TEST: Akú má trojvalec v novej Astre reálnu spotrebu? Zisťovali sme v meste aj na diaľnici
Je nová Astra naozaj „Ultimate“ auto, ako značí nápis na vnútornej strane dverí?
Výborne naladený podvozok a priaznivá spotreba.
Vydané Text: Martin Gašparík
Model Astra prišiel na trh začiatkom 90. rokov a počas svojho dospievania zmenil dizajn niekoľkokrát. No dovolím si povedať, že žiadna zo zmien nebola tak radikálna ako s príchodom aktuálnej šiestej generácie.
Zatiaľ čo predchádzajúce modely zdobila väčšinou zaoblená karoséria s ladnými tvarmi bez zbytočných ostrých hrán, nový model je dokonalým opakom.
Ako keby sa nemecká značka rozhodla spraviť hrubú čiaru za minulosťou a novým dizajnovým jazykom odštartovať novú éru v koncerne Stellantis.
Inzercia
Tieto ostré čiary vidno aj na karosérii. Nový vzhľad vsadil na zvýraznené línie v prednej aj zadnej časti a uhladenú bočnú časť s „oldschool“ rozšírenými blatníkmi v štýle DTM z 90. rokov.
Priznám sa, že táto kombinácia retro hranatého dizajnu typického pre prelom 80. a 90. rokov oblečená do nového kabáta sa mi veľmi páči. Obzvlášť v kombinácii s krásnou žltou farbou, ktorá zvýrazní všetky krivky a vyzdvihne jedinečný dizajn novej Astry.
Ak máte aj vy pocit, že sa v dnešnej dobe jednotlivé dizajny áut zlievajú a niekedy ťažko rozoznať, o akú značku ide, garantujem vám, že novú Astru si s inou značkou určite nepomýlite.
Moderný interiér
Po otvorení dverí si ako prvé všimnete dvojicu 10-palcových HD obrazoviek integrovaných do jedného panela s orientáciou na vodiča. Virtuálny cockpit pred vodičom umožňuje individuálne nastavenie zobrazenia strednej časti.
Okrem jednotlivých ukazovateľov spotreby, prejdenej vzdialenosti či teploty motora si do stredu obrazovky viete presunúť aj mapu z navigácie.
Čo si však pochvalu rozhodne nezaslúži, je komický ukazovateľ otáčok motora v štýle equalizéru, ktorému s pribúdajúcimi otáčkami narastajú dieliky v zvislom smere.
Aspoň v režime SPORT by mohol Opel ponúknuť športovejšie zobrazenie s klasickým otáčkomerom. Najmä vtedy, ak by sa vodič rozhodol použiť napríklad pádla na volante, keďže toto zobrazenie vás od toho doslova odradí.
Samotný infotainment ponúka peknú grafiku, no od Francúzov si prevzal niekoľko neduhov v podobe skrytých a nelogicky rozmiestnených nastavení.
Pod hlavnou obrazovkou sa nachádzajú tlačidlové skratky k jednotlivým funkciám vyhrievania sedadiel a volantu, či nastavení vozidla alebo klimatizácie.
Obzvlášť pochvalu si zaslúži zachovanie ovládania klimatizácie tlačidlami, čo uľahčuje manipuláciu a tiež šetrí nervy z kliknutia na niečo iné, ako ste chceli.
Dominantným je v interiéri tiež originálny trojramenný volant. Ten je prekvapivo na dnešnú dobu tenký a obzvlášť v perforovanej koži výborne padne do ruky.
Rovnako výborne som usadený do anatomicky tvarovaných športových sedadiel, ktoré si zachovávajú komfort na dlhšie trasy a súčasne poskytujú výbornú oporu v oblasti chrbta.
Okrem toho treba dodať, že v čalúnení alcantara vyzerajú naozaj dobre. Nedá mi neporovnávať a tak treba uznať, že sedadlá v Astre sú v porovnaní s 308-kou širšie a tak lepšie padnú aj menej atletickým postavám. O niečo väčší je aj batožinový priestor s objemom 422 litrov, ktorý patrí k tým najväčším v segmente.
Malé srdce, silno bije
Pod kapotou tohto originálneho Nemca bije francúzske srdce v podobe trojvalca PureTech.
Ten disponuje objemom 1199 cm3, výkonom 96 kW (130 koní) a 230 Nm.
