TEST Volkswagen Golf GTI: Týždeň sme jazdili legendu z Wolfsburgu. Je to jej labutia pieseň?
Aké je stretnutie s modelom, ktorý v čase testu oslávil 48 rokov? Volkswagen Golf GTI je unikátnym autom, ktorých je čoraz menej…
Je na ňom množstvo odkazov na pôvodný model zo 70. rokov 20. storočia.
Zaujme najmä technikou zameranou na pôžitok z jazdy.
Vydané Text: David Hecl
Písal sa rok 1975. Volkswagen bol krátko po predstavení auta, ktoré zmenilo históriu. Golf prišiel ako nová kapitola dejín značky a razom sa stal jej symbolom. Začiatkom roka 1975 sa však na povrch dostávali informácie, že automobilka z Wolfsburgu pracuje na tajnom projekte. Všetko sa potvrdilo 28. mája 1975. Svetlo sveta uzrela, dnes už legenda, Volkswagen Golf GTI. Jeho v poradí už ôsmu edíciu som si mohol vyskúšať symbolicky v týždni, kedy oslavovala 48 rokov od svetovej premiéry.
Emócie od prvých kilometrov
Stretnutie s akoukoľvek legendou v človeku dokáže vyvolať rôzne emócie. Niekto sa stretne so svojim idolom a okamžite pocíti motýle v bruchu. Iný zase pri stretnutí s nejakou legendou stratí slová. No a potom sú tu ľudia, ktorí si podobný okamih užijú do poslednej sekundy, nakoľko sa už niečo podobné nikdy nemusí opakovať. Bohužiaľ, do tej poslednej kategórie som pri teste Volkswagen Golf GTI patril aj ja. A nie je to spôsobené tým, že by som sa s týmto autom už v budúcnosti nikdy nemusel stretnúť. Ide o niečo úplne iné.
Ako už názov recenzie napovedá, v diaľke už dnes počuť labutiu pieseň legendárneho Golfu. Auta, ktoré od základov zmenilo svet motorizmu a stalo sa pre generácie modlou. Príchod nových emisných noriem či zákaz spaľovacích motorov neodvratne približuje zánik áut, ktoré si zaslúžia miesto v múzeách a istým spôsobom sa môžu považovať za dedičstvo. Veď pôvodný Golf GTI je dnes vyhľadávaným artiklom aj preto, že z neho vzniklo len 5 000 kusov.
Inzercia
Osmička s nádychom jednotky
Ôsma generácia, ktorú som testoval, síce určite nevznikne v obmedzenom počte, no na druhú stranu vyniká niečím iným. Ide totiž pravdepodobne o poslednú generáciu rokmi overenej klasiky. Preto je na mieste si každý deň s ňou užiť a nasávať históriu, ktorá z označenia GTI sála každým detailom.
Je pravdou, že pôvodný Volkswagen Golf GTI bol iným autom, ako je aktuálna osmička, no zároveň je pekné vidieť, že ani po rokoch Volkswagen nezanevrel na niektoré tradičné prvky. Zoznam by som mohol začať napríklad legendárnou červenou linkou na prednej maske chladiča. Jej moderná podoba zakomponováva aj LED podpis, no už pri prvom pohľade na auto je zrejmé, že ide o GTI. Novým dizajnovým doplnkom, ktorý som už spomenul aj pri teste Volkswagen Polo GTI, je zoskupenie diamantov na prednom nárazníku.
Hra detailov
Tie sú síce prakticky neviditeľné, no pri zapnutých svetlách okamžite udrú do očí. Tu pritom dáva Volkswagen jasne najavo, že Golf GTI je len jeden. Už spomínané Polo GTI totiž na každom okraji nárazníka disponuje len trojicou diamantov. Na novom GTIčku síce nájdem o niečo viac plakiet odkazujúcich na toto označenie, no tá hlavná tu stále má svoje miesto. Veko batožinového priestoru totiž zdobia hrdé tri písmená, ktoré síce od pôvodnej generácie prešli rozsiahlou evolúciou, no paralela tu stále je.
Navyše mnou testované GTI na seba upozorňovalo krásnou metalickou červenou farbou a masívnymi diskami kolies. Och, a aby som nezabudol, nechýbali ani reálne a funkčné koncovky výfukov na oboch stranách zadného nárazníku. Zvuková kulisa, ktorú produkovali síce bola nemecky strohá, no autu aj tak dodala nezameniteľný charakter. Hlavne počas voľnobehu silný dvojlitrový agregát TSI príjemne priadol. K nemu sa však dostaneme až o chvíľu.
Nechýba ani golfová loptička
V hľadaní prepojení súčasnosti s minulosťou pokračujem aj v interiéri. Už po otvorení vodičových dverí mi do oka okamžite udrie legendárne kárované vyhotovenie sedadiel. Tento prvok k Volkswagen Golf GTI patrí asi tak, ako šálka k podšálke. Prvky dizajnérky Gunhild Liljequist oceňujú generácie fanúšikov GTI, a po pravde si dnes už asi len ťažko predstavíme nemeckú klasiku bez legendárnej golfovej loptičky na riadiacej páke. Samozrejme, vyhotovenie sa rokmi menilo, no hlavica páky manuálnej prevodovky stále odkazuje na to, čo značka hlboko vryla do svojej DNA.
Interiér inak možno neoslní vyzývavým a uleteným dizajnom, no zároveň to môžeme považovať za jeho silnú stránku. Volkswagen Golf GTI totiž nabáda k tomu, aby ste si v ňom užívali každý jeden okamih a prejdený kilometer. Preto nie je na škodu, že tých 245 koní pod kapotou viete premietnuť aj do auta určeného na každodenné používanie, čomu je samozrejme prispôsobený aj interiér.
