Kto si spomenie na prvé vydanie MPS, vybaví sa mu silné ťahanie za volant, strašidelná nedotáčavosť a neskrotná povaha. Je druhé pokračovanie rovnako divoké?
**Turbozábava II** Hneď na začiatku môžeme konštatovať, že nie je. Vizuálne síce Mazda nabrala viac odvahy, no tým sa to skončilo. Interiér je oproti bežným verziám rovnaký. Výrazným poznávacím prvkom interiéru sú dobre tvarované sedadlá.
Pod kapotou sa točí štvorvalcový „turbom“ dopovaný motor, ktorý sa vám pokúsi zlomiť väzy výkonom 260 k, prenášaným na prednú nápravu. Najväčšou devízou MPS by mala byť jazda. Tá predošlá bola neposlušná, až neslušná. Vykrúcala vám ruky, bola ťažká na prednú nápravu, neposedná a milovala priekopy. Konštruktéri druhé vydanie trocha okresali, i keď sa im rýdzo športové auto z nej nepodarilo vymodelovať.
Dynamické doplnky karosérie našepkávajú, že jazda s MPS je sen. Je, i keď najlepšie jej to ide smerom rovno. V zákrutách budete stále bojovať s volantom viac, akoby ste si žiadali. Preto sa začína strácať všetok cit z vycibreného riadenia, ktorým nás Mazda poctí často a rada. Totiž keď bojujete so silným supersvalnáčom, nezistíte, akú má pokožku. Riadenie však ostáva presné.
Podvozok je pohodlne športový, niekto by mohol namietať, že tvrdý. No dokáže sa tvrdošijne držať zvolenej stopy a to aj na priečnych nerovnostiach. V prudkých zákrutách ho jemne rozhodíte agresívnym prehodením váhy na prednú nápravu, no to je všetko, čo vám dovolí. Dokonca to nevie ani s ručnou brzdou. S tou si Mazda jednoducho nerozumie a nepomôže, ani keď odpojíte poistky. Neutrálna MPS s jemnými náklonmi sa tento raz dočkala skutočnej výkonovej konkurencie, no tá rovnako, ako MPS vládne svetu cez prednú nápravu a s tou sa športové auto so súčasnými bezpečnostnými štandardmi robí pekelne ťažko.
Kto je rozmaznaný, čo veľa vodičov je, tomu sa MPS páčiť nebude. Uštekaný chod motora spôsobený turboefektom nie je práve lákadlom pre rozmaznaný svet. Tým, ktorí majú radi autá s papuľnatým charakterom, bude viac pochuti. Ten, kto hľadá rýchle presúvadlo, s jemne pózerským štýlom a je mu jedno, ako chodí v zákrutách, pre neho je MPS ako stvorená.
Text: Samuel Vanko
Foto: Petr Homolka
**Hodnotenie \*\*\*
Plusy**
Výkonný a kultivovaný motor, dobre tvarované sedadlá, kvalita spracovania karosérie, presné riadenie, zaujímavá cenová politika, presné radenie.
**Mínusy**
Prenos krútiaceho momentu do volantu, neutrálny no nezábavný podvozok, turboefekt
**Karoséria**
Dĺžka x šírka x výška: 4 505 x 1 770 x 1 460 mm, rázvor 2 640 mm, prevádzková/celková hmotnosť 1 385/1 925 kg. Batožinový priestor 430 l, objem palivovej nádrže 55 l.
**Podvozok**
Vpredu náprava typu McPherson, vzadu viacprvková náprava, brzdy kotúčové, vpredu s vnútorným chladením. Štandardné pneumatiky 225/40 R18. Pohon predných kolies, šesťstupňová manuálna prevodovka.
**Motor**
Zážihový preplňovaný štvorvalec, štyri ventily na valec, zdvihový objem 2 261 cm3, maximálny výkon 191 kW (260 k) pri 5 500 ot./min., krútiaci moment 380 Nm pri 3 000 ot./min.
**Jazdné výkony**
0 – 100 km/h 6,1 s Maximálna rýchlosť 250 km/h
Spotreba paliva 13,2/7,5/9,6 l/100 km
**Cena**
Základná cena 26 090 €
Testovaný exemplár 26 440 €