Malý agregát má vcelku surový chod a jemne nepokojný voľnobeh. Možno neistý dojem po naštartovaní sa rýchlo nahradí počas samotnej jazdy.
Aj keď sa jedná o preplňovaný motor, malá jednadvojka má rada aj vyššie otáčky a výkon neupadá ani nad hranicou 5 000 otáčok.
Niekto by mohol namietať, že Astra je už veľké auto na tak malý motor, ale rozhodne vám výkon chýbať nebude, keďže agregát je prekvapivo pružný a výborne spolupracuje s 8-stupňovou prevodovkou.
Automat s hydrodynamickým meničom radí hladko a výborne spolupracuje v mestskom prostredí. Napriek tomu, že sa nejedná o dvojspojkovú prevodovku, sú preradenia rýchle a bez zbytočných kopancov.
Nevýhody? Na to, že má agregát objem len 1,2 litra, konzumácia benzínu mu celkom chutí. V mestskej premávke sa naša spotreba pri klasickej jazde pohybovala na úrovni 7 l/100 km.
V mimomestskej premávke bola spotreba pri svižnej jazde na úrovni 5,7 až 6,0 l/100 km v závislosti od dynamiky jazdy.
Astru som prevetral aj na výlete pod Tatrami, kde na tejto 300 km trase bola diaľničná spotreba 6,5 l/100 km. Treba však povedať, že tak ako na okreskách, tak aj na diaľnici som išiel dynamicky, no súčasne v rámci predpisov s dodržiavaním maximálnej povolenej rýchlosti.
Vie byť aj fancy
VERDIKT
TECHNICKÉ ÚDAJE | |||
Opel Astra 1.2 TURBO AT8 Ultimate | |||
Motor | Preplň. benzínový R3, 1199 cm3 | ||
Výkon | 96 kW (130 k) pri 5 500 ot./min | ||
Krútiaci moment | 230 Nm pri 1 750 ot./min | ||
Pohon a podvozok: 8-st. automatická prevodovka, pohon predných kolies, vpredu McPherson, vzadu torzná priečka. Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 225/40 R18. | |||
Batožinový priestor | 422 / 1 339 dm³ | ||
Rozmery: 4 374 × 1 860 × 1 470 mm, rázvor 2 675 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 341 / 1 840 kg, objem nádrže 52 l. | |||
Najvyššia rýchlosť | 210 km/h | ||
Zrýchlenie 0 – 100 km/h | 9,7 s | ||
Spotreba (WLTP) | 5,7 – 5,5 l/100 km | ||
Emisie CO₂ | 128 – 123 g/km | ||
Cena/testované auto | 27 090 €/31 990 € | ||
Konkurenti: | Kia Ceed, VW Golf, Hyundai i30 | ||
HODNOTENIE | 3,5* | ||
Pohon | 6 | ||
Podvozok | 9 | ||
Komfort | 8 | ||
Interiér | 8 | ||
Cena/výbava | 7 | ||
Súčet bodov | 38 | ||
PLUSY: Naladenie podvozoku, Matrix LED svetlomety, sedadlá, 360 stupňová kamera | |||
MÍNUSY: Grafika virtual cockpitu, porvrchová ochrana lesklých plastov v interiéri |
Martin Gašparík
Autá boli moja srdcovka už od malička, keď sme sa hrávali Need for Speed II na prvých počítačoch. Hneď po spravení vodičáku, som mal možnosť ako prvé auto zdielať bratovú BMW E36 328i so samosvorným diferenciálom. Toto auto mi dalo veľkú školu života a odštartovalo moju vášeň pre automobilové závodenie. Naučilo ma jak jazdu driftom tak jazdu na čistú stopu. Neskôr som presedlal do Citroenu Saxo VTS (predný pohon, ľahký hatchback) s ktorým sme získali už cez 30 pohárov v auto slalomových súťažiach. Moje testy budú zamerané najmä na dojmy z jazdy, správanie podvozku a odozvu motora. Ako každý fanúšik rýchlej jazdy mám na 1. mieste Porsche 911 GT3 ( hádam sa raz dostanem za volant 🙂 . Z aut, ktoré som mal možnosť šoférovať sú u mňa v TOP 3 BMW M2, Renault Megane IV Trophy FL. a Toyota Yaris GR 🙂