TEST Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION: Rodinné SUV zaujme hlavne nízkymi nákladmi na prevádzku. Obrovský vnútorný priestor je pridanou hodnotou
Elektrické rodinné SUV dokazuje, že je svojbytným modelom a dokonale nahradzujúcim konvenčné autá.
Náklady na prevádzku sú nízke, a tak záleží len na vás, koľko ušetríte.
K tomu pripočítajte atraktívny dizajn a bohatú ponuku asistenčných systémov.
Vydané Text: David Hecl
Čo sa v článku dočítate:
- Aké sú naše praktické skúsenosti s každodenným používaním VW ID.4;
- Za aké ceny a v akých verziách dnes VW ID.4 kúpite na Slovensku;
- Aká je reálna spotreba elektrickej energie v rôznych podmienkach;
- Či je VW ID.4 vhodný aj ako rodinné auto;
- S akými vlastnosťami vozidla bol autor recenzie nespokojný.
Volkswagen ID.4 Pro je jedným z modelov, ktoré dokonale odrážajú novú identitu nemeckej automobilky. Svojbytný dizajn, ideálne proporcie, moderná technika a poriadna dávka priestoru, to sú špecifiká prvého kompletne elektrického SUV značky. ID.4 je pritom elektromobilom, pri ktorom už určite nemusíte neustále pozerať na dojazd, jednoducho to neriešite. Okrem toho, jeho silnou stránkou je, že sa nabije rýchlo a dopraví vás prakticky kdekoľvek.
Inzercia
Druhá najvýkonnejšia verzia
Volkswagen ID.4 som si mohol už v minulosti vyskúšať v jeho vrcholnej verzii GTX. S autom som bol vtedy nadmieru spokojný a až na pár detailov rozmaznanosti mu nechýbalo vôbec nič. Tentokrát sa mi však do rúk dostala verzia Pro. Samotná výbava s týmto označením je podľa aktuálneho cenníku na našom trhu dostupná hneď v troch stupňoch. Prvým z nich je Pro, ktoré štartuje už na 45 790 €. Nasleduje Pro Performance za 47 490 €, no a napokon je tu Pro 4MOTION za cenníkovú cenu začínajúcu na čiastke 50 390 €.
Jednotlivé stupne Pro majú medzi sebou samozrejme viacero odlišností. Jednou z tých najhlavnejších je hlavne pohon a výkon. Zatiaľ čo klasické Pro a Pro Performance majú výkon 128, respektíve 150 kW prenášaný na zadnú nápravu, Pro 4MOTION, ako už názov napovedá, je štvorkolka s výkonom až 195 kW. Okrem toho, pohľad na výkon ďalej prezrádza, že tento stupeň výbavy je zároveň po GTX tým najvýkonnejším (ID.4 GTX má výkon 220 kW).
Ukážkové spracovanie
Rozmaznaný prémiovým interiérom GTX-ka som teda zasadol do kokpitu Pro a zostal som milo prekvapený. Osobne som očakával veľa a veľa som aj dostal. Prémiový nádych a spracovanie vnútrajšku tu stále zostali, ale čo je dôležitejšie, možno niekomu budú vyhovovať viac než športový duch GTX. Interiér Pro sa totiž drží tradičnejších farieb. Jedinou, za mňa, nevýhodou je opäť väčšie množstvo klavírneho laku, ktorý je zastúpený aj na kontaktných plochách. Ani po rokoch striedania testovacích áut som si na to nedokázal poriadne zvyknúť… No a potom je tu aj kontroverzný panel ovládania elektrických okien. Niekomu sedí, niekto mu nevie prísť na meno…
Čísla nepustia
No ale poďme k tomu podstatnému. V nadpise recenzie uvádzam predovšetkým, že ID.4 Pro 4MOTION má nízke náklady na prevádzku. Na tomto mieste by bolo teda dobré načrieť do nameraných hodnôt spotreby počas testu a porovnať ich s podobne výkonným SUV s naftovým a benzínovým pohonom. Počas testu, ktorý bol vykonaný vo viac-menej ideálnych podmienkach som mal možnosť s Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION jazdiť dlhodobo za 19,4 kWh/100 km. Na diaľnici to bolo za 23,6 kWh/100 km, v meste 18,9 kWh/100 km a napokon okresky za skvelých 14,5 kWh/100 km. Približný prepočet na množstvo spotrebovaného benzínu alebo nafty nájdete v tabuľke nižšie.
