**Lovec a korisť**
Klasik potreboval radikálnu zmenu. Na prvý pohľad je jasné, že dizajnér Ian Callum sa s exteriérom nemaznal a ďalej rozvíja myšlienky načrtnuté menším XF. Možno to nebude každému po chuti, ako to už pri takýchto radikálnych zmenách býva. Zadná časť možno pripomína taliansku konkurenciu, no v dnešnom automobilovom svete už len ťažko nájdete unikátny dizajnový kúsok.
Už samotný postoj so stúpajúcou bočnou líniou naznačuje, že na prvom mieste je imidž. V tomto segmente je práve ten rozhodujúcim faktorom, nie nejaký priestor či prehľadnosť karosérie. To prvé sa automaticky považuje za dostatočné, to druhé kompenzujú senzory a kamery. A navyše predchádzajúce „iksjéčka“ v týchto kategóriách tiež nepatrili k etalónom. Takže tu predsa len máme spoločný bod medzi tradicionalistickou minulosťou a automobilovou modernou.
Na palube vládne noblesná atmosféra tradičného klubu. Drevo pokryté hodvábne matným lakom, chrómované doplnky obklopené plochami s klavírnym lakom. V takomto prostredí sa nedá cítiť nepríjemne. Nenápadné tóny príjemnej hudby z kvalitného audiosystému dotvárajú atmosféru. Len pohľad na otáčkomer nám pripomenul, že motor sa už prebral k životu. Šesťvalcový diesel nepočuť ani necítiť. Počas rannej špičky je XJ doslova oázou pokoja. Je to možno otrepané prirovnanie, no výstižnejšie prirovnanie neexistuje.
Miesta je tu tak akurát pre štyroch. Jaguar je veľmi intímne auto, ktoré vás obklopí svojou blízkosťou. Neobmedzuje vás, urobte si pohodlie. Sedadlá sú mimoriadne príjemné. Kabína ako celok nám sadla ako kvalitný ručne šitý oblek z londýnskej Savile row. Niečo tu však predsa len nesedí. Kožené čalúnenie sedadiel je samozrejmosťou, no na pocit akosi zaostáva za zvyškom kabíny. Očakávali sme na pohľad i na dotyk trochu viac prírody, táto koža sa nám zdala akási umelá. Navyše na niektorých miestach nie je úplne perfektne natiahnutá a vytvára nepekné záhyby. Absolútny luxus sa teda nekoná.
Jaguar však má svoje pevné miesto medzi špičkovými limuzínami. Najlepším dôkazom je utlmenie hluku. V pokoji sotva vnímate nízkofrekvenčný mrmlavý tón veľkého naftového motora. Po rozjazde zmizne aj ten. Nie, neprehučali ho aerodynamika, podvozok ani pneumatiky. Je tu jednoducho ticho, čo potvrdzujú aj merania.
Na pocit je to v miernom rozpore s tým, akou silou sa prezentuje šesťvalec. Jaguar aj napriek hliníkovej konštrukcii váži 1,9 tony, no motoru to vôbec neprekáža. Zrýchlenie je plynulé a ťah takmer nekonečný v celom rozsahu otáčok. Až niekde nad hranicou 200 km/h začíname cítiť, že to najlepšie sme z auta už dostali. Zo stránky dynamiky sa tak Jaguar XJ nemá za čo hanbiť. Ešte väčšie prekvapenie však prišlo pri meraní spotreby. Testovací okruh totiž zvládol s priemerom 6,3 l/100 km, čim poriadne podkopal pozíciu BMW 730d. To si na rovnakej trase a s rovnako ekonomickým štýlom jazdy vypýtalo 6,7 l/100 km. Do nádrže sa pritom zmestí 82 litrov paliva, čo Jaguaru dáva dobré predpoklady na dlhé cesty. Výsledný testovací priemer 9,8 l/100 km je tiež veľmi dobrý hlavne s prihliadnutím na veľkosť a výkon auta. BMW 730d vyšlo s priemerom 9,3 l/100 km, no je o 22 kW (30 k) slabšie.
