Na bojovom chodníku / Test Indian Sport Chief
Keď sa indiáni vybrali na bojový chodník, bolo jasné, že niekde bude nepríjemne veselo. Keď však naštartujete Indian Sport Chief, pripravte sa na to, že sa vám rozšíri úsmev do nebývalých rozmerov.
Odomkli sme celý článok z auto motor a šport č. 6/2023
Vydané Text: Martin Šebesta
Zážitok spojený s motocyklom Indian Sport Chief sa začal oveľa skôr, ako som na neho v Ostrave nasadol. Už od prvých informácií, ktoré sa začali objavovať začiatkom roka, bolo jasné, že tento stroj bude niečo špeciálne.
Veď zakomponovať 1,9-litrový dvojvalcový motor do rúrkového rámu, to chce veľa odvahy a konštruktérskeho umu. Teda, ak nechcete, aby sa vám motocykel v zákrutách a pri brzdení vlnil ako latinská tanečnica.
Zažil som to raz a stačilo. Pridajte si k tomu krútiaci moment 162 Nm a je vám jasné, že pod pravou rukou máte kľúč k nekonečnej zábave.
Inzercia
ZÁŽITOK Z NÁVŠTEVY
Spôsob, ako sa dostať k Indianu Sport Chief tak, aby ste si ho mohli prečítať v tomto vydaní, skrýval niekoľko prekvapení.
O tom, že predajňa Indian v Ostrave patrí medzi najštýlovejšie, aké si viete predstaviť, som počul už dávno. Industriálne prostredie bývalých uhoľných baní vytvára nenapodobiteľnú atmosféru a samotná predajňa v bývalej kompresorovej stanici, kde sa vháňal vzduch do šachty, umocňuje zážitok z kontaktu s motocyklami. Vôňa oleja a kovu, patina starých strojov a tehlová architektúra.
Do toho štýlové motocykle Indian, množstvo doplnkov, možnosť zakúpenia oblečenia a pre značku zapálený predajca, ktorý vám ponúkne vynikajúcu kávu. Pozriete si fotky na našom facebooku a pokiaľ patríte medzi nadšencov motocyklov a industriálneho prostredia, tak do Ostravy určite zavítajte.
V priestoroch bývalých baní sa koná mnoho kultúrnych podujatí vrátane nezameniteľného letného hudobného festivalu Colours of Ostrava koncom júla.
VŠETKO PRE TECHNIKU
Vytvoriť motocykel tejto kategórie, ktorému by označenie Sport aj naozaj pristalo, nie je vôbec jednoduché. Hmotnosť a nízke ťažisko tvoria základné rámce, napĺňa ich veľký motor a neodmysliteľný pohon zadného kolesa ozubeným remeňom. Dnes remene využívajú zosilnenie kevlarovými vláknami, no i tak im nezávidím prenášanie toho mohutného krútiaceho momentu.
A ten podvozok! Nielen, že musí udržať na ceste 311 kg motocykla bez jazdca, ale aj dovoliť s ním jazdiť tak, aby slovo Sport nebolo iba o naháňaní rýchlostí v priamke. Na to slúži vpredu obrátená vidlica Kyb, vzadu tlmiče Fox s oddelenou nádobkou. Áno, stále hovorím o motocykli z kategórie CCC (Chopper, Cruiser, Custom), nepreskočil som k športovým.
Zadné odpruženie zároveň vytvára podmienky, aby sa motocykel mohol do zákruty viac nakloniť. Vidím v niektorých očiach záblesk zo škrtnutia stúpačky o zem? Neviem, prečo by ste to robili, ale cítim silný potenciál, že by to šlo. Indian Sport Chief si ctí klasické tradície, no pristupuje k nim nanajvýš moderne.
Čiže síce vidíte veľký motor s dvoma valcami, no nevyrušujú vás žiadne káble. Konštruktéri všetko krásne usporiadali a upratali tak, aby motocykel vyzeral maximálne čisto. A ukazovateľ? Klasika – jeden budík, ktorý vám povie všetko. Moderna – je digitálny, s vysokým rozlíšením, môžete ho ovládať aj v rukaviciach a povie vám naozaj všetko, čo by ste mohli potrebovať. Dokonca si môžete prepínať spôsob zobrazenia.
