Nadupaný trpaslík, vytrénovaný atlét, neúnavný vytrvalec i obdivuhodná masa svalov – vskutku podivnú zostavu prilákala túžba po maximálnej rýchlosti. Táto večne príťažlivá téma stvorila kreácie, ktoré sme bez milosti dotlačili až na maximum. Ručičky tachometrov sa na ovále Nardo zastavovali skutočne až na limite.
Porsche Cayenne Turbo sa v dielňach firmy Speedart poctivo pripravovalo. Výkon zvýšený z 500 na 560 koní, titánový výfuk so zníženým protitlakom, štvorica odľahčených škrupinových sedadiel (detail, ktorý na váhe zrazil celých 100 kilogramov). A potom toto. Strémované SUV sa rozhodlo vypovedať poslušnosť tesne pred nástupom na scénu. Teraz tu len stojí na príjazdovej ceste očakávajúc senzáciechtivých fotografov, pred ktorými nemá šancu ujsť.
Šéf tímu Björn Striening má zrazu plné ruky práce a jeho kolegovia len ťažko skrývajú pot na čele. „S týmto určite nevytiahneme 300 km/h, ale aspoň vám ukážem, ako bezproblémovo fungujú naše úpravy,“ hovorí Striening popri skrutkovaní. Popoludnie bude ešte poriadne dlhé.
Jeho Cayenne však nie je jediným Porsche. Klasická 911 totiž nikdy nemôže chýbať. Dnes tu máme exemplár od 9ff, ktorý šéf firmy Jan Fattauer osobne doviezol na prívese za VW Multivanom až sem do južného Talianska s jediným cieľom – prekonať 400 km/h. Nie je tu prvýkrát. Prevažne oranžový stroj vychádza z verzie GT3, podrobil sa však redukčnej diéte a pritvrdeniu podvozka. Oproti minulému roku sa však zmenil obsah nádrže. Boxeru teraz chutí palivo E85, ktoré má nižšiu teplotu horenia. V záujme lepšej ovládateľnosti sa v 9ff tiež rozhodli trochu zredukovať výkon motora. Z 1 200 na 900 koní.
Beštia je to však stále rovnaká. Z nuly na 300 km/h zrýchli za 19,3 sekundy. Z kokpitu máte pocit, ako by vás zavreli do guľky, ktorú sa chystá krupier vhodiť do rulety. Len jediný moment a zrazu sa celý svet točí akosi rýchlo. Celé je to sprevádzané neskutočným hlukom sťa z preťaženej klampiarskej dielne. V aute sa pritom nič ani len nepohne, tak tuho zmontovaný stroj len sotva nájdete. Všetko do seba presne zapadá až do momentu, keď sa rýchlomer zastaví. Tých 388,1 km/h je však málo. Auto musí z dráhy dole a dostane iné zadné krídlo. Speedart stále opravuje…
Dilemu s krídlami v MTM riešiť nemuseli. Na ich Audi A1 totiž niet na také veci miesta. Len tak-tak sa do trojdveráčika zmestil aj 2,5-litrový turbopäťvalec z TT RS. Poriadna porcia pre ten priestorček pod kapotou, nehovoriac o prednej náprave. Roland Mayer však zvláda takéto veci s prehľadom. Preto nás vôbec neprekvapilo, že výkon zdvihol z 350 koní na 500 a medzi predné kolesa namontoval diferenciál s uzávierkou od firmy Drexler. Napriek tomu sa 19-palcové obutie vpredu nemá na čo tešiť. Z blatníkov z uhlíkových vlákien ešte sála teplo. Zrejme ich vytiahli z autoklávu iba chvíľu pred cestou. Ďalším zaujímavým detailom sú brzdy s osempiestikovými strmeňmi. Hádam sa táto guľka po svojom meranom kole dokáže aj zastaviť. Podstatnejšie je však udržať stabilitu. Krídlo, ako sme už spomínali, tu miesto nemá. Všetko je preto na podvozku a difúzore. Povrch Narda však nevyniká hladkosťou. Až pri 324 km/h sa cítime bezpečne. Áno, doteraz to bol boj. Rýchlosť musíme už hodnú chvíľu sledovať len cez GPS, pretože štandardný rýchlomer má strop pri 240 km/h.
