**Krížnik alebo kríženec?** Slovom „bezkonkurenčné“ označujú automobilky svoje autá veľmi často. Pri BMW 5 Gran Turismo to však výrobcovi skutočne veríme – tu je totiž jedno, či je vozidlo skutočne také dobré, alebo nie. No žiadneho iného konkurenta prosto nemá. Možno len Mercedes-Benz R sa mu svojím charakterom približuje, no zatiaľ čo ten v karosérii trocha prerasteného kombi môže ponúknuť až šesť plnohodnotných miest v troch radoch, BMW naopak pre zvažujúcu sa strechu vzbudzuje pochybnosti, či sa do neho nevojde len vodič a spolujazdec a zadné miesta nebudú vyhradené len pre deti a osoby menšieho vzrastu, ako v prípade modelu X6.
To by sme však novinke neprávom krivdili, na zadné miesta sa totiž prekvapivo pohodlne usadia aj dvojmetrové osoby. Priestor na nohy budú mať priamo kráľovský, pri dlhých cestách si navyše môžu nastaviť polohu sedadiel a aj sklon operadla. A to je v ponuke ešte aj štvormiestna verzia s ešte luxusnejšími zadnými kreslami… Postavenie vozidla ako „krížnika“ určeného na dlhé cesty potvrdzuje tiež relatívne objemný batožinový priestor s dvojitou podlahou, ktorý sa dá navyše rozšíriť po sklopení zadných operadiel.
Jednou zo špecialít 5 Gran Turisma je dvojité otváranie veka batožinového priestoru. Áno, niečo podobné, ako poznáme zo Škody Superb. Zatiaľ čo Škoda používa dvere zložené z dvoch samostatných, uprostred „lámajúcich“ sa častí, BMW má menší diel vsadený do toho väčšieho. Výhodou je, že pri otváraní celej steny nie je nutné čakať na prepnutie mechanizmu, takže jedným tiahlom jednoducho otvoríte veľké dvere, druhým malé. Tie sa však vyklápajú len svojou kolmou časťou, ktorá navyše vyčnieva do priestoru, takže prístup do batožinového priestoru je takto pomerne nepohodlný, o vylovení vecí zatúlaných až niekam k zadným operadlám ani nehovoriac. Väčšina užívateľov preto asi aj tak rovno otvorí celu stenu. Tá je pre zmenu zase veľmi ťažká, takže neostáva nič iné, len po stlačení tlačidla počkať na prevedenie operácie elektromotormi, čo je zase zdĺhavé. Väčšina menších tašiek alebo kabátov tak pravdepodobne skončí na zadných sedadlách… Aj bočné dvere majú svoju špecialitu, a to bezrámovú konštrukciu. Otvorené predné dvere so stiahnutým oknom vyzerajú efektne, zadné so stále vyčnievajúcim menším sklom už menej.
Po usadnutí do vozidla ste obklopení luxusom. Prístrojová doska akoby z oka vypadla tej z najvyššieho radu 7, je však vyššia. Rozloženie ovládacích prvkov je typicky bavorácke, na ovládanie prepracovaného rozhrania i-drive už nie je potrebný manuál. Zo „sedmičky“ bol prevzatý aj prístrojový panel s displejom pozdĺž celej spodnej časti, obrazovka uprostred prístrojovej dosky svojimi rozmermi asi nemá obdobu. Rýchlosť vozidla a príkazy navigácie sa môžu zobrazovať tiež na čelnom skle a v príplatkovej výbave nechýba ani systém nočného videnia. Obraz prenášaný na stredovú obrazovku je však mimo zorného poľa vodiča.
Testované vozidlo poháňal v budúcnosti pravdepodobne najpredávanejší motor, teda trojlitrový naftový šesťvalec. Ten v najnovšej verzii disponuje 180 kW a je úplne zbavený turboefektu. Páčil sa nám tiež jeho hlboký zvuk, vzdialene pripomínajúci benzínový osemvalec. Agregát je štandardne spojený s novou osemstupňovou automatickou prevodovkou klasickej konštrukcie. Vo väčšine prípadov radí hladko, občas však predsa len prekvapila nepríjemným trhnutím. Voliče prevodových stupňov pod volantom v testovanom aute neboli, vzhľadom na skôr cestovný ako športový charakter automobilu nám ani nechýbali.
Pri diaľničných 130 km/h motor točí len 1 500/min., vzhľadom na vysokú hmotnosť vozidla cez dve tony je nutné počítať so spotrebou okolo 8,5 l/100 km, v meste potom 9 až 10 litrov. Perovanie (vpredu vinuté pružiny, vzadu vzduchové s reguláciou stálej výšky) je veľmi komfortné. Akurát priečne nerovnosti o sebe niekedy dajú vedieť trocha hlasnejšie. Tvrdosť odpruženia spolu s odporom riadenia, citlivosťou plynového pedála alebo nastavením stabilizácie sa dá nastaviť tlačidlami na stredovom tuneli, k vozidlu asi najviac pasuje komfortný režim.
Cenovo má BMW 5 GT najbližšie k radu 5 ako 7, s niekoľkým príplatkovými prvkami však aj cena veľmi poľahky prekoná hranicu 70 000 €.
Text: Jiři Steiger
Foto: Petr Homolka
**Hodnotenie \*\*\*\*
Plusy** Komfort jazdy, priestranný a luxusný interiér, zvuk motora, nízke otáčky na diaľnici.
**Mínusy** Nepraktické otváranie batožinového priestoru, rázy na priečnych nerovnostiach, vysoká cena príplatkových prvkov.
Technické údaje**Motor****naftový 3.0 R6**Zdvihový objem2 993 cm3Výkon180 kW (245 k) pri 4 000/minKrútiaci moment540 Nm pri 1 750 – 3 000/min**Karoséria**Dĺžka x šírka x výška4 998 x 1 901 x 1 559 mmRázvor3 070 mmBatožinový priestor440/1 700 lPohotovostná hmotnosť2 035 kg**Jazdné výkony**Maximálna rýchlosť240 km/hZrýchlenie 0-100 km/h6,9 sSpotreba uvádzaná výrobcom6,5 l/100 km**Cena** 54 900 € (1 653 917 Sk)