Prepočet spotreby elektrickej energie na spotrebu benzínu a nafty | ||||
Kombinovaná spotreba | Spotreba na diaľnici | Spotreba v meste | Spotreba mimo mesta | |
Elektrická energia | 19,4 kWh/100 km | 23,6 kWh/100 km | 18,9 kWh/100 km | 14,5 kWh/100 km |
Ekvivalent benzín | 2,18 l/100 km | 2,65 l/100 km | 2,13 l/100 km | 1,63 l/100 km |
Ekvivalent nafta | 1,92 l/100 km | 2,33 l/100 km | 1,87 l/100 km | 1,43 l/100 km |
Navyše, ak by sme všetky tieto hodnoty prepočítali na eurá, zistíme, že náklady na cestovanie vo Volkswagene ID.4 Pro 4MOTION sú príjemne nízke. Ďalej, prikladám tabuľku, kde je samotná spotreba rozpočítaná podľa aktuálnych cien elektrickej energie na verejných nabíjačkách.
Prevádzkové náklady v závislosti od cien nabíjania | ||||
Kombinovaná spotreba | Spotreba na diaľnici | Spotreba v meste | Spotreba mimo mesta | |
Elektrická energia | 19,4 kWh/100 km | 23,6 kWh/100 km | 18,9 kWh/100 km | 14,5 kWh/100 km |
AC nabíjanie (0,39 €/kWh) | 7,56 €/100 km | 9,20 €/100 km | 7,37 €/100 km | 5,65 €/100 km |
DC nabíjanie (0,49 €/kWh) | 9,50 €/100 km | 11,56 €/100 km | 9,26 €/100 km | 7,10 €/100 km |
Ultra nabíjanie (0,59 €/kWh) | 11,45 €/100 km | 13,92 €/100 km | 11,15 €/100 km | 8,55 €/100 km |
Domáce nabíjanie (0,0992 €/kWh) | 1,92 €/100 km | 2,34 €/100 km | 1,87 €/100 km | 1,44 €/100 km |
Nájazd 25-tisíc km ukazuje realitu
Záverečné porovnanie s klasickými autami so spaľovacím motorom by som venoval predovšetkým porovnaniu výdavkov na 25 000 kilometrov nájazdu v priebehu jedného roka. Na tento účel vychádzam hlavne z kombinovanej spotreby zaznamenanej počas redakčného testu, ktorá je uvedená vyššie. Pre porovnanie beriem do úvahy priemernú cenu pohonných hmôt za 24. týždeň roka 2023, ktorá je verejne dostupná cez portál statistics.sk. Aby bolo porovnanie čo najpresnejšie, vybral som si na tento účel najvýkonnejšiu naftovú verziu VW Tiguan s výkonom 147 kW a druhú najvýkonnejšiu verziu rovnakého modelu s benzínovým motorom s výkonom 180 kW. V prepočte využívam oficiálne kombinovanú spotrebu podľa normy WTLP.
Porovnanie prevádzkových nákladov s benzínovým a naftovým motorom | ||||
Kombinovaná spotreba | Cena | Spotreba na 25 000 km | Náklady | |
Elektrická energia | 19,4 kWh/100 km | 0,39 €/kWh (AC nabíjanie alebo kombinácia nabíjania doma + nabíjacia stanica) | 4 850 kWh | 1 891,5 € |
Benzín (2,0 TSI 4MOTION 7st. DSG 180 kW) | 8,7 l/100 km | 1,58 €/l | 2 150 l | 3 397 € |
Nafta (2,0 TDI EVO 4MOTION 7st. DSG 147 kW) | 6,5 l/100 km | 1,43 €/l | 1 625 l | 2323,75 € |
Tabuľka potvrdzuje, že Volkswagen ID.4 aj z dlhodobého hľadiska predstavuje úsporu na nákladoch spojených s dobíjaním/tankovaním. Do samotných nákladov, ktoré sú vyčíslené v tabuľke, nie je napríklad započítaný pravidelný servis. Náklady na elektromobil sa pritom dajú ďalej znižovať napríklad nabíjaním z domácej siete. Teoreticky tak viete ušetriť stovky eur.
