Porovnávací test

Nissan Qashqai vs. Toyota Corolla Cross: Porovnanie dobrých SUV s alternatívnymi pohonmi

Nissan umiestnil inteligentnú alternatívu pohonu s názvom e-Power medzi elektromotor a spaľovací motor. Ako obstojí Qashqai v porovnaní s osvedčenou hybridnou technológiou Toyoty Corolla Cross?

Nissan Qashqai 1.5 E-Power vs. Toyota Corolla Cross 2.0
Vydané  Text: 

Stačilo niekoľko rokov a k nafte, benzínu a plynu pribudli ďalšie možnosti, nad ktorými sa môžu záujemcovia o kúpu auta zamýšľať.

Všetci však dnes hovoria o elektrickom pohone. Pre politikov je to srdcová záležitosť. Elektromobily vyhlasujú za vozidlá s nulovými emisiami. Vodík sa pomaly stáva ďalšou alternatívou k spaľovaciemu motoru, ktorého najhospodárnejší variant, nafta, hrá pri výkone a nízkych emisiách len podradnú rolu. O niečo väčším sympatiám sa teší benzínový motor, ktorý dostáva čoraz väčšiu podporu elektriny buď so štartovacím generátorom, alebo ako paralelný full hybrid nabíjateľný zo zástrčky, ale aj bez nej.

To nás privádza k novej Corolle Cross od priekopníka hybridov Toyota. V tomto klasicky riešenom štyri a pol metrovom SUV za cenu jasne pod 40 000 € nájdete aktuálny piaty stupeň evolúcie tohto konceptu pohonu s ľahšou a menšou batériou s vyššou účinnosťou. Jeho 152 zážihových a 83 elektrických kilowattov dáva dokopy systémový výkon 145 kW (197 k), ktorý v testovanom aute poháňa cez bezstupňovú prevodovku predné kolesá. Zjavne to robí dostatočne úsporne: spotreba počas testu 6,6 litra je vzhľadom na veľkosť vozidla pozoruhodne nízka. A dynamické vlastnosti – šprint z 0 na 100 km/h za 7,8 sekundy a maximálna rýchlosť obmedzená na 180 km/h – by mali typickému záujemcovi o takéto auto postačovať.

 

O liter viac pre pohodlie

Zaujať by ho ale mohol aj Nissan Qashqai. Je k dispozícii s mild hybridným benzínovým motorom, alebo s novým pohonom e-Power. Pričom e-Power znamená sériový hybrid: Qashqai, podobne ako čistý elektromobil, poháňa predné kolesá výlučne pomocou elektromotora s výkonom 140 kW (190 k) a krútiacim momentom 330 Nm.

Namiesto elektriny tankuje benzín, z ktorého elektrinu na samotný pohon vyrába 1,5-litrový trojvalcový generátor s výkonom 116 kW (158 k) a 250 Nm.

Znie to komplikovane? Ak sa pozriete len na spotrebu, je všetko jasné. So 7,8 litrami je testovacia spotreba Qashqaia o 1,2 litra na 100 kilometrov vyššia ako dosahuje Toyota. Na našom okruhu zameranom na úspornú jazdu sa spotreba znížila na 5,8 až 5,6 litra. To posúva hybridnú Toyotu vo svete nameraných čísel pred techniku Nissanu.

 

Potom prichádza na rad každodenný zážitok z jazdy. A tu žiari koncept e-Power, ktorý Nissan vyvinul ako preklenovaciu technológiu, až kým sa k domácemu nabíjaniu dostanú aj ľudia v panelákoch a nie iba tí, ktorí majú garáž a v nej nástennú nabíjačku wallbox. Na zážitku z jazdy v Nissane má veľký podiel malý benzínový motor. Pretože s veľkým technickým úsilím, ktoré zahŕňa dokonca aj variabilnú kompresiu, vytvoril Nissan s týmto 1,5-litrom najkultivovanejší trojvalec súčasnosti. Takmer nepočujete, keď sa sám zapol a pri bežnej rýchlosti pracuje na úrovni niečo viac ako 1 000 otáčok, alebo či si práve dáva pauzu a vďaka prekvapivej absencii vibrácií ho takmer ani necítiť. Pri akcelerácii alebo v stúpaní potom elektronika v niekoľkých krokoch zvýši otáčky motora a všetko funguje harmonicky, ako ste zvyknutí z áut so spaľovacím motorom.

Corolla Cross je úplne iná: otáčky jej štvorvalca sa s rastúcou a klesajúcou rýchlosťou, prípadne s väčším či menším zaťažením motora menia tam a späť a v stúpaniach alebo pri dlhšej akcelerácii zostávajú na vysokej hodnote. Nič na tom nezlepšuje ani fakt, že dvojlitrový štvorvalec nie je vzorom kultúry chodu a vo vysokých otáčkach znie dosť drsne. Koniec-koncov, Toyota zvládla súhru benzínových a elektrických motorov na vysokej úrovni a bez trhania pri prechode z jedného pohonu na druhý. Spotrebou a výkonom (o 10 km/h nižšia maximálna rýchlosť a pokojnejšie zrýchľovanie vo všetkých rýchlostných pásmach) sa Nissan možno Toyote nepriblíži. Qashqai vďaka väčšej nádrži poskytuje o 50 kilometrov dlhší dojazd a predovšetkým z hľadiska komfortu odvádza jeho pohon lepšiu prácu.

