Príchod Hondy Crosstourer znamenal pre japonského výrobcu krok novým smerom. Štvorvalec do V, kardan a dvojspojkovú prevodovku totiž doteraz v cestnom endure ešte neskĺbil.
Honda Crosstourer, ktorá v litrovej objemovej kategórii nahrádza legendárny model Varadero, sa radí do čoraz populárnejšej triedy cestných endúr. Štvorvalec do V má objem 1 237 cm3, výkon 95 kW (129 k) a krútiaci moment 126 Nm, čo bohato postačuje na všetky nároky cestovateľov. Od pokojného presúvania sa mestom cez diaľkovú turistiku až po ostré jazdy po horských priesmykoch.
Na stroji sa sedí vysoko, čo poskytuje veľmi dobrý výhľad do okolia. Pohotovostná hmotnosť 285 kg si pri manipulácii na mieste vyžiada buď dlhšie, alebo silnejšie nohy. Nevýhoda hmotnosti sa našťastie po rozjazde stráca.
Testovaný Crosstourer dostal príplatkovú dvojspojkovú prevodovku, čiže si treba zvyknúť na pár odlišností. Pred ľavou rukoväťou chýba spojková páčka a pred ľavou nohou radiaca páčka. Prvé rozjazdy a štartovania bude teda sprevádzať zopár hmatnutí do prázdna, rýchlo si však na od nich odvyknete. Dlhšie môže trvať zvyknutie si na skriňu prevodovky pred pravou nohou, do ktorej sme pri jazde zakopávali.
Zvyk si vyžaduje aj zžitie sa s radením. Môžete ho prenechať na automatiku v pokojnom a športovom režime, alebo vziať veci do vlastných prstov a radiť tlačidlami. Po asi 700 km testu sme sa s elektronikou zhodli na športovom režime zlepšenom o občasné vlastné zásahy.
Jazda je pohodlná a Crosstourer sa najlepšie cíti na ceste, aj keď s prehľadom zvládne aj výlet na nespevnené cesty, kde sa o pokoj zadného kolesa stará vypínateľná trakčná kontrola. Obrátená predná vidlica predurčuje Hondu na svižnú jazdu po horských priesmykoch, na výjazde zo zákrut oceníte okamžitý ťah motora prenášaný kardanovým hriadeľom a v krízových situáciách vám pomôže brzdná sústava spájajúca predné a zadné koleso, sériovo doplnená o ABS.
Honda Crosstourer môže osloviť mnohých, aj keď vysokým bude prekážať ostrý uhol v kolene. Všetci ostatní ocenia jej pohodlie, kultivovaný ťah motora a pokojné jazdné vlastnosti. Na zváženie je prevodovka. Ak ste odchovaní motocyklami a radenie považujete za súčasť zážitku, odporúčame manuál. Automat je pre pohodlných, prípadne pre tých, ktorí toho veľa nenajazdili a nemajú správne radiace návyky. My by sme radšej cenový rozdiel 1 000 eur premenili na benzín a jazdenie po zákrutách.
Text a foto: Martin Šebesta
Technické údaje: Honda Crosstourer DCT Motor Usporiadanie/palivo V4/benzín Zdvihový objem (cm3) 1 237 Výkon (kW/k) 95/130 pri ot./min. 7 750 Krútiaci moment (Nm) 126 pri ot./min. 6 500 Podovozok Predné zavesenie teleskopická vidlica USD Zadné zavesnie odpruženie Pro-Link Brzdy vpredu/vzadu dvojkot./jednokot. Pneu vpredu/vzadu 110/80 R19 / 150/70 R17 Prevodovka A6 Pohon kardanovým hriadeľom Karoséria Dĺžka x šírka x výška (mm) 2 285 × 915 × 1 335 Rázvor (mm) 1 595 Výška sedadla (mm) 850 Prevádzková hmotnosť (kg) 285 Objem nádrže (l) 21,5 Cena Základná cena verzie (€) 13 390 Testovaný exemplár (€) 15 590