Nad 300 km/h sa chce dostať aj VW Scirocco R v úprave od Mathilda Racing. Teda podľa šéfa rodinného tímu Michaela Paatza musí. Hrdý na svoj výtvor si pre šťastie doniesol aj dvojročnú dcérku, ktorá dala projektu meno. V základe má Scirocco R 265 koní, po úprave od HGP už dvojspojkovú prevodovku zamestnáva 450 koní. Úprava je dôsledná vrátane bezpečnostnej klietky a škrupinových sedadiel so štvorbodovými pásmi. Toto auto nesmie zlyhať.
Na trati však prichádza sklamanie. Iba 293,7 km/h a už ani o desatinku viac. Príčinou je masívny hnací hriadeľ, ktorý nenápadne prederavil hadicu turbodúchadla. Maximálnych 7 400 otáčok je už nereálnych. Je až zázrak, že Volkswagen sa napriek tomuto rozbehol až na takú rýchlosť namiesto toho, aby nejakým neprirodzeným zvukom dal najavo svoj predsmrtný kŕč. Speedart stále opravuje…
Poraziť Mercedes SLR McLaren v úprave od MKB by sa mu však aj tak nepodarilo. Toto čierno-bielo ofóliované auto nás dostalo svojím zvukovým prejavom. Už pri naštartovaní sa z bočných výfukov vyderie na povrch zvuk, ktorým by chceli byť budení fanúšikovia osemvalcov každé ráno. Bez výnimky aj o pol piatej. Hromové zadunenie strieda nepokojné bublanie. Má toto auto vôbec nejaký tlmič výfuku? V kontraste s tichom noci to pôsobí až hrôzostrašne.
Panagiotis Avramidis a jeho tím z MKB sa s SLR poriadne vyhrali. Kompresor dostal výpoveď spod dlhočiznej kapoty, na jeho miesto bola angažovaná dvojica turbodúchadiel s plniacim tlakom 1,5 baru. Výsledkom je 1 028 koní. Pre rýchlosť však nie je rozhodujúci len výkon, ale tiež sprevodovanie. Stály prevod je preto namiesto štandardných 3,06 až 2,47. Teória sa zastavuje niekde pri 360 km/h. V praxi sa naše meracie prístroje zastavili pri 349,99 km/h pri každom pokuse. Viac sa ozaj nedalo, pretože motor sa prepol do núdzového režimu. Elektronika by si ešte zaslúžila trochu pozornosti.
Podobnú skúsenosť z minulého roka má Christian Stöber. Riaditeľ firmy G-Power si preto dal na príprave záležať. Jeho BMW M3 už nedopuje dvojitý kompresor, štvorliter si už musí vystačiť len s jedným takýmto zariadením. Výkonu je však stále dosť, celých 570 koní. Zvukové kvality osemvalca ho rozhodne posúvajú do prvej ligy. Obsahujú síce menej hrôzostrašných kovov, no o to viac to cez športový výfuk basovo duní. Bez toho, aby sa teplota prehupla do nebezpečných pásiem, BMW krúži stabilne rýchlosťou 333,3 km/h. Stöbera viac hnevá 4,4 sekundy z 0 na 100 km/h. Ako sa neskôr ukázalo, príčinou bol chybný spínač kick-downu.
Na trať sa vracia ešte 9ff. Šéf skúša ešte verziu úplne bez krídla („to naozaj nie“) či verziu s menším krídlom („nepomáha“). Jeho maximum 391,2 km/h sa však nezmazateľne zapísalo do histórie našich testov na Narde. Nie je to len najlepšie číslo víkendu, ale vôbec najvyššia rýchlosť, akú tu jazdec pod dozorom kolegov z auto motor und sportu dosiahol. A čo Speedart? Nezabudli sme na nich, Cayenne konečne vylieza na trať. A zrýchľuje až po 284 km/h. Príčinou počiatočnej neochoty bol chybný konektor.