Od viacerých údajov na jednom mieste, až po úplne čistý otáčkomer doplnený o digitálny rýchlomer. Tak si prídu na svoje milovníci tradície, moderny, ale aj rôzneho množstva informácií. Navyše si na displeji prepnete aj jazdné režimy, nechýba ani spárovanie s mobilným telefónom a v podporovaných krajinách vám Indian Sport Chief zobrazí aj mapu s navigáciou.
Asi ťažko by ste od motocykla (akéhokoľvek) mohli chcieť viac. Azda už iba o čosi plynulejší chod ručičiek, no to nepovažujem za najpodstatnejšiu vec na svete. Na motocykli sa jazdí a len občas hodí očkom či sa ešte stále pohybujete v legálnych hraniciach.
Všetko ostatné, vrátane prázdnej nádrže, sa ohlási v momente, keď to bude potrebné. Dokonca aj taký milý detail ako ukazovateľ zapnutej smerovky. Keď ju zapnete, zobrazí sa na príslušnom okraji displeja. Po jej vypnutí zmizne. A o to sa nemusíte ani veľmi starať. Indian ju dokáže podľa uhla náklonu vypnúť aj sám.
PODĽA VÁŠHO GUSTA
Po dostatočnom kochaní sa ostravskou predajňou a príjemnom rozhovore vyrážam na cestu. Oblečený v cestovateľskej kombinéze a po odídení lejaku. Jedného z mnohých, ktoré cestou do Bratislavy stretnem.
Kľúč som zazipsoval do jedného z mnohých vreciek. Bezkľúčové štartovanie patrí medzi mnohé technologické vymoženosti Indiana, čo s radosťou vítam a počas jazdy ešte mnohokrát ocením.
Cesty mokré, motorka neznáma a ťažká, s vysokým krútiacim momentom. Ideálna kombinácia na to, aby som aspoň zo začiatku jazdil nanajvýš opatrne a obozretne. Po pár kilometroch ma kamaráti zo sprievodného auta (nejako som sa do Ostravy dostať musel) so smiechom zastavujú a ukazujú mi fotku vlastného chrbta. Sport Chief má totiž veľmi krátke blatníky. Vyzerá to štýlovo, no prúdu vody od zadného kolesa to nevysvetlíte. Tak si v hlave premietam scénu z filmu Obecní škola s otázkou „Kde jsou moje blatníky?“.
Nebol by to Indian, keby nemal odpoveď. Tvar blatníkov je na vás. Môžete si vybrať kratšie alebo dlhšie, sedadlo sólo, alebo pre dvoch. A ak máte ako ja dlhé nohy a nevyhovovalo by vám umiestnenie stúpačiek, aj to sa dá hravo vyriešiť ich posunutím dopredu.
To som sa dozvedel od ďalšieho zapáleného nadšenca v bratislavskej predajni, kde som motocykel vracal. Hovoril som mu totiž, že som sa trochu trápil s posedom. Pokrčené nohy, najmä ľavá, mi trochu spôsobovala problém pri radení z jednotky do dvojky. Inak bolo všetko bez problémov.
Po nejakom čase som si našiel vhodnú polohu a dalo sa to. Musíte sa však pripraviť na to, že medzi jednotkou a dvojkou treba prekonať dlhšiu dráhu a na stláčanie spojky je fajn zaradiť do jedálnička aj výdatnejšiu stravu.
Keď si budete vyberať vlastného Indiana, poriadne si vyskúšajte viaceré možnosti nastavení. S dlhými nohami budete chcieť stúpačky vpredu, nižšie postavy ich ocenia na pôvodnom mieste. Len to treba skúšať a komunikovať.
NOVÉ DIMENZIE JAZDY
Jazdiť v peknom počasí, keď svieti slnko, dokáže každý. Všetci by sme si predstavovali 25-stupňové teploty, suché cesty a prehľadné zákruty. Lenže to by bola po čase nuda. Preto občas nezaškodí vyskúšať niečo iné a vystúpiť z komfortnej zóny. A posunúť vlastné vnímanie svojich schopností. Napríklad jazdou z Ostravy do Bytče cez horské priechody Bílá a Makov. Jeden krajší ako druhý.
