Približne tri a pol roka, šesť partnerských redakcií auto motor a športu, viac ako 25 rôznych vodičov, likvidačných 150 000 km a len jedno auto. Červená Kia cee’d 1.6 to má za sebou.
Vyzvať model Kia cee’d na dlhodobý súboj s cestami bola logická voľba. Kórejská značka uvádzala v Žiline vyrábaný automobil na trh s veľkými ambíciami a ešte väčšou sedemročnou zárukou. Tá sa neskôr stala iniciátorom predĺženia testu z pôvodne plánovaných 100 000 km na 150 000 km.
Automobil sme prevzali z Nemecka v októbri 2007. Vtedy už mal za sebou prvý kontakt s divou zverou, našim nemeckým kolegom sa podarilo jemne poškodiť prednú časť. No šikovné ruky servisných technikov opravili všetky škody. Kia na nás urobila dojem predovšetkým priestorom a príjemným spracovaním interiéru. Ten je vcelku kvalitne poskladaný, v záverečnej fáze testu sa začalo objavovať mierne vŕzganie z oblasti schránky pred spolujazdcom. Viditeľné opotrebenie plastov je pomerne malé, väčšina povrchov však usilovne priťahuje prach.
Miesto za volantom si pomerne rýchlo našla väčšina z testovacieho tímu. Rozsah nastavenia sedadla i volantu je podľa nás dostatočný. Vyššie postavy môže v oblasti pravého kolena mierne obmedzovať široká stredová konzola. Jej okraje sú však zaoblené, takže na nohu netlačí žiadna hrana. Veľmi príjemným zistením hneď na začiatku bol kožou potiahnutý volant s pomerne hrubým vencom. Nemal síce žiadne špeciálne tvarovanie, no aj tak výborne padol do ruky.
Na usporiadanie ovládacích prvkov sme si pomerne rýchlo zvykli, jediným mierne atypickým riešením proti zaužívanej konkurencii bolo prepínanie palubného počítača pod centrálnym displejom. Jasne oranžové podsvietenie ukazovateľov i spomínaného displeja sa dalo regulovať v dostatočnom rozsahu. Obsluha autorádia s nadštandardným zvukovým prejavom nás tiež nejako výraznejšie neprekvapila. Možno len tlačidlá na volante by mohli byť prehodené tak, aby sa hlasitosť ovládala ľavou rukou. Plusové body udeľujeme za podporu formátu MP3 a za USB konektor, ktorý sa dodáva v rámci stredného stupňa výbavy EX bez nekresťanských príplatkov. Audiosystém spracoval takmer všetko, čo sme mu ponúkli. Miestami nezvládal len dlhé záznamy (viac ako 1 hodina v celku), čo však mohlo byť spôsobené aj pripojeným pamäťovým zariadením.
Komfort sedenia nás uspokojil aj počas dlhších výletov. Pocit vysedenia sedadla vodiča bol aj po 150 000 km len mierny. Zadný rad je príjemne priestranný, dvojica dospelých nebude mať problém. Stredné miesto vzadu je použiteľné len na kratšie vzdialenosti, podobne ako pri drvivej väčšine konkurentov.
Batožinový priestor stačil na väčšinu našich nárokov. Vďaka dvojitej podlahe vznikne po sklopení operadla rovná plocha. Pre úplnú dokonalosť treba vyklopiť aj zadný sedák, no v niektorých situáciách sme dokázali uspokojivo fungovať aj bez tejto mierne komplikovanej a nepohodlnej operácie. Pod hlavnou podlahou sa nachádza vanička rozdelená na niekoľko priečinkou a až pod ňou nájdete rezervné koleso. To sme počas celého testu nepoužili. Zdvihák sme však precvičili pri niekoľkých svojpomocných prezúvaniach letných a zimných pneumatík. Drobnú pripomienku máme k plynovým vzperám piatych dverí, ktorých náplň v zimnom období trpela. Pri otvorení sa tak veko neodchýlilo na maximum a následkom bol kontakt hlavy s jeho spodnou hranou. Z technickej stránky stavila Kia na moderné prvky. Ešte stále však platí, že vzadu je lepšia dobre vyladená náprava s torznou priečkou ako priemerné viacprvkové zavesenie. Ďalším citeľným hendikepom jazdných vlastností je slabšia trakcia na prednej náprave. Aj so stredným benzínovým motorom Kia neváhala hrabať prednými kolesami pri bežnom rozjazde z križovatky. Pri výbere pneumatík odporúčame voliť odolnejšie modely a pravidelne dbať na striedanie náprav. Napríklad pri zimnom obutí sme zaznamenali pri predných kolesách opotrebenie až na hranicu predpisov kým zadné gumy boli ešte v relatívne dobre forme.
