Z Košíc do Bratislavy len za 20 €? Jazda Mercedesom bola lacnejšia než lístok na vlak
Mercedes-Benz B250e vyniká komfortným podvozkom, priestranným interiérom a prekvapivo nízkou spotrebou.
Pod označením B250e sa skrýva plug-in hybridný pohon s benzínovým štvorvalcom o objeme 1,3 litra.
S jedinou zastávkou sme prešli trasu z Bratislavy do Košíc so spotrebou len 3,2 l/100 km.
Vydané Text: Peter Orosz
Kiežby fungoval každý plug-in hybrid tak dobre, ako ten od Mercedesu. Zatiaľ čo iné automobilky ich robia len z akejsi povinnosti, alebo snahy o zníženie priemerných flotilových emisií, inžinieri v Mercedese mali od začiatku ambíciu využiť potenciál tohto spojenia naplno. Poďme si preto vysvetliť, v čom plug-in hybrid od Mercedesu vyniká.
AKO FUNGUJE?
Začnime tým základným – rýchlym nabíjaním. Konkurenčné plug-in hybridy ponúkajú zvyčajne len možnosť pomalého nabíjania striedavým prúdom (AC), kde sa výkon pohybuje od 3,7 do 11 kW. To znamená, že na plné nabitie budete stále potrebovať aspoň 4 až 7 hodín strávených pri nabíjačke. Pochopiteľne, mnohí majitelia to po čase vzdali a začali jazdiť s vybitou batériou v hybridnom režime, čím sa však začal vytrácať celý zmysel plug-in hybridného pohonu. Skutočnosť zdĺhavého nabíjania odrádzala tiež motoristov žijúcich v panelákoch bez potrebnej infraštruktúry pre nočné nabíjanie.
Plug-in hybridy od Mercedesu sú však známe tým, že súčasťou voliteľnej výbavy môže byť aj rýchlejšie nabíjanie jednosmerným prúdom DC s výkonom 22 kW (v prípade testovaného modelu). To neznie nijak zvlášť revolučne, v praxi však dočerpáte potrebnú energiu už v priebehu 25 minút. A to je čas, ktorý bežne strávite na nákupe alebo v kaviarni pri poobedňajšom Espresse.
Okrem rýchleho nabíjania má plug-in hybrid od Mercedesu ďalšiu nespornú výhodu, ktorou je elektrický dojazd. Plug-in hybridy dnes štandardne zvládnu od 40 do 60 kilometrov na jedno nabitie. Mercedes B250e však v našom teste prešiel takmer 80 čisto elektrických kilometrov v meste, čo mnohým vystačí na 2 až 3 dni bežného dochádzania do práce. To sú skvelé hodnoty, ktoré človeka ďalej motivujú jazdiť hlavne v elektrickom režime.
Mercedes tento dojazd dosahuje aj vďaka inteligentnej rekuperácii. Navigačný systém rozpozná klesanie či vjazdy do obce, kde sa snaží maximum kinetickej energie naakumulovať späť do batérie. V spojení so spaľovacím motorom tiež systém presne vie, kedy je správne chvíľa zobudiť štvorvalec a kedy sa, naopak, spoliehať len na elektrický pohon. Po zadaní cieľa do navigácie MBUX vyráta profil trasy dopredu a naplánuje si využívanie elektrického pohonu tak, aby vám dojazd vystačil presne do cieľa. Výsledkom sú neuveriteľné hodnoty spotreby, ktoré sme sa rozhodli overiť pri ceste z Košíc do Bratislavy.
NAPRIEČ SLOVENSKOM LEN ZA 20 €
Cesta IC vlakom v druhej triede dnes stojí na trase z Košíc do Bratislavy 23 eur. My sme sa pokúsili pokoriť rovnakú trasu a ešte čosi ušetriť. Samozrejme, základnou podmienkou bol odchod s plne nabitou batériou v hybridnom režime, pričom jasnou voľbou (vzhľadom na nižšiu priemernú rýchlosť a prevýšenie) bola južná trasa cez Rimavskú Sobotu, Lučenec, Zvolen a Nitru do Bratislavy. Pred jazdou sme do nádrže natankovali benzín za 20 € (13,4-litra).
