TIPOvali ste správne? / Dlhodobý test Fiat Tipo Cross kombi (RED)
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2023.
Čo môže byť silnou stránkou Fiatu Tipo Cross kombi? Okrem tých zjavných vecí ako napríklad veľký batožinový priestor?
Unikátny mild-hybrid a prekvapenia na diaľnici
Vydané Text: Juraj Hrivnák
Mesiac s fešne červeným Fiatom Tipo Cross nám už uplynul a prišiel čas na prvé pozorovania a možno aj verdikty.
Praktická kombi karoséria s podvozkom zvýšeným o 7 centimetrov a štýlovým oplastovaním k tomu by mnohým napovedali, kde sa Tipo Cross cíti ako doma a aké sú jeho silné stránky.
Lenže nebuďte si takí istí! Najprv však treba vyriešiť jednu hlavnú záhadu.
Inzercia
Unikátny mild-hybrid
Fiat oficiálne označuje toto Tipo za mild-hybrid. Pre pripomenutie, mild-hybridy využívajú integrovaný štartér-generátor (ISG) poháňaný remeňom miesto alternátora a malú batériu, do ktorej dokážu ukladať časť energie z brzdenia. Vtedy ISG funguje ako alternátor – vyrába elektrickú energiu z točiaceho sa motora.
Lenže krása ISG spočíva v tom, že svoju funkciu dokáže aj „otočiť“. Vtedy sa dokáže ISG roztočiť, čím posiela energiu do remeňa a pomáha roztáčať motor. Posiela tak energiu nazhromaždenú z brzdenia späť do pohonného reťazca, čím šetrí palivo a dodáva motoru výkon tam, kde ho spaľovací motor nemá – zväčša v nízkych otáčkach, alebo v prechodových režimoch, kým napríklad turbodúchadlo nedosiahne požadovaný plniaci tlak.
Lenže Tipo dokáže niečo, čo nezvládne žiaden iný mild-hybrid, o ktorom viem: dokáže sa hýbať na čisto elektrickú energiu.
Iné mild-hybridy to nedokážu, pretože ISG roztáča najprv motor a až potom kolesá. Tipo však má ISG a k tomu ešte aj malý elektromotor medzi spaľovacím motorom a prevodovkou, ktorý sa dá od motora odpojiť pomocou spojky.
Motor tak môže stáť a elektromotor poháňa kolesá cez prevodovku. Šikovné! Je pravda, že Taliani si s naladením systému nedali veľa námahy a najmä v režimoch jazdy, keď neustále jemne pridávate, alebo brzdíte (tzn. pri jazde v meste, v dopravnej zápche), cítite pripájanie a odpájanie spojky, radenie prevodových stupňov 7-stupňovou dvojspojkovou prevodovkou, skrátka cítite, že sa pod vami niečo deje a auto občas trochu kopne, aby vám pripomenulo, že je stroj.
Podľa Fiatu tento systém funguje veľmi dobre. Priemerne vraj až 47 % času jazdíte s vypnutým spaľovacím motorom. V prípade, že jazdíte v meste, je to vraj až 62 %. A to nie je málo.
V praxi je zvláštne, že otočenie kľúčika v spínacej skrinke rozožne iba nenápadné svetielko na palubovke s nápisom Ready a motor sa zapne už po pár metroch jazdy.
Avšak očakávať od 15 kW elektromotora, že vami nejako razantnejšie pohne, je nereálne. Oveľa rozumnejšia stratégia je pomôcť spaľovaciemu motoru pri rozjazde, a potom pomáhať s udržiavaním rýchlosti pri ustálenej jazde.
A presne tak to aj funguje. Batéria sa podľa palubného počítača dokáže pri rekuperácii nabíjať výkonom až 15 kW, čo je celkom zaujímavý údaj.
Bodaj by bol spojený s istejším brzdovým pedálom. Pri kombinácii okresiek a mestskej prevádzky sa však spotreba ustálila na hranici 5,8 l/100 km bez toho, aby sme sa nejako obmedzovali. A to považujem za dobrý výsledok.
Prekvapenie!
Najmä vzhľadom na to, že v pohonnej jednotke Fiatu Tipo sa schováva malý diablik. Naozaj malý a ozaj iba diablik, ale predsa. Len treba načrieť za polovicu dráhy plynového pedála, aby ste ho našli. V prvej polovici sa zdá, že motor je lenivý a nechce sa mu. A ani vás nemotivuje tlačiť viac.
Avšak skúste to a zrazu sa zobudí. A zatlačí vás do sedadla viac, než by ste čakali. Žiadna divočina, len to doslova prekoná očakávania. Predbiehacie manévre sú vďaka elektrinou sprístupnených 240 Nm a nie vysokej hmotnosti celkom bezproblémové, pričom osobne ma prekvapila aj dynamika pri diaľničných rýchlostiach.
Človek pri tom opatrnom pohýnaní v meste, keď sa snaží neprebudiť motor, aj zabudne, že pod kapotou má zdravý preplňovaný štvorvalec s objemom 1,5 litra, aj keď na voľnobehu občas práve zdravé zvuky nevydáva. Na diaľnici však doslova ožije.
A čo je ešte prekvapivejšie, Tipu Cross sa na diaľnici páči tiež. Je prekvapivo dobre aerodynamicky odhlučnené. Nadmerne nepočuť ani kolesá a dokonca aj sedadlá si s mojím chrbtom rozumeli aj po pár hodinách. Diaľničná spotreba sa pohybuje v okolí 6 l/100 km, čo je takmer zázrak. A dynamika je ozaj slušná. Tipo schuti zrýchli aj zo 130 km/h. Kto by tipoval, že jeho druhým domovom bude diaľnica? Ja rozhodne nie!
Ozajstný domov
Jeho skutočným domovom je však mesto, s ktorým si jeho zvýšený podvozok skutočne dobre rozumie. Nerovnosti hltá rýchlo a rázne. Nie je najmäkšie a najkomfortnejšie, ale zároveň nemáte pocit, že si jazdou po zlých cestách ubližujete. Tipo Cross sa s nimi skrátka vysporiada. Pruženie a tlmenie sú ozaj jeho silnou stránkou.
Prekvapivo sa ani v zákrutách veľmi nenakláňa. To však neznamená, že ich vyslovene obľubuje. Zvládne, čo treba, ale nedotáčavosť prichádza skôr, než by ste čakali. Avšak Tipo vám oznamuje limity svojej prednej nápravy vopred a dôrazne. Síce nie cez volant, ale pišťaním pneumatík.
Vo volante veru veľa informácií nehľadajte. Naopak, aj posledné zvyšky spätnej väzby si môžete v mestských režimoch z riadenia vyčistiť stlačením tlačidla City. A to nie je kritika. Pre starších ľudí, či ženy, je to dokonca užitočná funkcia. V režime City totiž môžete volant ovládať doslova dvoma prstami, čo veľmi zľahčuje parkovanie a manévrovanie. Skvelá funkcia! Až sme prekvapení, že ju konkurencia ešte neokopírovala. Čo nás čaká ďalej? V poslednej časti Tipo riadne naložíme a vyskúšame či bude motor rovnako spokojný aj pod väčšou záťažou. Sledujte nás aj naďalej!
Plusy a mínusy (3 000 km) | |
+Pozícia za volantom +Objem kufra +Variabilné dno +Ľúbivý dizajn +Ľahké nastupovanie +Jednoduché ovládanie +Veľkorysá záruka +Dobré odhlučnenie +Zaujímavá výbava |
– Tvrdé plasty – Kalibrácia pohonu – Nevyhlo sa zdražovaniu |
Fiat Tipo Cross (RED) 1.5 MHEV 130 k 7° DCT: Technické údaje
- Motor preplň. benzínový R4, 1 469 cm3
- Výkon 96 kW (130 k)
- Krútiaci moment 240 Nm pri 1 500 ot./min.
- Pohon a podvozok: 7-st. automatická dvojspojková prev., pohon predných kolies, vpredu MacPherson, vzadu náprava s torznou priečkou.
- Brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Pneu. 215/55 R17.
- Batožinový priestor 550/– dm³
- Rozmery: 4 583 × 1 818 × 1 548 mm, rázvor 2 638 mm, pohotovostná/celková hmotnosť 1 380/1 880 kg, objem nádrže 50 l.
- Najvyššia rýchlosť 199 km/h
- Zrýchlenie 0 – 100 km/h 9,4 s
- Spotreba (WLTP) 5,1 – 5,3 l/100 km
- Emisie CO2 116 – 120 g/km
- Cena 24 650/29 850 €
Fiat Tipo Cross (RED) 1.5 MHEV 130 k 7° DCT: Náklady na ročnú prevádzku
- Palivo (benzín 95) 1 318 € (5,2 × 150 × 1,69)
- Poistenie (Kooperativa) 578,48 €
- Pneumatiky + 2 × prezutie
(Mikona) 201,60 €
(Barum Polaris 5; 384 € sada)
Zdroje: auto motor a šport č. 6/2023