Test Kia Picanto X-Line 1.0 T-GDi: Toto auto si nás získalo všetkých
73 kilowattov, manuálna prevodovka, tri valce s objemom necelý jeden liter a hmotnosť ľahko prevyšujúca jednu tonu. To je základ zábavného auta do mesta, ktoré si nás totálne získalo.
Kia Picanto v nápadnej žltej farbe vo výbave X-Line s motorom 1.0 T-GDi je vskutku vydarené vozidlo.
Aktualizácia testu zverejneného vo februári 2023
Vydané Text: Erik Stríž
- Kia Picanto je najmenšie auto značky Kia.
- Predáva sa od 12 140 €, teda patrí k najlacnejším novým autám na Slovensku.
- V testovanej verzii X-Line začína na 16 340 € s motorom 1,2 DPi.
- Týždňový test v nás zanechal množstvo dobrých dojmov, predovšetkým oceňujeme vynikajúcu dynamiku a obratnosť.
- Nedostatkom sú najmä priestorové pomery, avšak to je údel celej tejto kategórie.
KIA PICANTO: Ceny, základná výbava a stupne výbav
Kia Picanto má dnes výhodnú trhovú pozíciu: je malé, no lacné, vlastne jedno z najlacnejších. Medzičasom síce automobilka pristúpila k miernemu zvýšeniu cien, čo je nevyhnutný trend v celom autopriemysle nielen na Slovensku – ešte donedávna Picanto stálo menej ako desaťtisíc eur, dnes je to 12 140 €.
V slovenskom predaji sú dostupné štyri stupne výbavy a tri motorizácie, pričom na výber je manuálna aj automatická prevodovka. S najslabším motorom a automatickou prevodovkou Picanto stojí od 13 140 €, verzia s motorom 1.0 T-GDi vychádza na cenníkových 17 840 €, pretože sa kombinuje iba s najvyššími stupňami výbavy GT-Line a X-Line.
Paradoxne sa tento najsilnejší motor nedá kombinovať s automatickou prevodovkou, lenže manuálna prevodovka a spojka od Kie sú natoľko vyladené, že je doslova potešenie s nimi pracovať.
Picanto ponúka vynikajúci pomer hodnoty a ceny, o čom vás presvedčíme v nasledujúcich riadkoch.
MALÝ HATCHBACK VÄČŠINOU STAČÍ
Subkompaktné hatchbacky predurčené do mesta majú svoje početné obmedzenia vyplývajúce z krátkeho rázvoru náprav 2400 mm, úzkeho rozchodu kolies 1403 mm a s tým spojenej neveľkorysej šírky interiéru. Vedľajším (no nie nevyhnutným) dôsledkom je úsporný batožinový priestor – v tomto prípade s objemom 255 litrov, resp. 1010 litrov po sklopení zadných sedadiel.
Kompaktné rozmery sú v skutočnosti problém len vtedy, keď sa auto používa v nesúlade s jeho predurčením. V Picante nebudete sťahovať rodinný dom ani voziť štvorčlennú rodinu na dovolenku, hoci aj tieto úlohy by malé autíčko zvládlo.
Picanto je mestské vozidlo, ktoré oceníte počas obyčajneho rušného dňa plného povinností, na konci ktorého môže byť aj týždenný nákup potravín. S autom sa ľahko parkuje, pohon je nevšedne svižný a kto chce, ten s týmto Picantom môže jazdiť vyslovene ofenzívne, nadmieru dynamicky, až priam športovo.
INTERIÉR
- Hodnotné vypracovanie
- Dobrá dostupnosť a ergonómia ovládačov
- Fajn sedadlá a volant
- Sedenie vzadu je veľmi jednoduché a bez pridanej hodnoty
Už pri prvom nasadnutí za volant vás Picanto prekvapí hodnotným interiérom, ktorý je síce malý a jednoduchší, ale s dobrou ergonómiou, fajn povrchovými materiálmi a celkovou precíznosťou v detailoch. Nie je to luxus, ani sa o neho dizajnéri nesnažili. Napriek tomu pôsobí sympaticky a budí dojem, že vydrží v dobrom stave aj po rokoch a stovkách tisíc kilometoroch.
Zvlášť si pochvaľujeme posed, volant, páku manuálnej prevodovky a celkovo pracovný priestor vodiča.
Sedenie vzadu patrí k tým najjednoduchším na trhu a vlastne neprináša žiadnu pridanú hodnotu v podobe odkladacích pristorov či komfortných prvkov. Je tu elektronické sťahovanie okien a madlá nad dverami. Priestorové pomery sú slabšie, lenže pohodlne sme dozadu namontovali dve full size detské sedačky, pričom medzi nimi ešte ostalo dosť miesta na ruksaky.
