JAZDILI SME V BELGICKU
Prvý test nového RENAULT CLIO: Takto to vyzerá, keď si dá výrobca záležať
Podľa výrobcu má až 80% času v meste prejsť na elektrinu, ide pritom len o hybrid. A na naše prekvapenie skutočne jazdí nevšedne dlho elektricky.
Zmenil sa dizajn prednej časti, ale interiér si zachoval pôvodný imidž aj ergonómiu.
Nové Clio má však napriek nesporným kvalitám aj niekoľko menších nedostatkov.
Vydané Text: Erik Stríž
Ak máte radi autá, ktoré svojimi funkciami vystupujú z priemernosti, nové Clio vás upúta skoro určite.
Modernizácia populárneho mestského hatchbacku uprednostnila evolúciu pred revolúciou, a tak Clio ostáva aj v modelovom ročníku 2024 tradičným automobilom do urbanizovaného prostredia s pridanou hodnotou, ktorou je vskutku pohodlná jazda vysokými rýchlosťami na diaľniciach. Vylepšené Clio výrobca prezentuje predovšetkým v kontexte technológií, estetiky a doplnkového elektrického pohonu, ktorý však vlastne vôbec nie je doplnkový.
Pozrite sa s nami, kam až dospeje synergia pohonov, keď si výrobca dáva naozaj záležať.
Nový Renault Clio sme jazdili v okolí belgického Bruselu. Namiesto metropoly sme sa prepletali uličkami blízkych miest a obcí a podstatnú časť trasy sme prešli po miestnych okreskách a diaľniciach. Kulisou nám boli voľné cesty i zápchy, mierny dážď aj pekné letné počasie.
Pre Clio to bolo vhodné prostredie, totiž nemožno ho jednoznačne zaškatuľkovať ako vyslovene mestské auto. Má takú preferenciu s ohľadom na jeho kompaktné rozmery, relatívne krátky rázvor a skromnejšie priestorové pomery vzadu, ale pokojne sa ním môžete vydať aj na poriadne dlhý rodinný výlet. Svedčia o tom skúsenosti priam šokujúceho množstva ľudí – modelu Clio sa za uplynulých 33 rokov predalo až 16 miliónov kusov. Čítate správne, 16 miliónov.
Inovácie, ktoré zahŕňa posledný facelift aktuálnej generácie, sa týkajú predovšetkým exteriéru. Zmeny na prednej časti sú pomerne výrazné, reprezentujú dizajnový štýl značky s názvom „Nouvelle Vague“. Nové Clio naďalej ľahko rozlíšite od toho predchádzajúceho, hoci charakter ostal viac-menej zachovaný. Dizajn svetlometov, prednej masky a vôbec prednej časti evokuje dojem, že ide o technologicky vyspelý automobil a dokonca vzbudzuje dojem, že je ešte o číslo väčším hatchbackom. Je tu aj nové logo značky Renault.
Interiér
Posadenie sa za volant a na zadné sedadlá nám však odhaľuje realitu, že je to ešte vždy kompakt. Dosvedčuje napríklad aj taký detail, že do priehradky s bezdrôtovou nabíjačkou na mobil sa nezmestí 7-palcový mobil. Teda nefunguje ani nabíjanie, musíte sa spoliehať na kábel.
Všetky nové modely Clio bez ohľadu na výbavu už majú digitálny prístrojový panel – to je to prvé, čo si všimnete z pozície vodiča. Ide o vysokokvalitný displej s vysokým rozlíšením, na ktorom sa zobrazuje krásna grafika infotainmentu. Môžete si vybrať z viacerých predvolených možností zobrazenia, všetky sú v primeranej miere minimalistické, vždy informačne hodnotné a viditeľne prepracované do posledného detailu. Plusom je aj to, že sa na tomto displeji môže zobrazovať alebo mapa, alebo navigačné pokyny, alebo oboje naraz. Hovoríme si, prečo takto dôsledne k estetike a funkčnosti digitálneho prístrojového panela nepristupujú všetky automobilky?
Samotný infotainment na stredovom displeji však modernizáciou neprešiel. Ak ste čítali nadšené recenzie na operačný systém openR link s Android Automotive, vedzte, že v novom Cliu je ešte predchádzajúca generácia systému Easy Link. Tento systém je pekný, rýchly, prehľadný, podporuje aj pripojenia Apple CarPlay/Android Auto, ale v porovnaní s openR link sa už zdá byť zastaralý.
Hybrid konkurujúci Toyote
Keď príde reč na hybridy, mnohým príde na um značka Toyota a jej Lexus. Táto japonská automobilka doviedla svoje hybridné systémy početnými generačnými inováciami do stavu, kedy môže byť považovaná za najlepší na trhu. Už mu ale šliape na päty juhokórejská konkurencia a tiež, skoro nečakane, Francúzi. Hybridný systém, ktorý Renault volá E-TECH, sa prejavuje mimoriadne účinne a dokáže znižovať spotrebu paliva tým, že do úplnosti využíva možnosti doplnkového elektrického pohonu.