Vo vysokých rýchlostiach má vodič Jaguaru dobrý pocit. Žiadna nervozita, hlavnou devízou je uvoľnený pohyb. Riadenie je však okolo stredovej polohy trochu bez citu, čo nemusí každému vyhovovať. My sme sa neraz pristihli pri tom, ako s Jaguarom bezdôvodne minimalisticky kľučkujeme v snahe optimalizovať priamy smer. Aj spätnej väzby by mohlo byť o čosi viac. Vodič by tak získal trochu istejší pocit pri smerovaní auta do zákrut. Pri bežnej jazde sa však človek s riadením dobre zžije a uvedené nedostatky nepociťuje zvlášť dramaticky.
Podvozok nie je až taký mäkký ako pri predchodcovi. Jaguar si zachováva vynikajúci komfort na dlhších vlnách, krátke priečne nerovnosti však nedokáže spracovať až tak suverénne. Zvlášť nepríjemne sa správa auto na cestách vyskladaných z betónových panelov. Nekonečný rad špár pruženie aj tlmenie úplne vyvádza z konceptu. A to sme ešte neaktivovali športový režim. Ten, podľa očakávania, situáciu nezlepší. V zákrutách však citeľne redukuje bočné náklony karosérie. Veľkú chválu zožal Jaguar za brzdy. Limuzína spomaľuje veľmi presvedčivo na úrovni športových automobilov.
Každý výrobca automobilov má svoje vrtochy v oblasti obsluhy. Jaguar nie je výnimkou. Celkom nás prekvapilo, že vodič má k dispozícii hneď dvojicu hodín: jedny na prístrojovom paneli zobrazujú čas digitálne, druhé na stredovej konzole medzi výduchmi klasicky ručičkami. Na druhej strane počet odjazdených kilometrov si musíte komplikovane nalistovať v menu palubného počítača. Centrálny displej sa kompletne spolieha na dotyky, čo tiež nie je vždy najjednoduchšie. Navyše, grafika je navrhnutá pre malé prsty a občas, napríklad pri prepínaní rádia, sme mali problém trafiť tú správnu plôšku. V tejto oblasti sú konkurenčné systémy omnoho prívetivejšie.
Klienti si v tomto segmente vyberajú predovšetkým podľa imidžu. Jaguar je ešte stále na tej exotickejšej strane a ľudia po ňom siahajú len vtedy, keď si ich spoločenský status nevyžaduje Mercedes, BMW či Audi. Možno je to škoda, pretože britská limuzína má čo ponúknuť. Keď jej odpustíme trocha slabší komfort či komplikovanejšiu obsluhu, získame štýlové luxusné vozidlo s mimoriadne silným a úsporným motorom a presvedčivými jazdnými vlastnosťami.
Text: Christian Bangemann a Martin Ruisl
Foto: Hans-Dieter Seufert
**Motor**
Kvapalinou chladený naftový šesťvalec usporiadaný do V s priamym vstrekovaním paliva typu common rail, štyri ventily na valec, uložený vpredu pozdĺžne, prepĺňaný turbodúchadlami s medzichladičom stlačeného vzduchu, s filtrom pevných častíc.
Výkon – 202 kW (275 k)
pri 4 000 ot./min.
Zdvihový objem – 2 993 cm3
Max. plniaci tlak – 1,3 baru
Krútiaci moment – 600 Nm
pri 2 000 ot./min.
**Prenos sily**
Pohon zadných kolies, šesťstupňová automatická prevodovka s hydrodynamickým meničom krútiaceho momentu.
**Podvozok**
Nezávislé zavesenie všetkých kolies, vpredu aj vzadu dvojité priečne ramená, vpredu vinuté pružiny a teleskopické tlmiče, vzadu vzduchové odpruženie a tlmiče, stabilizátor vpredu aj vzadu. Hrebeňové riadenie s posilňovačom, počet otáčok volantu medzi dorazmi 2,8. Hydraulický dvojokruhový brzdový systém s posilňovačom a ABS, vpredu aj vzadu kotúčové brzdy s vnútorným chladením, parkovacia brzda pôsobiaca na zadné kolesá. Rozmer pneumatík 245/50 R18 vpredu, 275/45 R18 vzadu, pneumatiky Dunlop SP Sport Maxx GT.