Benzínový agregát 1.6 CVVT s výkonom 90 kW (122 k) sa prejavoval ako živý a ochotný spoločník s kultivovaným chodom. Spojený bol s päťstupňovou manuálnou prevodovkou s presným chodom radiacej páky. Na diaľnici sa však ukázalo, že jej odstupňovanie nie je práve najlepšie. Pri rýchlosti 130 km/h otáčkomer ukazoval okolo 4 000 otáčok, čo znamená v tomto prípade zbytočne vysokú spotrebu i hluk. Kia navyše k tomuto motoru nedodávala tempomat, takže pre cesty na dlhšie vzdialenosti sme volili radšej iné vozidlá z testovacej flotily.
Samostatný odsek si zaslúži spojka, s ktorou sa niektorí nevedeli celkom dobre zžiť. Jej hlavným problémom bol nejasne definovaný bod záberu, navyše keď ste motoru nedali dostatok plynu, tak sa z vás veľmi rýchlo stala autoškola počas prvej jazdy. Táto konštalácia si vyžadovala mimoriadny cit pri rozbehoch. Evidentne ho nie všetci vodiči mali, pretože po absolvovaní čosi vyše 60 000 km začala spojka vykazovať známky nezvratného poškodenia. Výmena sa bez problémov uskutočnila v rámci sedemročnej záruky.
Ďalším problémom sa stalo autorádio, na ktorom sa zaseklo tlačidlo s číslom 5. Neočakávané preskakovanie rozhlasových staníc nám pravidelne narúšalo koncentráciu, tak sme opäť zamierili do servisu. Aj s týmto problémom sme pochodili v rámci záruky. Poslednou neplánovanou záručnou opravou boli tyčky stabilizátorov na prednej náprave. Tie patria medzi známe problémové miesta modelu cee’d, preto nás ich výmena neprekvapila.
Posledným problémom, ktorý sme však nedotiahli do konca, bol odlupujúci sa lak. V servise nám potvrdili, že tento odtieň červenej je problémový a Kia by nám auto prestriekala v rámci záruky. So servisom sme celkovo mali len tie najlepšie skúsenosti. V priemere sme tam za servisné prehliadky nechávali čosi vyše 170 €, menšou nevýhodou v porovnaní s konkurenciou bol na dnešnú dobu už krátky servisný interval 15 000 km.
Okrem už spomenutého stretu s divočinou neabsolvovala naša testovacia Kia žiadne ďalšie nárazy. Krízových situácii však bolo viacero. Aj vďaka tomuto hodnotíme jazdné vlastnosti ako veľmi čitateľne a dobre kontrolovateľné. Riadeniu síce chýba spätná väzba, je však prijateľne presné. Pozdávali sa nám brzdy, ktoré nás minimálne raz zachránili od neplánovanej návštevy klampiara a lakovne. Predovšetkým v zimnom období sme často siahali po vypínači stabilizačného systému. Ten totiž zasahoval väčšinou neskoro a mimoriadne agresívne, viackrát nás týmto svojim prístupom zaskočil.