S kvalitnou cestou, krásnymi zákrutami a prírodnou scenériou, ktorú chcete zažívať opäť a znova. A že mi tam lialo? Nuž, niekedy si počasie nevyberiete. Indian Sport Chief sa však prejavil ako vynikajúco naladený stroj.
Na spoľahlivé brzdenie netreba veľa sily a keď jazdíte s citom, užijete si aj jazdu v daždi. Vlastné odporúčanie – rukavice s nepremokavou membránou a stieračom na ľavom ukazováku sú fantastická vec.
Doteraz testované motocykle značky Indian mali vždy o čosi kratšie pruženie, takže na dlhšie výlety to veľmi nebolo. Tentoraz som mal vzadu pružiny s vyšším zdvihom. Okrem už spomínaného hlbšieho náklonu sa prejavovali aj lepším pružením nerovností, takže tých takmer 280 km nebolo vôbec žiadnym utrpením, skôr príjemnou jazdou a zastavoval som nútene vtedy, keď si to vyžiadala prázdna 15,1-litrová nádrž.
Na diaľnici, kam som sa dostal hneď za Bytčou, som skúšal rýchlostné schopnosti športového Indiana. V serpentínach sa ukázalo, že pod 2 000 ot./min. už veľká hmota potrebuje viac času, aby sa roztočila.
Čiže treba držať motor nad touto hranicou, veď krútiaci moment vrcholí pri 3 200 ot./min. No a diaľnica? Ani tam sa tento produkt najstaršieho amerického výrobcu motocyklov nestratí. Nad 4 000 ot./min. sa už trochu rozmaže obraz v spätných zrkadlách a pridá sa viac vibrácií, no aspoň viete, že idete nad limitom.
Indian Sport Chief však nijako neopúšťa svoj pokoj a pokojne si spieva svoju divokú pieseň o odvážnych bojovníkoch, ktorí sa nepozerali na prekážky, pretože mali svoj jasný cieľ. A pri jeho dosahovaní im vôbec neprekážala nepriazeň počasia. Ak sa na diaľnicu vyberiete v priaznivom počasí, musíte rátať iba s väčším odporom vzduchu. Rýchlosť totiž závisí od toho, ako sa viete držať.
Čo viac si možno priať ako špičkové komponenty podvozka. Lepšie brzdy ako Brembo asi ťažko nájdete. K tomu obrátená vidlica vpredu, zvýšený chod tlmičov vzadu vrátane externej nádobky a hneď je jasné, že tento podvozok zvládne mnohé nároky. Pohon zadného kolesa ozubeným remeňom patrí v segmente k povinnej jazde.
Indian Sport Chief má totiž nad legálnou rýchlosťou k dispozícii ešte 2 000 otáčok a je iba na vás, ako sa ich rozhodnete využiť. Mne sa vďaka tomuto zážitku podarilo objaviť nové dimenzie jazdenia, ktoré by som asi na tomto druhu motocykla nehľadal.
Dážď nespôsobil to, že by som niekde zastavil a prečkal. To nemalo zmysel. Nakoniec som v Bratislave zosadol mokrý, no so širokým úsmevom a množstvom zážitkov, ktoré by som inak nezískal. Indian Sport Chief sa ukázal ako technicky veľmi dobre zvládnutý stroj s množstvom potenciálu, ako vás na vašich obľúbených cestách zabávať.
Zistenie, že zábava sa nemusí končiť s prvými kvapkami dažďa, len rozširuje záber jeho schopností.
Technické údaje Indian Sport Chief
- Motor V2, 1 890 cm3
- Výkon – Krútiaci moment 162 Nm pri 3 200 ot./min.
- Pohon zadného kolesa 6-st. prevodovka, ozubený remeň
- Pneumatiky predná; zadná 130/60 B19; 180/65 B16
- Objem nádrže 15,1 l
- Pohotovostná hmotnosť 311 kg
- Cena od 21 990 €
Zdroje: auto motor a šport č. 6/2023