Dojazd záleží na vás
Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION počas testu dokonale ukázal, že ide najmä o plnohodnotné auto s adekvátnym akčným rádiusom. Jeho batéria s kapacitou 77 kWh (využiteľných) totiž v priemere vystačila na viac než 380 kilometrov. V momente keď som si auto preberal navyše palubný počítač ukazoval pri nabití na 89% teoretický dojazd až 408 kilometrov. V závislosti od jazdného štýlu sa teda bez problémov viete dostať cez 400 kilometrov a znížite tak celkové náklady na prevádzku.
Silnou stránkou je potom aj nabíjanie. Navyše, skôr či neskôr sa na nabíjačku dostanete, no už dávno neplatí, že tu strávite niekoľko hodín. Okrem toho, ak auto totiž budete nabíjať v ideálnom spektre do 80%, nestihnete si poriadne vychutnať ani svoje jedlo v reštaurácii. Ako som zistil počas testu na vlastnej koži, auto som napojil na ULTRA nabíjanie pri 46% batérie. V priebehu 32 minút a 53 sekúnd sa batéria dokázala dobiť na 82%, pričom dodaných bolo 30,04 kWh energie. Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION pritom disponoval maximálnym možným nabíjacím výkonom až 125 kW. Niektorým sa to už dnes pri hodnotách cez 200 kW môže zdať málo, no pre potreby bežného používania je tento výkon viac než dostatočný. Na záver, ak totiž budete auto nabíjať doma a v noci, využijete predovšetkým potenciál 11 kW palubnej AC nabíjačky.
Volkswagen ID.4 Pro ako rodinný ideál
Na záver sa tak dostávame k tradičnému celkovému hodnoteniu auta. Volkswagen ID.4 ma už pri prvom stretnutí presvedčil, že je jedným z najlepších elektrických áut na trhu. A to najmä preto, lebo poskytuje takmer nekonečnú paletu rôznych bezpečnostných asistenčných systémov. Technológiami nabitý elektromobil pre masy ďalej nesklame ani v noci. Jeho ID.LIGHT matrix svetlomety nielenže krásne zapadajú do dizajnu, ale najmä rozjasnia aj tú najväčšiu tmu. Okrem toho sa nemusíte báť, že by ste oslňovali ostatných účastníkov premávky.
No a čo je najdôležitejšie, rodinný aspekt auta v podaní nekonečnej ponuky priestoru na palube je určite poriadnym esom v rukáve tohto nenápadného SUV. Do budúcna by som však opäť zvážil použitie menšieho množstva klavírneho laku či implementovanie streamovacích služieb do infotainmentu auta.
Predsa len, niekedy sa to video či film na veľkom centrálnom displeji počas nabíjania môže hodiť. Celkovo teda by som len chcel povedať, že Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION je nepochybne silným hráčom na trhu, ktorý začal poľovať na tradičné SUV modely. Je tak už len na vás či mu podľahnete alebo nie.
Technické údaje Volkswagen ID.4 Pro 4MOTION | |
Rozmery (dĺžka x šírka x výška) | 4 584 x 1 852 x 1 603 mm |
Rázvor | 2 771 mm |
Prevádzková hmotnosť | 2 272 kg |
Najväčšia celková hmotnosť | 2 750 kg |
Objem batožinového priestoru | 543 / 1 575 litrov |
Výkon motora | 195 kW / 265 koní |
Krútiaci moment | 425 Nm |
Kapacita batérie | 82 kWh (brutto) / 77 kWh (netto) |
Palivo | elektrina |
Zrýchlenie | 6,9 s |
Maximálna rýchlosť | 180 km/h |
Spotreba – test | 19,4 kWh/100 km |
Cena – test | 58 110 eur |
David Hecl
Momentálne študujem 3. stupeň vysokoškolského štúdia FEI STU. Medzi moje najväčšie záľuby patria moderné technológie a svet automobilizmu. Nebojím sa elektromobility, no taktiež nepohrdnem ani vôňou čerstvého benzínu. Svet sa neustále mení a s tým aj autá, ktoré sú čoraz viac komplexnejšie. Práve túto zmenu budem sledovať s vami! Azda ako každý fanúšik motorizmu, si vždy poriadne oddýchnem pri sledovaní Formula 1.