TEST Dacia Duster 1.6 16V 4 x 4

Dacia vstúpila do nového teritória s označením „SUV“. Model Duster sme otestovali s benzínovým motorom a pohonom 4 x 4.
Vydané  Text: 
Dobývanie Karpát Označenie Dacia Duster nie je tak celkom nové, kedysi dávno sa pod týmto menom na niektorých trhoch predávali modely ARO 10. Svojou konštrukciou to boli nekompromisné terénne autá, ktorým nechýbali klasické prvky ako podvozkový rám či redukčná prevodovka. Ich moderný nasledovník si musí poradiť bez nich, no tým nechceme povedať, že Duster je mimo pevnej cesty neschopný. Jeho hranatý, prísne účelovo pôsobiaci dizajn sľubuje skôr opak. Prirodzene, všetko závisí od techniky. V našom prípade pracoval pod kapotou jediný ponúkaný benzínový agregát 1.6 s výkonom 77 kW (105 k). Moderný štvorvalec od Renaultu pri pohone všetkých kolies disponuje prevodovkou 5 + 1. V praxi to znamená ultrakrátku jednotku a štandardných päť stupňov. Dacia sa tým snaží kompenzovať absenciu redukčnej prevodovky do terénu, čo schvaľujeme. V praxi sme sa však za normálnych okolností radšej rozbiehali na dvojke. Motor sa nám celkovo pozdával svojou ochotou v celkom rozsahu otáčok. Prevažnú časť testu však absolvoval s pomerne malým zaťažením. Citeľným hendikepom benzínovej verzie je spotreba. Na asfalte sme sa nedostali pod 8 l/100 km, v teréne sa čísla pohybovali okolo 11 l/100 km. Na druhej strane ide o príjemne kultivovaný agregát. Dacia nezvláda len utlmenie nízkych rezonančných frekvencií, takže posádku motor mierne obťažuje v pásme okolo 1 500 – 2 000 otáčok a pridáva sa aj hluk od kolies. Základy robustného podvozka prevzal Duster z ostatných modelov značky, pohon všetkých kolies si však vyžiadal viacprvkové zavesenie vzadu. Pochváliť musíme predovšetkým komfort. Bratislavské jamy i iné terénne nástrahy zvládlo tvrdšie naladené pruženie bez zbytočného rachotu a s veľkým prehľadom. S lenivými reakciami na necitlivé riadenie sa auto na športovú jazdu vyslovene nehodí. Vo vyšších rýchlostiach sa pripravte na bočné náklony v zákrutách. V interiéri nás testovaný Duster prekvapil hádam len obkladmi lakovanými vo farbe karosérie. Inak je palubná doska prakticky zhodná s ostatnými Daciami, prístrojový panel dostal športovejšie ukazovatele. Priestoru je vpredu dostatok, aj vzadu je to pomerne dobré. Sedenie nie je zvlášť pohodlné, plochá zadná lavica však o to lepšie ubytuje troch ľudí. Batožinový priestor má dostatočný objem a pravidelný tvar. Čalúnenie kobercom však nemusí byť práve najpraktickejšie. Možnosti rozšírenia predstavuje v našom prípade aj delené zadné operadlo a pri preprave dlhých predmetov sa dá sklopiť aj operadlo spolujazdca. V testovanej výbave Arctica je Duster k dispozícii od 13 090 €. K nej sme mali aj Pack Look (vizuálne doplnky a 16-palcové kolesá za 550 €) či rádio s ovládaním pod volantom (250 €). Radšej by sme si priplatili praktickejšie veci, ako napríklad parkovacie senzory, tempomat či sieť v batožinovom priestore. Dacii sa opäť podarilo vyrobiť veľa auta za pomerne málo peňazí. Duster osloví hlavne tých, ktorí potrebujú lacné a robustné terénne vozidlo napríklad na chatu. Bez kompromisov to však opäť nebude. Text: Martin Ruisl Foto: PANER Technické údaje: Dacia Duster 1.6 16V 4WD **Karoséria** Dĺžka x šírka x výška (mm) 4 315 x 1 822 x 1 625 Rázvor (mm) 2673 Objem batožinového priestoru (l) 408/1 570 Prevádzková hmotnosť (kg) 1250 Celková hmotnosť (kg) 1800 **Podovozok** Predná náprava McPherson Zadná náprava viacprvková Brzdy vpredu/vzadu kotúčové/bubnové Prevodovka M6 Pohon predných kolies/4×4 **Motor** **atmosférický benzínový R4** Zdvihový objem (cm3) 1598 Výkon (kW/k) 77/105 pri ot./min. 5750 Krútiaci moment (Nm) 148 pri ot./min. 3750 **Jazdné výkony** Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 12,8 Maximálna rýchlosť (km/h) 160 Spotreba (l/100 km) 10,4/7,0/8,0 Emisie CO2 (g/km) 185 **Cena** Základná cena verzie (€) 11 790 Testovaný exemplár (€) 14 190







Inzercia

Inzercia