Rodinný minivan sa v novej generácii jasne radí do rodiny moderných áut značky Kia, dizajn od Petra Schreyera je evidentný pri prvom pohľade na tigrí nos masky chladiča a štandardne montované LED denné svetlá. Oproti predchodcovi sa nový Carens zmenšil v každom smere, len rázvor narástol o 5 centimetrov. Vďaka zníženiu výšky ani nepôsobí ako minivan, ale skôr ako veľké kombi a na rozdiel od súrodencov nemá agresívny výraz, ale tvári sa celkom priateľsky.
Hlavnou úlohou Carensu je slúžiť rodine, ktorej má poskytnúť dostatočne veľký a praktický priestor. To do bodky spĺňa, hlavne vpredu sú sedadlá naozaj štedré a príjemne sa v nich bude sedieť aj dobre živeným hlavám rodiny bez toho, aby ich niečo obmedzovalo. V druhom rade sa nachádza trojica sedadiel, ktoré možno samostatne posúvať a sklápať vo veľkom rozsahu. Stredné sedadlo sa sklopením dá premeniť na širokú lakťovú opierku s držiakmi na poháre, jedlo si môžu pasažieri vzadu rozložiť na sklopných stolčekoch. Posádka je v kabíne obklopená kvalitne spracovanými a hodnotne vyzerajúcimi materiálmi, pre rodinu bude interiér veľmi príjemným priestorom pre život na cestách.
Za príplatok 650 € ponúka výrobca do Carensu aj tretí rad sedadiel, my sme skúšali päťmiestnu verziu. V tej má auto 536 dm3 batožinový priestor, ktorý možno posunutím zadných sedadiel ešte rozšíriť, pár praktických oddelení je aj pod podlahou. Do kufra je dobrý prístup cez veľké dvere, ktoré sa otvárajú vysoko dohora a ľahko sa s nimi manipuluje, sklopením zadných sedadiel vznikne dokonale rovná plocha. Ako sa na rodinné auto patrí, dostatok miesta na odloženie drobných predmetov je aj v interiéri, dokonca aj pod nohami zadných pasažierov.
Ako auto primárne pre rodinu nie je Carens stavaný na športovú jazdu, jeho silnou stránkou je komfort. O menších nerovnostiach posádka ani nevie, aj tie väčšie sú veľmi dobre utlmené a pri normálnej jazde na nich kolesá neodskakujú od cesty. Zadná náprava však už nie je viacprvková, ako mal predchodca, novinka má jednoduchšie vlečené ramená a torznú priečku. Mäkšie naladenie pruženia sa prejavuje v menšej suverenite auta v ostrých zákrutách, v triede MPV však ide o štandard.
Testované vozidlo malo pod kapotou výkonnejší turbodiesel s objemom 1,7 litra, naladený na 100 kW. Pre auto tejto triedy je to z ponuky motorov najlepšou voľbou, slabší variant by už s ťažkým Carensom mal oveľa viac práce. Motoru vyhovujú nízke otáčky, maximálny krútiaci moment má už pri 1 750 otáčkach za minútu. Turbodiesel 1.7 CRDi nepatrí medzi najkultivovanejšie, výraznejší hluk sa však šíri do kabíny iba po naštartovaní studeného motora a pri zrýchľovaní, pri konštantnej jazde sa stíši. V skúšanom aute bol motor spojený so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou s presným chodom páky v kulise, v tejto kombinácii sme so spotrebou podľa palubného počítača neprekročili 6 litrov na 100 km.
V konkurencii segmentu MPV Kia Carens nijako extra nevyniká, avšak všetky úlohy, ktoré by mu mohla priemerná rodina zadať, splní s prehľadom. K tomu pridáva sedemročnú záruku, priaznivú cenu a výhodné balíky výbavy, ktoré z neho spravia naozaj schopné auto pre každú príležitosť.
\+ Vnútorný priestor, jazdný komfort, variabilita interiéru, bohatá výbava
\- Zvukový prejav motora, horší výhľad šikmo vpred a dozadu
Text a foto: MIR