Päť z desiatich testovaných detských sedačiek v pravidelnom crash-teste nášho partnerského magazínu auto motor und sport prepadlo, štyri dokonca na celej čiare.
Crash-test detských sedačiek organizuje redakcia magazínu auto motor und sport už 18 rokov a počas tohto obdobia bol viditeľný pokrok. Veď posledné totálne zlyhanie sedačky, pri ktorom jednotlivé diely rozbíjali základnú škrupinu, sme zažili pred siedmimi rokmi.
Sedačky sme pred crash-testom nakúpili v klasickom obchode sťa bežní rodičia. Výber sme pritom zamerali na novinky či prepracované modely. Rozhodli sme sa vypustiť segment pre úplne malé deti, pretože tu odvtedy pribudla len jedna absolútna novinka. Majoritu tvoria sedačky pre deti do troch rokov, zvyšok je určený pre väčšie deti. K tomu sme si do porovnania zobrali ešte jeden kúsok z druhej ruky.
Začíname teda s Chicco Key 1. Do testovacej karosérie ju upevňujeme prostredníctvom systému ISOFIX. Tento model používa systém „top tether“. Cieľom tohto riešenia je minimalizovať pohyb sedačky smerom dopredu, čo sa aj vcelku darí. Nameraná hodnota 42 centimetrov má pomerne ďaleko od kritickej hranice. Škrupina sedačky sa vplyvom síl pôsobiacich na karosériu a teda aj na ukotvenie pri kontakte s bariérou po celej šírke zlomila. Záver je jasný: systém zlyhal.
Druhá sedačka, ktorá svoju úlohu nezvládla, je Recaro Polaric. Polaric nie je úplnou novinkou, škrupina sa predávala už v roku 2003 pod značkou Storchenmühle Primus, avšak vtedy bez spodnej konštrukcie s úchytmi ISOFIX. Recaro a Storchenmühle dlhodobo spolupracujú pri vývoji aj výrobe sedačiek, preto sa z modelu Primus stal Polaric. Sedačka sa kompletne spolieha na úchyty ISOFIX, bezpečnostným pásom sa prichytiť nedá. Konštrukcia sa ukotví do bodov ISOFIX, dá zabrať, sedačku však treba ešte navyše fixovať dvoma remeňmi. Celý postup považujeme za veľmi komplikovaný. Pred nárazom všetko sedí, zelené indikátory systému ISOFIX potvrdzujú správnosť montáže, opierka na nohy je vysunutá, pásy napnuté. Pri náraze sa však jeden z kotviacich bodov uvoľnil a sedačka začala nekontrolovateľne lietať po karosérii. Celú záťaž nárazu tak musí vydržať len jeden spojovací prvok. Výsledok je jasný: systém zlyhal, neodporúčame.
Kooperácia Recaro a Storchenmühle zlyhala ešte raz. Na ich druhom testovanom produkte My Seat CL odlomila časť chrbtovej opierky. Opäť nám neostalo nič iné, len verdikt: systém zlyhal, neodporúčame. Príčinou je totiž zlá voľba materiálu a nevydarená konštrukcia.
Tretí zástupca od Recaro a Storchenmühle Twin One dopadol lepšie, no spokojní sme aj tak neboli. Predovšetkým veľká záťaž v oblasti krku viedla k hodnoteniu neodporúčame. S rovnakým hodnotením vyšla z testu aj Concord Transformer, ktorá tiež trpí zlými konštrukčnými riešeniami. Tie sú podobné tým, ktoré sme vyčítali modelu Storchenmühle My Seat CL. Aj tu pri náraze došlo k prelomeniu škrupiny takmer po celej šírke tesne pri konci kovových častí.
Dosť bolo zlých správ, poďme na tie pozitívne. Tie v tomto teste reprezentuje štvorica sedačiek s hodnotením odporúčame. V prípade Besafe Izi Combi X2 však musíme vytknúť inštaláciu, ktorá je minimálne taká komplikovaná ako samotný názov. Druhým premiantom je Maxi Cosi Tobi.
Jediná testovaná sedačka z druhej ruky bola zhodou okolností práve Maxi Cosi Tobi a celkom nás prekvapila. Predovšetkým tým, že ani dva roky intenzívneho používania neubrali nič z jej ochranných schopností.
Titul podmienečne odporúčame si odniesla ako jediná sedačka Römer Eclipse. Poskytovaná ochrana je uspokojivá. Výrobca navyše sľubuje, že sedačka bola špeciálne vyvinutá pre malé automobily. Pri takomto tvrdení sme očakávali menší posun vpred, aby hlava figuríny nenarazila do predného sedadla.
Spokojní sme boli aj s výsledkami modelov Cybex Solution X-Fix a Kiddy Discovery Pro. Obe sedačky sa pomerne ľahko inštalujú. Na Cybexe nás zaujala tiež veľkoryso dimenzovaná opierka hlavy.
Záverečné účtovanie nie je veľmi radostné. Predovšetkým štyri sedačky s hodnotením neodporúčame nám robia vrásky na čele. Je to príšerný výsledok, ktorý navyše dáva argumenty odporcom týchto systémov. Aj po 150 otestovaných sedačkách za ostatných 18 rokov vidíme priestor na veľké zlepšenia. Testy detských ochranných systémov tak budú pokračovať aj preto, aby výrobcovia začali razantnejšie konať.
Text: Christian Bangemann
Foto: Reinhard Schmidt
Podrobnejšie výsledky nájdete v aktuálnom vydaní auto motor a športu č. 3/2010.