 

Pokojné a normálne

To bolo pekných pár riadkov o pohonoch. V tomto prípade sa však líšia zásadnejšie, ako to vo všeobecnosti vo väčšine našich porovnávacích testov býva. A stále je dosť priestoru na to, aby sme sa venovali ďalším ich silným a slabým stránkam. Už tu treba prezradiť, že až na pár bodov nejde o žiadne veľké rozdiely. Pri samotnom riadení ešte chvíľu ostaňme. Obe vozidlá pripúšťajú do riadenia len menšie vplyvy pohonu, čo nie je úplne bežné.

A obe zvládajú prejazdy zákrut s veľkou istotou až na hranicu, kde ESP Nissanu tuhšie utiahne opraty. To sa však rýchlejšie darí Toyote, ktorá sa podriaďuje ochotnejšie ako Nissan. V jeho prípade nastúpi nedotáčavosť o čosi skôr a má aj harmonickejšie, menej vzrušené riadenie. Corolla Cross pruží z tejto testovanej dvojice o čosi komfortnejšie. Neplatí však, že Qashqai by bol zbytočne tvrdý, prípadne, že by zbytočne chcel vyzerať ako športovec. Cez menšie nerovnosti prechádza citeľne ostrejšie ako Corolla Cross, ktorá dostala citeľne poddajnejšie pružiny a tlmiče.

Takže všetko v poriadku? Nie, vôbec nie. Rovnako ako viaceré súčasné Toyoty, aj Corolla Cross vykazuje značné nedostatky pri brzdení. So studenými brzdami zastaví zo 100 km/h až po 38,4 metroch – to je takmer o štyri metre neskôr ako Nissan. Toyota potom s horúcimi brzdami potrebuje takmer 40 metrov, čo je neprijateľný výsledok.

 

Žiadne experimenty, prosím

Nissan ponúka vzadu trochu menej miesta na hlavu, ale inak poskytne viac miesta takmer vo všetkých dôležitých smeroch, kaby ste sa cítili pohodlne. Do jeho kufra sa zmestí viac batožiny, ktorú upevníte aj dvojitou variabilnou podlahou. V kufri Toyoty vznikne po sklopení operadiel vysoký schod a nájdete tam aj veľa plastu citlivého na poškriabanie.

Výbava a obsluha hrajú v prospech Nissanu. Okrem početných asistentov (z ktorých pracuje rozpoznávanie dopravných značiek Toyoty menej nespoľahlivo) nájdete na palube aj dobré riešenia konektivity, LED svetlomety, navigáciu a ďalšie. Obaja výrobcovia sa pri ovládaní zaobídu bez zbytočných experimentov a nie sú skúpi: namiesto lacných dotykových plôch, aké si dovoľujú aj nemeckí prémioví výrobcovia, nájdete na volantoch skutočné tlačidlá a teplota sa dá komfortne regulovať fyzickými otočnými ovládačmi.

Toyota síce ponúka hlasové ovládanie v slovenčine, no aj tak by vám to iba prerušilo to, čo práve počúvate. Obidve autá by teda prešli testom požičovne (prevzatie cudzieho auta na tmavom poschodovom parkovisku bez preštudovania návodu na obsluhu) dobre.

A v teste? Ako lacnejšia alternatíva si Toyota musí priznať porážku od Nissanu, ktorý boduje väčším priestorom, lepšou funkčnosťou, vyššou bezpečnosťou a príjemnejším komfortom jazdy.

Nissan Qashqai

Toyota Corolla Cross

Porovnávacia tabuľka Nissan Qashqai 1.5 E-Power vs. Toyota Corolla Cross 2.0:

Model Nissan Qashqai 1.5 E-Power Toyota Corolla Cross 2.0
Motor/počet valcov R/3 R/4
Pohon vačkového hriadeľa/preplňovanie reťaz/turbo reťaz/bez turba
Zdvihový objem 1497 cm3 1987 cm3
Systémový výkon 140 kW / 90 koní 145 kW / 197 koní
Max. krútiaci moment pri otáčkach 250 Nm pri 2400 ot./min. 190 Nm pri 4400 ot./min.
Prenos výkonu Pohon predných kolies, priamy prevod Pohon predných kolies, bezstupňová prevodovka
Pneumatiky 235/55 R 18 V Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 225/50 R 18V Dunlop SP Sport Maxx 050
Dĺžka × šírka (so spät. zrkadlami) × výška 4425×1835(2084)×1625 mm 4460×1825×1620 mm
Rázvor 2665 mm 2640 mm
Pohotovostná hmot./užitočné zaťaženie 1647 kg / 533 kg 1451 kg / 519 kg
Batožinový priestor 479/1 415 dm3 425 dm3
Spotreba počas testu 7,8 l/100 km 6,6 l/100 km
Kombinovaná spotreba (podľa WLTP) 5,3 l/100 km 5,1 l/100 km
Objem palivovej nádrže 55 l 43 l
Dojazd na plnú nádrž 705 km 651 km
 
Jazdné výkony v našom teste
Zrýchlenie 0 – 30 km/h 2,0 s 1,6 s
Zrýchlenie 0 – 50 km/h 3,5 s 2,8 s
Zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,2 s 7,8 s
Zrýchlenie 0 – 130 km/h 13,2 s 12,6 s
Pružné zrýchlenie 60 – 100 km/h 3,9 s 4,2 s
Pružné zrýchlenie 80 – 120 km/h 5,3 s 5,4 s
 
Brzdné dráhy zo 100 km/h studené brzdy/zahriate brzdy 34,6/34,6 m 38,4/39,6 m
Slalom 18 m 62,7 km/h 65,2 km/h
Dvojitá zmena pruhu 129,0 133,8
 
Základná cena vozidla 37 990 € 32 990 €
Základná cena verzie 40 590 € 35 190 €
Registračný poplatok 700 € 870 €
Štandardná záruka 5 rokov/100 000 km 5 rokov/100 000 km

 







Inzercia

Inzercia