Text: Jens Dralle
Fotos: Hans-Dieter Seufert
**9ff Porsche 911 GT3**
Pri nastavení Power low je maximum len 360 km/h – napríklad pre cestu do obchodu. Sprcha je pre medzichladič, nie pre vodiča
**Mathilda VW Scirocco R**
Interiér bol evidentne inšpirovaný telocvičňou, pri nastupovaní treba poriadne zdvihnúť nohu
**Speedart Porsche Cayenne Turbo**
Táto megadiera v prednej kapote má len jediný účel – ochladiť nadupaný osemvalec
**MTM Audi A1**
Vrstva keramiky na koncovkách 500-koňového drobca zabraňuje, aby z výfuku kvapkalo
**MKB Mercedes SLR McLaren**
K neprehliadnuteľnému vzhľadu sa v tomto prípade pridal aj neprepočuteľný zvuk
**G-Power BMW M3**
Kompresor od firmy ASA je tesne pri motore V8, ktorý má vďaka tomu výkon až 570 k
**Postrehy z testu**
Závažné otázky sa vám na ovále víria hlavou: Bude elektronika reagovať správne? Neprehreje sa mi motor? Vypol som doma plyn na sporáku?
Je jedno, či máte ľahké auto, alebo minimálne nastavenie krídel, od 300 km/h sa vám dráha zlieva do jediného jazdného pruhu
**Technické údaje a namerané hodnoty** Auto **9ff Porsche 911 GT3** **MKB Mercedes SLR McLaren** **G-Power BMW M3** Usporiadanie motora/počet valcov H/6 V/8 V/8 Zdvihový objem cm3 3 996 5 439 3 999 Výkon kW (k) 662 (900) 756 (1028) 419 (570) pri ot./min. 7 250 5 800 7 800 Krútiaci moment Nm 1 100 1 300 565 pri ot./min. 4 800 3 700 5 300 Rozmer pneumatík vpredu 235/35 ZR 19 265/35 ZR 19 245/35 ZR 19 Rozmer pneumatík vzadu 325/30 ZR 19 345/30 ZR 20 265/35 ZR 19 Prenos sily Pohon zadných kol., 6-st. man. prev. Pohon zadných kol., 5-st. aut. prev. Pohon zadných kol., 7-st. dvojspoj. prev. **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h s 3,8 – 4,4 0 – 200 km/h s 8,7 – 12,9 0 – 300 km/h s 19,3 – 42,1 Maximálna rýchlosť km/h 391,2 350,0 333,3 Cena € cca 328 000 cca 610 065 cca 103 575 **Technické údaje a namerané hodnoty** Auto **MTM Audi A1** **Mathilda VW Scirocco R** **Speedart Porsche Cayenne Turbo** Usporiadanie motora/počet valcov R/5 R/4 V/8 Zdvihový objem cm3 2 480 1 984 4 806 Výkon kW (k) 368 (500) 331 (450) 412 (560) pri ot./min. 6 900 7 000 6 100 Krútiaci moment Nm 600 550 790 pri ot./min. 4 400 4 900 3 700 Rozmer pneumatík vpredu 235/30 ZR 19 235/35 ZR 19 295/35 ZR 21 Rozmer pneumatík vzadu 235/30 ZR 19 235/35 ZR 19 295/35 ZR 21 Prenos sily Pohon predných kol., 6-st. man. prev. Pohon predných kol., 6-st. dvojspoj. prev. Pohon všetkých kol., 8-st. aut. prev. **Zrýchlenie** 0 – 100 km/h s 5,4 5,8 4,2 0 – 200 km/h s 14,4 17,6 14,4 0 – 300 km/h s 51,3 – – Maximálna rýchlosť km/h 324,0 293,7 284,0 Cena € cca 87 360 cca 80 000 cca 132 500