Decentne…
Ten sa nesie v odkaze pani Gunhild Liljequist. Stále v ňom dominuje čierna s decentnými bielymi líniami prešívania sedadiel doplnená o červené prvky. Či už ide o legendárne kárované zdobenie sedákov a operadiel sedačiek, hlavice radiacej páky alebo prešívania športového volantu. Jednu vec by som si napriek chvále dovolil vytknúť. Opäť je to klavírny lak v oblasti stredovej konzoly. Osobne by som tu určite viac uvítal dekor včelích plástov z lišty palubnej dosky. S klavírnym lakom v oblasti centrálneho displeja infotainmentu a virtuálneho prístrojového štítu síce môžem súhlasiť, aj tak si však myslím, že jednoliata sklenená plocha by autu dodala ešte o niečo prémiovejší charakter.
245 benzínových koní
No a poďme na to, čo je pod kapotou. Tu si svoje miesto našiel koncernový motor 2,0 TSI s výkonom 180 kW a krútiacim momentom 370 Nm. Dobrou správou pre fanúšikov tradičnej jazdy je jeho spojenie so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. Motor si teda dokážem podržať v otáčkach a nemusím sa obávať skorého zásahu elektroniky či neustáleho radenia do neutrálu kvôli šetreniu paliva.
Už tradične agregát prenáša výkon len Technické údaje Golf., čo je jedným z rozdielov oproti ostrejšiemu Rku. Čo ale určite poteší, je napríklad štandardne dostupná uzávierka diferenciálu prednej nápravy VAQ. Jej cieľom je stabilizovať auto pri šmyku a užiť si tak dravé reakcie na príkazy volantu s progresívnym riadením. Keďže zmienených 245 konských síl smerovaných len na prednú nápravu sa niekomu môže zdať pomerne priveľa, Volkswagen Golf GTI prináša aj elektronickú uzávierku diferenciálu XDS+ už v štandarde. Jej výhodou je lepšia trakcia a s ňou spojený vyšší pokoj auta pri rýchlych prejazdoch zákrutami.
Potiahne odspodu, zatlačí navrchu
Samotná prevodovka, ako som už spomínal, umožňuje vodičovi podržať si auto v otáčkach. Tie sú pritom celkom potrebné, pretože plný potenciál motora sa odomkne až pri 5 000 otáčkach za minútu. Vtedy totiž nastupuje na scénu plný výkon a je to skutočne cítiť. Na druhú stranu to ale neznamená, že na bežnú jazdu s autom musíte neustále motor vytáčať. To ani náhodou. Silnou stránkou agregátu TSI je jeho príjemný ťah už od nižších otáčok. S autom teda viete jazdiť dynamicky ale aj ekonomicky. No a keď už hráte na dynamickú strunu, poteší aj nastupujúca zvuková kulisa. Tá je totiž najkrajšia práve vo vysokých otáčkach.
Volkswagen Golf GTI si majitelia nekupujú preto, aby neustále pozerali na údaje o spotrebe, ale preto, aby si užili históriu a mali radosť z jazdy. Podvozkovo totiž autu skutočne nemám čo podstatné vytknúť a taktiež súhra manuálnej prevodovky so silným motorom je len tak dobrá, ako je dobrý dirigent za volantom. Športový potenciál auta dokážete odomknúť pomerne jednoducho, no vtedy treba počítať aj s vyššími palivovými nárokmi. Naopak pri normálnej jazde s občasným športovým úletom je pohľad na spotrebu potešujúci. Dlhodobo totiž viete jazdiť za 8,5 litra na 100 km, čo pri podobne výkonnom a zábavnom aute vôbec nie je zlé.
Volkswagen Golf GTI ako symbol histórie
Opäť sme sa spoločne dostali až k finálnemu hodnoteniu. Ako som už v úvode recenzie spomínal, každý má iný pohľad na stretnutie s legendami. Vo mne už úvodné kilometre s Volkswagen Golf GTI navodili zimomriavky. Zimomriavky z toho, že ide o generáciami overený model, ktorý má stále svoje pevné miesto na trhu. Aktuálne ôsme vydanie ho navyše šperkuje rôznou zaujímavou technikou, ktorá z neho robí neustále lepšie a lepšie auto. Keď som odovzdával, uvedomil som si, že ide pravdepodobne o poslednú generáciu GTI so surovým motorom pod kapotou. A to je veľká škoda… Podobné autá totiž majú svoje miesto na trhu. Sú tu preto, aby každému ukázali pokrok, ktorý automobilový priemysel urobil za posledné roky a zároveň aj preto, aby aj mladých vodičov prinútili „vygoogliť“ si príbeh legendy, ktorý začal pred 48 rokmi. A na to nesmieme zabudnúť. GTI totiž navždy zostane GTI…
Technické údaje Volkswagen Golf GTI | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 287 x 1 789 x 1 461 mm |
Rázvor | 2 627 mm |
Prevádzková hmotnosť | 1 478 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 1 920 kg |
Objem batožinového priestoru | 374 / 1 230 litrov |
Výkon motora | 180 kW / 245 koní |
Krútiaci moment | 370 Nm pri 1 600 – 4 300 ot./min |
Objem nádrže | 50 litrov |
Palivo | benzín |
Zrýchlenie | 6,4 s |
Maximálna rýchlosť | 250 km/h |
Spotreba – test | 8,5 l/100 km |
Cena – test | 42 280 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.