Škoda, že sa operadlo stredového sedadla nedá sklopiť do lakťovej opierky. Ak máte malé deti alebo tínedžerov, domnievame sa, že Picanto vám bude dobre slúžiť, akurát nebudete môcť v kufri odviezť dva bicykle – budete si musieť zadovážiť strešné nosiče, ktorých montáž Picanto umožňuje. Takže ani s tou prepravnou kapacitou to nemusí byť vôbec zlé.
JAZDNÉ VLASTNOSTI
- Prekvapivo dynamické a svižné auto
- Max. výkon 73 kW (100 k), 0-100 km/h za 10,3 s
- Výborné vyladenie manuálnej prevodovky a spojky, toto auto vám len tak jednoducho „neskape“
- Krátky podvozok a krátke previsy citeľne uľahčuje parkovanie
- Spotreba je v rukách vodiča, počítajte však s priemerom cca 6,0 l/100 km
Jazdné vlastnosti modelu Picanto sú nepochybne najlepším argumentom v prospech kúpy. Už veľmi dlho sme sa s takto malým autom nezabavili. Vyplýva to z celkového naladenia riadenia, pohonu a podvozka. Picanto do sýtosti využíva svoje malé rozmery a nízku hmotnosť.
Aj s benzínovým motorom s výkonom max. 73 kW máte pocit, že pohon má snáď ešte o 50 koní viac. Nie je to len o kilowattoch a konských silách, ale najmä o krútiacom momente 172 Nm, ktorý je dostupný už od nízkeho spektra otáčok 1500-4000 ot./min. To znamená, že motor prekvapí svojou silou už pri štarte.
Ideálne prevodovanie: jednotka je dlhá a silná, no po uvoľnení spojky autom takmer nikdy netrhne. Na trojke môžete jazdiť prakticky celý čas v meste, úplne bez problémov ju môžete nechať zaradenú v rozpätí 30 až 70 km/h, teda takmer celé mestské spektrum. A keď vyrazíte medzimesto, pri rýchlosti 100 km/h na päťke motor pracuje na lahodných 2100 ot./min, teda stále v spektre maximálneho krútiaceho momentu a vy môžete predchádzať bezpečne a s prehľadom.
Samozrejme, že malý podvozok, torzná náprava vzadu a pohon predných kolies dávajú za vznik nedotáčavosti, ktorá je pri dynamickej jazde nápadne prítomná – ak jazdíte sami, je to celkom zábavné, lenže s pasažiermi a najmä deťmi by ste mali jazdiť opatrnejšie, než na väčších modeloch Rio a Ceed.
SPOTREBA: Náš test, ktorý sme realizovali v chladnom počasí na zimných pneumatikách, sme bilancovali priemernou spotrebou benzínu 6,1 l/100 km. Auto sme zvlášť nešetrili, považujeme teda tento výsledok za údaj, ktorý by ste mohli očakávať, keď sa rozhodnete pre kúpu tejto verzie modelu Picanto.
Keď sme sa snažili o dosiahnutie čo najnižšej spotreby, palubný počítač v meste vykázal priemerných 5,3 l/100 km, avšak jazdili sme s veľmi ľahkou nohou. Ak ste zvyknutí jazdiť cielene šetrne, spotreba celkom určite klesne pod uvedených 6 l/100 km.
Nepriaznivo hodnotíme výkon diaľkových svetlometov, ktoré sú v porovnaní s tými stretávacími doslova žlté – dôsledok použitia aj LED techniky, aj halogénu. Takisto nás obťažoval systém auto štart stop, ktorý zhasínal motor v nevhodných momentoch a potom spôsoboval krátke zdržanie.
ZHODNOTENIE
Týždňová skúsenosť Kia Picanto 1.0 T-GDi 73kW X-Line bola pre nás nevšedným osviežením a veľkým potešením.
Hoci sme spočiatku nevedeli prísť na chuť jej dizajnu, napokon v nás svojimi početnými kladmi vzbudila také sympatie, že aj vzhľad sa nám začal pozdávať.
Ak máte záujem kúpiť si nové malé auto, Kia Picanto by mala byť na vašom zozname kandidátov.
Medzičasom unikli na internet fotografie novej Kia Picanto po facelifte, ktorý je nevšedne rozsiahly.
Erik Stríž
Erik Stríž je motoristický novinár, redaktor denníka Autoviny.sk a redaktor časopisu auto motor a šport. Pripravuje témy, aktuality a testy automobilov. Zvýšenú pozornosť venuje legislatíve súvisiacej s dopravou a bezpečnosti.
Zaujíma vás riešenie dopravného problému alebo pre nás máte tip na článok? Napíšte na tip@motoristickynovinar.sk