Pre Clio nie je hybridný pohon E-Tech novinkou, napokon sa v modeli objavuje od roku 2020. Vývoj tejto technológie si vyžiadal registráciu vyše 150 patentov a výrobca sa vo viacerých ohľadoch inšpiroval vo svete F1.
Elektrina hrá v Cliu E-TECH druhé husle napriek tomu, že poháňa auto údajne až do 80 percent času v meste. Pozor na slovíčka – hovorí sa o čase, nie o kilometroch. Aj tak ide o ambiciózne tvrdenie, ktoré sme mali tendenciu spochybňovať. Veď to je účinnosť, ktorú by sme pripisovali skôr plug-in hybridom. A toto nie je plug-in hybrid, ktorý sa popri nabíjaní počas jazdy princípom rekuperácie energie dobíja aj káblom. Do tohto auta tankujete iba benzín, a predsa môžete jazdiť na elektrinu aj na diaľnici. A je tu aj vyhradené tlačidlo EV na spustenie čisto elektrického režimu jazdy.
Je pravdou, že indikátor EV sa na prístrojovom paneli zobrazoval prekvapivo často. Do rýchlosti 50 km/h môžete vynútiť elektrickú jazdu tlačidlom EV, no elektrický motor často preberá zodpovednosť za pohon aj pri rýchlostiach nad 90 km/h.
Ako to funguje? Komplikovane v zákulisí, zvonka jednoducho
Funguje to tak, že lítium-iónová batéria s kapacitou 1,2 kWh sa nabíja iba počas jazdy. Nemožno nabíjať káblom, alternatívou je režim e-SAVE, počas ktorého sa batéria nepoužíva vôbec, šetrí sa. Batéria poskytuje energie pre trakčný elektrický motor s max. výkonom 36 kW, pričom vo vozidle je integrovaný aj elektrický štartér-generátor s max. výkonom 18 kW. Štartér-generátor auto rozbehne a silnejší elektrický motor buď poháňa automobil vo vyšších rýchlostiach, alebo podporuje činnosť spaľovacieho 1,6-litrového štvorvalca s max. výkonom 69 kW.
Prepínanie medzi benzínovým a elektrickým motorom je plynulé a za bežných okolností ho ani nepostrehnete. Keď ide elektrický motor, benzínový sa celkom vypína, potom sa takmer nehlučne znova naštartuje.
Benzínový motor má vyhradené štyri prevodové stupne, elektrický motor ich má dve. Systém E-Tech pracuje v dovedna 14 rôznych režimoch, aby optimalizoval účinnosť pohonu. Páka automatickej prevodovky má okrem tradičnej polohy D pre jazdu vpred aj polohu B, kedy ide auto vpred, ale po uvoľnení akceleračného pedála začne dôraznejšie spomaľovať – práve vtedy sa nabíja trakčný akumulátor – batéria. Škoda, že sa intenzita rekuperácie nedá ovládať, to by sme však na hybrid chceli asi priveľa.
Výsledkom je potenciálne zníženie priemerných emisií v meste až o 40 percent, 93 g/km, čo je v tejto triede automobilov mimoriadne, tvrdí výrobca.
My sme po asi 170 kilometroch v zmiešaných podmienkach namerali spotrebu 4,8 l/100 km (na fotografii je 5,0 l/100 km, pretože sme fotili ešte pred skončením jázd), čo hodnotíme pozitívne. Na spotrebu sme nedbali, jazdili sme prevažne dynamicky s plným kufrom, často so zapnutým športovým jazdným režimom a najmä na celkom novom aute. Odhadujeme, že keby nám záležalo na dosahovaní čo najnižšej spotreby, realisticky by sme sa priblížili k štyrom litrom, snáď ich ešte aj podliezli.
Dostupnosť a ceny
Modernizovaný Renault Clio bude k dispozícii počas tohto roka aj na Slovensku a ceny vraj nebudú príliš odlišné od tých, za ktoré sa Clio predáva dnes – to je od cenníkových 14 450 € za verziu TCe 90, pričom verzia E-Tech full hybrid 145 začína na cenníkových 22 700 €.
Dobrou správou je, že nové Clio sa bude predávať nielen ako hybrid, ale aj s LPG a tiež s naftovým motorom, takže si každý môže vyskladať práve také Clio, ktoré bude vyhovovať jeho životnému štýlu.
Za zabezpečenie prvých jázd ďakujeme slovenskému zastúpeniu značky Renault.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk