.
Vec, ktorú majú vozidlá spoločné, je záruka od automobilky. Na celé vozidlo je záruka 7 rokov alebo do 150 000 km, pričom do 3 rokov je neobmedzená a od 4 rokov 150 000 km. Táto záruka je bezplatná a prenosná na ďalších vlastníkov za predpokladu, že vozidlo je pravidelne udržiavané podľa servisného plánu. Platí vo všetkých členských štátoch EÚ, ako aj v Nórsku, Švajčiarsku, na Islande a Gibraltári.
Ďalej je tu 5-ročná záruka na lak a 12-ročná záruka na prehrdzavenie zvnútra. Kto aktívne využíva vstavaný infotainment s navigáciou, ten zasa ocení bezplatnú 7-ročnú aktualizáciu máp.
No a v prípade plug-in hybridu je tu ešte jedna významná výhoda navyše: na trakčný akumulátor výrobca poskytuje záruku až 7 rokov alebo do 150 000 km, a to na stratu kapacity pod úroveň 70 % pôvodnej kapacity akumulátora. Napriek tomu, že výrobca avizuje dlhú životnosť akumulátora aj v hybride, na ňu sa už záruka nevzťahuje. Dodáva však, že prípadné zníženie kapacity akumulátora je možné minimalizovať dodržiavaním pokynov uvedených v príručke pre majiteľa vozidla.
Stupne výbavy: čo je v základnej výbave a čo za doplatok
Z technického hľadiska majú obe vozidla 6-stupňovú dvojspojkovú automatickú prevodovku DCT; s manuálom hybrid ani plug-in hybrid nekúpite. A oba modely sú v predaji v troch stupňoch výbavy: Silver, Gold a Platinum. Zaujímavosťou je, že hybrid stojí v plnej výbave 36 190 €, teda takmer toľko, čo plug-in hybrid v základe (36 590 €). Plug-in „v plnke“ stojí cenníkových 45 190 €.
Poteší, že až na drobnosti, ktoré súvisia s pohonom, sú obe vozidlá ponúkané s totožnými položkami výbavy, obe sú k dispozícii v ôsmich lakoch karosérie s možnosťou lakovania C-stĺpika do jednej zo šiestich verzií a s 16- a 18- palcovými diskami z ľahkých zliatin (16 pre Silver a 18 pre Gold a Platinum).
Už v základnej výbave Silver dostanete 8 airbagov, aktívny asistent udržiavania v strede jazdného pruhu LKA + LFA, adaptívny tempomat s obmedzovačom rýchlosti a funkciou Stop&Go, zadné a predné denné LED svetlá (stretávacie a diaľkové sú na počudovanie halogénové svetlomety projektorového typu, druhý výbavový stupeň má už Full LED), zadné parkovacie senzory, cúvaciu kameru, strešné lyžiny, vyhrievaný volant, vyhrievané predné sedadlá, dvojzónovú automatickú klimatizáciu, digitálny palubný počítač s centrálnym 4,2” LCD displejom “Supervision”, rádio AM/FM/DAB s 8” dotykovým LCD displejom, Bluetooth a Apple CarPlay/Android Auto.
Osobne by sme si vybrali druhý výbavový stupeň Gold, pretože ten má zmienené Full LED svetlomety s LED hmlovkami, ale aj praktickú 220V elektrickú zásuvku na stredovej konzole vzadu, čalúnenie sedadiel v kombinácii látka / umelá koža, dažďový senzor, kožený volant, výduchy ventilácie pre zadné sedadlá, navigačný systém s 10,25” dotykovým LCD displejom či bezkľúčový prístup a štartovanie vozidla tlačidlom (Smart key).
Silnými stránkami najvyššej výbavy Platinum je potom inteligentný parkovací asistent s diaľkovým ovládaním, head-up displej či prémiový audiosystém HARMAN KARDON – v tejto najvyššej výbave sme testovali hybrid.
V čom sa líšia Niro Hybrid a Niro Plug-in hybrid
Tie hlavné rozdiely, na ktorých naozaj záleží, sa teda týkajú pohonov. Hybrid aj plug-in hybrid využívajú ako hlavný motor atmosférický zážihový štvorvalec 1,6 GDi s pomerne skromným maximálnym výkonom 77,2 kW (105 koní). Motor ho dosahuje pri 5 700 otáčkach za minútu, čo je jedna z prirodzených vlastností motorov bez turba. Krútiaci moment, teda sila motora, dosahuje max. 144 Nm, čo je hodnota primerane vysoká na takto veľký crossover.