Počas dlhodobého testu sme spotrebu prepočítavali podľa skutočne natankovaného množstva paliva a prejdených kilometrov, palubný počítač slúžil len ako orientačná kontrola. Výsledný priemer 7,98 l/100 km žiaľ nepotvrdil optimistické čísla výrobcu. Viac ako mesto však hodnotu ovplyvnili rýchle presuny po diaľnici, na ktoré Kia nemá najlepšie predpoklady. Pri pokojnejšom tempe mimo mesta sa cee’d v závislosti od vodiča a zaťaženia dokázal dostať aj pod 6,5 l/100 km.
Inak boli nároky auta na spotrebný materiál vcelku prijateľné. S olejom sme dokázali vydržať celý interval medzi servisnými prehliadkami. V druhej polovici testu sa začalo prejavovať vysoké nasadenie na frekvencii výmeny žiaroviek či stieračov. Takisto výmeny brzdových platničiek či kotúčov boli vzhľadom na prejazdenú vzdialenosť adekvátne.
Celkové hodnotenie po 150 000 km je spokojnosť. Kia dokázala postaviť auto, ktoré uspokojí každodenné nároky väčšiny motoristov. Zo štyroch vážnych porúch, ktoré sa na testovanom vozidle vyskytli, v dvoch (spojka, rádio) vidíme ako čiastočnú príčinu aj ľudský faktor. S benzínovým motorom 1.6 CVVT je Kia vhodná skôr do mestských ulíc, kde sa s ňou aj pomerne dobre manévruje. Na dlhšie cesty je auto síce zo stránky podvozka i interiéru dobré, no nastavením pohonného reťazca sa tieto výhody strácajú.
Text: Martin Ruisl
Foto: PANER a MPI
**HODNOTENIE**
\+ Vnútorný priestor, kvalita spracovania, dobrá ovládateľnosť, jednoduchá obsluha, pohodlné sedadlá, príjemné materiály v interiéri, ľahké a presné riadenie, agilné a bezpečné jazdné vlastnosti, vysoká bezpečnosť pri náraze (dosiahol 5 hviezdičiek v hodnotení crashtestu podľa EuroNCAP), dobré brzdy, presné radenie.
\- Krátke servisné intervaly, slabá trakcia, zvýšene opotrebenie pneumatík vpredu, hlučný agregát, krátke sprevodovanie, vyššia spotreba, nejasný chod spojky, málo odolný lak karosérie, interiérové plasty priťahujú prach, agresívne a neskoro reagujúce ESP.
Kia cee’d 1.6 CVVT po 150 000 km**Technické údaje**Motoratmo. benz. R4, 1 591 cm3Výkon90 kW (122 k) pri 6 200 ot./min.Krút. moment154 Nm pri 5 200 ot./min.Pohotovostná/prevádzková hmotnosť1 263/1 710 kgSpotreba (podľa ECE)8,0/5,4/6,4 l/100 km**Namerané hodnoty (začiatok/koniec)**Odjazdené145 366 km0 – 50 km/h3,5 s/3,7 s0 – 80 km/h7,1 s/7,0 s0 – 100 km/h10,6 s/10,6 s0 – 120 km/h15,0 s/14,8 s0 – 130 km/h18,0 s/18,0 s60 – 100 km/h (IV.)11,6 s/10,8 s80 – 120 km/h (V.)17,3 s/17,2 sMax. rýchlosť192 km/hPriemerná spotreba7,98 l/100 km**Cena a prevádzkové náklady**Cena test. vozidla na začiatku18 904 €Cena test. vozidla na konci (po faclifte)16 080 €Palivo11 619,5 l/13 966,64 €Vymenený olej33 l/579,15 €Pravidelná údržba (bez oleja) 1 241,52 €Opravy442,52 €Pneumatiky892 €Celkové náklady17 299,83 €Náklady na 1 km0,12 €
Podrobnejšie hodnotenie nájdete auto motor a šport-e č. 4/2010.
AUTOVINY.SK » Testy » Dlhodobý test: Kia cee’d 1.6 CVVT prežila 150 000 km