**Servisné intervaly**
Servisné prehliadky26 000 km alebo 1 rok
**Spotreba**(Údaje výrobcu podľa ECE)
Mesto – 9,6 l/100 km
Mimo mesta – 5,6 l/100 km
Kombinovaná – 7,0 l/100 km
**Emisie**(stanovené limity)
Emisná normaEuro 5 NOx – 0,142 (0,180) g/km
CO2- 184 g/km
**Garancie** 3 roky na celé vozidlo bez obmedzenia kilometrov
12 rokov na neprehrdzavenie karosérie
**Technické údaje a rozmery**
Päťmiestna štvordverová limuzína
Dĺžka x šírka x výška – 5 122 x 1 894 x 1 448 mm
Rázvor – 3 032 mm
Aerodynamický odpor cx – 0,29
Pohotovostná hmotnosť – 1 883 kg
Užitočné zaťaženie – 482 kg
Celková hmotnosť – 2 365 kg
Rozloženie hmotnosti – 52,6/47,4 %
Objem palivovej nádrže – 82 l
Objem batožinového priestoru – 520 l
**Jazdné výkony**
**Zrýchlenie**
0 – 40 km/h = 1,6 s 0 – 80 km/h = 4,5 s 0 – 100 km/h = 6,6 s 0 – 130 km/h = 10,4 s 0 – 200 km/h = 27,6 s Maximálna rýchlosť = 250 km/h
**Spotreba nafty počas testu**
Najnižšia = 6,3 l/100 km
Najvyššia= 12,3 l/100 km
Priemer = 9,8 l/100 km
Dojazd = 837 km
**Brzdná dráha** zo 100 km/h za studena prázdne = 36,4 m zo 100 km/h za studena naložené = 36,1 m zo 100 km/h za tepla naložené = 35,7 m zo 190 km/h = 128,8 m
**Cena a výbava**
Základná cena = 79 538 €
Základná cena verzie = od 79 538 €
Testovaný exemplár = 84 955\* €
**Sériová výbava**(vybrané prvky)
ABS, ESP, airbag vodiča, airbag spolujazdca, bočné airbagy, hlavové airbagy, palubný počítač, elektrické ovládanie okien vpredu, elektricky nastaviteľné vyhrievané spätné zrkadlá, elektrické nastavenie sedadiel, vyhrievané sedadlá vpredu, kožené čalúnenie, dvojzónová automatická klimatizácia, tempomat, parkovacie senzory vzadu, xenónové svetlomety s dennými svetlami z LED, predné hmlovky, otváracia panoramatická strecha, rádio s CD a MP3, navigačný systém, disky z ľahkých zliatin, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, dažďový senzor.
**Vybrané príplatkové doplnky**
Aktívny adaptívny tempomat = 1 849 €
Adaptívne predné svetlá = 934€
Vyhrievané čelné sklo = 429 €
Bezkľúčový systém = 950 €
Cúvacia kamera\*\* = 820 €
Zatmavené zadné okná = 410 €
Audio Bowers & Wilkins = 3 001 €
Príjem TV vysielania = 1 266 €
Metalíza = 1 081 €
**Hodnotenie** \* \* \* \* **(4/5)**
Napriek úplne novej tvári je to stále športová luxusná limuzína, akú vie postaviť len Jaguar. Konkurencia sa nového XJ nemusí báť v oblasti komfortu či ovládateľnosti. Je to však tiché, rýchle a stabilné auto, ktoré nás navyše potešilo aj veľmi nízkou spotrebou.
**Karoséria**
\+ rozloženie ovládacích prvkov
\+ prístup dozadu
\+ batožinový priestor
\- neprehľadná karoséria
\- komplikovaná obsluha
\- nedopracované detaily
**Jazdný komfort**
\+ nízka hladina hluku
\+ pohodlné sedadlá
\- obmedzený komfort pruženia predovšetkým na priečnych nerovnostiach
**Pohon**
\+ kultivovaný, silný a úsporný naftový motor
\+ komfortne radiaca prevodovka
\+ radiace páčky pod volantom sériovo
**Jazdné vlastnosti**
\+ bezpečné a neutrálne jazdné vlastnosti
\- necitlivé riadenie okolo stredovej polohy
\- miestami prekvapujúce reakcie
**Bezpečnosť**
\+ mimoriadne účinné a odolné brzdy
\+ bohatá sériová aj príplatková bezpečnostná výbava
**Životné prostredie**
\+ dobrá spotreba
\+ spĺňa emisnú normu Euro 5 **Náklady**
\+ pomer ceny a výbavy
\+ záruka tri roky
\- každoročný povinný servis
_\* cena platná pre nemecký trh; \*\* v balíku s ďalšími prvkami výbavy_