Vzhľadom na chýbajúce turbo dosahuje motor tento krútiaci moment pomerne neskoro, až pri 4 000 otáčkach za minútu, takže ľudovo povedané „nezaberá hneď odspodu“. Vzhľadom na veľmi kultivovaný prejav a absenciu vibrácií toto vytáčanie nebudete pociťovať ako nedostatok.
Motor má priame vstrekovanie paliva, rozvody sú riešené reťazou a vo všeobecnosti tento motor od koncernu Hyundai Motor Group považujeme za spoľahlivý, moderný a veľmi vydarený.
Elektrické pohonné ústrojenstvo sa už ďalej v modeloch odlišuje. Hybrid aj plug-in využívajú synchrónny elektrický motor s permanentnými magnetmi. V hybride dosahuje max. výkon 32 kW (44 koní) a max. krútiaci moment 170 Nm, zatiaľ čo v plug-in hybride elektromotor dosahuje max. výkon 62 kW (84 k) a krútiaci moment do 203 Nm. Dôvod je ten, že zatiaľ čo v hybride motor poháňa auto iba počas krátkej doby a za splnenia určitých kritérií, v plug-in hybride vie úplne nahradiť benzínový motor.
- Maximálny systémový výkon pohonu v hybride je 104 kW (141 koní) a max. 265 Nm
- Maximálny systémový výkon pohonu v plug-in hybride je 135 kW (183 koní) a max. 265 Nm
Potom je tu rozdiel v akumulátoroch. Oba sú trakčné, teda ani v hybride sa nepoužíva iba štartovacia batéria spaľovacieho motora. Lítium-iónová batéria v hybride má 34 kilogramov, do ktorých výrobca vtesnal kapacitu 1,32 kWh, pričom pracuje s 240-voltovou elektrickou sieťou. V plug-in hybride má signifikantne viac: 111 kilogramov, kapacitu 11,1 kW a 360 V. Nie je to veľa, plug-in hybridy mávajú obyčajne vyššie kapacity, napríklad SUV MG eHS PHEV sa dodáva s 16,6 kWh akumulátorom.
Pre úplnosť dodajme, že hybrid sa nabíja iba sám počas jazdy, ale plug-in hybrid viete dodatočne nabíjať aj káblom – môžete použiť adaptér na 230 V zásuvku alebo použiť stojanovú nabíjačku pre elektromobily s konektorom CCS. Nabíjanie batérie cez domácu elektrickú sieť zaberie tak tri hodiny. Problémom je, že výrobca dáva k autu len spomínaný adaptér na 230 V, takže ak chcete nabíjať na verejných nabíjačkách, musíte si buď zadovážiť obojstranný kábel Type 2, alebo si vyberať iba nabíjacie stanice s kompletnou kabelážou.
Naše skúsenosti s Kia Niro HEV
píše Erik Stríž
S Kiou Niro Hybrid som jazdil prevažne v meste, čo je ideálne prostredie pre tento typ vozidiel. Vtedy sa totiž najlepšie prejavia vlastnosti hybridného pohonu, ktorý sa nabíja iba počas jazdy, respektíve počas spomaľovania a brzdenia. V praxi som vedel takto jazdiť za priemerne 3 l/100 km, čo je na crossover naozaj fantastický výsledok. Jeho dosiahnutie si však vyžadovalo cielene ekonomickú jazdu, kedy som šoféroval s dôrazom na dodržiavanie predpísaných rýchlostí, opatrne som akceleroval a predvídavo spomaľoval, keď som ďaleko pred sebou videl červenú na semafore. Rozvážny štýl jazdy prináša ovocie, ale akonáhle sa rozhodnete jazdiť prirodzene, teda viac dynamicky, zvlášť ak vyrazíte na okresné cesty alebo prekračujete povolené rýchlosti, vtedy sa už spotreba vyšvihne aj na 7,1 l/ 100 km. A to je už trocha viac, než by sme na takto vyspelé auto čakali.
Teda platí, že všetko je v rukách vodiča s tým dovetkom, že v prípade hybridu možno dosahovať ekonomiku jazdy neporovnateľnú s akýkoľvek benzínovým či naftovým motorom.
Na modeli Niro som, rovnako ako počas prvých jázd v Taliansku, ocenil vyvážené jazdné vlastnosti. Zdá sa, že Kia našla recept na ideálny crossover, ktorého podvozok je pripravený na dynamickú jazdu aj komfortný štýl šoférovania. Tlmenie je nastavené tak akurát, aby ste mali kontakt s vozovkou, no účinne filtruje nerovnosti, aby sa pasažieri v aute cítili príjemne. Dokonca zo zadných sedadiel Niro pôsobí stabilnejšie a jazdí hladšie, ako by sa na auto týchto proporcií dalo očakávať.