Počas cesty sme prísne dodržiavali zásadu nebyť brzdou premávky, ale ani neporušovať rýchlostné limity. Sledovať prácu hybridného pohonu bolo mimoriadne zaujímavé. Pred vjazdom do obce si Mercedes vždy zrekuperoval časť energie a celý úsek prešiel len na elektrický pohon. Potom, pri zrýchlení nad 80 km/h, sa auto samé prepínalo do režimu so spaľovacím motorom. Do Zvolena sme prišli s priemernou spotrebou 3,0 l/100 km.
A prečo spomíname Zvolen? Tam sme si urobili jedinú zastávku na občerstvenie, ako aj dobitie akumulátora. Tu musíme otvorene priznať, že vďaka našej spolupráci so spoločnosťou GreenWay sme za prečerpané kWh nemuseli platiť nič navyše. Majitelia nabíjacích kariet však disponujú mesačným paušálom s predplatenými voľnými kilowatthodinami pre nabíjanie. V bežnom prípade Vás takéto dobitie môže stáť približne 4 eurá (15 kWh kapacita batérie).
Na rýchlostnej ceste R1, a neskôr na D1 smerom do Bratislavy, sme sa rozhodli jazdiť priemernou rýchlosťou medzi 110 a 120 km/h. Čokoľvek nad touto hranicou by sa už zásadne prejavilo na celkovej priemernej spotrebe.
Aké sú výsledky? Na Zlaté piesky sme prišli po 422 prejdených kilometroch s priemernou spotrebou len 3,2 l/100 km. Vzhľadom na prejdené kilometre a výslednú spotrebu nám tankovanie v hodnote 20 € vystačilo na celú cestu z Košíc do Bratislavy. V prípade priamej platby za dobíjanie vo Zvolene si k výslednej sume pripočítajte ďalšie 4 €. Pre referenciu dopĺňame, že týždenný priemer počas celého testu sa pohyboval len na úrovni 3,5 l/100 km.
PRÍJEMNÝ SPOLOČNÍK
Mercedes-Benz Triedy B však nie je len o spotrebe. Počas týždňa nás stihol prekvapiť mimoriadne komfortným podvozkom, ktorý krásne žehlí všetky nerovnosti slovenských ciest. Lepšie by mohlo byť už len samotné odhlučnenie podvozka, do interiéru totiž preniká pomerne výrazné množstvo hluku od cesty a tiež pri prechádzaní cez nerovnosti, čo môže pokaziť (inak prémiový) pocit z jazdy. Prekvapením sú tiež reakcie na akcelerátor, „béčko“ v tomto prevedení dokáže osloviť aj pružným zrýchlením, ktoré nastupuje vďaka elektromotoru prakticky okamžite.
Doslova kráľovský je samotný posed za volantom s nadštandardným vstupným otvorom, vďaka čomu sa do auta vždy jednoducho nastupuje, ak nie dokonca príjemnejšie než v prípade niektorých modelov SUV. Na priestor vpredu sa tu nikto nemôže sťažovať. Zmestila by sa tu aj dáma s veľkým klobúkom, či basketbalista s extrémne dlhými nohami.
Druhý rad sedadiel poskytuje skôr priemernú priestorovú ponuku v oblasti kolien, avšak situáciu zachraňuje posuvná zadná lavica. Na rozdiel od iných plug-in hybridných modelov od Mercedesu, základný batožinový priestor neprekvapí žiadnym schodom ani obmedzeným objemom. Batéria v tomto prípade nezasahuje do vnútorného priestoru.
Peter Orosz
Automobilový priemysel čelí najťažšej skúške od samotného vzniku. Vysporiadať sa musí nielen s novými technológiami, reguláciou či elektrickou revolúciou, ale aj s čoraz častejším prehodnocovaním významu a dôležitosti automobilov v našich životoch. Ako to celé nakoniec dopadne, zatiaľ nie je známe. Transformácia sa však ešte len začína a budem veľmi rád, keď sa na túto cestu vyberiete spolu so mnou. Držte si klobúky!