Interiér, priestorové pomery, to všetko Kia takisto zvládla veľmi dobre. Predná časť interiéru vyzerá skoro luxusne, hoci tie lesklé plochy by som pokojne nahradil matnými, aby sa tak ľahko neznečisťovali. Kvalita sedenia, výhľad z vozidla, celkovým dojem z bezpečnosti – všetko na jednotku.
Ako praktik oceňujem, že už v základnej výbave má Niro strešné lyžiny, na ktoré možno upevniť strešné nosiče, že má vzadu 230 V zásuvku (od výbavy Gold), ďalej to, že sú zadné sedadlá v porovnaní s hatchbackom vyššie, a tak nakladanie detí do detských sedačiek je podstatne jednoduchšie. V strede je vyklápateľné sedadlo s dvomi nápojovými slotmi, teda základ pre stredne dlhé jazdy s deťmi je splnený.
Myslím si, že rozhodnutie sa pre verziu HEV môže byť racionálne. Ak vám záleží na nízkych prevádzkových nákladoch, no zároveň nemáte vôľu doplácať si ďalších 10-tisíc eur za PHEV, aj s hybridom môžete dokázať divy – chce to len uvedomelejšiu jazdu a mierny jazdný štýl.
Naše skúsenosti s Kia Niro PHEV
píše Peter Orosz
Plug-in hybrid sme testovali ešte počas chladného jarného počasia, čo nie je dobrá správa pre elektrickú sústavu. Ako vieme, práve chladné počasie má výrazný vplyv na samotný dojazd, nabíjanie aj spotrebu a ani Niro sa nevyhlo týmto nástrahám. Na rozdiel od klasických elektromobilov nemá plug-in hybrid odporové kúrenie, takže pri zapnutí ohrevu sa vám vždy, napriek plne nabitej batérii, spustí spaľovací motor. Ten sa zahrieva na pracovnú teplotu a zopína vždy, keď potrebuje vykúriť priestor pre posádku. Reálna jazda na čisto elektrický pohon tak môže byť v zime obmedzená, prípadne si budete musieť vystačiť s výhrevom volantu a sedadiel. Musíte jednoducho rátať s tým, že počas chladného počasia bude Kia Niro PHEV potrebovať spaľovací motor aspoň na začiatku pre zahriatie na pracovnú teplotu.
Potom motor stíchne a Niro ďalej pokračuje na elektrický pohon. Samozrejme, v zime bol reálny dojazd o niečo nižší a v praxi sa mi podarilo absolvovať približne 50 kilometrov na energiu z akumulátora. To nie je zlá hodnota, avšak len ťažko ju označiť za nadpriemernú v danej kategórii. Väčšiu prejdenú vzdialenosť dosiahnete v lete, kedy sa kolegom podarilo dosiahnuť až 70 km na jediné nabitie.
Ak ma niečo z možností plug-in hybridného Nira zamrzelo, tak je to slabá palubná nabíjačka o výkone len 3,7 kW. Bežný štandard v triede sa pohybuje aspoň na úrovni 7 kW, pričom skutočne prémiové modely ponúkajú až 11 kW AC nabíjanie. Nie každému bude vyhovovať nabíjací port na ľavom prednom blatníku, kvôli ktorému sa musíte zamýšľať pri parkovaní na verejných nabíjačkách. Ich káble sú totiž príliš krátke na to, aby ste ich mohli prehodiť cez kapotu a zasunúť do nabíjacieho portu.
V hybridnom režime pri kombinácii spaľovacieho a elektrického pohonu sa spotreba paliva dokázala udržať na veľmi priaznivých 4 l/100 km, a to aj v diaľničnom tempe. Pri pokojnej jazde na okreskách môžete tento údaj stlačiť ešte nižšie. Podmienkou je energia v batériách, v opačnom prípade je akumulátor len hmotnosťou navyše, ktorú má štvorvalec na krku. Bez nabíjania rátajte s hodnotami od 5,5 do 6 litrov/100 km.
Podmienkou pre efektívne využívanie pohonu, a teda značnej úspore prevádzkových nákladov, predstavuje sebadisciplína pri nabíjaní. Ak sa vám túto podmienku podarí naplniť, Niro si nepochybne zamilujete aj pre jeho ďalšie vlastnosti, akými sú mimoriadne priestranný a pohodlný interiér či komfortný podvozok. Na slovenských cestách sa v Kia Niro cítite skutočne ako vo vatičke a vodiča vyslovene nabáda na pohodovú jazdu. V tomto smere štýlovému crossoveru len ťažko niečo vyčítať.